Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Help!!

Ik ben een nitwit wat techniek betreft maar ik heb iemand gevonden die het euvel met mn knipperlichten kan oplossen (ze doen het niet.... moet handmatig knipperen, erg lullig..).
Hij heeft om dit goed te kunnen doen wel het schema nodig van het electrieke gedeelte van mijn auto.
Zou iemand van jullie mij daar aan kunnen helpen?

Ik heb er nogal haast mee want mijn rode schatje had allang apk gekeurd moeten zijn . . ..

Alvast ontzettend bedankt!!!

Kit

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Er is inmiddels wel het een en ander geschreven over bedradingsschema's, knipperlichten en verlichtingsproblemen (zie ook mijn onderschrift ;)). O.a.:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=324
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=261
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=828

Belangrijkste punten: bedradingsschema's zijn o.a. te vinden in de Haynes Workshop Manual. Meer daarover in http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=180. Misschien is er iemand die bij jou in de buurt woont die je het boek kan uitlenen of kopieën voor je kan maken.

Problemen als deze worden meestal veroorzaakt door slechte aarding, laat je technische man eerst eens de richtingaanwijzers eraf halen en zien of er iets aan de aarding te doen is. Andere hoofdverdachte is het clignoteurrelais, let er wel op dat de Mini aparte relais voor gevarenlicht en richtingaanwijzers heeft. Lees verder eerst de gegeven topics door, daar staat ook een boel nuttige informatie in.

default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Hallo Kitty

Ik heb zelf ook problemen gehad met mijn richtingaanwijzers.
Ik het relais vervangen en het probleem was over.
Het relais kan je achter je kilometerteller vinden.

Groeten Martin

default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Ik zat zo te stressen dat ik eerste mailde en toen pas echt goed naar het forum heb gekeken. :?
Ergens vind ik het zo ontzettend vervelend dat ik iets gebruik (mn auto) waar ik eigenlijk totaal geen verstand van heb. Ik kan olie bijvullen, tanken en ruitsproeispul bijvullen maar dan heb je het wel gehad. Ik geef haar wel een hoop liefde, DAT WEL!

In ieder geval ontzettend bedankt voor je reactie!

Kit

default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Mini Martin 850 schreef:
Hallo Kitty

Ik heb zelf ook problemen gehad met mijn richtingaanwijzers.
Ik het relais vervangen en het probleem was over.
Het relais kan je achter je kilometerteller vinden.

Groeten Martin




Ik ga het doorgeven, ze is namelijk al helemaal doorgemeten en bekeken door 2 man sterk maar beiden heb ik ze niet achter mn kilometerteller zien kijken!

Kit

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Chelseakitty schreef:
Ik geef haar wel een hoop liefde, DAT WEL!



Nou, da's het belangrijkste :) Het is inderdaad wel makkelijk (en minder duur) als je niet voor elk wissewasje naar de garage hoeft. Als je een beetje meeleest op het forum kom je al veel te weten, hoor.
default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Als je een beetje meeleest op het forum kom je al veel te weten, hoor





Working on that on!!!!!
Geeft me toch wel een veiliger gevoel ;)

[Even quotejes toegevoegd - EB]

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Kitty was kennelijk nog niet op de hoogte van het fenomeen "bumpen" en plaatste opnieuw deze vraag. Dat topic heb ik op slot gezet, graag alle reacties hier. Bij deze gebumpt, Kitty is dus nog steeds op zoek naar dat schema!

If all else fails wil ik wel een kopie maken van de relevante pagina uit mijn Haynes-boek (sleutel wel in het Engels). Je kan ook zelf de aanschaf van het Haynes-boek overwegen (zie het Grote Mini-boeken-topic, bovenaan het forum Mini Chat). Houd er wel rekening mee dat de schema's geen wetten van Meden en Perzen zijn. Er kunnen altijd foutjes in zitten, hobbyisten kunnen "tot andere inzichten" gekomen zijn, etc. Maar toch altijd handiger met dan zonder :)

Als je verder geen reactie krijgt, stuur me even je adres (per e-mail), dan zal ik wel een kopietje voor je maken (ook even zo duidelijk mogelijk je auto omschreven, met name cilinderinhoud en bouwjaar, anders weet ik niet welk schema je moet hebben).

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Eelke schreef:
graag alle reacties hier. Bij deze gebumpt, Kitty is dus nog steeds op zoek naar dat schema!




Kitty, zie:
link

en kies wiring...

Wouter

PS. binnenkort zijn de links bijgewerkt met de mij bekende technische links (zie rechtsbovenin op link Deze link komt uit Miniacs)

default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Hallo,
Ik heb ondertussen de schema's van Eelke gekregen (waarvoor heel veel dank!) maar nog komen we er niet uit.
De ANWB heeft toentertijd een bruggetje gemaakt, waarschijnlijk via de alarmlichten maar hoe, wat en waar .... het blijft een raadsel.
De clignateur (zo heet toch dat ding dat er voor zorgt dat je lampen gaan knipperen?) is in ieder geval kapot dus daar moet ik een nieuwe voor scoren.
Ondertussen is mn schatje nog steeds niet gekeurd!
Kgeloof dat ik maar een strippenkaart ga kopen . . :?

