Afgelopen donderdag heb ik mijn SPI Cooper naar de garage gebracht voor een apk-keuring.
Alles was in orde behalve de emissiewaarde.
Nu had ik dat wel gedacht, aangezien ik de kat en de tussendemper vervangen heb door een rechte pijp, maar ik vond de uitslag wel erg hoog. 2% ipv maximaal 0,5%.
Waar kan dit door veroorzaakt worden begalve door de uitlaat?
Ik heb me al laten vertellen dat het misschien een vuile kop of een slecht functionerende sensor kan zijn.
Zijn er nog andere mogelijkheden, manieren om de oorzaak op te sporen en eventueel oplossingen?
Volgende week ga ik nog even langs de garage met de originele uitlaat eronder, zodat hij (hopelijk) goedgekeurd wordt.
Ingediend door Minikoektrommel op zo, 23-11-2003 14:12
wat zitten jullie moeilijk te doen over een te hoge CO van 2%??? mijn pickup heeft een uitstoot van 11% bij de laatste stv heeft raymond van elst dit deels kunnen bijstellen. het was eerst ruim 13%
geen idee hoe ik de pickup volgend jaar juli door de apk ga krijgen.
ga dus vooral niet achter mijn pickup rijden als je mini net vers gepoetst is
moeilijk doen?? ikke niet, ik heb geen last van de uitstoot van de mini. En voor de apk gewoon de oude enkele carb erop (mocht het niet lukken met de afstelschroef...)
de rdw mag blij zijn dat we dit soort autootjes op de weg houden zodat de jeugd van tegenwoordig ook eens een echte originele auto ziet waar nog echt aan gesleuteld dient te worden en waar geen computer op aangesloten kan worden om de storing te ontdekken.
No offence, mpi/spi rijders, voor dagelijks gebruik zou ik ook een spi/mpi gaan rijden
Zijn er nog andere mogelijkheden, manieren om de oorzaak op te sporen en eventueel oplossingen?
Ja, een vuil lucht filter.
Verder weet ik niet wat je nog meer voor modificaties aan je cooper hebt, maar vervang ook eens je rotor en verdeelkap, bougies en bougiekabels. Deze kunnen allemaal meedragen aan een slechte verbranding.
Ik geloof er niet zo in dat de kat (of het ontbreken daarvan) het probleem veroorzaakt.
Zijn SPi en MPi op het vlak van CO uitstoot hetzelfde?
Oftewel, gelden de dingen hierboven ook voor een MPi of heeft die nog andere dingen die het beinvloeden?
Afgelopen APK keuring had mijn mini bij stationair lopen een veel te hoge CO uitstoot. Nou ja, veel te hoog, net boven de grenzen, maar ik begreep dat het bij een MPi meestal gewoon in de buurt van 0 is, dus voor een MPi veel te hoog.
Nu had ik een behoorlijk vuile luchtfilter, maar die was voor de meting vervangen. Heeft dit direct effect of merk je in de CO uitstoot dan nog dat er een vuile filter in heeft gezeten? En kan een vuile filter zoveel invloed hebben dat het van 0 naar het maximum gaat?
De te hoge uitstoot was alleen bij stationair lopen. Bij hogere toeren ging de uitstoot omlaag. Iemand enig idee of het alleen aan de luchtfilter zou kunnen liggen? Is een volledig standaard MPi (motorisch gezien dan )
Om even terug te komen op de vraag. Ik zou de kat terug plaatsen. Deze zet de koolmonoxyde (CO) om en heeft een omzetting van zo'n 80-90%. Hiermee moet je door de APK komen.
@demelza: een catalysator werkt pas helemaal goed als hij goed warm is. Dat kan echt even duren. De CO gaat zeker omlaag wanneer luchtfilter schoon is, maar de computer moet wel even 'wennen' aan de nieuwe situatie.
als je een tijd rondrijd met een te hoog co zonder dat je het weet vervuil je ook je uitlaat, dit kan nog ff in je systeem blijven zitten, waardoor het effect van de oplossing niet direct volledig merkbaar is...
je kan dan beter een stevige rit over de snelweg maken, ff hoog in toeren wil vaak helpen...
Wouter schreef: @demelza: een catalysator werkt pas helemaal goed als hij goed warm is. Dat kan echt even duren. De CO gaat zeker omlaag wanneer luchtfilter schoon is, maar de computer moet wel even 'wennen' aan de nieuwe situatie.
Ah, natuurlijk. Nou, de auto was wel goed warm (garage ligt niet om de hoek), dus daar heeft het niet aan gelegen. Maar dan zal het idd de computer wel gewoon zijn. En misschien zoals Bart zegt zooi in de uitlaat.
