De motor moet eruit.
Je hoeft niets te vervangen in je bak, alleen het tandwieltje voor je snelheidsmeter, want anders klopt die niet meer.
- Login of registreer om te reageren
De motor moet eruit.
Je hoeft niets te vervangen in je bak, alleen het tandwieltje voor je snelheidsmeter, want anders klopt die niet meer.
kan ik ook zo berekenen wat voor'n tandwieltje ik nodig voor welk diff?
je moet in je bak toch het kleine tandwiel aanpassen of zit ik er naast??
groetjes
Mark Goedegebuure schreef:
je moet in je bak toch het kleine tandwiel aanpassen of zit ik er naast??
groetjes
Jep, dus motor moet eruit.
Ingediend door bertan op vr, 28-10-2005 00:08
Hallo,
Kijk hier heb je iets aan denk ik:
link
toch alleszins voor die tandwieltjes.
Dus als ik het goed heb moet ik om mijn diff te wisselen ook de bak van het blok scheiden om in de bak een tandwiel te veranderen (dan heb ik het niet over het kmteller tandwiel)
Dan heb ik het al een keer fout gedaan want ik heb op mijn 1000 gewoon het diff van mijn 850 geplempt om dat ik andes geen passende aandrijf assen had.
Dit werkt wel prima slijt dit dan sneller of heb ik dan geluk gehad dat het hoofd tandwiel(die grote) het zelfde aantal tanden had?
blok en bak hoef je niet te scheiden om dat kleinste tandwiel van je diff te vervangen, maar je moet wel je motor uittakelen ...
je kan geluk hebben dat je inderdaad een passende verhouding hebt gehad bij je 850-1000 diff wissel.
zie voor de combinaties ook:
http://www.ime.org.uk/ime/f/final_drive.html
(heb je die 63/17 al eens nageteld :)" title="Evil" /> )
groetjes,
Theo van den Bogaard
ja ik heb hem al 3keer nageteld en ik heb ook mijn vriendin laten tellen?!
maar het kleinste tandwiel van je dif zit in de bak?
dan heb ik mischien iets fout gedaan.
ik heb nl het grote tandwiel geteld en het kleinere evenwijdig liggende tandwiel in het diff zelf.
als het kleine tandwiel wat ik moet tellen in het blok zit dan zou ik niet weten wat voor'n tandwiel dat is
op plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/gears.gif
is het kleine tandwieltje net te zien links boven/achter het grote tandwiel van het diff (eindoverbrenging). Het zit op het uiteinde van de hoofdas van de versnellingsbak .. door het 'deksel' waar ook de aandrijving van de kilometertellerkabel uitkomt te verwijderen kan je (als je blok uit de auto is) bij de moer waarmee het vast zit.
FWIW,
Theo van den Bogaard
aha dat verklaart een hoop dan zal ik wel een normaaler diff hebben
Paul schreef:
Jep, dus motor moet eruit.
als het blokje er toch uit moet kan je het meteen maar beter goed doen...
oke ik heb de desbetreffende pakkingen en seals gehaald en voor ik begin even de duidelijkheid.
ik haal eerst de zeikanten van de diff behuizing af.
dan haal ik de diff behuizing en het diff los(trek je zo van de tap einden toch)
dan moet het kleine tandwiel uit de bak
daar voor haal ik de cover die over de kilometerteller aansluiting zit los.
dan kan ik bij een moer? bout? om het kleine tandwiel los te halen.
kan ik dan het tandwiel er zo uit trekken?
mis ik hier iets?
ik heb alleen 4 pakkingen voor bij het diff en 2 as keerringen en 1 schakelas keerring moet ik ook een pakking voor die cover hebben?
montage is neem ik aan hetzelfde maar dan in de omgekeerde volgorde.
alvast bedankt voor de antwoorden en tips
nonono schreef:
..ik haal eerst de zeikanten van de diff behuizing af.
dan haal ik de diff behuizing en het diff los(trek je zo van de tap einden toch)...
ff voorzichtig rondom lostikken met een kunststof hamer en dan moet ie loskomen.
Let bij de linkerdiff deksel(van achteren gezien) even op de shims die gemonteerd zijn.
Sowieso bij weer monteren moet je een bepaalde preload gebruiken dus een extra setje shims heb je misschien wel nodig.
nonono":1pt2dq86]
..daar voor haal ik de cover die over de kilometerteller aansluiting zit los.
dan kan ik bij een moer? bout? om het kleine tandwiel los te halen.
kan ik dan het tandwiel er zo uit trekken?
[/quote:1pt2dq86]
Jep, als je de moer loshebt (zit met 150 Nm vast) dan kan je de pinion er aftrekken. Probleem zit em dus in het loskrijgen van die moer. Kan met luchtgereedschap maar dat raadt ome Keith af; pulserende werking kan schade aan de lagers geven.
