Gisteren had ik mijn temperatuursensor vervangen met een nieuwe, daarvoor moest de inlaatspruitstuk eraf worden gehaald.
Dat is allemaal gelukt en heb alles weer aangesloten, maar nu als ik de mini start gaat hij vollop in toeren hij lijdt nu zijn eigen leven zeg maar.
Ook komt er gigantisch veel lucht uit de uitlaat met een grote kracht.
Ik denk zelf aan een vacuum probleem..
Weet iemand hier wat ik er aan kan doen?
Kijk morgen nog even of alles wel juist is aangesloten, dat ik niet iets vergeten ben.
De mini is een Spi uit '93
MarcE schreef: inlaatspruitstuk eraf worden gehaald.
Dat is allemaal gelukt en heb alles weer aangesloten,
## nieuwe pakking gebruikt?
Er zaten daar alleen 2 dikke metalen ringen 1 in elke inlaat. Weet niet of dat een pakking is..?
MarcE schreef: Weet niet of dat een pakking is..?
## zou kunnen (kan het niet nazien).
was er niet iets met resetten van de ecu bij die dingen?
maak zowel de + als de - kabel van de accu eens los en laat ze een uurtje (of meer) los.
dan aansluiten en nog eens proberen.
Zal de + en - kabel er even af halen, en morgenochtend er weer even op drukkken, ben bang dat het niet werkt.
Heb ook de methode; stekker ecu eruit, sleutel in contact, doorstarten, 10x gas geven, ecu stekker erin gedaan maar hielp ook niet.
Als je de ecu los koppeld voor minimaal 1 uur, dan komt deze weer in de originele stand te staan. Hij reset zichzelf als het ware. Als hij dan opnieuw aangesloten wordt, dan gaat hij vanzelf weer bepalen welke waarden hij aan moet houden.
Marc, weet je zeker dat alle vacuumslangen aangesloten zijn?
Mijn SPI bleef ook giga schommelen in toeren waarna bleek dat de vacuumslang bij het inlaatspruitstuk niet aangesloten was. Er zitten daar 2 aansluitingen waarvan er 1 richting Mapsensor gaat en 1 richting luchtfilter.
De lucht waar je het over hebt kan ik niet verklaren en klinkt meer richting hetgeen Metrodriver al aangeeft...probleempje met de inlaat spruitstukpakking of i.d.
MarcE schreef: Er zaten daar alleen 2 dikke metalen ringen 1 in elke inlaat. Weet niet of dat een pakking is..?
Nee, das geen pakking. Maar tussen je inlaatspruitstuk en je blok hoort een pakking te zitten (stuk karton als het ware), zit dat er niet, dan heb je wel een probleem gok ik
Demelza schreef:
Nee, das geen pakking.
## van dit soort dingen krijg ik altijd een beetje jeuk.
er hoort wel een pakking tussen (dus), maar bij het demonteren trof TS [i:34epzr0l]geen[/i:34epzr0l] pakking aan (er moeten dan tenminste resten pakking aanwezig zijn geweest).
als er een pakking/pakkingsrest zat, dan is de vraag 'moet er een pakking tussen' overbodig (IMHO).
als er geen tussen zat, zou de motor dus nooit bevredigend gelopen moeten hebben (of de pasvlakken moeten spiegelglad op elkaar ingeslepen zijn geweest).
of TS is natuurlijk uit een 'basket case' een motor in elkaar aan het zetten
metrodriver schreef: als er geen tussen zat, zou de motor dus nooit bevredigend gelopen moeten hebben (of de pasvlakken moeten spiegelglad op elkaar ingeslepen zijn geweest).
Das waar. Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar kan zijn dat hij de pakking niet gezien heeft. Soms zit die gewoon tegen de achterkant van de motor geplakt. Als je alleen aan het vervangen bent kan het zijn dat je er niet op gelet hebt? Dus MarcE, heb je goed gekeken of er een pakking zat/zit? Zit hij er dan moet hij vervangen worden. Zit hij er niet, zou ik persoonlijk alsnog een pakking tussen doen, want hij hoort er wel te zitten, maar dan is het waarschijnlijk geen oplossing voor je probleem. Maar, misschien dat anderen een andere mening hebben? Is nou niet alsof ik er echt veel verstand van heb Kennelijk, als de pakking er echt niet zat dan kan het zonder pakking ook geen kwaad.
