Toen ik gisteren stond te tanken zag ik dat mijn linkerkant iets ingezakt was.
Even met mijn standaard voelmeter ( mijn handen dus) langs de banden gegaan en merkte dat mijn linkervoorkant een stukje lager stond dan de rest.
Gelijk kreeg ik spookbeelden in mijn hoofd van ontplofte rubberen bollen en schokbrekers die door mijn motorkap schoten, etc, etc.
Maar na eventjes het forum afgestruind te hebben, zag ik dat als je een hi- lo setje kocht, je de auto vanzelf al iets hoger/lager kon zetten, zonder dat dat afbraak doet aan de vering.
Ze kosten rond de 100 euro, dat kon ik ook al vinden, maar nergens heb ik iets gelezen over het gemak/ongemak om die dingen te vervangen.
Ook Haynes meld er niets van!(en da`s toch onze bijbel, niet?)
Dus bij deze; is dat makkelijk zelf te doen?Heb je zo`n bollencompressor nodig?Zo ja, heeft iemand nog de tekening van zo`n compressor om hem na te maken?Als die set er in zit, hoe kun je die dan verstellen?
Is er iemand in mijn buurt die die dingen al een keer heeft vervangen en mij eventueel kan helpen met het plaatsen van die dingen?
Alvast bedankt!
Hee!!
ik heb ook een high-low set onder mijn mini zitten. heb hem ooit eens besteld bij minifreak.nl voor 80euro of zoiets. Werk heel goed....soms te goed. Had hem namelijk iets te laag staan waardoor ik mijn demper-spruitstuk en de highlow kapot en krom reed. Binnenkort komen ze er achter ook weer onder. alles is gemaakt maarja het was mijn eigen fout. Wat is dat, een bollencompressor?? heb je die nodig voor montage. Ik kan alles gewoon losmaken en vervangen. Ik denk zelf ni dat het zo te maken is....die trompet loopt conisch waardoor als je hem gaat zagen-vijlen-slijpen de speling te groot word. Denk dat een setje het makkelijkste is.
Ik wil je best helpen hoor bij het eronder zetten van die dingen.
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 24-03-2004 08:22
(en da`s toch onze bijbel, niet?) ?
nee (TBASE is de Bijbel)
Dus bij deze; is dat makkelijk zelf te doen?Heb je zo`n bollencompressor nodig?Zo ja, heeft iemand nog de tekening van zo`n compressor om hem na te maken
verstellen: wiel er af - contramoer losdraaien en stelmoer hoger of lager draaien - contramoer weer vast - wiel er weer op (zo was het bij de set op mijn Cooper tenminste).
Nee deze stel je handmatig in. Dan is hij rondom in hoogte te verstellen. Je kunt het helemaal naar eigen keus doen. Het setje komt ter vervanging van je originele "trompetten".
Wil je hem kunnen verstellen moet je het op deze manier doen. Ziet er wel super uit!!
Wat de bijbel is, is vaak onenigheid over (met Theo ). Maar Haynes gaat natuurlijk over het onderhouden van een standaard Mini, als er aandacht zou moeten worden besteed aan alle vervangingsonderdelen zou je waarschijnlijk 10 van die boeken nodig hebben.
Voor de montage voor heb je een cone-compressor nodig, anders krijg je de trompet er niet tussenuit. Voor achter zou dat niet strikt noodzakelijk zijn, maar is wel handig.
Maar, de ophanging hoort natuurlijk niet ingezakt te zijn, dus ik zou eerst alle normale onderdelen eens nalopen. Je hebt goed kans dat de nylon cups in je draagarmen, waar de trompet via een kogel in steekt, weggesleten is. Een Hi-lo-set klinkt in dit verband een beetje als symptoombestrijding.
Mensen, weer bedankt voor alle hulp.(Thijmen, ik geef wel even een gil als het zo ver is)
De nyloncups; is dat iets wat je makkelijk kunt vervangen of moet daar heel de draagarmconstructie voor uit elkaar?(lijkt me ook niet zo moeilijk, maar wel wat werk)
Heeft er iemand een foto/tekening/uitleg waar ik precies die nylon cupjes kan vinden aan de voor- en achterkant?
