Heb al op 849 manieren geprobeerd om de bouten (33mm) van het voorsubframe los te krijgen, maar ik kan er niet goed bij. Ik heb echter geen 33mm dop. Is er iemand in de omgeving Den Haag die mij kan helpen? Het is 5 minuutjes werk, maar kan voor mijn ratel geen 33mm dop krijgen, dus vind het een beetje zonde om een nieuwe aan te schaffen.
Dit is 1 5/16. Heb er ook een, is ook te gebruiken voor je naafmoer en stuurmoer. Dus volgens mij wel de moeite en het geld waard als je een beetje met mini's aan het sleutelen bent.Owh ja,ze zijn wel 3/4 en niet 1/2, vaak krachtdoppen.
Ik woon toch net iets te ver van je weg, maar dr zijn vast mensen bij je in de buurt die zo'n dopje hebben.
Succes
Sorry, dat was geen antwoord op je laaste vraag. Ik heb het met een 34 mm dop gedaan. In zeskant uitvoering maakt dat beetje speling niets uit. Was wel 27 euri + een verloopstuk naar mijn grootste maat dopsleutel (1/2 inch). Probeer een gereedschap verhuur. Den Haag heeft er zat.
Als je zondag net zo heilig is als de mijne kom ik hem graag morgen even lenen!!! Kan ik eindelijk verder... de andere 848 methodes, tja... als je niet het juiste gereedschap hebt, probeer je echt alles (baco, waterpomp, moordenaar... waterpomp op baco, moordenaar op baco... en andere combinaties).
En ik maar denken dat ik met mijn pas vergaarde metrinch setje klaar zou zijn (wel mooi spul trouwens)
Een nachtje laten staan na met veel kruipolie te hebben gespoten. Je moet wel vanuit de wielkas werken om het schroefdraad in de bovenzijde van het subframe te besproeien. Vanuit de motorruimte op de bout spuiten heeft niet veel zin. Er zit als het goed is een rubber onder de kop en het schroefdraad zit nog eens 5 centimeter lager. Daarna een stevige buis op de ratel om je draaimoment te vergroten. Met zeer veel beleid de zaak los draaien. Hou rekening met een stevige ratel of kies de vaste 1/2 inch kop met staaf. Met het verlengen van je ratel kun je dingen totaal naar de vergallemieter draaien DUS KIJK UIT WAT JE DOET!
voor zulke grapjes heb ik een hele mooie mo(nu)mentsleutel en daar heb ik tot nu toe toch alles mee los gekregen en die draai je egt nie kappot werkt perfect
Die had ik ook! Tot dat ik de asmoeren van de naven ermee wilde losdraaien. Mooi lang ding dus een lekker draaimoment (of heet het daarom ook momentsleutel?) Nou in één moment.... brak de kop eraf. Zelfs de centimeter dikke staaf van de vaste 1/2 inch dopset begon te buigen bij de krachten die ermee gepaard gingen. Moment sleutels zijn gemaakt voor aandraaien tot het vermelde maximum aan Nm. Niet om los te draaien boven het maximum. Beetje te duur gereedschap om zo te mollen. Een meter steigerpijp of ouderwetse gasbuis is een goedkoper alternatief.
Ik ben het met Wouter eens. Zoals ik al schreef: kruipolie en geen WD40!
Je kan een momentsleutel natuurlijk ook gebruiken om iets los te draaien tot het maximaal moment van de sleutel, klik (en hopelijk is dat dan genoeg om de boel los te krijgen ).
Doppen in engelse maten zijn behoorlijk moeilijk te vinden. Ik heb me suf gezocht maar heb ze hier www.mototravel.nl uiteindelijk gevonden. Ook per stuk verkrijgbaar e.d. Wel even op de aansluiting letten, 1/4" 3/8" 1/2" of 3/4".
Leuke site, nog niet eerder gezien. Daar staan ook de prijzen van de momentsleutels op. Het was zo'n grote tot 200 Nm dacht ik. Tevens het aandraai moment van de asmoeren. Alleen losdraaien was toch iets anders. Ooit ook eens een spijker met een steelpan in de muur geslagen. Deze ezel heeft zijn steen dus twee keer geraakt. Momentsleutel blijft voor mij voor aandraaien. Niet te veel spinazie als je gaat draaien, Popeye.