Nee, heb geen pakking ofzo aangetroffen, helemaal niets.. blokje liep ook goed. Maar ik zal alles wel weer even los halen om te bekijken.. misschien ben ik (hoop ik) iets vergeten aan te sluiten
Maar als ik dan die pakking er tussen moet doen, moet natuurlijk die hele uitlaatspruitstuk ook er af.. en hoe doe ik dat?
MarcE schreef: Nee, heb geen pakking ofzo aangetroffen, helemaal niets.. blokje liep ook goed. Maar ik zal alles wel weer even los halen om te bekijken.. misschien ben ik (hoop ik) iets vergeten aan te sluiten
Maar als ik dan die pakking er tussen moet doen, moet natuurlijk die hele uitlaatspruitstuk ook er af.. en hoe doe ik dat?
## ho, stop..
als ik het plaatje (nou ja, 'tje'!!) van miniche (hierboven in de thread) goed interpreteer zit de langwerpige pakking zowel 'vastgeklemd' door de uitlaatpijp-stukken als door het inlaatspruitstuk.
als jij vraagt hoe de uitlaat eraf moet, wil dat dus zeggen dat je die er nog niet af had, en dat de pakking er nog moet zitten (of je hebt hem deels kapot gescheurd/getrokken)
als je niks hebt 'losgetrokken' moet de pakking nog helemaal aanwezig zijn.
hij kan hoogstens dan niet meer zo lekker afdichten omdat je hem officieel moet vervangen na losnemen van het spruitstuk.
'niet lekker afdichten' kan 'luchtlek' betekenen, wellicht kun je met vloeibare pakking een ringspoor rondom de ronde ringen leggen (niet op de ringen maar er buiten omheen op de papierpakking).
heeft dat geplande resetten trouwens niks geholpen dan??
Dat resetten heeft niet geholpen nee..
Heb die inlaatstuk er inmiddels al afehaald en er zit dus wel een pakking (Heb dus gewoon stom over heen gekeken ) maar ziet er wel heel goed uit, of is dat geen uitzondering om hem te vervangen?
[size=75:2cnga2ny][Quote voorgaande post verwijdert. Probeer alleen het hoogstnoodzakelijke te quoten - Demelza][/size:2cnga2ny]
Zag ook dat een van die ringen niet helemaal rond meer is, meer ovaal.
Dus zou ook kunnen dat het daar niet mooi wordt afgedicht?
MarcE schreef: Zag ook dat een van die ringen niet helemaal rond meer is, meer ovaal.
Dus zou ook kunnen dat het daar niet mooi wordt afgedicht?
## dan heb je toch vergelijkingsmateriaal?
als de ene wel mooi rond is, en de andere ovalig, en het gat (er zal wel een soort groef in het metaal van blok en spruitstuk zitten) vraagt wel om iets 'ronds', dan zou het idd. heel goed kunnen dat ie bij de ovale ring valse lucht trekt (met jouw symptomen als gevolg).
probeer die ring weer rond te maken (beetje drukke en duwen op de losgenomen ring, en dan op iets ronds schuiven om te kijken of je hem netjes in vorm hebt) en monteer die dan weer, en laat de pakking nog even zoals ie is.
kun je proberen of e.e.a. verholpen is.
Het is gelukt om die ring weer rond te krijgen, en heb wat vloeibare pakking erom heen gesmeert.
Alleen hij wilt nu niet starten.. denk dat hij verzopen is ofzo.
Probeer het over een uurtje maar weer.
Auto doet het inmiddels weer en loopt als een zonnetje,
bedankt voor jullie hulp!
En nu; lekker rond karren
MarcE schreef: Auto doet het inmiddels weer en loopt als een zonnetje,
Gisteren had ik mijn temperatuursensor vervangen met een nieuwe, daarvoor moest de inlaatspruitstuk eraf worden gehaald.