Groeten van Kit

default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Chelseakitty schreef:
Hallo,
Ik heb ondertussen de schema's van Eelke gekregen (waarvoor heel veel dank!) maar nog komen we er niet uit.
De ANWB heeft toentertijd een bruggetje gemaakt, waarschijnlijk via de alarmlichten maar hoe, wat en waar .... het blijft een raadsel.
De clignateur (zo heet toch dat ding dat er voor zorgt dat je lampen gaan knipperen?) is in ieder geval kapot dus daar moet ik een nieuwe voor scoren.
Ondertussen is mn schatje nog steeds niet gekeurd!
Kgeloof dat ik maar een strippenkaart ga kopen . . :?

Groeten van Kit




Wat ik nog wilde toevoegen;
mn clignateur is dus stuk maar het gekke is, toen we deze omwisselde met het relais van mijn alarmlichten (die het dus wel doen) deden mn knipperlichies het nog steeds niet. Dus de clignateur van mn knipperlicht is stuk maar blijkbaar is er nog iets niet goed want met een goede clignateur moet ik nog steeds handmatig knipperen.

Het begint sowieso te spoken, de ene keer doet mijn gewone licht het
wel en dan weer niet.
Het gekke is trouwens dat ik het euvel met mn knipperlicht al een tijd heb maar dat ze het in het begin nog wel eens spontaan gingen doen (ja, en ik maar gewoon doorrijden, ik was al lang blij...).
Ik begin nu toch een patroon te herkennen, nu beginnen mijn gewone lichten ook dat eigen leven te leiden. Is dit een voorbode van een plotseling overlijden van alles wat kan branden in mijn schatje?

Kit
default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Het gekke is trouwens dat ik het euvel met mn knipperlicht al een tijd heb maar dat ze het in het begin nog wel eens spontaan gingen doen




Het kan heel goed zijn dat het iets te maken heeft met je alarmlichtschakelaar. Op het moment dat die niet goed is doet je knipperlicht het de ene dag wel en de andere niet (het alarmlicht zelf doet het dan nog wel). Soms helpt het om heel even je alarmlicht aan en dan weer uit te zetten, maar dat is niet echt een lange-termijn oplossing. Probeer eens een andere schakelaar en kijk of het helpt.

Andere dingen die je sowieso ff kan checken is of de dradenbundel die net achter je grilletje loopt niet erg verroest is. Er zitten daar vier connectors, haal ze allemaal één voor één los, schuur de plugjes op en spuit ze in met contactspray. Als je ze terugstopt moet je er een beetje aan draaien zodat ook de roest aan de binnenkant loskomt. Deze connectors zijn niet voor je knipperlichtjes, maar voor je gewone verlichting. Roest bij deze connectors kan een oorzaak zijn waarom je verlichting af en toe spookt.

Naast deze connectors zitten achter je grill connectors van je knipperlichten die mogelijk niet lekker contact of juist sluiting maken. Je kan alle aansluitingen van je knipperlichten even langslopen, kijk of er geen draden beschadigd zijn of dat er geen vocht ergens in is gelopen.

Waarschijnlijk is het iets heel lulligs, maar het kan even duren voor je het gevonden hebt.

M vr gr,
Erik

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Kitty: wat zijn nu precies de symptomen? Doen de richtingaanwijzers helemaal niks meer? Nee, want de gevarenlichten doen het nog wel (ik beantwoord gewoon mijn eigen vragen, hoor :)) en je hebt het over handmatig knipperen, dus kennelijk branden ze wel, maar knipperen ze niet. Klopt dat?

Dan denk ik toch in de richting van de clignoteurautomaat, misschien slechte aarding van de automaat (ik weet het niet zeker, maar ik denk dat als de automaat geen aarding heeft, hij niet wil knipperen).

Hebben jullie ook de clignoteur voor de knipperlichten gebruikt als gevarenlicht-clignoteur om te zien of hij het daar wel doet?

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Ik zou zeggen haal een vers zekeringskastje,als de aansluitingen of achterkant helemaal groen zijn van de corrosie.
misschien slecht kontakt daar?
of is je zekering doorgebrand?

default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Misschien moet je het toch zoeken in de relais.
Ik weet dat het relais van de alarmlichten in verbinding staat met het relais van de richtingaanwijzers.
Wanneer je de richtingaanwijzer aanzet en alleen het lampje blijft branden zonder te knipperen kan het misschien zijn dat een van de relais kapot is.

Als je de bedrading doormeet, wat meet je dan door?
Meet je toevallig de spoelen, dan zal je volgens mij niet veel wijzer worden omdat je een bepaalde waarde moet hebben. (zou niet weten hoeveel ohm deze is)

Probeer het eens door de twee relais te vervangen.
Het relais van de alarmlichten zitten tegen het schutbord onder de motorkap aan de bestuurderskant.
Zoals ik al eerdere aangaf zit het relais van de richtingaanwijzers achter je tellergroep.

