Geen spanning meer

default

RE: Geen spanning meer

Vraag:
Ik heb een Mini cooper 1.3 '95 en vanochtend had ie precies hetzelfde als 2 weken geleden: Tijdens het rijden dimt heel langzaam de binnenverlichting, metertjes verlichting, radio stoort als ik rem, ruitenwissers gingen steeds langzamer heen en weer tot helemaal niet meer.. en nadat ik de auto uit had gezet en weer wilde starten deed ie het niet meer. Dus de accu leeg, probleem met de dynamo? De garage heeft vorige week de zekeringen in de kabelboom van de dynamo vervangen, de accu opgeladen en dat had toen het probleem verholpen. Tot vanochtend hetzelfde gebeurde. Iemand anders die hetzelfde probleem heeft gehad? Of weet wat het kan zijn?

RE: Geen spanning meer

Er is iets mis met je dynamo. Je accu wordt niet meer opgeladen en loopt daardoor langzaam leeg. Als je geen stroom meer hebt of van de dynamo of van de accu, dan doet niets het meer. Als alleen je accu leeg of stuk is, kun je je mini nog wel aanduwen en zodra de motor loopt heb je weer stroom voor het hele circuit door de dynamo.
Ik heb hetzelfde gehad. Ik had er bijna een nieuwe dynamo in laten zetten, toen ze tijdens het sleutelen erachter kwamen dat een kabelklem los zat.

Ik denk dat of je dynamo stuk is of dat er ergens een los contact zit. Als een zekering stuk gaat dan gaat niet alles langzaam uit.

RE: Geen spanning meer

Spanning V-snaar misschien te laag?

Groet, Roy

RE: Geen spanning meer

Dat kan natuurlijk ook.

default

RE: Geen spanning meer

Bedankt voor jullie reacties.
Ja, het rare was dat ie het twee weken zonder probleem heeft gereden. Misschien dat er dan iets is los getrild? Ik zal de spanning op de V-snaar dan ook na laten kijken.
Zucht... met m'n oude mini ('85)had ik nooit wat.. met deze 'nieuwe' mini ('95) heb ik al een paar keer de wegenwacht moeten inschakelen. Jammer!

RE: Geen spanning meer

Als de dynamo nog een beetje bijlaadt maar niet voldoende kan het natuurlijk wel even duren voor het weer mis gaat.

RE: Geen spanning meer

als je v-snaar te slap staat dan hoor je hem piepen...

dus ik vermoed dat je probleem echt in je dynamo zit.

succes

RE: Geen spanning meer

Ik had pas geleden ook wat problemen met de stroomvoorziening van mijn mini. Van je accu loopt er een dikke pluskabel naar voren toe, naar een aansluitpunt op de startmotor, vanuit dat punt wordt de stroom verder verdeelt over de auto. Dit punt maakte door oxidatie geen contact meer, en weg spanning over de gehele auto. Dit ount zit direct achter de gril, waar 897943
ocht en vuil dus goed bij kunnen. Misschien worden jouw problemen hier ook we door veroorzaakt, want volgens mij gaat de stroom die je accu bij moet laden ook via dit punt. Ik heb zelf het gevoel dat het niet de dynamo zelf is, maar meer een slechte verbinding ergens. Ik weet niet of een dynamo een beetje kapot kan zijn, volgens mij levert hij stroom of niet (dat denk ik tenmiste, pin me er niet op vast). Als je dynamo echt stuk is is het volgens mij snel afgelopen met de spanning in de accu, en kun je niet 2 weken blijven rijden. Je kunt het functioneren van de dynamo testen met een voltmeter. Loopt de motor niet, dan levert de accu zo'n 12 volt, start je vervolgens de motor, dan hoort het voltage te stijgen tot meestal iets meer dan 13 volt.

RE: Geen spanning meer

zo weet je niet of je dynamo goed is, het is leuk als de spanning goed is maar als je geen amperetjes hebt dan houd het gewoon op, enige manier om je dynamo te testen is met een stroomtang meten.
een accu die 10 volt heeft maar nog in goede conditie is heb ik liever dan een accu die 14,5V is en in een slechte conditie.

als je auto plotseling zulke kuren krijgt lijkt het me meer een probleem met slechte (geoxideerde) verbindingen.

