Mijn mini hikt en knalt en is niet vooruit tebranden als deze koud is en het lijkt wel of dit steeds erger wordt en na 1 kilometer rijdt hij weer perfect nou is het een mini cooper 1300 i bj 1995 spi met ecu computer de garage waar ik altijd kom kan hier niets aan afstellen zegt hij.
Ik naar de rover in rotterdam en nou moet de mini aan een andere computer gekopeld worden kunnen ze hem uitlezen en dan kijken wat er mis is. Maar ze vertelden mij ook al dat hun er ook niet veel aan kunnen doen je kan niet veel afstellen bij die ecu of de motor klopt dat ?
Als ik instap ruik ik ook soms benzine kan dat er iets mee temaken hebben.
Wat betreft de ECU... als er echt iets mis mee is dan kan daar inderdaad erg weinig aan gedaan worden. Bidden en hopen dus. Anders zal er een nieuwe ECU in moeten.
SPi'tjes hebben wel vaker ECU problemen en deze zijn vrijwel altijd op te lossen door de ECU te resetten. Bij MPi mini's weet ik dat je dat kunt doen door het contact aan te zetten (niet starten) en dan 10x achter elkaar het gaspedaal helemaal in te drukken en weer los te laten. Of dat bij SPi mini's ook zo is weet ik niet, maar het zal geen kwaad kunnen om te proberen.
Naast de ECU kan er trouwens nog vanalles stuk zijn aan sensoren hoor, dus laat je niet afschepen met 'sorry, daar mot een nieuwe in' maar vraag door over wat het nog meer zou kunnen zijn. Kan je een hoop geld schelen....
Ik heb precies hetzelfde gehad. Lag [i:24qv84l1]niet[/i:24qv84l1] aan de ecu. Ik had teveel olie in de motor gedaan. Daar achtergekomen en de de olie weer te hebben ververst kwam ik er ook achter dat er een bougie rot was. Na deze te hebben vervangen deed alles het weer perfect.
Ik denk dus dat je op het moment op 3 cilinders aan het rijden bent
FF bougie erin en klaar!
Ik zit barstensvol tips die ik niet uit ervaring heb, maar door de boeken aandachtig te lezen Hier komt er weer 1.
Pas bij het erin draaien van bougies goed op: het schijnt nogal makkelijk te zijn ze er scheef in te draaien, met het gevolg dat je de draad in je cilinderkop sloopt.
Dit is vrij simpel te voorkomen door de bougies er altijd met de hand in te draaien. Dit moet vrij eenvoudig gaan (eventueel de bougiedop erop zetten) tot vrijwel de gehele lengte van de schroefdraad. Hierna nog lichtjes aandraaien tot ie net vast zit, een bougie hoeft niet zo heel vast te zitten. (Ook weer niet te los, dan kan ie eruit trillen, als ik mij niet vergis moet je een aanhaalmoment van 25Nm aanhouden ofzo)
nou ik heb 10 keer gas gegeven toen het contact aan was en de motor uit ik hoorde bij de 6 keer wel een geluid onder de motor kap een soort ratelend geluid en ik rijden daarna maar helaas het heeft niet geholpen morgen de bougie's maar even doen
brenda schreef: nou ik heb 10 keer gas gegeven toen het contact aan was en de motor uit ik hoorde bij de 6 keer wel een geluid onder de motor kap een soort ratelend geluid en ik rijden daarna maar helaas het heeft niet geholpen morgen de bougie's maar even doen
Het resetten van de ECU gebeurt bij de Spi in iedergeval door de accupolen los te halen en die er een tijd af te laten. Je zou ze een nacht los kunnen halen (12 uur) als je de mini dagelijks gebruikt. Beter schijnt het te zijn om ze 24 uur los te laten.. Verder heb ik geen verstand van i-mini's dus vraag me hiernaast niets meer...
dat knallen van de motor is veel erger als het nat en vochtig weer is zou dat aan de bougie kabels kunnen liggen en de bougies, ik ga er gewoon nieuwe bougies indoen, en dan ff kijken. Want ik moet nog zo lang weachten voor dat die aan de computer kan.
