Ingediend door Theo van den Bogaard op zo, 18-10-2009 11:02
een geval van 'schiet mij maar lek':
alle bedrading nagelopen en zowel bobine als verdeler vervangen door een ander/werkend exemplaar, toch geen vonk te zien op de bougie(s), heeft iemand nog suggesties ??
de startmotor draait wel goed, ontsteking is ballasted (mijn vervangende bobine is ook ballasted) Ik was alleen mijn strobo vegeten, anders had ik via de inductieklem nog kunnen controleren of de bougiekabel wel stroom ontvangt.
Puntjes in beide verdelers ook gecontroleerd.
Ik ben een avond en een middag met Mausje75 (het gaat om zijn mini) bezig geweest om te zoeken naar het probleem, de mini is rijdend weggezet, maar de bedrading heeft wel wat vreemde zaken die zijn 'aangepast', voor zover we het hebben opengehaald zou in ieder geval het ontstekingsdeel goed moeten zitten. We meten ook 12v op de bobine, en hebben zelfs een draad los van de dikke kabel op de startmotor naar de bobine gelegd .... kortom, wat zien we over het hoofd ??
Is er wel een vonk op de puntjes ?
De kabel van de punten rechtstreek aansluiten op de bobine
niet via de kabelboom
Ik neem aan dat je ook de kabel van de bobine naar de onsteking heb gecontroleerd
of vervangen door waarvan je weet dat ze goed zijn
een extra plus naar de bobine is goed
dan toch maar nieuwe bougie(s) erin.
Doe de condensator maar vervangen...
Heb me ook al eens suf gezocht, alles vervangen behalve de condensator(die was toen nog niet zo oud nl).
Uiteindelijk toch maar vervangen en tikken, lopen .
Ook op dit forum al eens besproken, de condensator kan voor vervelende zoektochten/storingen zorgen.
Heb je al de kabel die van de bobine naar de verdelerkap gaat al gekontroleerd of er daadwerkelijk stroom doorheen gaat
In de verdelerkap in het midden, zit daar die elektrode nog
de juiste rotor bij de juiste verdelerkap
zijn de kontakten van de verdeler nog goed, niet te ver ingebrand
E.d":vw1mrrsy]Heb je al de kabel die van de bobine naar de verdelerkap gaat al gekontroleerd of er daadwerkelijk stroom doorheen gaat
We konden niet testen of er door die dikke kabel nog stroom doorheen gaat dmv pulsen
[/quote:vw1mrrsy]
Dat bedoelde ik dus met of er een vonk direct achter de bobine is. Ik zou de hoogspaningskabel tussen bobine en verdelerkap maar eens tjekken, als je dat nog niet gedaan hebt.
En misschien ten overvloede: maar als een onderdeel er nog goed uitziet, wil dat nog niet zeggen dat het ook werkt .
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 20-10-2009 10:31
@Maurice: nieuwe bougiekabels/en -doppen (en van de bobine naar de verdeler) ... baat het niet dan schaadt het niet ...
idee nr zoveel: leg eens een extra massadraad van de verdeler naar het blok?
@Red Flame: zie 1e post ;-) ballasted ontsteking, vergelijkbare standaard bobine ter vervanging; verdeler standaard Lucas met blauwe puntjes, typenummer niet gechecked. mijn vervangende verdeler: ducellier (met koperkern bougiekabels - werkend van een A+ blok gekomen)
Alle combinaties bobine-verdeler geprobeerd. Bobines doorgemeten en waarden gevonden die volgens Haynes kloppen.
Die extra kabel hebben ze gedaan dat op het moment van starten ze ook zeker stroom hebben op de bobine
en dan is het ook geen 12 volt meer maar minder
startmoter lust er wel een paar
en als de startmoter niet meer word gebruikt is er ook geen stroom meer
die kabel kan er straks ook weer vanaf
heeft geen meerwaarde tijdens het lopen van de motor
Ik had vandaag precies hetzelfde met mn nieuwe 1000. Na een dag prutsen en rotzooi vervangen kwam ik erachter (door de oude eigenaar te bellen) Dat het het witte kabeltje was dat: Links boven achter in je zekeringskastje zit. Deze zat bij mij los. Check die. Bij mij deed ook alles het en draaide perfect....Maar "pas du plof"
succes
volgens mij geeft de wit gele draad 12 volt tijdens het starten, als de motor eenmaal loopt gaat het met 9 volt verder via de wit/roze draad
uit de IME:
Check that -ive coil terminal rises and falls between 12v and 0v as the dizzy rotates. If not then the dizzy pickup is not working, or has a bad earth in the dizzy, or the LT coil is blown
Ik vermoed dus steeds meer een slechte aarde van de verdeler ...
(te meer omdat we wel 12 volt hebben gemeten op de bobine)
Ingediend door Leon Wiltink op zo, 25-10-2009 12:50
Ze zeggen altijd meten is weten.
Wat je kunt meten is de spanning op de + van de bobine, deze moet zijn 9 Volt.
