Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Hallo Mede mini liefhebbers,

Na enige tijd rond gereden te hebben met een haperende motor veroorzaakt door een verstopt brandstoffilter loop de motor nog steeds niet zoals het hoort...
Vandaag een flink stuk gereden om de ecu na het resetten in te leren.

De problemen zijn als volgt: bij normaal rijden werkt de motor zoals het hoort maar zodra ik iets meer gas geef valt het vermogen weg.. en als ik hem vol in trap gebeurd er niets en nu komt het meest gekke de ene keer trekt hij gewoon vol vermogen weg zonder problemen en de andere keer heeft hij er geen zin in.. ook stinken de uitlaat gassen enorm wat duid op een verkeerd mengsel.

Mijn mini is een 1300 spi pas voorzien van een LCB met de lambda sensor op de uitlaat pijp van cylinder 1 en 4.

Ik zelf zeg de lambda sensor maar het kan natuurlijk veel meer zijn..

Misschien iemand in de omgeving Dongen (Noord-Brabant) die een spi kan uitlezen ??

Groetjes Paul

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Grote kans dat je injector ook vervuilt is, een een kuurtje injectiereiniger proberen. Dat zou het verkeerde mengsel verklaren. Het zou ook een vacuüm probleem kunnen zijn, mat is het controleren waard.

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

De injector is kort geleden schoongemaakt en inderdaad de injectiereiniger ook gebruikt..

Net even de bougies bekeken roet zwart dus rijdt sowieso veel te rijk.
vacuüm probleem kan het ook nog zijn ja.

Zou het inlaatspruitstuk kunnen lekken door de LCB ??

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Lijkt me niet, aangezien je LCB op je uitlaat zit. Hij is niet ooit rijker afgesteld voordat de filter gediagnoseerd was?

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Gezien de ervaringen met mijn eigen project gok ik in eerste instantie op een niet goed functionerende temperatuursensor, daarna eventueel de lambda.

Dennis

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

ik kan hem wel voor je uitlezen, woon in wouwse plantage maar moet binnen kort nog even naar dongen. laat maar weten of het nodig is of niet ;)

mvg freydis

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Gezien de ervaringen met mijn eigen project gok ik in eerste instantie op een niet goed functionerende temperatuursensor, daarna eventueel de lambda.

Dennis/quote]

Hey Dennis, daar heb je een punt de temperatuursensor is naar mijn weten wel voorbij gekomen met uitlezen in oktober.
Alleen leek de sensor gewoon te werken.. Misschien toch maar is vervangen ;)


ik kan hem wel voor je uitlezen, woon in wouwse plantage maar moet binnen kort nog even naar dongen. laat maar weten of het nodig is of niet ;)

mvg freydis






Hey freydis, Uitlezen is nooit verkeerd ! Maar ik laat nog wel weten of het nodig is !!

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Ik denk toch een vacuum probleem, als er lekkage is in de vacuumleiding naar ECU of daar ergens meet de ECU een volledig geopende gasklep waarbij veel brandstof ingespoten moet worden.
Omdat er aan het spruitstuk wat veranderd is moet je eerst daar kijken waar je wat veranderd hebt omdat zeker te zijn dat hier geen foutje gemaakt is.

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Vandaag even de tijd genomen om wat dingen uit te sluiten..

mini aan de laptop gehangen met wat geknutselde software om hem uit te lezen tijdje laten lopen met data logging aan.

conclusie: lambdasonde varieert niet blijft constant op 1275mv.

En nog een gek iets de stationair schakelaar gaat pas aan als ik het gas een beetje intrap |:(

alleen kan ik die schakelaar nergens vinden zit die bij een 96 spi nou wel of niet bij het gaspedaal..

Hier een stukje datalogging echt super handig!!

#time,engineSpeed,waterTemp,intakeAirTemp,throttleVoltage,manifoldPressure,idleBypassPos,mainVoltage,idleswitch,closedloop,lambdavoltage

15:10:33.196,854,90,37,0.54,28,32,13.8,0,1,1275
15:10:33.612,845,90,37,0.54,29,32,13.8,0,1,1275
15:10:34.044,862,90,37,0.54,28,32,13.8,0,1,1275
15:10:34.460,863,90,37,0.54,28,32,13.8,0,1,1275
15:10:34.875,865,90,37,0.54,28,32,13.8,0,1,1275
15:10:35.293,854,90,37,0.54,27,32,13.8,0,1,1275
15:10:35.724,854,90,37,0.54,27,32,13.8,0,1,1275
15:10:36.139,858,90,37,0.54,28,32,13.8,0,1,1275
15:10:36.572,864,90,37,0.54,28,32,13.8,0,1,1275
15:10:37.004,864,90,37,0.54,28,32,13.8,0,1,1275
15:10:37.419,855,90,37,0.54,29,32,13.8,0,1,1275

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

wat zegt de Map sensor ? (vaste waarde 100 betekend vacuümslangen lek, of los)

lambdasonde gaat die op en neer zo rond e 1,5v? als ie stil staat is ie los of stuk

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Bericht door Joostini » 30 mei 2016 22:08
wat zegt de Map sensor ? (vaste waarde 100 betekend vacuümslangen lek, of los)

lambdasonde gaat die op en neer zo rond e 1,5v? als ie stil staat is ie los of stuk




De map sensor werkt zoals het hoort motor stil 100kpa en stationair rond de 35.