Ik dacht nl. dat bij de uiteinden van de trompetters alleen rubberen blokjes zaten?
ze willen nog wel eens moeilijk uit de arm komen, maar in principe is het niet nodig die te demonteren.
(maar voor demontage heb je wel die veerbolcompressor nodig)
D.w.z., voor de demontage van de trompet, zodat je uberhaupt bij het cupje kunt komen. De draagarm kan dus kennelijk blijven zitten (zou ik ook verwachten, maar geen ervaring mee), maar de trompet zal toch uit de cup moeten om aan de cup te komen.
Ingediend door FrostiE_999 op wo, 24-03-2004 16:56
erikX1 schreef: Wat is dat een hi-low?
Kan je de mini hoog en laag zetten, zoals je bij USA cars wel eens ziet? Zo'n systeem dat op luchtdruk werkt, waarmee kan je de auto laten "dansen"?
Of stel je het handmatig af, en blijft het in die stand staan?
Er is een mini met dat amerikaanse systeem...Red Head Herm heeft m, ze is ook af en toe op t forum te vinden!
Kijk hier maar eens:link, en dan naar Appie....daar staat een filmpje!
Kosten vallen ook wel mee voor 500 Canadian dollar per wiel heb je ze al.....
Dit is ook een planning voor mijn grote droom mini
Een van met lowrider opties
Stand 1: Hoog kan ik die anti uitlaat hobbels over
Stand 2: Legale MINImale rijhoogte
Stand 3 Plat op zijn bek om goed te scheuren....
Heeft iemand een foto van een zelfgemaakte bollencompressor?
Dankzij Theo heb ik wel de bouwtekening gekregen voor zo`n compressor, maar ik weet niet zeker of ik het goed heb begrepen.
Volgens mij is het een buis met een voet aan de onderkant en een 14 mm moer aan de bovenkant vastgelast.
In die buis gaat een 14 mm schroefdraad met daar aan de bovenkant ook een moer vastgelast.(klopt dat?)
Maar ik snap nog steeds niet waarom je dat ding nodig hebt; je kunt die trompetters toch gewoon vanaf halen/trekken?
Als de auto opgebokt is , dan staat er geen spanning meer op die bollen, dus dat moet toch lukken?
Die bouwtekening, die staat niet online? Want dat is natuurlijk voor de rest van het forum ook wel handig.
Fazerray schreef: Als de auto opgebokt is , dan staat er geen spanning meer op die bollen, dus dat moet toch lukken?
Nou, probeer maar eens dan, ik wens je veel succes. Zoals gezegd, achter kan eventueel (hoe zijn je krachttermen?), voor gaat je echt niet lukken. De bollen zitten onder enige spanning gemonteerd. Je moet ze dus comprimeren om de trompetten eruit te krijgen. Jammer dat ik die bouwtekening niet heb om te controleren, maar het principe is gelijk aan dat van een kurketrekken; het draadeind gaat in een stukje schroefdraad dat in de veerbol zit, en vervolgens trek je het geheel omhoog.
De kurketrekker die Eelke bedoeld ziet eruit als bovenstaande foto.
Om deze te gebruiken dient de bout van de subframe toren te worden verwijderd, het onderdeel nummer 1 laat je zakken in de toren en draai je in de moer van het rubber veerelement, hierover wordt nummer 2 geplaatst met de vierkant voet naar beneden, nummer 3 wordt op nummer 1 gedraait net zolang totdat deze nummer 2 raakt, dan is het gewoon doordraaien totdat niet meer doorgedraaid kan worden, hierdoor wordt het rubberveerelement ingetrokken en kan de trompet verwijderd worden van het rubberveerelement.
Er staan twee nummers op met 1 en dat klopt de één heeft unc draad en de ander heeft unf draad.
Bij het infraaien van het draadeind moet dit soepel gaan en mag er geen weerstand zijn, is er weerstand neem dan het andere draadeind.
Dan jullie wel voor alle info!; nou heb ik een mini uit '96, dus een van de latere types.
