Sinds mijn voortrein nogal wiebelig aanvoelde, heb ik de afgelopen dagen alle rubbers van het subframe, de reactiestangen en van de draagarmen vervangen (moet alleen de rechter nog). Tevens heb ik de enigszins versleten voorschokbrekers vervangen voor gas schokbrekers met instelbare demping.
Tijdens de eerste proefrit gisteren viel me meteen op dat het wiebelige gedrag nog niet echt minder is :-( (maar dat gaan we binnenkort even testen op een paar andere wielen). Tevens viel mij op dat bij het oprijden van een drempel, of bij het rijden door een kuil in de straat, er een stevige, metalige bonk te horen is.
Zo op het eerste gezicht kan ik niets vreemds ontdekken, ik dacht eerst dat de busjes in de schokbrekers wellicht te groot waren voor de bout, en daardoor bewogen tov de bout, wat het geluid zou kunnen veroorzaken, maar dat heb ik reeds gecheckt, de busjes zijn exact even groot als die in de oude schokbrekers en passen netjes over de bout.
Alles zit vast weer goed vast, nergens is zo op het eerste gezicht speling op te vinden en het stuurt ondanks het bijgeluid een stuk strakker dan voorheen.
Nou heb ik de subframerubbers vervangen door een steviger rubbercompound, dus geen nylon of aluminium, maar gewoon harder rubber.
De bovenste subframebevestiging had een ovaal rubber, evenals de vorm van de bovenkant van het subframe. In de set van Minispares zat echter een rond rubber (een grote en een kleine, de kleine zit bovenaan, net onder de kop van de bout, de grote zit tussen het subframe en carrosserie, volgens de tekening die Minispares erbij leverde). Heeft iemand misschien ervaring met een dergelijke set van Minispares ?
Iemand nog een idee waar ik eens naar zou kunnen kijken ?
Als ik wat hard over een hobbel rij hoor ik ook wel eens een harde bonk, en daarna heb ik enorme pijn in m'n hoofd, wat zou dat toch zijn... (geintje kon het niet laten ik hoop dat iemand anders echte suggesties heeft)
ik heb volgens mij de zelfde probleem
als ik over een spoorweg rijdt, of schuin het stoeprand op, en door kuilen
dan hoor ik ,ik ook een metaal klapperend geluid bij mijn mini
ik dacht toen mijn fusee's het waren allemaal vervangen voor nieuw
dat mocht ook niet helpen+ de rubber van de reactie stang vervangen
maar als ik mijn mini nu op de bok rijd en ik ga er onder liggen, en ik sla tegen de reactiestang aan dan hoor ik bijna het zelfde geluid
ik ga door tot dat ik het geluid verholpen heb
want af en toe word ik helemaal gek van dat geluid
Je zult verbaasd staan wat er allemaal kan rammellen/bonken aan een mini . De mijn, een '96 Balmoral, heeft twee keer de uitlaat er bijna afgehad, een keer lag hij er zelfs zo goed als af(mooie vonken regen onder de auto!). Al die ellende begon ook met bonken, bij het remmen, gas geven en het nemen van snelle bochten (welke bocht is langzaam ).
Maar andere andere kant, misschien ligt er iets los in de auto? Een literfles water (deze dagen Standard Issue) kan ook veel kabaal maken, net zoals los slingerend gereedschap.
Je hebt over alle subframe rubbers, maar tot nu toe alleen over de bovenste rubbers. Je hebt neem ik aan ook de "onderste voorste" en "onderste achterste" vervangen??
De laatste keer dat ik me suf heb gezocht naar een bonk die erin zat was het de uitlaat die afwisselend tegen mijn bodum/ versnellingspook-huis bonkte.. Idee?? Zou kunnen namelijk aangezien je bij het vervangen van de rubbers waarschijnlijk hier en daar het subframe hebt gekanteld. Daarbij is de uitlaat misschien iets verschoven....
Het uitlaatgeluid wat jij beschrijft ken ik, dat doet mijn bigbore linkpipe zo nu en dan ook, maar dat is niet het gluid wat ik bedoel.
Het gekke is dat als de auto stil staat op de grond of op de brug, je met geen mogelijkheid dat geluid op kunt wekken. Inveren heeft niet het bedoelde geluid tot gevolg. Ook als je rustig rijdt en gaat slalommen, hard remmen, of steeds kort gasgeven en meteen weer loslaten.. het mag allemaal niet baten.. althans, het geluid wat ik onder het rijden hoor kan ik met geen mogelijkheid opwekken.
Inderdaad heb ik alle subframe bevestigingen vervangen, evenals de rubbers van de reactiestangen, de rubbers van de draagarmen, zit mijn blok vast met de 2 normale steuntjes onderaan, het normale hondebotje (met competitierubbers), een extra hondebotje rechts van versnellingsbakn naar subframe, en met een ultimate engine steady van thermostaathuis naar schutbord (geluid komt dus ook niet van een kantelend blok vandaan).