Het probleem zat echt in de lambdasonde deze geeft nu wel een schommelende waarde.

Alleen draait de motor nog niet naar behoren spanning er een dagje vanaf gehad maar geen verschil..

Misschien toch beter om de foutcode te wissen met een diagnose apparaat !? Of zou hij met een goed signaal van de lambdasonde gewoon goed moeten lopen !? Anders is denk ik iets niet goed in de ecu...

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

De foutcode wissen heeft geen zin. De SPI ECU is nog net zo intelligent dat hij normaal functioneerd wanneer er geen fout meer is. Wanneer een sensor niet de juiste waarde geeft gaat hij in een noodprogramma draaien. Of je de fout nu wist of niet.

De foutcode wissen kan, maar heeft dus geen effect op de werking. De foutcode zal er bij een defect gewoon weer terug verschijnen.

Eerder gaf je aan dat de Lambdasonde constant een vaste waarde gaf . Het lijkt dus eerder in die hoek te zitten. Die gaan officieel volgens het boek ook niet heel erg lang mee. En ik heb ze ook wel eens moeten vervangen. d:)b

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Oke oke, maar de lambdasonde is inmiddels vervangen en werkt naar behoren alleen loopt de motor nog beroert en de lambda waarde in de ecu blijft op de vervangings waarde staan.. Dus ik denk dat er iets in de ecu niet goed is

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Hmmmm, ok. Dat hadden ik even gemist.

Kan ook nog zijn dat de ecu de waarde niet ontvangt Door slecht contact in de stekkers. Of een kabelbreuk.

Ken je eventueel iemand in de buurt met een spi? Dan kun je de ecu even uitwisselen om te kijken of het probleem daar in zit.

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

De kabel van de ecu naar de sensor is al doorgemeten en is goed..

Van de week de ecu los gehaald en alle contacten schoongemaakt dus een slecht contact is al uitgesloten.
Dus een defect in de ecu zou het probleem moeten zijn..

Verder ken ik niemand in de buurt met een spi om dit te testen.

Kan dat trouwens wel een ecu uitwisselen ivm de startonderbreker?

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Een Ecu uitwisselen is geen probleem. De startonderbreker staat daar los van.

Volgens mij hebben Jasper van de Heuvel of Rudy de Roon (beide Kaatsheuvel/Sprang-Capelle) een Spi.

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Ecu kan inderdaad zonder problemen worden uitgewisseld. De startonderbreker zit in een ander zwart kastje aan de binnenkant van het schutbord.

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

De ecu gaat het heel makkelijk uit in ieder geval. het is 1 inbus vooraan welke je los draait. Vervolgens trek je hem naar voren, kantel je hem en trek je de stekker los en de vacuümslang d:)b . Maar volgens mij had je hem al lost gehad 8)

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Hmmm… Zo ver mijn kennis gaat over de ECU en de startonderbreker/alarm stuurt de startonderbreker een code naar je ECU..
Als de code overeenkomt wordt de startmotor relais vrijgegeven..

Ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben en kan het gewoon :P

En als het mij niet lukt om te proberen met een andere ECU dan denk ik dat ik toch maar is naar een van de sponsors waggel met de mini.

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Mijn startonderbreker gaf problemen. Ik heb hem er uit gehaald. Mini werkte prima zonder. De moet alleen een paar draadjes ompluggen voor het contact.

Dus ik weet zeker dat het niet via je ecu gaat. d:)b

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Ahh oke, ja ik heb zelf ook problemen gehad met mijn startonderbreker :P gelukkig was het een soldeerpuntje op de handzender die niet meer lekker was. Nu werkt het zo goed dat ik er zelfs centrale deurvergrendeling bij heb gezet.

Maar goed ik ga is opzoek of ik wat mensen kan vinden die bereid zijn om even van ecu te wisselen.. En anders rijd ik deze maand nog langs de garage, moet toch nog 4 nieuwe banden hebben

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

als je mij wat geef voor de reiskosten (van wouwse plantage) kan ik ook langskomen hoor.
ik heb nog een losse ecu liggen die van m'n andere spi blok is (moet nog gereviseerd worden).
en heb ook een uitlees computer voor de mini, dan kunnen we ook jouw ecu uitlezen.

Mvg Freydis

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Of je komt richting Arnhem. Ecu en uitleesapparaat aanwezig

En koffie 8) d:)b

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Met 3500 toeren kun je nog prima 100 rijden 8) :P

RE: Dan wel dan niet voorbij 3500 toeren

Wat was uiteindeljk het probleem ?