Dat is allemaal gelukt en heb alles weer aangesloten, maar nu als ik de mini start gaat hij vollop in toeren hij lijdt nu zijn eigen leven zeg maar.
Ook komt er gigantisch veel lucht uit de uitlaat met een grote kracht.
Ik denk zelf aan een vacuum probleem..
Weet iemand hier wat ik er aan kan doen?
Kijk morgen nog even of alles wel juist is aangesloten, dat ik niet iets vergeten ben.
De mini is een Spi uit '93
MarcE schreef:
inlaatspruitstuk eraf worden gehaald.
Dat is allemaal gelukt en heb alles weer aangesloten,
## nieuwe pakking gebruikt?
Er zaten daar alleen 2 dikke metalen ringen 1 in elke inlaat. Weet niet of dat een pakking is..?
MarcE schreef:
Weet niet of dat een pakking is..?
## zou kunnen (kan het niet nazien).
was er niet iets met resetten van de ecu bij die dingen?
maak zowel de + als de - kabel van de accu eens los en laat ze een uurtje (of meer) los.
dan aansluiten en nog eens proberen.
Zal de + en - kabel er even af halen, en morgenochtend er weer even op drukkken, ben bang dat het niet werkt.
Heb ook de methode; stekker ecu eruit, sleutel in contact, doorstarten, 10x gas geven, ecu stekker erin gedaan maar hielp ook niet.
Als je de ecu los koppeld voor minimaal 1 uur, dan komt deze weer in de originele stand te staan. Hij reset zichzelf als het ware. Als hij dan opnieuw aangesloten wordt, dan gaat hij vanzelf weer bepalen welke waarden hij aan moet houden.
Marc, weet je zeker dat alle vacuumslangen aangesloten zijn?

Mijn SPI bleef ook giga schommelen in toeren waarna bleek dat de vacuumslang bij het inlaatspruitstuk niet aangesloten was. Er zitten daar 2 aansluitingen waarvan er 1 richting Mapsensor gaat en 1 richting luchtfilter.
De lucht waar je het over hebt kan ik niet verklaren en klinkt meer richting hetgeen Metrodriver al aangeeft...probleempje met de inlaat spruitstukpakking of i.d.
MarcE schreef:

Er zaten daar alleen 2 dikke metalen ringen 1 in elke inlaat. Weet niet of dat een pakking is..?
Nee, das geen pakking. Maar tussen je inlaatspruitstuk en je blok hoort een pakking te zitten (stuk karton als het ware), zit dat er niet, dan heb je wel een probleem gok ik
Demelza schreef:

Nee, das geen pakking.
## van dit soort dingen krijg ik altijd een beetje jeuk.
er hoort wel een pakking tussen (dus), maar bij het demonteren trof TS [i:34epzr0l]geen[/i:34epzr0l] pakking aan (er moeten dan tenminste resten pakking aanwezig zijn geweest).
als er een pakking/pakkingsrest zat, dan is de vraag 'moet er een pakking tussen' overbodig (IMHO).
als er geen tussen zat, zou de motor dus nooit bevredigend gelopen moeten hebben (of de pasvlakken moeten spiegelglad op elkaar ingeslepen zijn geweest).
of TS is natuurlijk uit een 'basket case' een motor in elkaar aan het zetten
metrodriver schreef:
Kennelijk, als de pakking er echt niet zat dan kan het zonder pakking ook geen kwaad.
als er geen tussen zat, zou de motor dus nooit bevredigend gelopen moeten hebben (of de pasvlakken moeten spiegelglad op elkaar ingeslepen zijn geweest).