Heb vandaag de boel even flink in de kruip gezet (hoop ik, want ik zie echt geen f#$k...) laat het nu maar even lekker insoppen, hopelijk krijg ik hem dan los...
Je kan een momentsleutel natuurlijk ook gebruiken om iets los te draaien tot het maximaal moment van de sleutel, klik (en hopelijk is dat dan genoeg om de boel los te krijgen ).
Het moment wil zeggen dat je kan instellen met welke moment (kracht*arm?) je een moer aandraait.
Ik heb een hele mooie, waarbij je de momentfunctie kan uitschakelen en de draairichting kan omdraaien. Je kan hem dan ook gebruiken om iets los te draaien.
nou, vandaag weer even staan rammen... het lukt niet! gelukkig kwam mijn vader met een TOP idee: "[i:2h7dn2w1]Hij moet hierna toch naar de spuiter, kunnen zij hem niet loshalen?[/i:2h7dn2w1]"
DAT ga ik doen! Ze zouden de mini tussendoor doen om de kosten te drukken (duurt wat langer), dus dan kan ik mooi in die tijd aan het voorsubframe knutselen! Hoeven ze alleen die ene bout maar even los te halen Ga morgen even bellen...
Toch benieuwd. Effe staan rammen Je moet toch een bout losdraaien? Een verlengde ratel heeft geen resultaat gehad? Of heb je op de kop van de bout staan hameren om deze te laten 'schrikken'? Je zou eerder verwachten dat de bout als een wokkel gaat 'verjongen'. Zo vast zal een schroefdraad toch niet kunnen zitten. Als de boel toch nog in de resto moet kun je ook proberen een klein (2 mm) gaatje naast de kop door het rubber en het metaal te boren. Zo kun je dan mogelijk beter kruipolie op het schroefdraad krijgen. Dit lijkt een zware bevalling te worden.
Ik laat het lekker aan die gasten over... ben het nu al zat, heb in 3 dagen 4 uur staan beuken, kijken, beuken, voelen, olie spuiten, beuken. Geen effect, dan maar de monteur erbij...
Blue schreef: Het was zo'n grote tot 200 Nm dacht ik. Tevens het aandraai moment van de asmoeren.
Helaas staat er in de Haynes dat een asmoer met 2 splitpen ingang met 240 Nm vastgezet moet worden en geen 200Nm......
Aso vast maarja een beetje coureur wil wel dat zijn assen vastzitten
On topic: heb zelf een momentsleutel naar de knoppen geholpen door hem voor het losdraaien van een asmoer van een Mazda 626 te gebruiken...
Terwijl en toch echt een losdraai functie opzat
Dat zeg ik! Alles kan kapot.
Rene, bedankt voor de reminder. Ik heb de 24 kg op de meter met aandraaien wel gehaald denk ik. Ik had wel geen momentsleutel meer om het te controleren maar ik wordt nog steeds niet door m'n eigen wielen ingehaald.
Het is dus een engels maat.... 33 en 34 zitten er omheen en met allebei zou het moeten kunnen. Maar ze zijn dus allebei niet precies goed!
Een 1 5/16 kan je bij een beetje mini-zaak wel krijgen.
Kan iemand mij vertellen of het erg is dat er wat speling zit tussen de carosserie en de bouten van het voorsubframe? Als ik aan de wielen draai merk ik dat de grote bouten waar het subframe mee vast zit, (die waar zowel boven als onder rubbers tussen zitten) een mm of twee kunnen bewegen.......Het subframe beweegt t.o.v. de auto dus een beetje. Komt dit door de rubbers en is dit normaal of heb ik een probleem?
Let wel dat de schacht van deze bouten groter is dan de draad. Ze draaien dus vast met die schacht op het subframe zelf. De kop draait niet klem op de body.
De ruimte die je daar dus hebt wordt bepaald door de lengte van die schacht, de hoogte van de body daar, en de rubbers (evt oud/uitgedroogd?)