Normale methode is om de bak op slot te zetten via de 2e en 4e versnelling gelijk in te schakelen. Dan kan echter alleen als je de bak en blok scheidt.
nonono":1pt2dq86]
ik heb alleen 4 pakkingen voor bij het diff en 2 as keerringen en 1 schakelas keerring moet ik ook een pakking voor die cover hebben?
montage is neem ik aan hetzelfde maar dan in de omgekeerde volgorde.
[/quote:1pt2dq86]
voor de speedo-cover heb je idd ook een pakking nodig. Let ook even op bij het demonteren van je diff, zit er geen pakking tussen het diff-deksel en de versnellingsbak dan moet je bij monteren ook geen pakking gebruiken maar alleen vloeibare pakking (smurfen-snot)
En monteer ook meteen een ultimate seal kit bij je schakelstang; behalve de keerring monteer je dan ook een aluminium-ring met rubber seal die je over je schakelas schuift voor dat je de keerring plaatst.
Paul schreef:
Jep, als je de moer loshebt (zit met 150 Nm vast) dan kan je de pinion er aftrekken. Probleem zit em dus in het loskrijgen van die moer. Kan met luchtgereedschap maar dat raadt ome Keith af; pulserende werking kan schade aan de lagers geven.
Normale methode is om de bak op slot te zetten via de 2e en 4e versnelling gelijk in te schakelen. Dan kan echter alleen als je de bak en blok scheidt.
oke dat tand wiel los krijgen word dus een kut klus
imand nog tips hoe de bak te blokkeren?
Wij hadden 2 versnellingen tegelijk geschakeld, echter toen was wel de hele bak open.
Verder heb ik het weleens gedaan door een schroevedraaier tussen de tanden te steken, als je er niet op mept ging het bij mij goed, dit is geen garantie voor de jouwe natuurlijk.
Ron
[size=75:29qga7ox][Edit: Topics samengevoegd-Demelza][/size:29qga7ox]
Als je de pakkingen van het diff wil vervangen, ik bedoel de twee die in het verlengde van de aandrijfassen liggen, dan moet je die bouten die in het grote tandwiel zitten losdraaien.
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want alles draait mee.
Heeft iemand hier een handigheidje voor om dit makkelijk te kunnen doen?
Groetjes
Hans
Diff eruit en in de bankschroef? Ruw staal zat dat je in kan klemmen... Of snap ik niet helemaal wat je wilt?
Plaatje Ter verduidelijking... wijs eens aan
Nummertje 6 bedoelde ik...
Ik had al een ingeving gehad. Ik had het diff weer op de bak gezet, en daarna de bak op slot gezet.
Daarna met spanbanden op de werkbank gebonden en dan kun je ze redelijk gemakkelijk loshalen. Al zitten ze wel behoorlijk vast.
Ok, gelukt... Ik heb toen gewoon nummer 4 in mn bankschroef geklemd...
Theo van den Bogaard schreef:
blok en bak hoef je niet te scheiden om dat kleinste tandwiel van je diff te vervangen, maar je moet wel je motor uittakelen ...
je kan geluk hebben dat je inderdaad een passende verhouding hebt gehad bij je 850-1000 diff wissel.
zie voor de combinaties ook:
http://www.ime.org.uk/ime/f/final_drive.html
(heb je die 63/17 al eens nageteld :)" title="Evil" /> )
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ik heb een blokje gekocht zonder diff eraan.
Nu heb ik van mijn oude blok het diff gedemonteerd.
De tandjes van het kleine tandwiel van mijn nieuwe blok geteld 17 tandjes. van het grote tandwiel in mijn diff ook dit zijn er 62.
volgens het schema van theo matchen deze tandwielen,
Of is dit afhankelijk van meerdere factoren?
Ik zie ook onderdeel nummers staan.
zijn allebei 1000cc.
Groetjes Jeroen
die tandwielen slijten op elkaar in, het verstandigst zou zijn om de hele set uit je oude blok over te zetten.
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: diff vervangen (in car?)
Ingediend door nonono op do, 27-10-2005 21:54
ja even een paar lastige vragen
-kan ik een diff in car vervangen of moet de motor er uit?
-kan ik straffeloos een kort diff vervangen voor een lang(er) diff of moet ik dan ook in de bak iets vervangen)
het antwoord op deze vragen kon de search mij namelijk niet geven
ook heb ik nu een heel vreemd diff in mijn handen namelijk een 3.705! uit de combo 63/17
terwijl ik alleen de combo's 63/16 (3.938) en 64/17 (3.765)
is dit een zelf bouw diff?
of mis ik ergens iets