Das waar. Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar kan zijn dat hij de pakking niet gezien heeft. Soms zit die gewoon tegen de achterkant van de motor geplakt. Als je alleen aan het vervangen bent kan het zijn dat je er niet op gelet hebt? Dus MarcE, heb je goed gekeken of er een pakking zat/zit? Zit hij er dan moet hij vervangen worden. Zit hij er niet, zou ik persoonlijk alsnog een pakking tussen doen, want hij hoort er wel te zitten, maar dan is het waarschijnlijk geen oplossing voor je probleem. Maar, misschien dat anderen een andere mening hebben? Is nou niet alsof ik er echt veel verstand van heb
Nee, heb geen pakking ofzo aangetroffen, helemaal niets.. blokje liep ook goed. Maar ik zal alles wel weer even los halen om te bekijken.. misschien ben ik (hoop ik) iets vergeten aan te sluiten
Maar als ik dan die pakking er tussen moet doen, moet natuurlijk die hele uitlaatspruitstuk ook er af.. en hoe doe ik dat?
MarcE schreef:
Nee, heb geen pakking ofzo aangetroffen, helemaal niets.. blokje liep ook goed. Maar ik zal alles wel weer even los halen om te bekijken.. misschien ben ik (hoop ik) iets vergeten aan te sluiten
Maar als ik dan die pakking er tussen moet doen, moet natuurlijk die hele uitlaatspruitstuk ook er af.. en hoe doe ik dat?
## ho, stop..
als ik het plaatje (nou ja, 'tje'!!) van miniche (hierboven in de thread) goed interpreteer zit de langwerpige pakking zowel 'vastgeklemd' door de uitlaatpijp-stukken als door het inlaatspruitstuk.
als jij vraagt hoe de uitlaat eraf moet, wil dat dus zeggen dat je die er nog niet af had, en dat de pakking er nog moet zitten (of je hebt hem deels kapot gescheurd/getrokken)
als je niks hebt 'losgetrokken' moet de pakking nog helemaal aanwezig zijn.
hij kan hoogstens dan niet meer zo lekker afdichten omdat je hem officieel moet vervangen na losnemen van het spruitstuk.
'niet lekker afdichten' kan 'luchtlek' betekenen, wellicht kun je met vloeibare pakking een ringspoor rondom de ronde ringen leggen (niet op de ringen maar er buiten omheen op de papierpakking).
heeft dat geplande resetten trouwens niks geholpen dan??
Dat resetten heeft niet geholpen nee..
) maar ziet er wel heel goed uit, of is dat geen uitzondering om hem te vervangen?
Heb die inlaatstuk er inmiddels al afehaald en er zit dus wel een pakking (Heb dus gewoon stom over heen gekeken
[size=75:2cnga2ny][Quote voorgaande post verwijdert. Probeer alleen het hoogstnoodzakelijke te quoten - Demelza][/size:2cnga2ny]
Zag ook dat een van die ringen niet helemaal rond meer is, meer ovaal.
Dus zou ook kunnen dat het daar niet mooi wordt afgedicht?
MarcE schreef:
Zag ook dat een van die ringen niet helemaal rond meer is, meer ovaal.
Dus zou ook kunnen dat het daar niet mooi wordt afgedicht?
## dan heb je toch vergelijkingsmateriaal?
als de ene wel mooi rond is, en de andere ovalig, en het gat (er zal wel een soort groef in het metaal van blok en spruitstuk zitten) vraagt wel om iets 'ronds', dan zou het idd. heel goed kunnen dat ie bij de ovale ring valse lucht trekt (met jouw symptomen als gevolg).
probeer die ring weer rond te maken (beetje drukke en duwen op de losgenomen ring, en dan op iets ronds schuiven om te kijken of je hem netjes in vorm hebt) en monteer die dan weer, en laat de pakking nog even zoals ie is.
kun je proberen of e.e.a. verholpen is.
Het is gelukt om die ring weer rond te krijgen, en heb wat vloeibare pakking erom heen gesmeert.

Alleen hij wilt nu niet starten.. denk dat hij verzopen is ofzo.
Probeer het over een uurtje maar weer.
Auto doet het inmiddels weer en loopt als een zonnetje,

bedankt voor jullie hulp!
En nu; lekker rond karren
MarcE schreef:

Auto doet het inmiddels weer en loopt als een zonnetje,
## dat lezen we graag!
Je moet ingelogd zijn om te reageren.