HIF38 vs HIF44

default

HIF38 vs HIF44

Ingediend door peter postma op

Mijn Mini Sprite van 1992 met een motor 12A2B (1275cc) heeft een HIF38 carburateur.

Volgens de Franse specificatie hoort in dit model (Sprite) een HIF44 carburateur in te zitten.

Mijn vraag is nu of ik er zonder aanpassingen gewoon een HIF44 kan monteren, zodat de auto weer volgens specificatie is en als pluspunt ook meer vermogen levert.

Het mij bekende verschil is on de binnendiameter van het lucht/benzine mengsel kanaal, 33mm versus 44mm voor de HIF44, dus weet niet of dit problemen geeft voor het bestaande inlaatspruitstuk.

Hoor het graag van jullie experts.

RE: HIF38 vs HIF44

De vraag is dan Peter, op hoeveel procent van de rijtijd die je rijdt je op topsnelheid rijdt. Het 'meer vermogen' treedt slechts effectief op wanneer de doorsnee van de carburateurmond de beperkende factor wordt in het doorlaten van de hoeveelheid aangezogen lucht. Pas in het allerhoogste toerengebied is de gevraagde hoeveelheid liters lucht per minuut zo groot, dat de doorsnee van de venturi in de carburateur bepalend wordt of je nóg twee kilometer per uur harder zou kunnen rijden met een 44 ten opzichte van een 38. Ook bij het optrekken speelt dit. Vraag dus; is het je gewoonte om in elke versnelling zolang 'door' te trekken tot je voelt dat de 'ademhaling' van je motor beperkt wordt, of heb je de gewoonte al iets eerder 'op' te schakelen? Andersom geldt; dat bij een iets kleinere venturi doorsnede de kracht waarmee benzine uit de sproeir opgezogen wordt door langsstromende lucht ook iets groter is, waardoor de motor gretiger 'op het gas' reageert. Wat heb je liever in het 'normale' toerengebied waarin je meestentijds rijdt? Een motor die 'lekker oppakt' of een wat tammere motor in het meest gebruikte toerengebied maar die nog net effen een paar kilometer harder kan op het lange rechte eind als je maar lang genoeg het gas op de plank houdt. Weet dus wel wat je doet wanneer je de Franse specificatie opzoekt. In de tijd dat deze auto gebouwd werd kwamen in Frankrijk de autosnelwegen (peage) in zwang en daar kon je toen nog ongestraft zo hard rijden als je wagentje maar kon. (Vandaar deze grote orgelpijp op het inlaatspruitstuk) Maar jij mag doen wat je wilt natuurlijk. Als je je beperkingen wilt opleggen in deze tijd waarin we honderd mogen rijden, dat mag je zelf weten.

RE: HIF38 vs HIF44

doublure

default

RE: HIF38 vs HIF44

Wim, dank voor de uitgebrijde uitleg.

Vraag blijft nog open, die van de compatibiliteit, maw kan ik zonder aanpassingen de originele spec volgen en een HIF44 monteren.

Ik rijdt met de Mini niet veel autoroute hier in France, maar af en toe en dan mogen wij hier gewoon 130KM/h rijden en met 140 heb ik ook nog nooit een bekeuring gehad.  Dus dan is het wel lekker als de mini op spec is met de juiste carburateur.

Het is meer de behoefte dus om het geheel volgens de originele uitvoering te hebben, dat verhoogd de waarde van een classic car nietwaar.

Bij al mijn restauratie projecten streef ik altijd naar 100% original en matching numbers, anders is het object minder in trek bij de kenners.

 

 

RE: HIF38 vs HIF44

Had geen notie -natuurlijk- dat jij je in Frankrijk had teruggetrokken. Inderdaad, als je daar een 'ommetje' maakt kan jet het gas nog eens opentrekken. Lekker 'planken'. Ik heb een 44 nooit onder ogen gehad, maar het lijkt me raar dat montage iets bijzonders vereist. Vraag me alleen af of de opening van het spruitstuk aan de ingangszijde 'opgeruimd' moet worden om een soepele overgang voor de luchtstroom te verkrijgen. De 44 heeft een 3 mm wijdere openingscirkel, lijkt me. Met de grotere doorsnee van de venturi is het vacuüm ter plaatse van de sproeier bij hetzelfde toerental iets minder diep, dus ik kan me voorstellen dat de sproeier mond iets omlaag moet om toch een even rijk mengsel te verkrijgen. Of een iets dunnere naald erin zetten.

'Kennis en vaardigheid blijven bewaard door ze te blijven delen'

RE: HIF38 vs HIF44

Waar heb je die specificatie gevonden? Ik dacht dat het juist 1 van de verschillen tussen 1275 sprite en cooper was. Andere nokkenas, kop met grotere kleppen en hif 38 ipv hif 44.   Sprite --> 53 PK, Cooper 63 PK.

default

RE: HIF38 vs HIF44

Henkmarius, de spec van mijn Mini Sprite 1275 staat in een van de toonaangevende boeken hier in France, vergelijkbaar met de Engelse Haynes.

Vandaar dat ik er achter kwam dat die 1275 motor dus een HIF44 zou moeten hebben ipv een HIF38.

Alhoewel ik niet kan zien dat er ooit een andere carb opgezet is en de huidige setup goed presteerd ben ik ook niet van plan een HIF44 te monteren, maar het blijft natuurlijk wel vreemd en een onzekerheid voor wat betreft de originaliteit.

 

RE: HIF38 vs HIF44

Wat ik er over schreef vindt zijn achtergrond in wat ik las in David Vizard zijn standaardwerk over de A-motor. Nu vertrouw ik wat in boeken staat graag, maar wat het 'franse' boek debiteert vind ik toch wel twijfelachtig. Een 38 past veel beter bij een 1000 dan een 44.

default

RE: HIF38 vs HIF44

Wim, zo dacht ik ook dat een HIF44 beter past bij een 1275 (Sprite),  ......