handleiding remblokken vervangen

default

RE: handleiding remblokken vervangen

Wellicht een domme vraag omdat het al ergens staat, maar ik kon het niet vinden en dus de vraag: wie weet een handleiding te staan over het vervangen van je remblokken??? heb wel een mini vraagbaak boek, maar wat meer illustratie zou zeker helpen, ook tips van jullie uiteraard....

gr. Michael

RE: handleiding remblokken vervangen

Wat voor'n remmen heb je het over. Trommel- of schijfremmen. Er zit namelijk nog wel wat verschil in of je blokjes bij schijven moet vervangen of bij trommels.

Maar meestal noemt men de blokjes achter remschoenen. Dus om je blokjes voor te vervangen (als je schijven hebt), gaat als volgt:
[list:33l9992m]1 Verwijder het wiel
2 Verwijder de borgpen die aan de voorzijde van de remklauw de blokjes op z'n plaats houdt
3 Haal mbv een tang voorzichtig de blokjes eruit
4 Eventueel de remcilinders naar binnen drukken (nieuwe blokjes zijn dikker als oude)
5 Plaats nieuwe blokjes
6 Plaats borgpen
7 Monteer het wiel
[/list:u:33l9992m]
Redelijk simpel te doen dus ... +/- 10 min werk per wiel

RE: handleiding remblokken vervangen

Je moet wel ff op de plaatsen waar de blokken tegen de klauw zit, goed zuiver krassen... De stukjes boven en onder. Ook is het verstandig om kopervet aan de achterkant van de remblokken te doen, dan komen ze niet vast te zitten.

RE: handleiding remblokken vervangen

RedHotRod schreef:
Wellicht een domme vraag omdat het al ergens staat, maar ik kon het niet vinden en dus de vraag: wie weet een handleiding te staan over het vervangen van je remblokken??? heb wel een mini vraagbaak boek, maar wat meer illustratie zou zeker helpen, ook tips van jullie uiteraard....




Zo...? Eindelijk een passend wielslotdopje gevonden?

RE: handleiding remblokken vervangen

Er zit waarschijnlijk een hele hoop remstof op en in de klauw (anders waren je blokjes niet aan vervanging toe!) Maak, als je de blokjes eruit hebt en de zuigertjes (voorzichtig met een waterpomptang )terug geduwt, de boel even goed schoon, liefst met een tandenborstel-afmeting staalborsteltje. Helemaal professioneel is om bij de montage de korte zijkanten van de achterplaat van de nieuwe remblokjes (waarmee ze over de klauw glijden) even van een likje kopervet te voorzien. Maar dan ben je wel een echte nerd (zoals ik).
Succes,

Hugo

RE: handleiding remblokken vervangen

Sorry MiniPower, ik had je post over het hoofd gezien!

Hugo

RE: handleiding remblokken vervangen

Misschien een dom vraagje, maar waarom doen jullie kopervet op de draagplaat van de remblokken?

Erik

RE: handleiding remblokken vervangen

Dan hebben de blokjes minder weerstand op de klauw. Daarnaast smeer ik gewoon (bijna) overal kopervet op, zodat alles gangs blijft en eenvoudig los te halen.

Hugo

RE: handleiding remblokken vervangen

En waarom zouden je remblokken minder weerstand op je klauwen moeten hebben?

RE: handleiding remblokken vervangen

Dat ze soepel kunnen bewegen en niet vast komen te zitten...

RE: handleiding remblokken vervangen

Dus je smeer dat kopervet dus aan de zijkanten van je dragerplaat? Lijkt me namelijk nutteloos om dat op het grote oppervlak van de remblok te smeren.
Ook omdat er pasta opzit die voorkomt dat je blok gaat kantelen. De cilinders(of hoe die dingen ook heten die uitschuiven) drukken hierin.

Erik

RE: handleiding remblokken vervangen

Daar smeer ik het ook op, voor een betere warmtegeleiding tussen blokken en klauw (via zuiger). Hoe makkelijker de boel z'n warmte kwijt kan, hoe beter.

Hugo

RE: handleiding remblokken vervangen

uuhm een beetje theoretisch, maar zou je niet juist zoveel mogelijk warmte UIT je klauw willen houden i.v.m. opwarmen van de remolie?