Alleen als ik hier in de buurt door een hobbelige straat rij met korte kuilen en hobbels, hoor ik de harde tik (alsof er iemand met een hamer hard tegen het subframe slaat) en als ik op (bijvoorbeeld) de snelweg door een kuil of hobbel rij.
Eigenlijk denk ik (even logisch nagedacht) dat het geluid komt van de busjes van de schokbrekers.
De nieuwe schokbrekers zijn een heel stuk stugger dan de oude, en het lijkt erop alsof er ruimte zit tussen de metalen busjes boven en/of onder in de schokbreker. Als het wiel dan inveert op een hobbel, en de schokbreker biedt een stevige weerstand (zelfs in de zachtste stand), lijkt het (en klinkt het) alsof het busje hard tegen het boutje aan beweegt.
Maar als ik de diameter van het busje opmeet en vergelijk met het oude busje, is dat exact hetzelfde ! Ook op het gevoel zit er geen speling tussen het busje en de bout.
Kortom, ikke nie meer weet...
Aangezien ik alweer enkele weken met rugklachten rondloop is er weinig van gekomen om onder de Mini te kruipen..
Raakt je schokbreker niet een deel van je body? misschien is de nieuwe schokbreker iets breder dan de originele. Dit zou je alleen kunnen controleren door de schrokbreker in te veren ,iets wat lastig te simuleren is. Misschien moet je Paul eens lief aankijken en hem een stukje laten rijden. Hij begint al aardig wat van mini's te leren alleen blijft hij de mini maar aanduiden als een dinkytoy in de maat 1:1
Kijk vooral ook even of je de subframe-bouten wel goed vast hebt gedraaid.... Ik had zelf na het vervangen van de veerkogels ook een nieuwe bonk in de mini, dit bleek te komen doordat het subframe zich nog wat gezet had waarna de bouten nog een paar slagjes vaster konden!
RE: Harde "bonk" bij hobbels
Ingediend door Bartje op vr, 31-05-2002 21:04
Ey!
Sinds mijn voortrein nogal wiebelig aanvoelde, heb ik de afgelopen dagen alle rubbers van het subframe, de reactiestangen en van de draagarmen vervangen (moet alleen de rechter nog). Tevens heb ik de enigszins versleten voorschokbrekers vervangen voor gas schokbrekers met instelbare demping.
Tijdens de eerste proefrit gisteren viel me meteen op dat het wiebelige gedrag nog niet echt minder is :-( (maar dat gaan we binnenkort even testen op een paar andere wielen). Tevens viel mij op dat bij het oprijden van een drempel, of bij het rijden door een kuil in de straat, er een stevige, metalige bonk te horen is.
Zo op het eerste gezicht kan ik niets vreemds ontdekken, ik dacht eerst dat de busjes in de schokbrekers wellicht te groot waren voor de bout, en daardoor bewogen tov de bout, wat het geluid zou kunnen veroorzaken, maar dat heb ik reeds gecheckt, de busjes zijn exact even groot als die in de oude schokbrekers en passen netjes over de bout.
Alles zit vast weer goed vast, nergens is zo op het eerste gezicht speling op te vinden en het stuurt ondanks het bijgeluid een stuk strakker dan voorheen.
Nou heb ik de subframerubbers vervangen door een steviger rubbercompound, dus geen nylon of aluminium, maar gewoon harder rubber.
De bovenste subframebevestiging had een ovaal rubber, evenals de vorm van de bovenkant van het subframe. In de set van Minispares zat echter een rond rubber (een grote en een kleine, de kleine zit bovenaan, net onder de kop van de bout, de grote zit tussen het subframe en carrosserie, volgens de tekening die Minispares erbij leverde). Heeft iemand misschien ervaring met een dergelijke set van Minispares ?
Iemand nog een idee waar ik eens naar zou kunnen kijken ?
RE: Harde "bonk" bij hobbels
Ingediend door henkmarius op za, 01-06-2002 11:20
Als ik wat hard over een hobbel rij hoor ik ook wel eens een harde bonk, en daarna heb ik enorme pijn in m'n hoofd, wat zou dat toch zijn... (geintje kon het niet laten ik hoop dat iemand anders echte suggesties heeft)
RE: Harde "bonk" bij hobbels
Ingediend door Hazerswoude-dirk op za, 01-06-2002 12:15
was dat geluid eral voor dat je die schok brekers hebt vernieuwd?
Anders zouden die te licht zijn?
Of hangt er nog iets los.
Oja, ik heb wel eens zo'n geluid gehoord vanuit mijn kofferbak (achterklep) toen lag de ucca los.
Normaal staat die vast.
