Gisteren op weg naar huis had ik weer een wat beangstigende Mini-ervaring. Aan het eind van de rit vanuit Drenthe terug naar Enschede (zie het topic over de wielen) op de snelweg bij zo'n 150 km/h op de teller ineens wat gehoest. Snelheid eruit gehaald (120 gaan rijden) en het is sindsdien niet meer gebeurd, ook niet op de rit naar Huizen in de avonduren, waarbij de snelheid toch ook regelmatig zo rond de 140 lag.
Het viel op de dat toen het geplof gebeurde de motor wel ongewoon warm was. Het witte streepje dat ongeveer in het midden van de temperatuurmeter zit was helemaal vrij, wat eigenlijk nog niet eerder gebeurd is. Tijdens rustig toeren op de provinciale weg komt hij niet boven het streepje uit, tijdens een snelle snelwegrit verschijnt het streepje soms onder het naaldje, maar echt helemaal vrij heb ik het nog niet eerder gezien.
Nu was het wel zo dat de omstandigheden er wel naar waren. Eerst een serie stoplichtsprintjes rondom Almelo, toen nog eens op de het begin van de snelweg naar de 150/160 doortrekken. Dat ze het daar een beetje warm van krijgt is niet zo gek. Bovendien zat er (shame on me) niet genoeg olie in. Ongeveer een halve centimeter onder het min-streepje. Dat heb ik dus gecorrigeerd voor ik aan de rit naar Huizen begon. Ook luste ze wel een beetje koelvloeistof. Misschien dat dat nog wat heeft bijgedragen aan het warm lopen.
Maar waar het me eigenlijk om gaat: kan iemand een verband aangeven tussen warm lopen en ploffen van de motor? Misschien dat er iets in de carb gebeurd dat dat kan verklaren ofzo?
Ingediend door Mini Martin op di, 23-04-2002 10:53
Heb eerlijk gezegd niet echt een idee. Mijn ervaring met het hoesten bij hoge snelheden werd veroorzaakt doordat de carburator steeds aan het bevriezen was ???????? Oorzaak: de pijp die de warme lucht toevoert aan het luchtfilter (voorverwarming van het gasmengel, tussen spruitstuk en lucht-inlaat) aan de zijkant was doorgesleten. Dit werd weer veroorzaakt door de rubberslang van de kachel die hier tegenaan schuurde. Door met een stuk folie-tape het gat dicht te plakken was het probleem verholpen. Uiteraard later deze vervangen.
Wat misschien ook mogelijk is, (en dit veroorzaakte bij mij een soort plofgeluid) is de ontsteking of een vervuilde bougie, maar dan hoestte zij de hele weg doorgaans.
Misschien heeft het te maken gehad met een gesprongen thermostaathuispakking. Er zat behoorlijk wat koelvloeistof in het rond gesproeid onder de motorkap. Pakking is vervangen.
Eelke schreef: Misschien heeft het te maken gehad met een gesprongen thermostaathuispakking. Er zat behoorlijk wat koelvloeistof in het rond gesproeid onder de motorkap. Pakking is vervangen.
Dat lijkt me wel erg ver gezocht. En ik weet inmiddels dat je ontsteking en bougies net vervangen zijn Dus dat sluiten we ook uit. Connectie met een te lage oliestand sluit ik niet uit, echter kan het niet technisch onderbouwen.
Als het vaker gebeurt kun je zenuwachtig worden. Nu is denk gewoon een vuiltje ergens. Even haperende vaccuumzuiger van je carb, oid.
Ingediend door Hazerswoude-dirk op za, 27-04-2002 17:40
kan vocht zijn bij de verdeel kap.
het hoeft niet te regenen om last van vocht te krijgen.
condens kan een oorzaak zijn.
Staat de mini binnen?
Dan kan de luchtvochtigheid daar te hoog zijn.
Buiten in een boomrijke omgeving of een overkapte karpoort kan ook een verhoogde vochtigheid geven.
Zeker als de zon schijnt na een vochtige periode.