Zet een kant van de meter op de + van de bobine en de - op het kontakt puntje. Al de puntjes niet gesloten zijn meet je 12Volt (onbelast) sluit nu de puntjes en dan meet je 9Volt. Als dit zo is is je bobine goed, gaat er stroom door de bobine.
Als je nu de bobine kabel (de dikke) op enige afstand van de ijzer van de blok houdt en dan met een schroevendraaier de puntjes telkens sluit (pulzen) moet er een vonk komen.
Zelf al eens gehad dat de bobine van het type balasted was en er 12Volt op stand daardoor smolt het plastic van de puntjes weg, hierdoor werd de afstand te klein. Er was een vonk maar de motor starte niet.
En hoe? Ik heb een beetje contaktspray op de bevestigingsbeugel van de verdeler gesprayed ( voor een betere aarde )...en de verdeler zelf een klein beetje verdraaid..en toen gestart..
Hij ging niet ineens aan..maar je merkte dat hij wel aan wilde springen..toen een beetje geknoeid met de brandstof toevoer en meer met de verdeler gedraaid...en toen sprong ie helemaal aan.
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Theo van den Bogaard op zo, 18-10-2009 11:02
een geval van 'schiet mij maar lek':
alle bedrading nagelopen en zowel bobine als verdeler vervangen door een ander/werkend exemplaar, toch geen vonk te zien op de bougie(s), heeft iemand nog suggesties ??
de startmotor draait wel goed, ontsteking is ballasted (mijn vervangende bobine is ook ballasted) Ik was alleen mijn strobo vegeten, anders had ik via de inductieklem nog kunnen controleren of de bougiekabel wel stroom ontvangt.
Puntjes in beide verdelers ook gecontroleerd.
Ik ben een avond en een middag met Mausje75 (het gaat om zijn mini) bezig geweest om te zoeken naar het probleem, de mini is rijdend weggezet, maar de bedrading heeft wel wat vreemde zaken die zijn 'aangepast', voor zover we het hebben opengehaald zou in ieder geval het ontstekingsdeel goed moeten zitten. We meten ook 12v op de bobine, en hebben zelfs een draad los van de dikke kabel op de startmotor naar de bobine gelegd .... kortom, wat zien we over het hoofd ??
ik weet het niet meer ;-)
Theo van den Bogaard
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door E.d op zo, 18-10-2009 12:03
Is er wel een vonk op de puntjes ?
De kabel van de punten rechtstreek aansluiten op de bobine
niet via de kabelboom
Ik neem aan dat je ook de kabel van de bobine naar de onsteking heb gecontroleerd
of vervangen door waarvan je weet dat ze goed zijn
een extra plus naar de bobine is goed
dan toch maar nieuwe bougie(s) erin.
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Rene op zo, 18-10-2009 12:20
Doe de condensator maar vervangen...
Heb me ook al eens suf gezocht, alles vervangen behalve de condensator(die was toen nog niet zo oud nl).
Uiteindelijk toch maar vervangen en tikken, lopen .
Ook op dit forum al eens besproken, de condensator kan voor vervelende zoektochten/storingen zorgen.
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Mausje75 op zo, 18-10-2009 22:48
Gecheckt.
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door mini_mouse op ma, 19-10-2009 00:13
Heb je een vonk direct achter de bobine?
Verdelerkap/roter eens uitgewisseld?
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Mausje75 op ma, 19-10-2009 00:24
Hoe bedoel je?
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 19-10-2009 13:02
@Mausje75: Condensator vervangen kan geen kwaad en dat zijn ook de kosten niet.
(wel vreemd dat mijn/andere verdeler dan ook niet werkte)
ik denk dat je dat kan testen door een bougie direct aan de dikke kabel van de bobine te hangen ?!
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door E.d op ma, 19-10-2009 16:48
Ik zou dan toch de kabels doormeten en opnieuw aansluiten.
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Mausje75 op ma, 19-10-2009 20:05
En wat bedoel je met kabels doormeten?
We hebben alle aansluitingen in het start/ontstekingscircuit al doorgemeten..kabels los gemaakt en opnieuw aangesloten.
Groetjes,
Maurice
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door csel op ma, 19-10-2009 20:32
Hoi,
Kijk de massa nog eens goed na.
gegroet
Cor
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door E.d op ma, 19-10-2009 20:40
Heb je al de kabel die van de bobine naar de verdelerkap gaat al gekontroleerd of er daadwerkelijk stroom doorheen gaat
In de verdelerkap in het midden, zit daar die elektrode nog
de juiste rotor bij de juiste verdelerkap
zijn de kontakten van de verdeler nog goed, niet te ver ingebrand
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Mausje75 op ma, 19-10-2009 22:35
We konden niet testen of er door die dikke kabel nog stroom doorheen gaat dmv pulsen
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Red Flame op ma, 19-10-2009 22:49
ik roep maar ff wat, maar doe eens vertellen welk bouwjaar het is, wat voor verdeler enzo verder...
is het een sportbobine, of een gewone, in mijn mini werkt iedere bobine, behalve een gouden sportbobine, heel vaag, maar tis echt zo...
schrijf eens op wat je er nu in hebt zitten!!!