We zullen het wel zien de volgende APK
Bedankt voor de antwoorden.
Ingediend door De EnIgE EcHtE op do, 29-11-2007 16:06
[topics samengevoegd - Crispy]
Hallo allemaal,
Vandaag is mijn mini afgekeurd op 3 punten, Achterwiellagers,voorbanden en CO2 uitstoot 2% teveel. De lagers en banden zijn geen probleem maar de CO2 Volgens de keurmeester ligt het waarschijnlijk aan de lambda sonde. Even gezocht op het forum en ben er achter gekomen dat het dus een vaak voorkomend probleem is. Maar ik zag ook een tip en dat was om de ecu los te koppelen en dan de startmotor laten draaien zodat het vuil verdwijnt en de sensors resetten?
Nu is mijn vraag wat het beste is om te doen? de tip proberen en weer keuren of meteen de lambda sonde vervangen?
Ingediend door metrodriver op do, 29-11-2007 16:28
De EnIgE EcHtE schreef: Maar ik zag ook een tip en dat was om de ecu los te koppelen en dan de startmotor laten draaien zodat het vuil verdwijnt en de sensors resetten?
## interessant!
hoe laat jij de startmotor ronddraaien bij afgekoppelde accu?
(ik denk trouwens dat het 'loskoppelen van de accu' e.e.a. reset, en dat een draaien op de startmotor er niks mee te maken heeft) (maybe wrong)
Nu is mijn vraag wat het beste is om te doen? de tip proberen en weer keuren of meteen de lambda sonde vervangen?
## simpel: reset de zooi, ga dan naar een garage en laat -alleen- een CO meting doen: kwestie van sonde in de uitlaat en aflezen die tester.
als het niet geholpen heeft kun je alsnog de sensor vervangen.
hallo,
ik weet niet hoe jij rijdt met je mini en hoe vaak.. maar laatst heb ik ook een SPI van iemand anders door de APK moeten helpen. Deze kwam er ook niet door heen vanwege de CO. dit is een algemeen probleem bij deze auto's.
In het geval van deze mini was het zo dat hij erg lui was. En dus de lamda erg vervuilt. Remedie indat geval was ff de auto goed warm rijden. en dan niet 100 km rijden nee de straat in en uit vol in de toeren trappen. Die lamda moet schoon en de katalysator moet gloeiend heet zijn. dus voor de apk de auto heet gestookt en met vlag en wimpel erdoor heen.
mijn eigen spi is ook altijd gezeur. nieuwe lambda nieuwe vacuum slangen etc. mocht niet baten. er scheen valse lucht bij de uitlaat te zitten . dus alles dicht gesmeert. uiteindelijk bij apk luchtfilterhuis eraf gehaald en toen zakte alles naarbeneden. (bij zo.n 5000 rpm ) maar ik bedenk nu dat mijn valse lucht in de autlaat ook kan komen omdat ik zo'n dikke dtm heb en het meetstangetje van co meter valse lucht via de andere pijp binnen krijgt omdat mijn uitlaat niet 1 schot meer bevat.
Ingediend door metrodriver op do, 29-11-2007 18:59
De EnIgE EcHtE schreef: CO2 uitstoot 2% teveel.
## niet om te pietlutten, maar het gaat imho om de CO uitstoot (koolmonoxide).
dat ontstaat door [i:1ed8lz96]onvolledige[/i:1ed8lz96] verbranding van de benzine.
bij volledige verbranding ontstaat er CO2 (dat is dus alleen te verminderen door de auto zuiniger te laten rijden en te verhinderen door helemaal [i:1ed8lz96]niet[/i:1ed8lz96] met de auto te rijden )
Sowieso even controleren of je katalysator er nog onder zit....weet niet hoelang je de Mini hebt en of er nog een "normale" kat onder zit of een vervanger of een cat waar ze het binnenwerk uitgehaald hebben.
Van die injectiereiniger wil ook nog wel eens helpen.
De mijne werd voordat ik um kocht niet veel gebruikt en liep ook niet fijn maar na een aantal keren zo'n flesje erdoor en het gaspedal goed gebruiken was dat snel verholpen en donderde het CO gehalte ook naar beneden.
Dirk heeft gelijk, in de garage gingen we ook een eindje flink gassen om de katalysator en lambda goed warm te stoken en 99 van de 100 keer werkt dat ook.