RE: Geen spanning meer

Ik had exact hetzelfde! Ik dacht ook dat het mijn dynamo was, maar het was mijn v snaar, kijk daar ook maar eens naar! Of die nog goed gespannen is!

RE: Geen spanning meer

Thijs: nou is de kans dat een accu die maar tot 10V komt verder wel gezond is wel behoorlijk klein. En een dynamo die wel goede spanning opbouwt maar geen stroom kan leveren lijkt me ook vrij stug. Wat wel kan is dat er ergens een slechte verbinding is, zodat de spanning wel goed opbouwt, maar nooit bij de accu komt. Daarom kun je de door Roger vermelde test het beste bij de accu doen, dan krijg je toch al een behoorlijk goede indicatie van wat er aan de hand kan zijn.

RE: Geen spanning meer

Ja idd, meet alles eens goed door! Zo ben ik bij mij (en denk iedereen wel bij zich) achter het probleem gekomen, en dus niet meteen gaan doemdenken, want misschien valt het allemaal reuze mee!
Bij mij was het dus gewoon de vsnaar, die als de motor warm was de dynamo gewoon glad niet mee liet draaien. Toen ging het hetzelfde als dat jij beschreef, langzaam alles dimmen tijdens rijden, en na opladen van de accu kon ik er weer een weekje tegen aan!

RE: Geen spanning meer

een accu die tien volt heeft zou natuurlijk best voor kunnen komen als je dynamo nog goed is maar er ergens een overgangsweerstand in de bekabeling zit zodat de accu toch niet bijgeladen wordt.

en een accu die tot 14 volt geladen wordt terwijl deze toch kapot is komt vaak voor alleen als je de accu dan belast blijft er niets van over.

default

RE: Geen spanning meer

Bedankt allemaal voor jullie technische feedback. Inmiddels is de WW weer langsgeweest en heeft een zekering vervangen vlakbij de dynamo (? De garage & WW zeiden dat dit een rare plaats is voor zekeringen) ; nu staat ie bij de garage, ook voor de APK. Ik zal nog wel even jullie reacties doorgeven. Nogmaals harstikke bedankt; hopelijk is ie donderdag weer helemaal beter!

RE: Geen spanning meer

Een zekering? Vlak bij de dynamo???? Zeker iemand er zelf tussengezet ofzo? Heb nog ff bij mij gekeken, en ik heb er zowiezo geen zitten daaro!

RE: Geen spanning meer

thijs van oorschot schreef:
een accu die tien volt heeft zou natuurlijk best voor kunnen komen

en een accu die tot 14 volt geladen wordt terwijl deze toch kapot is komt vaak voor alleen als je de accu dan belast blijft er niets van over.




Als een accu 10 volt levert is volgens mij een van de accucellen kapot en is dus gewoon je hele accu onbruikbaar, voldoende (start)capaciteit heeft hij dan echt niet meer, ja misschien een lampje laten branden of een radio laten spelen zal nog wel lukken. Dat en accu 14 volt levert en dan toch kapot is kan idd. Maar ik bedoel niet dat de accu 14 volt levert maardat de spanning toeneemt op het moment dat de motor draait. Een dynamo die wel spanning levert maar een ampere lijkt mij vrij stug,

En van een zekering bij je dynamo :? nooit van gehoord, en heb bij mijn mini er nooit een gezien. Maar ik hoor wel vreemdere dingen

RE: Geen spanning meer

Ter aanvulling: elke loodcel kan max. 2,6 volt leveren.Een 12 volts accu kan dus eigenlijk maar 13,6 Volt zijn. Daarom moet de spanning van de dynamo ongeveer 14 Volt zijn omdat anders de stroom niet kan "lopen".

RE: Geen spanning meer

K, dan weten we dat :P
En idd, die zekering (heb ff nagevraagd bij mini's hier in de buurt, en mini kenners) zit er normaal niet, in ieder geval niet bij de mini's die zijn hebben of hebben gezien!

default

RE: Geen spanning meer

Ja over die zekering. Raar he. Dat zei de garage-man ook al. Dat er "gerommeld was met de bedradingen"...

RE: Geen spanning meer

Ja dat lijkt me dan ook, maar goed, als het werkt dan is het goed :P