Het is zeker een electronische ontsteking maar hoe die precies werkt????
- Login of registreer om te reageren
Het is zeker een electronische ontsteking maar hoe die precies werkt????
kben nu momenteel te lui om zelf ene verhaaltje te typen
dus ik heb maar ff wat in gescand khoop dat je er wat aan hebt.
link
link
Heb je de thread "Wat doet een bobine" of zoiets gevonden? Dit is elektronisch, bij een puntjesontsteking is de werking onmiddelijk duidelijk, zijn gewoon twee contactjes die open en dicht gaan.
Wat betreft het opwekken van de puls: de onderbreking die de puntjes, of in jouw geval de ontstekingsmodule veroorzaakt, is niks anders dan een wisseltroom (een heel korte wisselstroom, dat wel). Van school weet je vast nog wel dat een wisselstroom met behulp van een transformator om te zetten is naar een andere spanning. De bobine is niks anders dan een transformator.
Kan iemand de werking van de vacuum vervroeging wat verder toelichten?
werkt de vervroeging met een vertraging of hoort de ontsteking adequaat op de de vacuum verandering te reageren.
Dus als ik het gas goed indruk slaat de ontsteking direct een stuk om?
Frans
Naarmate je het gaspedaal verder intrapt en je motor dus meer vacuum gaat creeren zal door de vacuumvervroeging de ontsteking vroeger gedraaid worden.
Rene schreef:
Naarmate je het gaspedaal verder intrapt en je motor dus meer vacuum gaat creeren zal door de vacuumvervroeging de ontsteking vroeger gedraaid worden.
maar dan heb ik ook nog de vraag.
werkt de vervroeging met een vertraging of hoort de ontsteking adequaat op de de vacuum verandering te reageren.
Dus als ik het gas goed indruk slaat de ontsteking direct een stuk om?
de delco werkt met een vervroeging naarmate er meer onderdruk wordt gemaakt(meer gas),niet echt een vertraging dus.De timing wordt een stukje verschoven,de vonk wordt vroeger gegeven
Naarmate de gasklep verder open gaat zal er steeds minder vacuum zijn. Het grootste vacuum wordt gecreeerd bij een dichte gasklep. Dat is ook de reden dat een dieselmotor een aparte vacuumpomp heeft, voor onder meer de rembekrachtiger. De grondplaat van de ontsteking zal naar mate de toeren stijgen (klein vacuum) minder versteld worden. Dan bij lage toeren (groot vacuum)
kan het vacuum door een foute afstelling beinvloed (vergroot )worden?
Ik heb nl. het idee dat de ontsteking te abrupt wordt verdraait bij lage toeren, en dat de motor hierdoor even behoorlijk inhoud (en bij koude motor behoorlijk begint te stotteren).
Frans
Door een foute mengsel verhouding of verkeerde naald denk ik wel jah.
Nou heb het probleem gevonden, de plunjer in die in de dashpot hangt is afgebroken .
Frans
RE: Hoe werkt mijn ontsteking? (geïllustreerd)
Ingediend door JeeWee op zo, 29-02-2004 13:07
Heb mijn ontsteking eens uit elkaar gehaald, maar weet niet precies waar ik nou tegenaan zit te kijken.


Is dit een elektronische ontsteking of heb ik contactpuntjes? Ik denk het eerste, aangezien ik niks zie wat in mijn beleving kan duiden op contactpuntjes en bovendien een Ignition Module heb (4), wat aardig elektrisch klinkt.
Wat ik snap uit de verhalen over de bobine op deze site, is dat je ontsteking een contact verbreekt, waardoor de bobine een krachtige puls veroorzaakt voor je ontsteking.
Verder weet ik dat de piefjes bij (1) rond gaan draaien en dus op een gegeven moment de piefjes bij (3) zullen passeren. Dit is, lijkt mij, het moment van ontsteken. Alleen het enige onderdeel dat elektrisch aangesloten is, is een spoel die bij (5) zit (geen foto van...). Deze aansluiting gaat dan via (6) naar de bobine. Weet iemand hoe het onderbreken van het contact (t.b.v. de bobine) dan precies in zijn werk gaat?
Verder heb ik begrepen dat het vacuumslangetje (2) een vervroeging van het ontstekingstijdstip veroorzaakt. Als ik aan het piefje bij (2) zuig, zie ik inderdaad de piefjes (3) ook een beetje verdraaien.
Hopelijk niet een al te vaag verhaal. Wat ik eigenlijk wil vragen: hoe werkt een en ander?
[edit]Het geheel zit overigens op een Metro 1300 motor gemonteerd, mocht dit nog invloed hebben op de werking[/edit]