+ en - help me

RE: + en - help me

ik wil mn radio inbouwen maar de draden lagen er los in. Een zwarte en een rode. Nu weet ik nie zeker of nou de rode de + is. Heeft iemand een tip om erachter te komen wat de plus en de min is ik heb geen meetapparaat Alvast bedankt Ben

RE: + en - help me

Je kunt het gewoon proberen! Ik had bij mijn radio ook eerst + op - en - op + aangesloten, en hij ging er niet door kapot!

Je zou met een LED kunnen kijken, die branden alleen als de + aan de goeie kant zit (weet zo ff alleen niet welke kant) maar ze branden op 12 volt wel door! Dus je moet snel kijken!!

RE: + en - help me

Normaal gesproken is rood altijd + en zwart altijd -. Als je niet kunt meten, zou ik dat dus eerst proberen...

RE: + en - help me

Jee wee, ff tussendoor, hoe lang heb jij die mini? en wat voor kleur is dat? Lijkt wel eng veel op die vanmij :?

En idd, gewoon proberen, een radio kan er wel tegen hoor, het ergste wat er kan gebeuren is dat de zekering er uitvliegt!

RE: + en - help me

over de plus en min gesproken ,als je een 12v lampje heb.
Sluit je de eene kant op het chassi en met de andere,
probeer je 1 van de draden als hetlampje gaat branden.
dan is dat ene draadje de +,heel simpel dus. :9

RE: + en - help me

of je haalt bij de praxis een multimeter, kost 3,95 euro en je hebt hem echt nog wel vaker nodig.

RE: + en - help me

Die multimeter halen lijkt me een veel beter idee, want geloof me, met een mini zul je nog vaak gebruik van dat ding gaan maken!!! :P

RE: + en - help me

The Little Sad Mini say’s

Inderdaad, is een lampje een goeie stap op de goeie weg. Dan Heb je ook nog van die hele handige spanningszoeker schroevendraaiertjes, die kosten ook al geen boterham uit je mond. En een multimeter is werkelijk fantastisch, dan kan je ook nog eens meten of er voldoende spanning van je dynamo komt of sluiting meten in geval, en nog veel meer. Een radio verkeerd om aansluiten zou ik persoonlijk liever niet doen. Ik heb er al veel gezien die een dergelijke stunt niet overleefden, tot veel verdriet van de eigenaar.

En dan, Rood is bij een autol lang niet altijd plus.

‘T is maar dat je’t weet, Tlr-Mini

default

RE: + en - help me

Hoi,

Even voor de duidelijkheid, Bij echt oude mini hebben die engelsen de plus aan het chassis gemaakt inplaats van de - let er dus wel op dat dat wel goed zit. het kan dus zijn dat je plus van de accu aan het chassis zit(dit moet je niet omdraaien dat hoort zo) we hadden er namelijk laatst 1 bij ons op het werk. en we stonden echt effe met vraagtekens in onze ogen maar het schijnt dat meer engelse merken dat vroeger hadden.

Het blijft engels!

Groeten Stefan

RE: + en - help me

Klopt helemaal , ik kan het zo snel niet meer vinden (pre '63??) , maar bij oude engelse auto's en bootjes werd de plus aan 'aarde' gebruikt.
Dat was wel grappig , als er een europees en engels staal bootje naast elkaar lagen in Vlissingen haven.
Bij degene met de zwakste batterij ging dan elke keer het licht sterker/zwakker branden bij het inschakelen van licht op de andere boot.
!!Help dus nooit een zeer oude engelse auto met starten voordat je weet wat waar op te zetten!!
Normaal weten die gasten het zelf wel.
Groetjes , Jeroen2. :D

RE: + en - help me

Als ik het goed begrijp is het probleem niet zozeer uitvinden waar de spanning op staat, maar om te weten hoe deze op de radio aangesloten moet worden. En dat kun je niet meten, de enige manier is de BadBert-test, als je het echt niet weet en ook niet kunt achterhalen (instructieboekje, (website) fabrikant).

Ik ga echter met TLR mee in dat het niet een erg verstandig idee is om het even te proberen. Waarschijnlijk is de radio er door de fabrikant wel op verkeerd om aangesloten voeding beveiligd, maar ik zou er toch liever niet op gokken (en dat de ene radio het wel overleeft geeft natuurlijk geen enkele garantie over de andere).