DAMN niet door de APK

RE: DAMN niet door de APK

Damn ikke vandaag de auto naar de keuring gebracht en wat denk je afgekeurd. Wat waren de problemen:

* Er zat een miniscuul gaatje in de rechter hoes van de aandrijfas :x
* Het licht dat de lampen geven is blijkbaar te zwak :?
* En ten 3e mochten er volgens die vent geen spoorverbreders op.
Weet iemand of dit inderdaad niet mag? Ik dacht dat dit geen probleem
was als je banden maar niet uit de wielkasten steken.

Tot hoors groeten

Dennis

default

RE: DAMN niet door de APK

Spoorverbreders heeft nooit gemogen omdat je hiermee de wielbouten verzwakt en de kracht op het wiellager niet meer gelijkmatig is verdeeld.
In extreme gevallen kunnen wiellagers zo warm worden dat deze verbranden en vastloopt met alle gevolgen van dien.

RE: DAMN niet door de APK

En hoe zit dat dan met standaard, af fabriek gemonteerde spoorverbreders?

Voor mag inderdaad niet, maar een sportpack heeft achter standaard spoorverbreders en het kan toch niet zo zijn dat een auto die daarmee is typegoedgekeurd door de RDW bij de APK afgekeurd wordt. En mini is mini, dus de één wel afkeuren en de ander niet, da ken nie :?

Te zwakke lampen is wel een unieke opmerking moet ik zeggen, ik heb em in elk geval nog nooit gehoord. Als je reflectors in goede staat zijn, niet verroest dus, en je hebt gewoon de standaard lucas o.i.d. reflectors met EU goedkeuring en de goede lamp, dan kan hij de auto daar absoluut nooit op afkeuren.

RE: DAMN niet door de APK

Volgens het APK-regelement mogen spoorverbreders wel, mits deugdelijk gemonteerd.

RE: DAMN niet door de APK

hoi

het APK regelement is alleen nogal ruim interpreteerbaar.

zo ken ik bakken ( veel nieuwere auto) die gewoon zijn goedgekeurd maar waarvan ik zou vinden dat je er acuut nieuwe dempers op zou moeten zetten omdat het mijns inziens levensgevaarlijk is..

een kapot achterlicht glas wordt je echter op afgekeurd.

en inderdaad die aandrijf hoezen..favoriet ziek puntje van garages. kost nix qua onderdelen maar is wel veel werk (denk kassaa).

volgens mij staat er niets over in de regels. alles moet vast zitten . de onderdelen moeten in goede staat zijn ( thjah.. :? ) en er mag geen overmatige speling zijn.

"heel zijn"

die lampen is volgens mij bull sheit. er mag geen corrosie op het bovenste deel van de reflector zijn en ze moeten goed staan en hetzelfde kleurtje geven.

Deugdelijk..ook zo'n mooi woord :?

Ik zou de verbreders er af halen (los van : het mag wel/niet..maar ik vindt het geen constructie die de schoonheids prijs verdient. en eens gaan kijken voor een oplossing die echt stevig is.


Er wordt natuurlijk vergeleken met andere auto's veel meer gekart met een mini en de vering is nou ook niet wat je zegt subtiel dus ik acht de kans dat je eens wat afbreekt met die losse dingen niet heel erg laag.
en da's heel slecht voor je lak :).

(edit) ik zou eens een ander keurings station opzoeken.

RE: DAMN niet door de APK

@ Dennis P.

1e Inderdaad op een klein gaatje in je stofhoes daar wordt de auto op afgekeurd.

Ten 2e Je spreekt over lichten!! Welke???? de voorste of de achterste lichten?? Hier kan dus een misverstand door ontstaan.
Zijn het de voorste dan moeten deze helder licht uitstralen, en mag de reflector niet aangetast zijn, door vocht e.d. Hier vermeld je niets over.
Zijn het de achterste geld hiervoor hetzelfde, tenzij er verkeerde lampjes inzitten ofwel de befaamde black spray wat er op gespoten is?? Als dit niet origineel is zoals de golfjes dat hebben wordt hij afgekeurd. Dit laat ik in het midden.