Kans is wel super groot [lees als bijna zeker] dat de "opstaande kraag" van het onderste rubber aan diggelen ligt.Zie je pas bij demontage,kun je niet op de auto zien.
Omdat hij al speling heeft gehad in zijn leven en dus "gewerkt' heeft.
Is de kraag weg,hou je de speling en een bonkend metaal geluid over..
Ik ben eigenlijk net klaar met de restauratie. Motor is er niet uit geweest omdat alles nog redelijk goed was. Moet ik nu door het constateren van deze speling alsnog het blok eruit halen en het voorsubframe demonteren?
Die bout heeft een gedeelte met schroefdraad, dan een iets dikker gedeelte, dan de kop. Normale bouten gaan vast zitten als de kop klemt tegen hetgeen je vast draait. Deze bout draait vast met het dikkere gedeelte (schacht) op het subframe.
Draai 'm er maar eens uit dan zie je wat ik bedoel.
Als die bout inderdaad los zit kun je m vastdraaien en kijken of het probleem nog bestaat. Als het probleem er nog steeds is of als die bout zowiezo al vast zat, zijn een of beide rubbers verrot.
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Pepe op za, 28-02-2004 12:14
Hallo,
Heb al op 849 manieren geprobeerd om de bouten (33mm) van het voorsubframe los te krijgen, maar ik kan er niet goed bij. Ik heb echter geen 33mm dop. Is er iemand in de omgeving Den Haag die mij kan helpen? Het is 5 minuutjes werk, maar kan voor mijn ratel geen 33mm dop krijgen, dus vind het een beetje zonde om een nieuwe aan te schaffen.
Alvast bedankt.
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Greeny op za, 28-02-2004 12:56
Dit is 1 5/16. Heb er ook een, is ook te gebruiken voor je naafmoer en stuurmoer. Dus volgens mij wel de moeite en het geld waard als je een beetje met mini's aan het sleutelen bent.Owh ja,ze zijn wel 3/4 en niet 1/2, vaak krachtdoppen.
Ik woon toch net iets te ver van je weg, maar dr zijn vast mensen bij je in de buurt die zo'n dopje hebben.
Succes
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Pepe op za, 28-02-2004 13:25
Ook goed... maar ook die is niet te krijgen... hoop dat er nog iemand reageert!
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Blue op za, 28-02-2004 14:14
Om er goed bij te kunnen moet je wel de motorkap effe demonteren. Welke 848 andere methodes zijn er?
Erwin
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Blue op za, 28-02-2004 14:19
Sorry, dat was geen antwoord op je laaste vraag. Ik heb het met een 34 mm dop gedaan. In zeskant uitvoering maakt dat beetje speling niets uit. Was wel 27 euri + een verloopstuk naar mijn grootste maat dopsleutel (1/2 inch). Probeer een gereedschap verhuur. Den Haag heeft er zat.
Erwin
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Sjoerd op za, 28-02-2004 14:21
Om die 34mm bouten los te krijgen ofzo?
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Blue op za, 28-02-2004 14:28
Ja, ik ben wel benieuwd wat een creatieve geest voortbrengt.
Erwin
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Theo op za, 28-02-2004 15:27
Blue die 34 mm dop heb ik ook en gaat zonder problemen, indertijd heb ik deze genomen omdat ik geen twee weken wilde wachten voor de juiste maat.
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Paul op za, 28-02-2004 15:57
Kheb zo'n dop 34 liggen en laat ik nou toevallig in Den Haag wonen
In privé-bericht vindt je mijn adresgegevens
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Red Flame op za, 28-02-2004 16:08
paul, als je slim bent doe je dit soort dingen via een pm-metje. nu weet iedereen waar je woont...
lijkt me niet verstandig op een site waar iedereen dit kan zien...
ik zou de post alnog verwijderren
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door mini_mouse op za, 28-02-2004 18:36
hoi,
Voor de mensen in limburg en omgeving, ik koop het engelse gereedschap in maasbracht bij de dump.
