Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Mijn vrouw reed vanmiddag rustig in een gangetje van 50 over één van de wegen in Zwolle, totdat ze uit het niets 2 flinke tikken hoorde. (Het klonk alsof er een steen opsprong, maar aangezien het een gladde asfaltweg is, is die kans niet zo groot dat het dat ook was)

Vervolgens begon de motor te roken. Ze heeft hem langs de kant gezet en daar bleek dat vanaf de plek waar de tikken plaatsvonden een spoor olie liep en dat vervolgens het reservoir helemaal leeggelopen is op de plek waar ze stil is gaan staan.

Het is inmiddels te donker om een blik onder de kap of onder de auto te werpen, maar ik heb zelf ook niet zoveel technische kennis. Iemand ideeen? Wellicht is het voor iemand herkenbaar?


Het betreft overigens een 1300 SPI uit 1996. (cooper)

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

ik weet niet wat t is, maar t klinkt slecht |:(

ik had wel een keer een stoepje gepakt met me motorblok, 1 liter olie in 10 min op straat tijdens parkeeren :(

en daarna nooit meer last van gehad :?
lekt nu weer 'standaard'

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

"Iets" opgesrpongen dat je carter lek heeft geslagen? Ik denk dat daglicht veel opheldering gaat brengen. Tot morgen wachten heeft denk ik meer zin dan nu een topic vol te typen met speculaties.

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

De "beste" oorzaak zou zijn dat olie-aflaat-dop of oliefilter los is getrild en deze vervolgens via de weg tegen de onderzijde van de auto ketste. 't ernstigste wat ik kan bedenken is dat iets uit de motor naar buiten heeft willen komen (alien?). Ik weet alleen niet of het vaak voorkomt bij mini's dat drijfstangen e.d. willen vluchten (bij motorfietsen weet ik uit ervaring van wel :/
i.i.g. succes

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Of de diff-pin die eruit gekomen is...

Maja, wat is je eerste indruk?

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

en heb je idd al beter kunnen kijken?

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

hanz schreef:
en heb je idd al beter kunnen kijken?




Nog niet... Ik heb de mini gister naar mijn ouders gesleept, maar ik zit nu ziek thuis...

En ik kan het denk ik niet maken om niet op mijn werk te komen en wel onder de mini te gaan liggen... O:)


Ik zal zo snel mogelijk gaan kijken hoe of wat. Het viel me overigens wel op dat de olie er in een paar tellen helemaal uit was, dus het zal geen klein lekje zijn waarschijnlijk.
Misschien een dom vraagje, maar waar zit de 'olie-aflaat-dop'? (Ik zal er vast achter komen als ik eronder kijk, maar dat heb ik tot op heden nog nooit gedaan.)

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Wilbert schreef:
Het viel me overigens wel op dat de olie er in een paar tellen helemaal uit was, dus het zal geen klein lekje zijn waarschijnlijk.




Dan zal het wel niet je plug zijn want als je olie ververst moet je wel een paar minuten wachten tot alle olie eruit is gelopen.... Klink als een groter gat/probleem....

Succes ermee, en beterschap!

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

klinkt idd als een behoorlijk gat...
ben benieuwd. k hoop voor je dat je niet teveel schade hebt.

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Als je je bak laat overhalen (motor moet er dus uit) .... laat er dan meteen een carterbeschermer onder zetten!!
T.o.v. het overhalen kost zo'n beschermer een schijntje!!!!
EN als je bak toch open is een centrale olie pick-up pijp zodat je in een bocht naar rechts wel oliedruk blijft houden.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

jeroen2 bak overhalen ????? wat is dat.wat olieverlies betreft mogenlijk dat de astop waar het pionwiel op zit is afgebroken en met pionwiel en al uit de bak is gekomen .te hopen is dat de aftapplug er uit is getrild de minste kosten.toen je de kloink hoorde kon je dan nog gewoon rijden ik bedoel als je gas gaf of minderde op de moter ging dat dan of was je alle traktie kwijt .de rookpluim kan van de olie op de uitlaat komen ben benieuwd

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Ik denk dat Jeroen met overhalen reviseren bedoeld (Engels: overhaul - geen idee of overhalen wel "mag" in het Nederlands)

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

waarom altijd zo moeilijk als het makkelijk kan

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Over het algemeen schrijf je de woorden op die je zelf gebruikt en zo in je opkomen. Per definitie dus "makkelijk". Dat andere dat dan eventueel niet begrijpen is punt 2.

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Ik had jullie graag al meer verteld, maar ik heb nog steeds niet kunnen kijken... Zit nog steeds ziek thuis. :r

Een ongeluk komt blijkbaar nooit alleen... :x


Zodra ik meer weet, laat ik het hier weten!

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Ik heb vanochtend eindelijk even kunnen kijken, maar heb met mijn a-technische oog niet zoveel kunnen ontdekken, behalve dat aan de linkerkant van het blok (vanuit de auto gezien) veel olie in het motorruim zit. Maar dat had ik natuurlijk zo ook wel kunnen bedenken.

