Een hele verse ontsteking

RE: Een hele verse ontsteking

Nou, gisteren is het er dan van gekomen. Na mislukte pogingen om bij twee Huizense automaterialenzaken en bij de Brezan in Hilversum aan ontstekingscomponeten te komen had ik het al zo'n beetje opgegeven dat het er die dag nog van zou komen (was van plan om dan maar naar Ben van Leeuwen te gaan en aangezien dat niet echt om de hoek is, dan maar het monteren tot vandaag uit te stellen).

Maar toen had mijn pa nog een ingeving: het British Car Centre in Baarn, waar we indertijd ook nog zijn wezen kijken voor een Mini. Dus eerst daar even naartoe, want niet geschoten is altijd mis. En daar heb ik warempel, allemaal origineel Unipart, een bobine, verdelerkap, rotor en bougiekabels te pakken gekregen. Het leek er eerst op dat hij niet de goede bobine had voor elektronische ontsteking, maar dat bleek slechts een rookgordijn opgeworpen door de artikelnummer strategie van Unipart (produktnummer X omgenummerd naar produktnummer Y omgenummerd naar produktnummer Z).

Naar huis gereden en de hele reut er meteen op gezet (maar niet voordat ik even een tekeningetje had gemaakt van de bougiekabels, toch vervelend als je kwijt bent hoe ze ook alweer erop moeten als je het er net allemaal af hebt gesloopt). Hierbij bleek trouwens ook wat ik al vermoedde; het draad waar de bovenste bout van de verdelerkap in gaat is behoorlijk vernaggeld, ooit. Gelukkig bracht een gespleten luciferhoutje (Standard Issue Blok-technology) en wat loctite uitkomst, waardoor de kap nu toch weer zit als een huis. Maar helaas zal dus ook de verdeler er op termijn aan moeten geloven. Afgezien daarvan geen problemen. De verdelerkap en rotor waren echt aan vervanging toe, de contacten in de kap waren helemaal aangevreten. Nieuwe bobine en bougiekabels staat in elk geval weer knap, of het ook echt nodig was zullen we nooit weten, maar baadt het niet, dan schaadt het niet.

Nadat alles erop zat de accu weer terug aangesloten. Starten, lopen. En gretiger dan ooit, dus het leek al direct zijn vruchten af te werpen. Tijdens de eerste proefrit, en nog meer tijdens de nachtelijke rit-met-omweg terug van het station in Bussum (gisteravond de herziene versie van E.T. gezien, stukje nostalgie) leek het ook of hij zowiezo wat gretiger was.

Mission accomplished! :)

RE: Een hele verse ontsteking

Mooi. Goed om te horen. Daarmee kun je weer een tijdje vooruit (ook letterlijk :D).

Wat betreft het versleten schroefdraad van de bovenste bevestiging van de verdelerkap: Deze is te herstellen. Of groter boren en nieuw draad tappen (of helicoil, pas op de list aan de orde geweest). Of misschien juist een kleinere bout, maar langer zodat ie erdoorheen steekt, en je erachter een moertje kunt plaatsen (verzin ik ter plekke, correct me ik I'm wrong).
Lijkt me een beetje zonde om alleen daarvoor een nieuwe verdeler te moeten kopen. Zijn toch niet de goedkoopste onderdelen.

Bert.

RE: Een hele verse ontsteking

Nee, daar heb je wel gelijk in, dat vond ik ook. Het nadeel van het gat opboren en er nieuw draad in tappen is dat je dan ook het gat in de verdelerkap moet opboren. En dus ook als je hem vervangt. Het gat verder boren is misschien een mogelijkheid, maar dat weet ik zo niet. Ideaal zou zijn als je het gat behoorlijk kan opboren en er dan een busje in kan zetten met het juiste draad. Is dat toevallig een helicoil? Of is dat zo'n tapse bout?

RE: Een hele verse ontsteking

Eelke schreef:
Is dat toevallig een helicoil? Of is dat zo'n tapse bout?




Jep is inderdaad een helicoil. Heel erg fraai systeem. Maar veelste duur om zelf te kopen. Ik heb het tot nu toe een aantal keren gebruikt, maar altijd de spullen hier en daar kunnen lenen.

Bert.

RE: Een hele verse ontsteking

Da's mooi, ik zal eens bij S+S Tuning informeren of ze me daarmee kunnen helpen. Er moet toch ook nog wat aan de stuurspeling gebeuren.