Zou er dan metrisch draad gebruikt zijn ( 14mm) of dat speciale draad ( UFC?)?
Ik wil zelf zo`n trekker in elkaar zetten m.b.v. van wat ijzer en een groot draadstuk.
Is dus wel makkelijk als ik weet wat voor draad er ge bruikt is, of kun je dat speciale draad ook in de ijzerhandel kopen.
PS. Eelke, ik kan kijken of ik die bouwtekening op de site kan zetten, okee?
Maar, zijn de bollen niet uitwisselbaar en zijn nieuwe bollen die je nu koopt niet allemaal metrisch? Dan zou het dus kunnen dat een oudere Mini ook metrische bollen heeft.
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 25-03-2004 14:23
Eelke schreef: bollen .. uitwisselbaar
klopt, maar dan geldt:
Theo":t26dqnvn]Bij het indraaien van het draadeind moet dit soepel gaan en mag er geen weerstand zijn, is er weerstand neem dan het andere draadeind.
[/quote:t26dqnvn]
(en aan zijn onderste fotootje te zien is dit proefondervindelijk vastgesteld )
Het is me gelukt!!!!!!!
Ik heb een HiLo setje gekocht en alvast de voorkant vervangen.
Kostte me een middag, maar het zit er op .
Nu nog de achterkant.......
O ja, die veerbolcompressor had ik echt wel nodig!; d.m.v. een bouwtekening is het me gelukt er een te maken.
Alvast bedankt voor alle hulp en info!
Ik heb trouwens gewoon 14 mm tapdraad gebruikt; aan dat andere draad (U.N.C.) kon ik niet zo snel komen.
Ik had alleen bij de rechtste kant de draad er niet ver genoeg in gedraaid; ik kan je verzekeren dat je er dan pas achter komt hoeveel spanning er op staat.......
Maar heel het zaakje staat weer goed; nu moet ik nog de achterkant voorzien van die uitschuifbare trompetten....(zaten ook in de set, dus toch maar gebruiken)
Hoi, ik heb overlaatst in engeland hi lows gekocht maar ik vraag me af wat je juist moet vervangen. Is het zo dat je de trompet moet verwijderen maar door wat exact wordt dat dan vervangen? Ik denk dat er bij mijn setje iets ontbreekt. Ik heb enkel de uitvijsbare trompetten gekocht. Zit er normaal nog iets meer tussen? (knuckle joints ofzoiets) Of zit de bout of stang rechtstreeks op het subframe?
groetjes
Blackmini
Volgens mij mis je inderdaad wat; de doppen die in de draagarm gaan.
Wacht even, even kijken of ik er nog een foto van heb:
Het gaat dus om die zwarte doppen.(let niet op de geperforeerde trompet;was creatief bezig geweest met de boormachine toen ik erachter kwam dat het ook anders kon)
De oude moet je eruit zien te krijgen (20 minuten laten weken in olie helpt) en deze moet je erin zetten.
Volgens mij kun je die los kopen bij mini centers.
Voor de achterkant weet ik niet of je een veerbolcompressor nodig hebt, maar voor je voorkant zeker wel!(da`s dat ijzeren ding met schroefdraad)
Ik hoor het wel van je als je nog vragen hebt.
ah ja die zwarte dingen bedoel ik. Hoe noemen deze want ik zal ze dan nog moeten bij kopen? Is dat zowel voor als achter dat je die nodig hebt?
bedankt
Blackmini
Yep, je hebt ze voor zowel voor als achter nodig.
Ik zal eens even kijken in de catalogus hoe ze die dingen in hemelsnaam noemen; knuckle joints, da`s de goeie benaming.(maar volgens mij wist je dat al)
Mag ik trouwens weten wat je er voor betaald hebt in Engeland?
Da`s niet veel.
Ik denk dat je voor die stukjes rubbe rniet zoveel hoeft te betalen, alhoewel.....je weet maar nooit.
Ik heb even gekeken in de catalogus van minisport, maar ik zie niet zo snel of je ze daar los kunt bestellen.
Even zoeken op de site, zou ik zeggen.
Succes!