Vast gesteld na onderzoek van Jan Pelleboer. (dus betrouwbaar)
Ja, maar niet na een rit van Enschede naar Boven Smilde en weer terug. Ik wil toch een verband met het koelvloeistoflek niet uitsluiten. De koelvloeistof zat echt overal, inclusief op en rond de bougiekabels. Gesprongen thermostaathuispakking. Ik vermoed ook dat dat de oorzaak was van de opgelopen temperatuur; plotseling dalen van de druk heeft volgens mij een stijging van de temperatuur tot gevolg, als mijn geheugen me niet in de steek laat.
Kwam deze thread tegen en degene die op deze thread stuit na een zoekactie dit toch niet onthouden. Inmiddels heb ik sterk het gevoel dat dit al de eerste symptomen waren van een lekke koppakking. Ik heb het beschreven "hoesten" later nog vaker gehad, 1 keer in Schotland, een paar weken later, daarna met enige tussenpozen als het weer wat hard ging op de snelweg.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het echt mis was toen hij ook slecht ging lopen zonder hard te rijden (waarschijnlijk op drie cilinders). In de aanloop daar naartoe verbruikte hij al wat koelvloeistof (naar ik nu weet een van de vrij eenduidige symptomen van een lekke koppakking, had toen zoiets van, mwach, laat ik nog wel eens naar kijken).
De doorgeslagen thermostaat-pakking is eerder een symptoom van de te hoog opgelopen temperatuur dan een oorzaak van het gehoest.
Heb dus eigenlijk te lang doorgereden met iets wat gewoon niet klopt Met het gevolg dat er een volledige koprevisie tegenaan moest om het weer recht te zetten.
RE: Gehoest bij (zeer) warme motor?
Ingediend door Eelke op di, 23-04-2002 09:47
Dag allemaal,
Gisteren op weg naar huis had ik weer een wat beangstigende Mini-ervaring. Aan het eind van de rit vanuit Drenthe terug naar Enschede (zie het topic over de wielen) op de snelweg bij zo'n 150 km/h op de teller ineens wat gehoest. Snelheid eruit gehaald (120 gaan rijden) en het is sindsdien niet meer gebeurd, ook niet op de rit naar Huizen in de avonduren, waarbij de snelheid toch ook regelmatig zo rond de 140 lag.
Het viel op de dat toen het geplof gebeurde de motor wel ongewoon warm was. Het witte streepje dat ongeveer in het midden van de temperatuurmeter zit was helemaal vrij, wat eigenlijk nog niet eerder gebeurd is. Tijdens rustig toeren op de provinciale weg komt hij niet boven het streepje uit, tijdens een snelle snelwegrit verschijnt het streepje soms onder het naaldje, maar echt helemaal vrij heb ik het nog niet eerder gezien.
Nu was het wel zo dat de omstandigheden er wel naar waren. Eerst een serie stoplichtsprintjes rondom Almelo, toen nog eens op de het begin van de snelweg naar de 150/160 doortrekken. Dat ze het daar een beetje warm van krijgt is niet zo gek. Bovendien zat er (shame on me) niet genoeg olie in. Ongeveer een halve centimeter onder het min-streepje. Dat heb ik dus gecorrigeerd voor ik aan de rit naar Huizen begon. Ook luste ze wel een beetje koelvloeistof. Misschien dat dat nog wat heeft bijgedragen aan het warm lopen.
Maar waar het me eigenlijk om gaat: kan iemand een verband aangeven tussen warm lopen en ploffen van de motor? Misschien dat er iets in de carb gebeurd dat dat kan verklaren ofzo?
Groeten,
Eelke
RE: Gehoest bij (zeer) warme motor?
Ingediend door Mini Martin op di, 23-04-2002 10:53
Heb eerlijk gezegd niet echt een idee. Mijn ervaring met het hoesten bij hoge snelheden werd veroorzaakt doordat de carburator steeds aan het bevriezen was ???????? Oorzaak: de pijp die de warme lucht toevoert aan het luchtfilter (voorverwarming van het gasmengel, tussen spruitstuk en lucht-inlaat) aan de zijkant was doorgesleten. Dit werd weer veroorzaakt door de rubberslang van de kachel die hier tegenaan schuurde. Door met een stuk folie-tape het gat dicht te plakken was het probleem verholpen. Uiteraard later deze vervangen.