Om op de vraag van Knutsel in te gaan: de motor draaide gewoon door na het gebeuren. Mijn vrouw heeft de mini uit voorzorg langs de kant gezet, hij wou nog wel gewoon door...


Resten mij nog 2 vraagjes:
1) Kan ik de auto ongestraft eens proberen te starten, of is dat een te groot risico?
2) Is het misschien een geluk bij een ongeluk dat ik de synchromesh nog niet heb laten maken (en daar al een hap geld voor gereserveerd heb)? Of kan het ook nog iets zijn waardoor het alsnog een flinke smak geld extra gaat kosten? (De pest is dat ik de mini zo'n eind moet verslepen naar iemand die hem kan maken, maar dat ik nog niet weet of de kosten dan wel uit kunnen voor mij, omdat ik nog niet weet wat er aan de hand is...)

default

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

probeer mischien eerst je olieprobleem op te lossen, kijk alleszins alles nog es goed na.
Geen lol zonder olie in je motor :D

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

2 Wibert.
Vul 'm eerst ff op , 1-2mm hoger dan je "piel"stok.
trek de plus van je bobine af (isoleren) en start nu zoals je altijd doet (hij zal niet starten want je hebt geen ontsteking) , luister of je iets vreemd hoort.
Zo niet ... plus op de bobine en opnieuw starten , nu slaat hij aan.
Ga niet rijden ..... geef af en toe wat gas totdat je motor warm is ..... tap nu alle olie af en kijk of er aan je magnetische plug ijzerdelen zitten.
Het helpt als je de mini iets opkrikt aan de linker voorkant voordat je start (dan komt de olie goed terug naar je zuigpijp EN heb je meer kans dat de ijzerdelen aan de magneet blijven zitten EN met aftappen komt alle shit er netjes uit!!
Spoel er dan nog 1 a 2 liter schoon door om hem door te spoelen (misschien heb je geluk).

Gaat er weer iets mis en kotst de motor weer alles eruit dan kan je nu tenminste zien waar het uit komt!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

alvorens te starten zou ik toch eens goed kijken met een lamp er bij .Als je een kloik hoor en een oliespoor trek dan moet er iets serieus aan de hand zijn.krik de wagen eens op aan de linkerkant en zet hem op assteunen.kijk dan eens goed onder de motor .wat ook mogenlijk is .kijk eens naar het oliefilter of dat niet is geklapt.een revisie van de bak eerder om de synchromeshring te vervangen had mogelijk een defect aan het licht kunnen brengen.ben benieuwd wat het is

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Zou Wilbert er nog steeds onder liggen? :x
Of is tie om sleepkosten te besparen z'n mini aan het duwen naar de werkplaats? ;)

Ben wel benieuwd wat het nu was/is.

Groet ron

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Ik kan er helaas zelf niet veel van maken wat nu het probleem is.

Dus ik ben mij nu even aan het beraden op hoe en door wie ik het laat maken. De paar handige knutselaars die ik ken, wonen niet echt in de buurt van Zwolle, dus zit ik nog even met het vervoer. Meer dan 70 km slepen zie ik niet echt zitten...

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Zeker niet als je bak kapot is en je olie eruit is...

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

kan je van de onderkant eens een fototje maken .als je een kloink hoor en een oliespoor trek dan moet er ergens een gat zitten wat duidelijk te zien is.Heb je een oliekoeler er op zitten . waar begint de oliesmurrie op het blok is dat voor ,onder of achter.vul wat olie in het blok en laat hem even draaien stationair nadat je eerst de hele handel hebt schoongemaakt let op of het oliedruklampje uit gaat.woon tever weg zou anders wel eens willen kijken ben benieuwd.

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

ayla ik denk dat wilbert met zijn vinger vast zit in het gat .wilbert laat eens wat weten?? :P

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Ik heb een tijdje niks van me laten horen. Was druk met van alles en nog wat, dus stond de mini er in de tussentijd maar verlaten bij.

De belastingdienst heeft het beloofde schip met geld ook nog niet over gemaakt, dus ik heb hem ook nog niet laten maken.

Nu vakantie, dus vandaag heb ik hem eens wat opgekrikt en gekeken of er wat te zien was. Niet met mijn a-technische oog dus.
Toen een naar mijn idee geniale ingeving maar eens geprobeerd: een hoop kranten onder de mini en de olie weer eens bijvullen en kijken waar het vandaan komt.