De Hi-Lo vervangt echt alleen de trompet, voor de rest is het helemaal hetzelfde. Nylon cups dus, en de kogels die daarin rusten. Jouw set zal erop gericht zijn dat je de oude gebruikt, maar het is waarschijnlijk beter, zoniet toch al nodig, om ze nieuw te nemen.
Mini's zijn meestal aan de bestuurderskant (zit vaker iemand dan aan de andere kant, en daar zit ook nog eens de tank) wat verder doorgezakt dan aan de andere kant, dus als je dat met Hi-Los gelijk wil krijgen zul je 1 kant ook wat verder uit moeten draaien dan de andere ja
Fazerray schreef: In die buis gaat een 14 mm schroefdraad met daar aan de bovenkant ook een moer vastgelast.(klopt dat?)
Maar ik snap nog steeds niet waarom je dat ding nodig hebt; je kunt die trompetters toch gewoon vanaf halen/trekken?
veel succes hans vera
ik heb ze ook vervangen had nog de oude veerbollen met de half duims imperiaal thread waar geen trekker voor was .
eruit gaat wel met hefboom en wrikken maar erin moet ook nog.
Je kunt ook een bezoekje brengen aan een minicenter; ik weet dat *een Mini Center in het zuiden des lands er ongeveer 80 euro voor vraagt.
Zelf heb ik er een gemaakt voor ongeveer 10 euro, dus......
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op wo, 24-03-2004 07:12
Toen ik gisteren stond te tanken zag ik dat mijn linkerkant iets ingezakt was.
Even met mijn standaard voelmeter ( mijn handen dus) langs de banden gegaan en merkte dat mijn linkervoorkant een stukje lager stond dan de rest.
Gelijk kreeg ik spookbeelden in mijn hoofd van ontplofte rubberen bollen en schokbrekers die door mijn motorkap schoten, etc, etc.
Maar na eventjes het forum afgestruind te hebben, zag ik dat als je een hi- lo setje kocht, je de auto vanzelf al iets hoger/lager kon zetten, zonder dat dat afbraak doet aan de vering.
Ze kosten rond de 100 euro, dat kon ik ook al vinden, maar nergens heb ik iets gelezen over het gemak/ongemak om die dingen te vervangen.
Ook Haynes meld er niets van!(en da`s toch onze bijbel, niet?)
Dus bij deze; is dat makkelijk zelf te doen?Heb je zo`n bollencompressor nodig?Zo ja, heeft iemand nog de tekening van zo`n compressor om hem na te maken?Als die set er in zit, hoe kun je die dan verstellen?
Is er iemand in mijn buurt die die dingen al een keer heeft vervangen en mij eventueel kan helpen met het plaatsen van die dingen?
Alvast bedankt!
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Thijmen op wo, 24-03-2004 07:57
Hee!!
ik heb ook een high-low set onder mijn mini zitten. heb hem ooit eens besteld bij minifreak.nl voor 80euro of zoiets. Werk heel goed....soms te goed. Had hem namelijk iets te laag staan waardoor ik mijn demper-spruitstuk en de highlow kapot en krom reed. Binnenkort komen ze er achter ook weer onder. alles is gemaakt maarja het was mijn eigen fout. Wat is dat, een bollencompressor?? heb je die nodig voor montage. Ik kan alles gewoon losmaken en vervangen. Ik denk zelf ni dat het zo te maken is....die trompet loopt conisch waardoor als je hem gaat zagen-vijlen-slijpen de speling te groot word. Denk dat een setje het makkelijkste is.
Ik wil je best helpen hoor bij het eronder zetten van die dingen.
gegroet thijmer
www.minisport.tk
www.miniaanhanger.tk
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 24-03-2004 08:22
nee (TBASE is de Bijbel)
Ja, je hebt een veerbolcompressor nodig.
tekening:http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/conecomp.gif
(nieuwere modellen Mini hebben 14 mm draad in de veerbol !!)
verstellen: wiel er af - contramoer losdraaien en stelmoer hoger of lager draaien - contramoer weer vast - wiel er weer op (zo was het bij de set op mijn Cooper tenminste).
succes,
Theo van den Bogaard
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door erikX1 op wo, 24-03-2004 08:42
Wat is dat een hi-low?