Hoe was het ook alweer, had je een SPi? Dan kun je ook eens wat WD40 (of speciale ontstekingsdroger op oliebasis) onder de verdelerkap spuiten, net als onder de aansluitingen van de hoogpsanningskabels (bougiekabels en bobinekabel). Klinkt namelijk als een vochtprobleem.
Bert jij had het een paar maanden geleden over de kleur van de bougie'slinkbij een stotterend motor met carb. Nou was ik net mijn mini aan het inspuiten met WD 40, en zag dat het onderste gedeelte van het wit van de bougie dat tegen het blok zit blauw is bedoel je dat soms en wat betekend dat
Ehh nee. Wat ik bedoel is de kleur van de electrode. Dit is het omgebogen lipje aan het uiteinde van de bougie, wat in de cilinderkop gedraaid zit. Je moet de bougie dus verwijderen om dit te kunnen zien, en dan spreekt het voor zich.
Aangezien het een spi betreft zou het mengsel altijd goed moeten zijn, en zou de bougie dus "koffie met melk, licht melkchocolade bruin" moeten zijn . Als ie dat dus niet is, heb ik geen suggesties....
Wat dat blauwe zou kunnen zijn dat je waarneemt kan ik niet plaatsen...
RE: ecu computer
Ingediend door Nummer 36 op za, 13-07-2002 19:32
Mijn mini hikt en knalt en is niet vooruit tebranden als deze koud is en het lijkt wel of dit steeds erger wordt en na 1 kilometer rijdt hij weer perfect nou is het een mini cooper 1300 i bj 1995 spi met ecu computer de garage waar ik altijd kom kan hier niets aan afstellen zegt hij.
Ik naar de rover in rotterdam en nou moet de mini aan een andere computer gekopeld worden kunnen ze hem uitlezen en dan kijken wat er mis is. Maar ze vertelden mij ook al dat hun er ook niet veel aan kunnen doen je kan niet veel afstellen bij die ecu of de motor klopt dat ?
Als ik instap ruik ik ook soms benzine kan dat er iets mee temaken hebben.
RE: ecu computer
Ingediend door Sander-T op za, 13-07-2002 20:05
Wat betreft de ECU... als er echt iets mis mee is dan kan daar inderdaad erg weinig aan gedaan worden. Bidden en hopen dus. Anders zal er een nieuwe ECU in moeten.
SPi'tjes hebben wel vaker ECU problemen en deze zijn vrijwel altijd op te lossen door de ECU te resetten. Bij MPi mini's weet ik dat je dat kunt doen door het contact aan te zetten (niet starten) en dan 10x achter elkaar het gaspedaal helemaal in te drukken en weer los te laten. Of dat bij SPi mini's ook zo is weet ik niet, maar het zal geen kwaad kunnen om te proberen.
Naast de ECU kan er trouwens nog vanalles stuk zijn aan sensoren hoor, dus laat je niet afschepen met 'sorry, daar mot een nieuwe in' maar vraag door over wat het nog meer zou kunnen zijn. Kan je een hoop geld schelen....
RE: ecu computer
Ingediend door Adonias op za, 13-07-2002 20:43
Ik heb precies hetzelfde gehad. Lag [i:24qv84l1]niet[/i:24qv84l1] aan de ecu. Ik had teveel olie in de motor gedaan. Daar achtergekomen en de de olie weer te hebben ververst kwam ik er ook achter dat er een bougie rot was. Na deze te hebben vervangen deed alles het weer perfect.
Ik denk dus dat je op het moment op 3 cilinders aan het rijden bent
FF bougie erin en klaar!
RE: ecu computer
Ingediend door Nummer 36 op za, 13-07-2002 22:48
alvast bedankt voor de tip's dat ga ik morgen gelijk even doen en dan horen jullie het resultaat wel ik hoop dat het helpt
RE: ecu computer
Ingediend door Eelke op za, 13-07-2002 23:42
Ik zit barstensvol tips die ik niet uit ervaring heb, maar door de boeken aandachtig te lezen Hier komt er weer 1.
