co waarde spi

RE: co waarde spi

Mijn spi uit '92 heeft een te hoge CO waarde.
Vorige week kregen ze 'm bij het APK keurstation niet lager dan 1,06

Gister en vandaag ben ik er zelf mee bezig geweest maar ik krijg 'm nu niet goed (CO moet onder 0,5% uit komen).

Vreemde is dat als ik een stukje gereden heb (motor lekker warm) en 'm dan direct aan de CO meter hang hij voor ongeveer 1 a 2 minuten goed was (0,25%) maar vrijwel direct daarna schiet hij omhoog en schommelt tussen de 0,8 / en 1

Paar vragen:
-1- Herkent iemand dit? Dus dat direct na het rijden de CO goed is maar daarna vrijwel meteen omhoog schiet?
-2- Heeft iemand een uitleesapparaat voor SPI in de buurt van Noord-Limburg?
-3- Als ik de gasklep onder de motorkap zelf bedien (met de hand) om 'm toeren te laten maken dan gaat de motor "zagen", is dat normaal bij een SPI?

RE: co waarde spi

1 - ja, was slechte lambda sensor
2 - vraag dreecool eens, woont in Nederweert
3 - wat bedoel je met zagen?

p.s. waar laat jij je Mini keuren?
Bij die mini-specialist in Grubbenvorst?

RE: co waarde spi

1- We hebben het voltage van de lambda sensor gemeten en dat leek opzich "goed". Maar ik hou het in mijn achterhoofd... misschien toch maar gewoon vervangen
2- tja... net iets te ver weg, maar als ik geen optie heb dan zal dat maar moeten
3- toerental omhoog, omlaag, omhoog, omlaag. Met frequentie van 2 a 4 seconden. Dus net of hij verzuipt (toeren omlaag) en hij bijgesteld wordt door de computer (toeren omhoog)

ps Ik laat 'm dit jaar niet in Grubbenvorst keuren

RE: co waarde spi

1: Ja, absoluut en zonder twijfel een lekkage van een van de vacuumslangen/ rubber aansluitstukjes naar de ECU.

2: Ja, maar ik zit in de buurt van Rotterdam

3: Ja, dit is normaal omdat de ECU een "stationair-signaal" krijgt van de schakelaar op het gaspedaal en daarom het maximum toerental beperkt.

RE: co waarde spi

vacuumslangen gecontroleerd, visueel bekeken en ook op geblazen om te kijken of ik een lekage merk.

Deze lijken toch goed te zijn (zijn vorig jaar ook allemaal vernieuwd)

Zowel de rode op het luchtfilterhuis en de zwarte op de ECU komen onder vacuüm te staan als de motor loopt. Er zat verder ook geen vocht in de slangen, ook de fueltrap ziet er nog prima uit (niet verstopt of iets dergelijks)

Als ik de zwarte op de ECU afkoppel loopt de motor ook beroerd.

Het lijkt mij dat deze slangetjes dan ook goed werken en ik verwacht dat het dus iets anders moet zijn.

CO nog niet opnieuw kunnen meten, denk dat ik dat morgen doe. Als het nog verkeerd is denk ik dat ik toch maar een eindje moet rijden om de ECU uit te laten lezen.

RE: co waarde spi

Met uitlezen is zichtbaar of de map -sensor functioneert. Als er ergens een verstopping zit zal de sensor ook niet functioneren. Dat de motor beroerder gaat lopen als je de slang losmaakt kan ook veroorzaakt worden door de valse lucht die dan wordt aangezogen, maar dat zou beteken dat de verstopping in de ECU zelf zit

uitlezen is de enige manier om het zeker te weten. volgens mij woont dree -cool in jouw buurt, hij kan ook uitlezen

RE: co waarde spi

Ik heb toch eerst nog even wat injectiereiniger bij de brandstof gedaan. Net CO gemeten (bij andere garage dan waar ik de APK doe) en het hielp niet veel. Nog steeds CO van 0,8 tot boven de 1%.

Vacuum slangen nog eens bekeken, ook met pompje geprobeerd de MAP sensor voor de gek te houden maar als we de vacuum iets hoger opschroeven dan dat het inlaatspruitstuk levert dan slaat de motor af (op de meter was dit rond de "400", geen idee of dat millibar is of zoiets).

Toen nog eens naar de lambda sonde gekeken, voltage dat hij leverde was nu weer te laag (eerder was het goed). Tijdens het meten glipte een kabel los, die weer vast geknepen. Lambda sonde voltage was wat beter. CO nog steeds te hoog.

Toen toch maar even weer flink warm gereden en direct gemeten, CO was toen 0,4 a 0,5 (0,55 soms). Ik probeer 'm dus toch nog even zo te keuren, hopelijk vinden ze het goed en rijden ze 'm even een stuk warm (2 a 3 km lekker toeren maken).

Ik weet dus niet of al mijn pogingen een verbetering hebben gebracht, ik denk wel een beetje. Maar belangrijkste is volgens mij gewoon snoeihard warm rijden zodat de katalysator warm is, dan is de CO bij mijn auto goed. De katalysator zit vrij ver van de motor vandaan, dus koelt ook snel weer af. Dus tijdig meten na het warm rijden is van belang denk ik nu.

RE: co waarde spi

Hoest nu mt de waarde?

Vandaag is mijn mini weer afgekeurd, voor de 3e keer. Co waarde niet goed en de remdruk achter is slecht.

Om de waarde goed te krijgen is al het volgende gedaan
Olie ververst
Olie filter vervangen
Luchtfilter vervangen
Mengsel aangepast en afstelling aangepast.


Wat mis ik hier? En waar zit die lambzone

RE: co waarde spi

je onderschrift praat over een 1000 mayfair? Die heeft geen injectie maar een carburateur. moet met de mengselschroef eenvoudig binnen de apk waarden te krijgen zijn! Of ie dan ook nog lekker rijdt is een tweede, maar na de apk kun je m eventueel weer een beetje opschroeven

RE: co waarde spi

Oeps zie net dat ik nog iets moet aanpassen in de footnote

Het is wel een mayfair s6 1000 bj 1991

Maakt toch niet veel verschil wel. Hij loopt inderdaad op t moment lekker en nog verder knijpen is erg schokken. Kreeg net ook een tip kloppen op de uitlaad dat vuil los komt en er uit wil ook helpen zeggen ze.

RE: co waarde spi

Hoe hoog is je co tijdens de keuring dan? Je kunt toch simpelweg de mengselschroef indraaien tot je binnen de toegestane waarde komt? desnoods daarna weer wat rijker zetten

En op je uitlaat kloppen??? Laat ik daar maar geen reactie op geven :-S

RE: co waarde spi

De waarde kreeg ik niet mee. Maar t was veel te hoog, moest bijna 2 punten omlaag.

Vandaag maar weer eens kijken hoe ik de 2 punten en rem goed krijg. Tips zijn altijd welkom