Kan je de mini hoog en laag zetten, zoals je bij USA cars wel eens ziet? Zo'n systeem dat op luchtdruk werkt, waarmee kan je de auto laten "dansen"?
Of stel je het handmatig af, en blijft het in die stand staan?
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Thijmen op wo, 24-03-2004 09:43
Nee deze stel je handmatig in. Dan is hij rondom in hoogte te verstellen. Je kunt het helemaal naar eigen keus doen. Het setje komt ter vervanging van je originele "trompetten".
Wil je hem kunnen verstellen moet je het op deze manier doen. Ziet er wel super uit!!
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Eelke op wo, 24-03-2004 10:58
Wat de bijbel is, is vaak onenigheid over (met Theo ). Maar Haynes gaat natuurlijk over het onderhouden van een standaard Mini, als er aandacht zou moeten worden besteed aan alle vervangingsonderdelen zou je waarschijnlijk 10 van die boeken nodig hebben.
Voor de montage voor heb je een cone-compressor nodig, anders krijg je de trompet er niet tussenuit. Voor achter zou dat niet strikt noodzakelijk zijn, maar is wel handig.
Maar, de ophanging hoort natuurlijk niet ingezakt te zijn, dus ik zou eerst alle normale onderdelen eens nalopen. Je hebt goed kans dat de nylon cups in je draagarmen, waar de trompet via een kogel in steekt, weggesleten is. Een Hi-lo-set klinkt in dit verband een beetje als symptoombestrijding.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op wo, 24-03-2004 14:45
Mensen, weer bedankt voor alle hulp.(Thijmen, ik geef wel even een gil als het zo ver is)
De nyloncups; is dat iets wat je makkelijk kunt vervangen of moet daar heel de draagarmconstructie voor uit elkaar?(lijkt me ook niet zo moeilijk, maar wel wat werk)
Heeft er iemand een foto/tekening/uitleg waar ik precies die nylon cupjes kan vinden aan de voor- en achterkant?
Ik dacht nl. dat bij de uiteinden van de trompetters alleen rubberen blokjes zaten?
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op wo, 24-03-2004 14:56
Nog wat; als je die bovenarm dan los moet maken, heb je dan zo`n splitter nodig?(Ik weet de juiste benaming even niet)
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 24-03-2004 15:38
voorkant - zie: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fronsusp/6.htm
achterkant - zie:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/rearsusp/3.htm
het cupje zelf is nr 42 op plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/cupje.gif
ze willen nog wel eens moeilijk uit de arm komen, maar in principe is het niet nodig die te demonteren.
(maar voor demontage heb je wel die veerbolcompressor nodig)
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Eelke op wo, 24-03-2004 16:21
D.w.z., voor de demontage van de trompet, zodat je uberhaupt bij het cupje kunt komen. De draagarm kan dus kennelijk blijven zitten (zou ik ook verwachten, maar geen ervaring mee), maar de trompet zal toch uit de cup moeten om aan de cup te komen.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door FrostiE_999 op wo, 24-03-2004 16:56
Er is een mini met dat amerikaanse systeem...Red Head Herm heeft m, ze is ook af en toe op t forum te vinden!
Kijk hier maar eens:link, en dan naar Appie....daar staat een filmpje!
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Remco op wo, 24-03-2004 17:12
Kosten vallen ook wel mee voor 500 Canadian dollar per wiel heb je ze al.....
Dit is ook een planning voor mijn grote droom mini
Een van met lowrider opties
Stand 1: Hoog kan ik die anti uitlaat hobbels over
Stand 2: Legale MINImale rijhoogte
Stand 3 Plat op zijn bek om goed te scheuren....
Grtz
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op wo, 24-03-2004 19:54
Heeft iemand een foto van een zelfgemaakte bollencompressor?
Dankzij Theo heb ik wel de bouwtekening gekregen voor zo`n compressor, maar ik weet niet zeker of ik het goed heb begrepen.
Volgens mij is het een buis met een voet aan de onderkant en een 14 mm moer aan de bovenkant vastgelast.