Heb daar ook dopje 1 5/16 gehaalt, waar ik vervolgens een klijne dop heb ingelast, zo past tie fijn op een 1/2 ratel
GreetZzzzzz
mini_mouse
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Pepe op za, 28-02-2004 22:01
Paul,
Als je zondag net zo heilig is als de mijne kom ik hem graag morgen even lenen!!! Kan ik eindelijk verder... de andere 848 methodes, tja... als je niet het juiste gereedschap hebt, probeer je echt alles (baco, waterpomp, moordenaar... waterpomp op baco, moordenaar op baco... en andere combinaties).
En ik maar denken dat ik met mijn pas vergaarde metrinch setje klaar zou zijn (wel mooi spul trouwens)
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Sjoerd op zo, 29-02-2004 11:34
LOL! Bij ons precies hetzelfde toen we die dingen los moesten hebben!
Alles geprobeerd, en toen maar een dop geleend...
Helpt wel, zo'n dop!
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Pepe op zo, 29-02-2004 18:34
Ok, paul heeft me al een eind uit de brand geholpen... ik krijg er echter 1 niet los!!! Tips zijn welkom (en niet alleen zeggen: brute kracht)
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Blue op zo, 29-02-2004 19:05
Een nachtje laten staan na met veel kruipolie te hebben gespoten. Je moet wel vanuit de wielkas werken om het schroefdraad in de bovenzijde van het subframe te besproeien. Vanuit de motorruimte op de bout spuiten heeft niet veel zin. Er zit als het goed is een rubber onder de kop en het schroefdraad zit nog eens 5 centimeter lager. Daarna een stevige buis op de ratel om je draaimoment te vergroten. Met zeer veel beleid de zaak los draaien. Hou rekening met een stevige ratel of kies de vaste 1/2 inch kop met staaf. Met het verlengen van je ratel kun je dingen totaal naar de vergallemieter draaien DUS KIJK UIT WAT JE DOET!
Erwin
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Wouter op zo, 29-02-2004 22:53
Ik heb een 33mm met 1/2" aansluiting bij Biesheuvel Techniek in Den Haag gekocht. Werkt al jaren prima!
Oja, voor je laatste probleem: Brute kracht is de oplossing
cheers,
Wouter
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Pepe op zo, 29-02-2004 23:19
Ik was al bang dat dat de enige oplossing zou zijn... van de week maar even achter een lange stalen pijp aan om beter te kunnen hefbomen.
Eerst maar even de wonden op de kantoorhandjes laten genezen!
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Paul op ma, 01-03-2004 18:30
Tja,
zo'n pijp had je ook van me kunnen lenen
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Pepe op ma, 01-03-2004 19:54
Haha, ervaringsdeskundige Paul!!! Ik ga misschien morgenavond weer even proberen, anders nog een keer WD40 erop spuiten...(kom er zo moeilijk bij)
Ik hou jullie op de hoogte!
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Wouter op di, 02-03-2004 18:45
beter is kruipolie, daar zit penetrant in. WD40 heeft dat niet (meer), dit maakt alleen maar schoon en smeert. Verder is het vochtwerend...
Wouter
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door dieseltje op di, 02-03-2004 19:58
voor zulke grapjes heb ik een hele mooie mo(nu)mentsleutel en daar heb ik tot nu toe toch alles mee los gekregen en die draai je egt nie kappot werkt perfect
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Blue op di, 02-03-2004 21:08
Die had ik ook! Tot dat ik de asmoeren van de naven ermee wilde losdraaien. Mooi lang ding dus een lekker draaimoment (of heet het daarom ook momentsleutel?) Nou in één moment.... brak de kop eraf. Zelfs de centimeter dikke staaf van de vaste 1/2 inch dopset begon te buigen bij de krachten die ermee gepaard gingen. Moment sleutels zijn gemaakt voor aandraaien tot het vermelde maximum aan Nm. Niet om los te draaien boven het maximum. Beetje te duur gereedschap om zo te mollen. Een meter steigerpijp of ouderwetse gasbuis is een goedkoper alternatief.
Ik ben het met Wouter eens. Zoals ik al schreef: kruipolie en geen WD40!
Erwin.
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Popeye op di, 02-03-2004 21:27
Je kan een momentsleutel natuurlijk ook gebruiken om iets los te draaien tot het maximaal moment van de sleutel, klik (en hopelijk is dat dan genoeg om de boel los te krijgen ).