Een andere mogelijkheid is dat de schakelaar van de alarmlichten kapot is.
Ook deze staat in verbinding met de richtingaanwijzers, maar dat lijkt mij haast onwaarschijnlijk.

Een andere mogelijkheid wat misschien oplossing bied is eens te bellen met een mini-garage bij je in de buurt.


Succes en de groetjes

Martin

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Ik denk dat alle mogelijke oplossingen al aan bod zijn gekomen.

1 oplossing zoals al eerder werd aangehaald, alles nakijken op de verbindingen en aansluitingen en uitproberen.
Het zal een kleine storing zijn maar eer deze gevonden is?? als de tips niet worden nagetrokken die worden vermeld dan kom je er ook niet achter wat de mogelijke oorzaak is.

default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Eelke schreef:
Kitty: wat zijn nu precies de symptomen? Doen de richtingaanwijzers helemaal niks meer? Nee, want de gevarenlichten doen het nog wel (ik beantwoord gewoon mijn eigen vragen, hoor :)) en je hebt het over handmatig knipperen, dus kennelijk branden ze wel, maar knipperen ze niet. Klopt dat?

Dan denk ik toch in de richting van de clignoteurautomaat, misschien slechte aarding van de automaat (ik weet het niet zeker, maar ik denk dat als de automaat geen aarding heeft, hij niet wil knipperen).

Hebben jullie ook de clignoteur voor de knipperlichten gebruikt als gevarenlicht-clignoteur om te zien of hij het daar wel doet?




Het antwoord op jouw eigen vraag: klopt inderdaad helemaal
We (nou ja, we. . . . hij, en ik keek vol bewondering toe) hebben de clignoteur inderdaad verwisseld en dat hielp niet. Toen deed helemaal niets het meer, dus clignoteur knipperlicht is inderdaad stuk. maaaaaaar, clignoteur van gevarenlicht werkt ook niet als we hem plaatsen op de plek waar de kapotte clignoteur zat terwijl die het dan wel zou moeten doen als het alleen aan de clignoteur zou liggen. Toch?

En als ik mijn gevarenlicht aan heb en ik doe mn hendel in de ga nu knipperen mode dan stoppen mijn lampen met knipperen maar blijven wel permanent branden.

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Chelseakitty schreef:
maaaaaaar, clignoteur van gevarenlicht werkt ook niet als we hem plaatsen op de plek waar de kapotte clignoteur zat terwijl die het dan wel zou moeten doen als het alleen aan de clignoteur zou liggen. Toch?



Lijkt mij ook, ja. In elk geval een nieuwe automaat halen, denk ik (misschien een universele van Hella, dat is volgens mij wat betere kwaliteit. En zit ook nog een lekker klik in).

Zijn jullie al aan het meten geweest met een multimeter? Het kan erg verhelderend te zijn om te weten waar wel en geen spanning zit.

En als ik mijn gevarenlicht aan heb en ik doe mn hendel in de ga nu knipperen mode dan stoppen mijn lampen met knipperen maar blijven wel permanent branden.



Beide knipperlichten? Of alleen die aan de kant waarnaar je richting aangeeft?

Hoe dan ook, ik zou zeggen:
[list=1:1nusv4y6]
[*:1nusv4y6]nieuwe knipperautomaat halen[/*:m:1nusv4y6]
[*:1nusv4y6]vervolgens alle verbindingen die ook maar enigszins met de richtingaanwijzers te maken hebben schoonmaken (of bij voorkeur vervangen - wel met een goede knijptang voor de stekkertjes)[/*:m:1nusv4y6]
[*:1nusv4y6]Knipperunits zelf loshalen, helemaal schoonmaken en zorgen voor goede aarding naar de carosserie[/*:m:1nusv4y6]
[*:1nusv4y6]Ook het zekeringkastje loshalen en controleren (vooral ook de achterkant, dus echt loshalen). Als hij behoorlijk geoxideerd is gewoon vervangen. Als je twijfelt ook niet moeilijk doen en vervangen. Die kastjes gaan een jaar of tien mee, daarna gaan ze (te) vaak problemen opleveren. Preventief vervangen scheelt een hoop gedonder. Baadt het niet, dan schaadt het niet.[/*:m:1nusv4y6][/list:o:1nusv4y6]
M.i. moet het in 1 of meerdere van die dingen zitten.

default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Wederom onwijs bedankt Eelk!

Kga er mee aan de slag.

Kit

default

RE: Electrisch schema voor mini 1000 uit 87

Goedemiddag y'all,
Ik heb de moed opgegeven en mn schat naar de garage gebracht.
Bleek èn de clignoteur èn mn schakelaar stuk te zijn.
tja. . . . .
Kan in ieder geval nu naar hartelust knipperen, ben wel weer 250 euro lichter.. (auw!).
Nee, 250 euro is niet alleen voor dit mankement, ook nieuwe stuurkogels (ofzo??) en 2 nieuwe banden.

In ieder geval iedereen onwijs bedankt voor de input, vooral Eelke!