In die buis gaat een 14 mm schroefdraad met daar aan de bovenkant ook een moer vastgelast.(klopt dat?)
Maar ik snap nog steeds niet waarom je dat ding nodig hebt; je kunt die trompetters toch gewoon vanaf halen/trekken?
Als de auto opgebokt is , dan staat er geen spanning meer op die bollen, dus dat moet toch lukken?
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Thijmen op wo, 24-03-2004 19:56
ja ik snap het systeem van die compressor ook niet echt. Ik kreeg alles gewoon los en van elkaar. Zowel voor als achter..... ben benieuwd!!
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Eelke op wo, 24-03-2004 21:35
Die bouwtekening, die staat niet online? Want dat is natuurlijk voor de rest van het forum ook wel handig.
Nou, probeer maar eens dan, ik wens je veel succes. Zoals gezegd, achter kan eventueel (hoe zijn je krachttermen?), voor gaat je echt niet lukken. De bollen zitten onder enige spanning gemonteerd. Je moet ze dus comprimeren om de trompetten eruit te krijgen. Jammer dat ik die bouwtekening niet heb om te controleren, maar het principe is gelijk aan dat van een kurketrekken; het draadeind gaat in een stukje schroefdraad dat in de veerbol zit, en vervolgens trek je het geheel omhoog.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Thijmen op wo, 24-03-2004 22:32
Als ik het allemaal zo lees heb ik mazzel gehad?? bij mij schoten ze aan allebei de kante zo los!!
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Eelke op wo, 24-03-2004 22:34
Voor? Of achter?
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Thijmen op wo, 24-03-2004 22:36
Beide...ze vielen er bij mij gewoon zo uit. Als ik het goed begrijp bedoel je dus dat ze vast op je carrosserie zitten <--> daar vielen ze zo uit.
De tropetter in de veer bol heb ik ff losmoeten tikken en viel er ook zo uit.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Eelke op wo, 24-03-2004 22:41
Goh... Nog nooit eerder gehoord nee... Maar dan heb je denk ik inderdaad geluk gehad.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Thijmen op wo, 24-03-2004 22:44
heb ik dus mzzel gehad
van de week eens kijken bij Badbert of het bij hem ook is...nou zij hij al wel dat tie ze niet los krijg. Mmm we zullen zien!!
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Theo op do, 25-03-2004 12:09
De kurketrekker die Eelke bedoeld ziet eruit als bovenstaande foto.
Om deze te gebruiken dient de bout van de subframe toren te worden verwijderd, het onderdeel nummer 1 laat je zakken in de toren en draai je in de moer van het rubber veerelement, hierover wordt nummer 2 geplaatst met de vierkant voet naar beneden, nummer 3 wordt op nummer 1 gedraait net zolang totdat deze nummer 2 raakt, dan is het gewoon doordraaien totdat niet meer doorgedraaid kan worden, hierdoor wordt het rubberveerelement ingetrokken en kan de trompet verwijderd worden van het rubberveerelement.
Er staan twee nummers op met 1 en dat klopt de één heeft unc draad en de ander heeft unf draad.
Bij het infraaien van het draadeind moet dit soepel gaan en mag er geen weerstand zijn, is er weerstand neem dan het andere draadeind.
gemonteerd.
draad unc/unf
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op do, 25-03-2004 12:43
Dan jullie wel voor alle info!; nou heb ik een mini uit '96, dus een van de latere types.
Zou er dan metrisch draad gebruikt zijn ( 14mm) of dat speciale draad ( UFC?)?
Ik wil zelf zo`n trekker in elkaar zetten m.b.v. van wat ijzer en een groot draadstuk.
Is dus wel makkelijk als ik weet wat voor draad er ge bruikt is, of kun je dat speciale draad ook in de ijzerhandel kopen.
PS. Eelke, ik kan kijken of ik die bouwtekening op de site kan zetten, okee?
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door G-Bee op do, 25-03-2004 13:12
Mooie uitleg Dankzij het duo Theo & Theo begin ik het te begrijpen.
Ik zag in haynes dat je deel één 9 slagen moet indraaien in ce compressor.