Doppen in engelse maten zijn behoorlijk moeilijk te vinden. Ik heb me suf gezocht maar heb ze hier
www.mototravel.nl uiteindelijk gevonden. Ook per stuk verkrijgbaar e.d. Wel even op de aansluiting letten, 1/4" 3/8" 1/2" of 3/4".
Gr,
Bas
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Blue op di, 02-03-2004 21:57
Leuke site, nog niet eerder gezien. Daar staan ook de prijzen van de momentsleutels op. Het was zo'n grote tot 200 Nm dacht ik. Tevens het aandraai moment van de asmoeren. Alleen losdraaien was toch iets anders. Ooit ook eens een spijker met een steelpan in de muur geslagen. Deze ezel heeft zijn steen dus twee keer geraakt. Momentsleutel blijft voor mij voor aandraaien. Niet te veel spinazie als je gaat draaien, Popeye.
Erwin.
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Pepe op di, 02-03-2004 23:57
Heb vandaag de boel even flink in de kruip gezet (hoop ik, want ik zie echt geen f#$k...) laat het nu maar even lekker insoppen, hopelijk krijg ik hem dan los...
Lang leve de uitvinder van de hamer!!!
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Wouter op wo, 03-03-2004 13:50
Het moment wil zeggen dat je kan instellen met welke moment (kracht*arm?) je een moer aandraait.
Ik heb een hele mooie, waarbij je de momentfunctie kan uitschakelen en de draairichting kan omdraaien. Je kan hem dan ook gebruiken om iets los te draaien.
wouter
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door dieseltje op wo, 03-03-2004 19:59
dat heb ik ook,is ideaal :d
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Pepe op do, 04-03-2004 20:08
nou, vandaag weer even staan rammen... het lukt niet! gelukkig kwam mijn vader met een TOP idee: "[i:2h7dn2w1]Hij moet hierna toch naar de spuiter, kunnen zij hem niet loshalen?[/i:2h7dn2w1]"
DAT ga ik doen! Ze zouden de mini tussendoor doen om de kosten te drukken (duurt wat langer), dus dan kan ik mooi in die tijd aan het voorsubframe knutselen! Hoeven ze alleen die ene bout maar even los te halen Ga morgen even bellen...
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Blue op do, 04-03-2004 23:21
Toch benieuwd. Effe staan rammen Je moet toch een bout losdraaien? Een verlengde ratel heeft geen resultaat gehad? Of heb je op de kop van de bout staan hameren om deze te laten 'schrikken'? Je zou eerder verwachten dat de bout als een wokkel gaat 'verjongen'. Zo vast zal een schroefdraad toch niet kunnen zitten. Als de boel toch nog in de resto moet kun je ook proberen een klein (2 mm) gaatje naast de kop door het rubber en het metaal te boren. Zo kun je dan mogelijk beter kruipolie op het schroefdraad krijgen. Dit lijkt een zware bevalling te worden.
Erwin
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Pepe op do, 04-03-2004 23:23
Ik laat het lekker aan die gasten over... ben het nu al zat, heb in 3 dagen 4 uur staan beuken, kijken, beuken, voelen, olie spuiten, beuken. Geen effect, dan maar de monteur erbij...
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Rene op do, 04-03-2004 23:40
Helaas staat er in de Haynes dat een asmoer met 2 splitpen ingang met 240 Nm vastgezet moet worden en geen 200Nm......
Aso vast maarja een beetje coureur wil wel dat zijn assen vastzitten
On topic: heb zelf een momentsleutel naar de knoppen geholpen door hem voor het losdraaien van een asmoer van een Mazda 626 te gebruiken...
Terwijl en toch echt een losdraai functie opzat
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Blue op vr, 05-03-2004 20:55
Dat zeg ik! Alles kan kapot.
Rene, bedankt voor de reminder. Ik heb de 24 kg op de meter met aandraaien wel gehaald denk ik. Ik had wel geen momentsleutel meer om het te controleren maar ik wordt nog steeds niet door m'n eigen wielen ingehaald.
In ieder geval succes Pepe!