Nou niks dus... tenminste... bijna niks. Er kwam anderhalve miezerige drup op de kranten terecht, maar verder niks, dus ik heb niet kunnen zien waar het precies weg kwam. En dat terwijl ik er wel zo'n beetje een liter in gegooid heb. (De peilstok geeft ook aan dat er weer wat in het reservoir zit)
(Uiteraard heb ik wel even gecontroleerd of aan één kant opgekrikt staan nog van invloed was. Gewoon op de vloer of op de andere kant opgekrikt maakte geen verschil, geen druppen olie)

Dus wat dit probleem betreft ben ik nog steeds niks wijzer. Ik heb wel wat fotootjes geschoten, wellicht dat iemand er iets aan kan zien.
Op de eerste foto is ongeveer te zien waar de drup weg kwam. De verdere foto's zijn van datzelfde gedeelte, zowel van boven als onder. Ik kan er zelf niet heel veel van maken.





RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

foto,s zeggen niet zo veel in dit geval. Heb je de motor ook laten lopen ? het beste is om de motor helemaal te reinigen en dan nog eens te proberen .de motor is nu zo vuil dat je niet direct kan zien waar de olie vandaan komt.hoe was je olieverbruik voordien .is het mogenlijk dat er olieverbruik is en je dit lang niet hebt gekontroleerd en onderweg op straat een olie bus aan flarden heb gereden .als je een kloink hoor en een oliespoor trekt moet dit normaal snel te vinden zijn .je woont zo ver weg anders zou ik graag eens willen kijken ik ben zo benieuwd wat het is .

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

En wat gebeurd er als je em start?

Start een even rond in eerste instantie met de plus losgekoppeld van de bobine dan slaat de motor niet aan en kan je checken of je vreemde geluiden hoort.

Ook ff proberen met de voorwielen van de grond ingeschakeld en checken of je iets hoort.

De achterkant van je blok staat niet op de foto's, kijk eens naar je diff-behuizing, zit daar wellicht een gat/scheur in?

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

:? HUH?!

Spot net op marktplaats deze advertentie

Doe je 'm toch maar weer weg??

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Patrick schreef:
:? HUH?!

Spot net op marktplaats deze advertentie

Doe je 'm toch maar weer weg??




Nou, zoals het er nu naar uit ziet niet.

Het idee was 'wie weet kan ik hem geschikt kwijtraken', zodat ik zelf niet het gedoe met het maken zou hebben en dan zelf verder kon kijken naar een andere mini.
Ik ben wel erg gecharmeerd van oudere types, of een van/pickup.

Maar tot nog toe zijn er geen serieuze reacties geweest, dus ik ga het lekker laten maken, alleen die belastingdienst schiet maar niet op... :x (al meer dan 2 maanden geleden ingevuld en verstuurd... nu is mijn vakantiegeld er haast nog eerder)

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Hee Wilbert, ik heb je even een e mailtje gestuurd met regio adressen.

Ik ga vanavond ook de wegen rondom Zwolle berijden t/m zondag met de Mini maar hoop geen kloink te horen en olie te verliezen

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

het klinkt mij in de oren net alsof je differentieel kapot is ook omdat ie tikte , probeer eens te starten , en kijk wat ie doet als je hem in zijn 1 zet, waarschijnlijk heel erg tikken ?

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Gister heb ik al even geprobeerd de mini te starten, echter zonder resultaat. Lichten e.d. deden het ook niet.

Maar goed, na een maandje stil kan de accu wel eens leeglopen. Dus een complete dag aan de acculader laten staan, maar.... helaas.

Nog steeds geen licht, startmotor of wat dan ook. En dat terwijl mijn vader de acculader laatst nog met succes heeft gebruikt. Ik kan het allemaal niet helemaal meer volgen.

Als ik meer weer, horen jullie het weer... :)

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Aan de ene kant fijn om de oorzaak van het probleem gevonden te hebben, aan de andere kant zeer frustrerend dat het zoiets simpels is wat ik dus zelf niet heb kunnen traceren...

Een minikenner (die ook de synchromesh gaat vervangen) heeft geconstateerd dat het hele oliefilter ontbreekt. Waarschijnlijk dus toch losgetrild zoals iemand in een van de eerste reacties al schreef.

Hij ligt nu de komende weken even uit elkaar, maar dan hoop ik binnenkort weer volledig van mijn mooie mini te kunnen genieten...

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

pff das een opluchting..

klinkt wel heel simpel :+)

RE: Een kloink, een spoor/plas olie, wat is het?

Wilbert schreef:


Een minikenner (die ook de synchromesh gaat vervangen) heeft geconstateerd dat het hele oliefilter ontbreekt. Waarschijnlijk dus toch losgetrild zoals iemand in een van de eerste reacties al schreef.




Dan is het allemaal minder erg dan het in eerste instantie leek, waarschijnlijk heeft je blok geen enkel nadelig gevolg ondervonden. Ook geluk bij een ongeluk dat je accu leeg was en hij niet meer wilde starten want je motor laten lopen zonder oliedruk lijkt me niet helemaal oké. Helmaal als je motor al een hele tijd niet meer gelopen heeft.

Had je recent je olie en je oliefilter (laten) vervangen? Want dan heeft degene die dat gedaan heeft toch het filter niet echt goed aangedraaid |:(