Ten 3e de spoorverbreders??? Ook hier weer geld de norm voor de apk losse spoorverbreders mag niet! De zogenaamde spacers, die los op de remtrommel worden geplaatst. Wanneer je de remtrommels gebruikt van een Austin Metro met de daarvoor bestemde wielbouten mag dat wel. Ook hier verklaar je je dus niet nader. Ook al steken je wielen niet uit de wielkast met spacers word hij afgekeurd.

oplossing:

De stofhoes moet vervangen worden.
Het licht?? moet helder zijn, als de reflectoren van voor of achter goed zijn dien je de lampen te controleren, ofwel heb je een slechte verbinding met de massa.
Heb je losse spoorverbreders (spacers) dien je deze te verwijderen en in originele staat terug te brengen. Heb je verbrede trommels en deze wordt dan toch afgekeurd, stel je dan in verbinding met de RDW of plaats de originele terug tot na de keurring om probs te verkomen.

RE: DAMN niet door de APK

Bedankt voor de reacties.
Ik ben gisteren avond al begonnen met het losmaken van het rechtervoorwiel etc. etc om de beschermhoes te vervangen. Met de zwakke lichten bedoel ik de lichten aan de voorweide van de auto. En met de spacers bedoel ik het type dat over de remtrommel word geplaats. Hopenlijk is alles deze week gemaakt of ff vervangen zodat ie na t weekend weer terug kan voor herkeuring. Hopenlijk is dan alles goed.

Weet iemand of bij herkeuring dan de complete auto weer wordt nagekeken of dat alleen de punten die niet goed waren.

Groeten Dennis

RE: DAMN niet door de APK

Nou Dennis nu weten we iets meer, losse spacers mag dus niet.


Voor een herkeurring gelden alleen de punten waarop hij is afgekeurd.
Als je later dan 14 dagen naar de herkeurring gaat dan wordt hij wel weer compleet gekeurd.


Succes

RE: DAMN niet door de APK

Volgens mij zijn losse spacers niet pertinent verboden maar is de regel dat wielen "deugdelijk" bevestigd moeten zijn, ofzo (iemand met de APK-CD-ROM die uitsltuistel kan geven?). Hangt er dus maar net vanaf wat de keurmeester deugdelijk vind. Voor je eigen veiligheid is het in elk geval aan te bevelen om wielbouten te gebruiken die lang genoeg zijn. Ander sdan dat zie ik niet direct een reden waarom losse spacers gevaarlijker zouden zijn dan geintegreerde.

Trommels met geintegreerde spacers zijn niet voorbehouden aan het Sport Pack, maar zitten bij mijn weten op alle Mini's met 12" of 13" wielen.

RE: DAMN niet door de APK


. Voor je eigen veiligheid is het in elk geval aan te bevelen om wielbouten te gebruiken die lang genoeg zijn. Ander sdan dat zie ik niet direct een reden waarom losse spacers gevaarlijker zouden zijn dan geintegreerde.




hangt er een beetje vanaf hoe ze gemaakt zijn.

als het ook maar iets beweging heeft moeten de bouten dingen doen waar ze niet voor bedoeld zijn. ( al denk ik dat statisch afschuiven van vier wielbouten redelijk onmogelijk is. ik heb 50 tons hydaulische persen zien standen op een lullig M6 boutje) maar als het geheel maar iets speling heeft (onder belasting. krijg je rare dingen in die bouten)

bij bv. ordinaire stalen velgen loopt het konische gedeelte van de wielbout bijna tot op de trommel waardoor het geheel zeer goed vast zit. ( en je hebt weinig arm waardor de bout vooral op trek belast wordt)

default

RE: DAMN niet door de APK

Trommels met geintegreerde spacers zijn niet voorbehouden aan het Sport Pack, maar zitten bij mijn weten op alle Mini's met 12" of 13" wielen.


En op de 10" Coopers, althans wel op de 10"Innocenti coopers (hebben nl. ook schijfjes voor) 8)

RE: DAMN niet door de APK

De regelgeving tussen APK en RDW zijn verschillend!!!!

Toevallig ben ik deze middag met een vriend naar de RDW geweest te Elsloo om de uitgevoerde belgische wagen aan te bieden voor de RDW.
Daar heb ik deze vraag gesteld over spacers.

De RDW laat het niet toe, bij verandering aan het spoor met een afwijking van meer dan 2%, ben je genoodzaakt om een rijproef bij de RDW te laten uitvoeren en daarbij een nieuw typegoedkeuring aan te vragen.

Het volgende heeft daarmee te maken

De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt.
Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen. De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Zelfde geldt dus voor spoorverbreders.

Je mag ze monteren voor de APK maar de regel is hier zwart/wit de 1 laat het toe en de ander niet. Wanneer er een steekproef zou komen op een auto die losse spacers heeft krijgt het keurringsstation een waarschuwing ofwel verliest zijn wettelijk erkende APK bij teveel overtredingen.