RE: Harde "bonk" bij hobbels
Ingediend door nicky op vr, 02-08-2002 12:01
ik heb volgens mij de zelfde probleem
als ik over een spoorweg rijdt, of schuin het stoeprand op, en door kuilen
dan hoor ik ,ik ook een metaal klapperend geluid bij mijn mini
ik dacht toen mijn fusee's het waren allemaal vervangen voor nieuw
dat mocht ook niet helpen+ de rubber van de reactie stang vervangen
maar als ik mijn mini nu op de bok rijd en ik ga er onder liggen, en ik sla tegen de reactiestang aan dan hoor ik bijna het zelfde geluid
ik ga door tot dat ik het geluid verholpen heb
want af en toe word ik helemaal gek van dat geluid
groet raceing green 1275 cc 92'
RE: Harde "bonk" bij hobbels
Ingediend door Balmoral op vr, 02-08-2002 14:23
Je zult verbaasd staan wat er allemaal kan rammellen/bonken aan een mini . De mijn, een '96 Balmoral, heeft twee keer de uitlaat er bijna afgehad, een keer lag hij er zelfs zo goed als af(mooie vonken regen onder de auto!). Al die ellende begon ook met bonken, bij het remmen, gas geven en het nemen van snelle bochten (welke bocht is langzaam ).
Maar andere andere kant, misschien ligt er iets los in de auto? Een literfles water (deze dagen Standard Issue) kan ook veel kabaal maken, net zoals los slingerend gereedschap.
RE: Harde "bonk" bij hobbels
Ingediend door Bert op vr, 02-08-2002 17:42
Je hebt over alle subframe rubbers, maar tot nu toe alleen over de bovenste rubbers. Je hebt neem ik aan ook de "onderste voorste" en "onderste achterste" vervangen??
De laatste keer dat ik me suf heb gezocht naar een bonk die erin zat was het de uitlaat die afwisselend tegen mijn bodum/ versnellingspook-huis bonkte.. Idee?? Zou kunnen namelijk aangezien je bij het vervangen van de rubbers waarschijnlijk hier en daar het subframe hebt gekanteld. Daarbij is de uitlaat misschien iets verschoven....
Groeten Bert.
RE: Harde "bonk" bij hobbels
Ingediend door Bartje op za, 03-08-2002 17:35
Het uitlaatgeluid wat jij beschrijft ken ik, dat doet mijn bigbore linkpipe zo nu en dan ook, maar dat is niet het gluid wat ik bedoel.
Het gekke is dat als de auto stil staat op de grond of op de brug, je met geen mogelijkheid dat geluid op kunt wekken. Inveren heeft niet het bedoelde geluid tot gevolg. Ook als je rustig rijdt en gaat slalommen, hard remmen, of steeds kort gasgeven en meteen weer loslaten.. het mag allemaal niet baten.. althans, het geluid wat ik onder het rijden hoor kan ik met geen mogelijkheid opwekken.
Inderdaad heb ik alle subframe bevestigingen vervangen, evenals de rubbers van de reactiestangen, de rubbers van de draagarmen, zit mijn blok vast met de 2 normale steuntjes onderaan, het normale hondebotje (met competitierubbers), een extra hondebotje rechts van versnellingsbakn naar subframe, en met een ultimate engine steady van thermostaathuis naar schutbord (geluid komt dus ook niet van een kantelend blok vandaan).
Alleen als ik hier in de buurt door een hobbelige straat rij met korte kuilen en hobbels, hoor ik de harde tik (alsof er iemand met een hamer hard tegen het subframe slaat) en als ik op (bijvoorbeeld) de snelweg door een kuil of hobbel rij.
Eigenlijk denk ik (even logisch nagedacht) dat het geluid komt van de busjes van de schokbrekers.
De nieuwe schokbrekers zijn een heel stuk stugger dan de oude, en het lijkt erop alsof er ruimte zit tussen de metalen busjes boven en/of onder in de schokbreker. Als het wiel dan inveert op een hobbel, en de schokbreker biedt een stevige weerstand (zelfs in de zachtste stand), lijkt het (en klinkt het) alsof het busje hard tegen het boutje aan beweegt.
Maar als ik de diameter van het busje opmeet en vergelijk met het oude busje, is dat exact hetzelfde ! Ook op het gevoel zit er geen speling tussen het busje en de bout.
Kortom, ikke nie meer weet...
Aangezien ik alweer enkele weken met rugklachten rondloop is er weinig van gekomen om onder de Mini te kruipen..
RE: Harde "bonk" bij hobbels
Ingediend door Tikka op zo, 04-08-2002 14:55
Dag erick,
Raakt je schokbreker niet een deel van je body? misschien is de nieuwe schokbreker iets breder dan de originele. Dit zou je alleen kunnen controleren door de schrokbreker in te veren ,iets wat lastig te simuleren is. Misschien moet je Paul eens lief aankijken en hem een stukje laten rijden. Hij begint al aardig wat van mini's te leren alleen blijft hij de mini maar aanduiden als een dinkytoy in de maat 1:1
Ron "Tikka" Smit
RE: Harde "bonk" bij hobbels
Ingediend door Jos (Inno) op zo, 04-08-2002 20:58
Kijk vooral ook even of je de subframe-bouten wel goed vast hebt gedraaid.... Ik had zelf na het vervangen van de veerkogels ook een nieuwe bonk in de mini, dit bleek te komen doordat het subframe zich nog wat gezet had waarna de bouten nog een paar slagjes vaster konden!