Wat misschien ook mogelijk is, (en dit veroorzaakte bij mij een soort plofgeluid) is de ontsteking of een vervuilde bougie, maar dan hoestte zij de hele weg doorgaans.
RE: Gehoest bij (zeer) warme motor?
Ingediend door Mini Martin op vr, 26-04-2002 17:00
Ben je al achter de oorzaak van het 'hoesten' gekomen?
RE: Gehoest bij (zeer) warme motor?
Ingediend door Eelke op vr, 26-04-2002 20:37
Misschien heeft het te maken gehad met een gesprongen thermostaathuispakking. Er zat behoorlijk wat koelvloeistof in het rond gesproeid onder de motorkap. Pakking is vervangen.
RE: Gehoest bij (zeer) warme motor?
Ingediend door Bert op za, 27-04-2002 13:49
Dat lijkt me wel erg ver gezocht. En ik weet inmiddels dat je ontsteking en bougies net vervangen zijn Dus dat sluiten we ook uit. Connectie met een te lage oliestand sluit ik niet uit, echter kan het niet technisch onderbouwen.
Als het vaker gebeurt kun je zenuwachtig worden. Nu is denk gewoon een vuiltje ergens. Even haperende vaccuumzuiger van je carb, oid.
Relax (Totdat het vaker gebeurt uiteraard )
Bert.
RE: Gehoest bij (zeer) warme motor?
Ingediend door Hazerswoude-dirk op za, 27-04-2002 17:40
kan vocht zijn bij de verdeel kap.
het hoeft niet te regenen om last van vocht te krijgen.
condens kan een oorzaak zijn.
Staat de mini binnen?
Dan kan de luchtvochtigheid daar te hoog zijn.
Buiten in een boomrijke omgeving of een overkapte karpoort kan ook een verhoogde vochtigheid geven.
Zeker als de zon schijnt na een vochtige periode.
Vast gesteld na onderzoek van Jan Pelleboer. (dus betrouwbaar)
RE: Gehoest bij (zeer) warme motor?
Ingediend door Eelke op zo, 28-04-2002 10:52
Ja, maar niet na een rit van Enschede naar Boven Smilde en weer terug. Ik wil toch een verband met het koelvloeistoflek niet uitsluiten. De koelvloeistof zat echt overal, inclusief op en rond de bougiekabels. Gesprongen thermostaathuispakking. Ik vermoed ook dat dat de oorzaak was van de opgelopen temperatuur; plotseling dalen van de druk heeft volgens mij een stijging van de temperatuur tot gevolg, als mijn geheugen me niet in de steek laat.
RE: Gehoest bij (zeer) warme motor?
Ingediend door Eelke op vr, 11-10-2002 10:16
Kwam deze thread tegen en degene die op deze thread stuit na een zoekactie dit toch niet onthouden. Inmiddels heb ik sterk het gevoel dat dit al de eerste symptomen waren van een lekke koppakking. Ik heb het beschreven "hoesten" later nog vaker gehad, 1 keer in Schotland, een paar weken later, daarna met enige tussenpozen als het weer wat hard ging op de snelweg.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het echt mis was toen hij ook slecht ging lopen zonder hard te rijden (waarschijnlijk op drie cilinders). In de aanloop daar naartoe verbruikte hij al wat koelvloeistof (naar ik nu weet een van de vrij eenduidige symptomen van een lekke koppakking, had toen zoiets van, mwach, laat ik nog wel eens naar kijken).
De doorgeslagen thermostaat-pakking is eerder een symptoom van de te hoog opgelopen temperatuur dan een oorzaak van het gehoest.
Heb dus eigenlijk te lang doorgereden met iets wat gewoon niet klopt Met het gevolg dat er een volledige koprevisie tegenaan moest om het weer recht te zetten.