Erwin
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Timetje op ma, 28-03-2005 23:51
ik wil ook zoon dop gaan kopen maar is het 33mm of 34mm want soms staat er 33 en dan weer 34 mm ik hoop teminste dat ik ze kan vinden.
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Birdy op di, 29-03-2005 08:23
In de tweede post van dit topic:
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Timetje op di, 29-03-2005 11:15
sorry jah nu zag ik het ook staan
bedankt
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Snul op do, 08-09-2011 20:19
Kan iemand mij vertellen of het erg is dat er wat speling zit tussen de carosserie en de bouten van het voorsubframe? Als ik aan de wielen draai merk ik dat de grote bouten waar het subframe mee vast zit, (die waar zowel boven als onder rubbers tussen zitten) een mm of twee kunnen bewegen.......Het subframe beweegt t.o.v. de auto dus een beetje. Komt dit door de rubbers en is dit normaal of heb ik een probleem?
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Red Flame op do, 08-09-2011 20:27
dit hoort aboluut niet en zal erg vreemd rijden... het houd het wel spannend een loszittend frame, heb er ooit mee gereden was hilarisch...
maargoed, heb je tussen frame en koets wel rubbers gezet? en hebben de bouten ook rubbers?
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Snul op do, 08-09-2011 23:00
En nu? Kan ik "gewoon" de grote moeren met een in dit topic genoemde sleutel aandraaien?
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Rene op vr, 09-09-2011 10:04
Als je de goeie dop hebt(33.34.. whatever ) dan kan je ze gewoon aandraaien...
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Crispy op vr, 09-09-2011 10:25
Let wel dat de schacht van deze bouten groter is dan de draad. Ze draaien dus vast met die schacht op het subframe zelf. De kop draait niet klem op de body.
De ruimte die je daar dus hebt wordt bepaald door de lengte van die schacht, de hoogte van de body daar, en de rubbers (evt oud/uitgedroogd?)
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Dennis op vr, 09-09-2011 12:07
Gewoon rubbers vervangen voor poly of aluminium, kost een paart tientjes en blijft alles goed op zijn plaats.
Dennis
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Snul op vr, 09-09-2011 18:08
Zowel boven als onder zit een rubber wat er eigenlijk nog prima uitziet.
Ik denk dat ik maar eens een dop ga zoeken......
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door clubbie op vr, 09-09-2011 19:11
Kans is wel super groot [lees als bijna zeker] dat de "opstaande kraag" van het onderste rubber aan diggelen ligt.Zie je pas bij demontage,kun je niet op de auto zien.
Omdat hij al speling heeft gehad in zijn leven en dus "gewerkt' heeft.
Is de kraag weg,hou je de speling en een bonkend metaal geluid over..
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Snul op za, 10-09-2011 18:29
Ik ben eigenlijk net klaar met de restauratie. Motor is er niet uit geweest omdat alles nog redelijk goed was. Moet ik nu door het constateren van deze speling alsnog het blok eruit halen en het voorsubframe demonteren?
Gipsy, ik snap je verhaal niet zo?
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Snul op za, 10-09-2011 18:31
Sorry, ik bedoel Crispy.
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Red Flame op za, 10-09-2011 18:47
restauratie zonder motor eruit...
maargoed, je kan je blok met frame en al laten zakken en dan nieuwe rubber ertussenfrotten, niet makkelijk, maar wel te doen...
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Crispy op zo, 11-09-2011 20:54
Die bout heeft een gedeelte met schroefdraad, dan een iets dikker gedeelte, dan de kop. Normale bouten gaan vast zitten als de kop klemt tegen hetgeen je vast draait. Deze bout draait vast met het dikkere gedeelte (schacht) op het subframe.
Draai 'm er maar eens uit dan zie je wat ik bedoel.
Als die bout inderdaad los zit kun je m vastdraaien en kijken of het probleem nog bestaat. Als het probleem er nog steeds is of als die bout zowiezo al vast zat, zijn een of beide rubbers verrot.
RE: @#$!@#$ Dopsleutel...
Ingediend door Snul op zo, 11-09-2011 21:15
Thanks, helder verhaal.
Van de week even een dop lenen en dan zal ik het eens proberen.
Ik laat nog wel weten of het gelukt is