co uitstoot te hoog

default

RE: co uitstoot te hoog

hallo
ik ben sinds enige tijd de trotse bezitter van een rover mini Cooper 1.3 I e2 uit 1996
eigenlijk omdat ik het een fantastische auto vind.
bij de keuring kwam eruit dat de co uitstoot veel te hoog is "afgekeurd"
naar de garage gebracht om te laten maken, maar nu kunnen ze hem daar niet uitlezen ?
het schijnt dat het voor dit type zeer lastig is om de juiste (uit)leesapparatuur te vinden.
zonder apparatuur is het zoeken naar een speld in de zogenoemde hooiberg zeggen ze.
op diverse plaatsen nagevraagd maar noppes.
weet iemand waar ik iemand of een garage kan vinden om mijn mini uit te laten lezen.
of heeft iemand een goede tip om dit probleem op te lossen.

RE: co uitstoot te hoog

in welke regio zit je?

RE: co uitstoot te hoog

Meerdere formgenoten hebben een uitlees computer (ik ook). Meestal kan je bij een rover dealer ook nog wel terrecht. Mijn ervaring is dat je meestal beter iemand van de miniclub of een bedrijf wat in mini's doet kan benaderen want die weten ook wel de juiste kneepjes.

Maar om op je probleem terug te komen,
Het zou een vacuumslang van de ecu naar spruitstuk kunnen zijn dir iets lekt, een kapotte lambda sensor, je catalysator kan versleten zijn. of misschien staan je kleppen niet meer goed en zal je die opnieuw moeten stellen. Idd is uitlezen het makkelijkst en daarna zou ik ook voor de zekerheid je kleppen stellen kwaad kan het nooit ;)

RE: co uitstoot te hoog

Beginnen om de vacuümslangen te controleren, meestal zijn deze de boosdoener.
Ook is het belangrijk om de Mini goed warm te rijden (ongeveer 7 km) de katalysator zit namelijk wat verder op in de uitlaat en bij moderne auto's zit deze veel verder naar voren waardoor de katalysator sneller warm is.

Groeten Dylan

RE: co uitstoot te hoog

Ik loop momenteel tegen het zelfde probleem aan.
Helaas zal een uitlees-computer zelden de oplossing geven voor dit probleem.

Wat Dylan al aangeeft, vacuum slangen controleren/vervangen.
Loopt je temperatuur op je dashboard naar de goede waarde?
Als deze sensor kapot is, loopt hij de hele tijd op de automatische choke.

Andere oplossingen zijn computer wisselen, katalysator vervangen, spruitstukpakking vervangen.

Bij mij liep de SPi nog steeds met een CO van 8%, terwijl bovenstaande allemaal gedaan was.

Dit zou normaal moeten resulteren in een slecht rijdende auto, met toerentalschommelingen, echter was dit niet het geval.
Achteraf bleek het een lekkende/kapotte injector te zijn , van 8% terug naar 0.03% :x

default

RE: co uitstoot te hoog

Arie B schreef:
in welke regio zit je?



ik woon in de regio zuid oost Brabant.
in Boxmeer om precies te zijn.
dat ligt vlak bij Nijmegen

default

RE: co uitstoot te hoog

classic-freydis schreef:
Meerdere formgenoten hebben een uitlees computer (ik ook). Meestal kan je bij een rover dealer ook nog wel terrecht. Mijn ervaring is dat je meestal beter iemand van de miniclub of een bedrijf wat in mini's doet kan benaderen want die weten ook wel de juiste kneepjes.

Maar om op je probleem terug te komen,
Het zou een vacuumslang van de ecu naar spruitstuk kunnen zijn dir iets lekt, een kapotte lambda sensor, je catalysator kan versleten zijn. of misschien staan je kleppen niet meer goed en zal je die opnieuw moeten stellen. Idd is uitlezen het makkelijkst en daarna zou ik ook voor de zekerheid je kleppen stellen kwaad kan het nooit ;)




helaas heb ik zelf geen verstand van de techniek. wil me er wel in gaan verdiepen
dus het word moeilijk om zelf de aangegeven problemen op te zoeken.
Peter geeft aan dat uitlezen zelden een oplossing geeft, maar ik wil het toch eens proberen.
dit is voor mij de eerste keer dat ik een classic car bezit en moet me nog op vele fronten orienteren.
weet iemand misschien hoe ik aan betrouwbare adressen kan komen.