RE: handleiding remblokken vervangen

Je wilt alle hitte uit de vloeistof houden, da's waar. Maar de blokken moeten toch ergens hun hitte kwijt. Anders raken die oververhit. Maar dan moet je wel erg hard remmen...

Hugo

RE: handleiding remblokken vervangen

ik krijg met een waterpomptang de zuigers niet terug op hun plek. andere suggesties???

ik denk dat het door gare rubbers komt aan de rand van de zuigers kan dat???

tevens zijn de remklauwen "lichtelijk" verroest kan dit ook de oorzaak zijn???

graag hoor ik snel een reactie want ik moet dit woensdag avond voor elkaar krijgen.

Alvast bedankt.

RE: handleiding remblokken vervangen

De druk op de zuiger moet wel ergens heen kunnen. Het reservoir onder de motorkap moet je opendraaien en het niveau van de remolie in de gaten houden. Als er remolie is bijgevuld met dunne remblokken kan de hele boel overstromen als je de zuigers in de klauwen duwt.

De roest op de remklauwen is geen probleem. Je moet de zuigers wel weer goed aan het werk krijgen.

Beetje kopervet op de achterzijde van het remblok vookomt ook piepende remmen.

Kijk gelijk na of het chroom van de zuigers, nu ze wat verder uitstaan, niet is aangetast en of er geen lekkage van remolie via de rubbers is. Er bestaan vervangingssetjes voor de standaard remklauwen en de zuigers zijn los te koop.

Succes.

Erwin. 8)

RE: handleiding remblokken vervangen

Ik ga het proberen vanavond alvast bedankt

RE: handleiding remblokken vervangen

Blue schreef:
De druk op de zuiger moet wel ergens heen kunnen. Het reservoir onder de motorkap moet je opendraaien





Er zit in de dop een klein gaatje, dus zou niet nodig moeten zijn...
Wat je met een waterpomptang ook wel hebt is dat je de zuiger lichtjes kantelt en daardoor klem loopt en niet in de remklauw verdwijnt....


Succes iig...

RE: handleiding remblokken vervangen

problem solved. de zuigers waren gecorrodeerd. heb ze weer mooi glad geslepen ennou doet hij het weer. bedankt voor de info

RE: handleiding remblokken vervangen

Dan bestaat er wel een risico dat ze niet meer goed afdichten op de rubbers....
Beter is in dat geval om RVS zuigers te kopen met een nieuw setje afdichtrubbers of een paar goeie(lees beter uitziend dan die van jouw) gebruikte te kopen....

RE: handleiding remblokken vervangen

En wat mag dat kosten, zo'n setje zuigers. Kan ook wel een setje gebruiken heb ik gezien. En moet je schijfremmen ontluchten of gaat dat automatisch???

RE: handleiding remblokken vervangen

Bij Minisevencenter Oudenbosch kostte ze een jaartje terug Eu 19,- per stuk.
Wellicht dat je bij DCM in Hardinxveld Giessendam iets goedkoper uit bent.

RE: handleiding remblokken vervangen

even een oud topic omhoog schoppen,..

Ik heb afgelopen weekend in Lelystad een setje remblokken gekocht en deze heb ik er keurig via de hier genoemde methode gemonteerd.
De remmen werken perfect alleen bij het (licht)remmen piepen ze enorm. ik heb de gehele achterkant en de zijkantjes van een beetje kopervet voorzien zodat ze juist niet zouden piepen.

Wat kan ik nu nog doen om het piepen te laten stoppen?
(behalve de mini te laten staan dan)

RE: handleiding remblokken vervangen

als je alleen de blokken hebt vervangen moeten ze 'ingeremd' worden (omdat op je schijven waarschijnlijk groeven en 'sporen' zitten van de oude blokken) de ongelijke oppervlakken moeten op elkaar inslijten (of je moet ook nieuwe schijven steken 8) )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: handleiding remblokken vervangen

ok ik zal er dus gewoon gebruik van moeten maken.
is daar ook een bepaalde tijd voor waarna je kunt zeggen dat ze op elkaar in gesleten zouden moeten zijn?

Ik rij er elke dag mee van en naar het werk etc. waarbij ik door de binnenstraatjes met vele drempels van Enschede rijd, waardoor ik dus wel erg veel moet remmen.

ik hoop wel dat het snel ophoud want het is wel een erg irritant geluid, vooral smorgens om 6:30 O:)