Bij de mini wordt de velg direkt tegen de trommel vastgezet (velg tegen trommel) door spacers te gebruiken is dit kontakt weg en ontstaat een opening tussen velg en trommel en is er geen volledig draagvlak meer tussen velg en trommel.

Je kunt dus een probleem hebben als er een technische verkeerscontrole controle komt. Uitgevoerd door de politie met de RDW regelgeving.

Maar bij een verkeerscontrole, Mag het dus NIET!


Ik verklaar hier datgene wat ze mij daarstraks hebben medegedeeld.

Voor meer informatie kun je hier terecht http://www.rdw.nl
Via email geven ze antwoord op je vraag.

RE: DAMN niet door de APK

Bedankt Theo,

Hier kunnen we wat mee. Ik weet dus nu dat er officeel geen losse spacers gemonteerd mogen worden. Echter ik vind het wel stoer staan dus na de keuring gaan ze er gewoon weer op.
Nog even een andere vraag:
Na de revisie van m'n motor zoals in een andere topic beschreven ga ik een dikke bler pijp onder mijn mini monteren. Weet jij of iemand anders of hierover moeilijk word gedaan. Het betreft een bigbore uitlaat met enkel een eind demper.

Groeten en alvast bedankt

Dennis

RE: DAMN niet door de APK

voorals nog lijkt het dat een RC40 met twee dempers het beste werkt. (ook niet echt rustig). te groot (2 inch enzo) verliest vermogen ook op een 1300. ( kan natuurlijk zijn dat je alleen herrie wilt..goedkoper met een boormachine te doen op de normale uitlaat)

beetje sportief geluid, a la, maar op de snelweg wordt je echt snel helemaal lijp van de herrie (ik in ieder geval wel en ik heb geloof ik een Peco met twee dempers).

qua herrie zal het wel meevallen met de regels (ooit een ferrari 360 gehoord of een TVR Griffith:-) dat slaat echt helemaal nergens op< net een spitfire zonder vleugels.

RE: DAMN niet door de APK

Theo schreef:
De RDW laat het niet toe, bij verandering aan het spoor met een afwijking van meer dan 2%, ben je genoodzaakt om een rijproef bij de RDW te laten uitvoeren en daarbij een nieuw typegoedkeuring aan te vragen.




Theo":1145juge]Trommels met geintegreerde spacers zijn niet voorbehouden aan het Sport Pack, maar zitten bij mijn weten op alle Mini's met 12" of 13" wielen.[/quote:1145juge]

'T leuke is dus nu dat de sportpack én brede remtommels heeft én loss spacers aan de achterkant. Het ding is daarmee door de RDW typegoedgekeurd. Het kan wel zijn dat de sportpack langere tapeinden heeft dan de gewone mini. Overigens zijn die spacers noodzakelijk, omdat de sportpackvelgen de extra breedte naar binnen hebben, daar waar de meeste 13" velgen naar buiten steken. Dit is gedaan om geen problemen geassocieerd met een verkeerde schuurstraal te krijgen.

RE: DAMN niet door de APK

:? Ik kan het even niet volgen hoor! Wat bedoelen jullie nou met losse spacers?

RE: DAMN niet door de APK

Losse spacers zijn gewoon ronde schijven die je achter je wiel bevestigd. Doordat de spacers een bepaalde dikte hebben komen je wielen verder uit elkaar te staan wat zorgt voor een verbreding van je spoor (spacers worden ook wel spoorverbreders genoemd).

Hopenlijk is het nu duidelijk

Groeten

Dennis P

RE: DAMN niet door de APK

Dennis_P schreef:
Losse spacers zijn gewoon ronde schijven die je achter je wiel bevestigd. Doordat de spacers een bepaalde dikte hebben komen je wielen verder uit elkaar te staan wat zorgt voor een verbreding van je spoor (spacers worden ook wel spoorverbreders genoemd).




Aha... en wordt dat gedaan ipv bredere velgen+banden?

RE: DAMN niet door de APK

Of in combinatie met brede velgen en/of banden, natuurlijk. Maar eigenlijk is het niet zozeer de breedte van de velg of de band (die veranderd ook niet door spacers, maar dat had je vast al begrepen), maar de ET-waarde of offset van de velg, d.w.z. hoe het hart van de velg staat t.o.v de velg zelf.