Pas bij het erin draaien van bougies goed op: het schijnt nogal makkelijk te zijn ze er scheef in te draaien, met het gevolg dat je de draad in je cilinderkop sloopt.
RE: ecu computer
Ingediend door Bartje op zo, 14-07-2002 00:21
Dit is vrij simpel te voorkomen door de bougies er altijd met de hand in te draaien. Dit moet vrij eenvoudig gaan (eventueel de bougiedop erop zetten) tot vrijwel de gehele lengte van de schroefdraad. Hierna nog lichtjes aandraaien tot ie net vast zit, een bougie hoeft niet zo heel vast te zitten. (Ook weer niet te los, dan kan ie eruit trillen, als ik mij niet vergis moet je een aanhaalmoment van 25Nm aanhouden ofzo)
RE: ecu computer
Ingediend door Nummer 36 op zo, 14-07-2002 16:42
nou ik heb 10 keer gas gegeven toen het contact aan was en de motor uit ik hoorde bij de 6 keer wel een geluid onder de motor kap een soort ratelend geluid en ik rijden daarna maar helaas het heeft niet geholpen morgen de bougie's maar even doen
RE: ecu computer
Ingediend door Bert op wo, 17-07-2002 20:44
Het resetten van de ECU gebeurt bij de Spi in iedergeval door de accupolen los te halen en die er een tijd af te laten. Je zou ze een nacht los kunnen halen (12 uur) als je de mini dagelijks gebruikt. Beter schijnt het te zijn om ze 24 uur los te laten.. Verder heb ik geen verstand van i-mini's dus vraag me hiernaast niets meer...
RE: ecu computer
Ingediend door Nummer 36 op zo, 21-07-2002 15:01
dat knallen van de motor is veel erger als het nat en vochtig weer is zou dat aan de bougie kabels kunnen liggen en de bougies, ik ga er gewoon nieuwe bougies indoen, en dan ff kijken. Want ik moet nog zo lang weachten voor dat die aan de computer kan.
RE: ecu computer
Ingediend door Eelke op zo, 21-07-2002 15:17
Hoe was het ook alweer, had je een SPi? Dan kun je ook eens wat WD40 (of speciale ontstekingsdroger op oliebasis) onder de verdelerkap spuiten, net als onder de aansluitingen van de hoogpsanningskabels (bougiekabels en bobinekabel). Klinkt namelijk als een vochtprobleem.
RE: ecu computer
Ingediend door Nummer 36 op zo, 21-07-2002 15:20
ja Eelke ik heb een spi en dat ga ik zeker even doen en bedankt weer voor je snelle info
RE: ecu computer
Ingediend door Nummer 36 op zo, 21-07-2002 20:38
Bert jij had het een paar maanden geleden over de kleur van de bougie'slinkbij een stotterend motor met carb. Nou was ik net mijn mini aan het inspuiten met WD 40, en zag dat het onderste gedeelte van het wit van de bougie dat tegen het blok zit blauw is bedoel je dat soms en wat betekend dat
RE: ecu computer
Ingediend door Bert op zo, 21-07-2002 21:44
Ehh nee. Wat ik bedoel is de kleur van de electrode. Dit is het omgebogen lipje aan het uiteinde van de bougie, wat in de cilinderkop gedraaid zit. Je moet de bougie dus verwijderen om dit te kunnen zien, en dan spreekt het voor zich.
Aangezien het een spi betreft zou het mengsel altijd goed moeten zijn, en zou de bougie dus "koffie met melk, licht melkchocolade bruin" moeten zijn . Als ie dat dus niet is, heb ik geen suggesties....
Wat dat blauwe zou kunnen zijn dat je waarneemt kan ik niet plaatsen...
RE: ecu computer
Ingediend door Nummer 36 op di, 23-07-2002 18:58
Ik heb er WD 40 in gespoten en de mini rijd nu al veel beter als die koud is ga het nog een keer doen.
Dan zal het wel goed komen met de kleine denk ik.
Of was het buiten nou op dat moment lekker droog ik denk het niet even afwachten maar.