Weet iemand waneer ze van UN naar metrisch over zijn gegaan? Zou zonde zijn als ik de verkeerde draad snij. (ik heb zelf een 86-er)
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 25-03-2004 14:10
AFAIK in 1976 (toen ze de subframes in rubber hebben gehangen en die grote bouten er bovenin hebben gezet).
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Eelke op do, 25-03-2004 14:12
Maar, zijn de bollen niet uitwisselbaar en zijn nieuwe bollen die je nu koopt niet allemaal metrisch? Dan zou het dus kunnen dat een oudere Mini ook metrische bollen heeft.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 25-03-2004 14:23
klopt, maar dan geldt:
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Eelke op do, 25-03-2004 15:07
Was het trouwens niet UNC en metrisch?
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door G-Bee op do, 25-03-2004 15:09
My young Padawans the circle is nearly complete.....
Hebben jullie een idee wat de metrische maten zijn? 14 MM en ???? (Ik zou gokken 12 MM )
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Theo op do, 25-03-2004 17:08
Klopt Eelke hier zit ik fout moet metrisch zijn.
Moest je qoute van proefondervindelijk willen zeggen dat de draad beschadigd is, kan ik je gerust stellen dat dit niet zo is bij ze alle twee niet.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door marc26 op za, 27-03-2004 15:06
Er staat een heel artikel met foto's over het plaatsen van Hi-Lo's in de mini magazine van april 2004.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op za, 27-03-2004 18:01
Het is me gelukt!!!!!!!
Ik heb een HiLo setje gekocht en alvast de voorkant vervangen.
Kostte me een middag, maar het zit er op .
Nu nog de achterkant.......
O ja, die veerbolcompressor had ik echt wel nodig!; d.m.v. een bouwtekening is het me gelukt er een te maken.
Alvast bedankt voor alle hulp en info!
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door G-Bee op za, 27-03-2004 19:17
Hey welke draaddiameters had je 14 MM en ???
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op za, 27-03-2004 20:32
Ik heb trouwens gewoon 14 mm tapdraad gebruikt; aan dat andere draad (U.N.C.) kon ik niet zo snel komen.
Ik had alleen bij de rechtste kant de draad er niet ver genoeg in gedraaid; ik kan je verzekeren dat je er dan pas achter komt hoeveel spanning er op staat.......
Maar heel het zaakje staat weer goed; nu moet ik nog de achterkant voorzien van die uitschuifbare trompetten....(zaten ook in de set, dus toch maar gebruiken)
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door G-Bee op zo, 28-03-2004 12:06
14 MM dus, bedankt. Had je ook de veerbollen vervangen, niet toch, alleen Hi-Lo s eronder gezet.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door blackmini op vr, 09-04-2004 17:18
Hoi, ik heb overlaatst in engeland hi lows gekocht maar ik vraag me af wat je juist moet vervangen. Is het zo dat je de trompet moet verwijderen maar door wat exact wordt dat dan vervangen? Ik denk dat er bij mijn setje iets ontbreekt. Ik heb enkel de uitvijsbare trompetten gekocht. Zit er normaal nog iets meer tussen? (knuckle joints ofzoiets) Of zit de bout of stang rechtstreeks op het subframe?
groetjes
Blackmini
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op vr, 09-04-2004 19:19
Volgens mij mis je inderdaad wat; de doppen die in de draagarm gaan.
Wacht even, even kijken of ik er nog een foto van heb:
Het gaat dus om die zwarte doppen.(let niet op de geperforeerde trompet;was creatief bezig geweest met de boormachine toen ik erachter kwam dat het ook anders kon)
De oude moet je eruit zien te krijgen (20 minuten laten weken in olie helpt) en deze moet je erin zetten.
Volgens mij kun je die los kopen bij mini centers.
Voor de achterkant weet ik niet of je een veerbolcompressor nodig hebt, maar voor je voorkant zeker wel!(da`s dat ijzeren ding met schroefdraad)
Ik hoor het wel van je als je nog vragen hebt.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door blackmini op vr, 09-04-2004 19:32
ah ja die zwarte dingen bedoel ik. Hoe noemen deze want ik zal ze dan nog moeten bij kopen? Is dat zowel voor als achter dat je die nodig hebt?
bedankt
Blackmini
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op vr, 09-04-2004 19:38
Yep, je hebt ze voor zowel voor als achter nodig.