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door mini_mouse op ma, 19-10-2009 23:19
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Mausje75 op di, 20-10-2009 00:22
Er zit een gewone bobine in..en een Lucas verdeler. Voor het precieze type moet je even aan Theo vragen..die weet precies welk type
De Mini is een 998cc van 1990
Groetjes,
Maurice
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door E.d op di, 20-10-2009 08:06
Kabel tussen bobine en verdelerkap uitwisselen
Ik vermoed dat deze de boosdoener is
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 20-10-2009 10:31
@Maurice: nieuwe bougiekabels/en -doppen (en van de bobine naar de verdeler) ... baat het niet dan schaadt het niet ...
idee nr zoveel: leg eens een extra massadraad van de verdeler naar het blok?
@Red Flame: zie 1e post ;-) ballasted ontsteking, vergelijkbare standaard bobine ter vervanging; verdeler standaard Lucas met blauwe puntjes, typenummer niet gechecked. mijn vervangende verdeler: ducellier (met koperkern bougiekabels - werkend van een A+ blok gekomen)
Alle combinaties bobine-verdeler geprobeerd. Bobines doorgemeten en waarden gevonden die volgens Haynes kloppen.
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Red Flame op di, 20-10-2009 22:22
uhmmmm ff voor het idee, je schrijft balasted...
met andere woorden je hebt 9volt nodig, dus is het niet de oplossing om 12 volt van de startmotor af te trekken...
correct me if i'm wrong...
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door E.d op di, 20-10-2009 23:50
Die extra kabel hebben ze gedaan dat op het moment van starten ze ook zeker stroom hebben op de bobine
en dan is het ook geen 12 volt meer maar minder
startmoter lust er wel een paar
en als de startmoter niet meer word gebruikt is er ook geen stroom meer
die kabel kan er straks ook weer vanaf
heeft geen meerwaarde tijdens het lopen van de motor
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door MiniJoey op di, 20-10-2009 23:59
Ik had vandaag precies hetzelfde met mn nieuwe 1000. Na een dag prutsen en rotzooi vervangen kwam ik erachter (door de oude eigenaar te bellen) Dat het het witte kabeltje was dat: Links boven achter in je zekeringskastje zit. Deze zat bij mij los. Check die. Bij mij deed ook alles het en draaide perfect....Maar "pas du plof"
succes
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Mausje75 op wo, 21-10-2009 00:16
Ik ga sowieso a.s. zaterdag de kabelboom eens ontmantelen...er is door de vorige eigenaar ( ik weet niet wie het is trouwens ) een hoop aan geprutst.
Misschien dat we iets over het hoofd hebben gezien.
Groetjes,
Maurice
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 21-10-2009 09:01
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/schema88-on.gif
volgens mij geeft de wit gele draad 12 volt tijdens het starten, als de motor eenmaal loopt gaat het met 9 volt verder via de wit/roze draad
uit de IME:
Check that -ive coil terminal rises and falls between 12v and 0v as the dizzy rotates. If not then the dizzy pickup is not working, or has a bad earth in the dizzy, or the LT coil is blown
Ik vermoed dus steeds meer een slechte aarde van de verdeler ...
(te meer omdat we wel 12 volt hebben gemeten op de bobine)
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Mausje75 op za, 24-10-2009 21:50
Ik weet het bijna niet meer...het is lastig om extra aarde aan de verdeler vast te maken.
maw...nog niks
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Leon Wiltink op zo, 25-10-2009 12:50
Ze zeggen altijd meten is weten.
Wat je kunt meten is de spanning op de + van de bobine, deze moet zijn 9 Volt.
Zet een kant van de meter op de + van de bobine en de - op het kontakt puntje. Al de puntjes niet gesloten zijn meet je 12Volt (onbelast) sluit nu de puntjes en dan meet je 9Volt. Als dit zo is is je bobine goed, gaat er stroom door de bobine.
Als je nu de bobine kabel (de dikke) op enige afstand van de ijzer van de blok houdt en dan met een schroevendraaier de puntjes telkens sluit (pulzen) moet er een vonk komen.
Zelf al eens gehad dat de bobine van het type balasted was en er 12Volt op stand daardoor smolt het plastic van de puntjes weg, hierdoor werd de afstand te klein. Er was een vonk maar de motor starte niet.
Succes
Leon
RE: geen vonk (mr Bumb)
Ingediend door Mausje75 op di, 27-10-2009 19:48
HIJ LOOPT!!!!!!!!
En hoe? Ik heb een beetje contaktspray op de bevestigingsbeugel van de verdeler gesprayed ( voor een betere aarde )...en de verdeler zelf een klein beetje verdraaid..en toen gestart..
Hij ging niet ineens aan..maar je merkte dat hij wel aan wilde springen..toen een beetje geknoeid met de brandstof toevoer en meer met de verdeler gedraaid...en toen sprong ie helemaal aan.
Nu straks nog goed afstellen.
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken
Groetjes,
Maurice ( die nu verder kan gaan opbouwen )
Primaire links
User login