Ik zal eens even kijken in de catalogus hoe ze die dingen in hemelsnaam noemen; knuckle joints, da`s de goeie benaming.(maar volgens mij wist je dat al)
Mag ik trouwens weten wat je er voor betaald hebt in Engeland?
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door blackmini op vr, 09-04-2004 19:40
35 pounds zonder de knuckle joints dan
Blackmini
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op vr, 09-04-2004 19:51
Da`s niet veel.
Ik denk dat je voor die stukjes rubbe rniet zoveel hoeft te betalen, alhoewel.....je weet maar nooit.
Ik heb even gekeken in de catalogus van minisport, maar ik zie niet zo snel of je ze daar los kunt bestellen.
Even zoeken op de site, zou ik zeggen.
Succes!
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Eelke op vr, 09-04-2004 21:32
De Hi-Lo vervangt echt alleen de trompet, voor de rest is het helemaal hetzelfde. Nylon cups dus, en de kogels die daarin rusten. Jouw set zal erop gericht zijn dat je de oude gebruikt, maar het is waarschijnlijk beter, zoniet toch al nodig, om ze nieuw te nemen.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door taekeb op do, 11-11-2004 13:13
vanochtend de hi-lo's achter gemonteerd. Wel een gedoen om ze netjes even hoog te krijgen...
Het is vreemd, maar aan 1 kant moet ik hem verder uitdraaien dan aan de andere kant.
Komt dat doordat de losse delen zich langzaam aan het zetten zijn? komt dat doordat ik aan 1 kant zit?
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Eelke op do, 11-11-2004 13:37
Mini's zijn meestal aan de bestuurderskant (zit vaker iemand dan aan de andere kant, en daar zit ook nog eens de tank) wat verder doorgezakt dan aan de andere kant, dus als je dat met Hi-Los gelijk wil krijgen zul je 1 kant ook wat verder uit moeten draaien dan de andere ja
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door taekeb op do, 11-11-2004 13:41
precies ja... ik dacht ook al aan zo'n verklaring...
zondag de voorkant proberen...
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door hans vera op vr, 12-11-2004 00:07
Ook die heb ik een liggen kun je hem bekijken.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door bolgas op vr, 12-11-2004 06:53
veel succes hans vera
ik heb ze ook vervangen had nog de oude veerbollen met de half duims imperiaal thread waar geen trekker voor was .
eruit gaat wel met hefboom en wrikken maar erin moet ook nog.
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Eelke op vr, 12-11-2004 10:27
Hans: Volgende keer even opletten of er niet meer pagina's in het topic zijn, sindsdien is er alweer veel gebeurd
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door artfull_devlin op za, 12-02-2005 22:23
Kun je ergens zo'n veerbolcompressor kant en klaar kopen?
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door Fazerray op zo, 13-02-2005 08:30
Ja hoor, dat kan;
link
Je kunt ook een bezoekje brengen aan een minicenter; ik weet dat *een Mini Center in het zuiden des lands er ongeveer 80 euro voor vraagt.
Zelf heb ik er een gemaakt voor ongeveer 10 euro, dus......
[size=75:2bc6bqsp][Edit: Bedrijfsnaam verwijderd -Tincu][/size:2bc6bqsp]
RE: hi-lo trompetten; makkelijk zelf te doen?
Ingediend door artfull_devlin op zo, 13-02-2005 10:21
Ik vind het zelf fabriceren nog een beetje onduidelijk.
De draad is gewoon 14mm en overal verkrijgbaar?
en verder gewoon de maten aanhouden en omrekenen zoals hier?
hoewel ik niet alle maten omgerekend krijg.
Zou iemand de maten in mm kunnen vermelden?
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/conecomp.gif
Zou iemand anders een iets duidelijkere tekening/schets kunnen maken??
Ik denk dat het heel erg bijdraagt aan de inhoud van het forum.
Paginering