Al voldoet ie maar een paar seconden aan de gestelde waarden dan is het al voldoende.
ik heb als tip van deze zelfde apk kerel mee gekregen om op bp ultimate te gaan rijden. Dit niet om zuiniger te gaan rijden, dit is namenlijk onzin. Maar bp ultimate schijnt ten opzichte van het shell product heel erg goed te zijn in het reinigen van de motor. is eigenlijk het zelfde idee als de injectie reiniger. Schijnt ook de zelfde soort spul te zijn dat ze door de benzine mixen. de uittstoot zou behoorlijk verminderen. oja. dit werkt natuurlijk niet bij 1 keer tanken. .
maarre ik weet het ook niet en probeer het gewoon. Kost paar cent meer. maar loopt er wel lekker op.
Als redmiddel kan je ook de klepspeling iets ruimer zetten. In de verbrandingsruimte kan er daardoor net genoeg extra tijd vrij komen om de verbranding vollediger af te maken voordat er weer een uitlaat-klep opengaat.
Voor de duidelijkheid dan nog maar een keer in dit topic het is CO en geen CO2 dit zijn namelijk 2 compleet andere dingen. CO ligt bij een spi of mpi onder de 0.5% bij een carb mini zal dit rond de 2 a 3% zijn.
CO2 ligt bij elke goed lopende motor tussen de 14 en 16%
dan heb je bij een viergas meting ook nog O2 (zuurstof) deze moet zo laag mogelijk zijn aangezien het meeste zuurstof gebruikt hoort te zijn bij de verbranding maar in de praktijk zal dit rond de 2% liggen. Dan heb je ook nog het HC gehalte deze word niet in procenten uitgedrukt maar in ppm ( parts per million) dit zijn de onverbrande resten brandstof de hoeveelheid hiervan is redelijk verschillend maar ligt bij moderne auto rond de 20 ppm.
Nu even over de vraag van De EnIgE EcHtE jou CO probleem hoeft niet perse de lamba sonde te zijn kan ook een gescheurde vacuum slang zijn of een vervuilt luchtfilter. Ook een vervuilde motor zoals al eerder gezegd kan een probleem zijn goed heet stoken werkt meestal wel.
Ingediend door De EnIgE EcHtE op do, 06-12-2007 15:56
Heb er injectiereiniger gebruikt + de computer gereset flink touren gemaakt en CO test gedaan. Wel hele verbetering maar nog niet goed genoeg. Nu een lambda sensor besteld en dan moet het goed zijn hoop ik!
p.s luchtfilter is schoon,als vacuumslang los is moet die toch uitvallen/slecht lopen??
Ingediend door De EnIgE EcHtE op ma, 10-12-2007 17:30
Nou nieuw lambda sensor erin, echter hetzelfde gebleven!!!!! 100 euro weg
Bij de rover dealer langsgeweest en die wist er eigenlijk ook geen raad mee. Hij zei wel dat het een grote afwijking was en het dus waarschijnlijk niet de katalysator was(wat de keurmeester waarschijnlijk dacht). Het kan dus aan de ecu liggen omdat de lambda sensor nieuw is en dezelfde waarde aangeeft als voor heen.(moet 1 zijn en is 0,96) Echter zei de rover dealer dat uitlezen flink in kosten kan uitlopen aangezien ze niet van tevoren weten hoe lang ze over deze klus doen.
Zijn er hier mensen die tips hebben?zelfde meegemaakt?
Misschien een handige aanvulling op dit toch wat verouderde topic...
In een van de Engelse Mini bladen zat laatst een bijlage waarin werd verteld hoe je je auto klaar kon maken voor op de Dyno.
Een van de dingen die aan bod kwam is een verkeerde electrode afstand van de bougies, als test hadden ze één bougie vervangen door een met een verkeerde electrode afstand, het resultaat was verbluffend, uitstoot schoot omhoog en en werden heeel wat pktjes verloren, en dat was op een 998cc.
Een te hoge uitstoot op een injectie Mini zou in mijn ogen dus ook kunnen liggen aan één of meerdere slecht afgestelde (of zelfs kapotte) bougies.
De ECU kan natuurlijk veel compenseren, maar misschien dat ook daar een limiet aan zit.
Wat verder ook blijkt te zijn is dat heel veel MPI en SPI mini's in de 'noodstand' staan door storingen die in het verleden zijn opgedoken. Dit heeft een zeer negatieve invloed op vermogen en verbruik.
Van wat ik begrijp is de ECU resetten niet altijd voldoende, de foutmeldingen blijven erin staan, en kunnen alleen met de juiste apparatuur verwijderd worden
[size=85:3lp5thay][topics samengevoegd - Crispy][/size:3lp5thay]
Hallo allemaal,
Heb na 10 jaar stilstaan mijn Cooper spi blok uit 92 in een andere koets gezet(cabrio uit 89)Nu wil het feit dat mijn Co waarde op 8'8% blijft staan.
Heb een sport luchtfilter en een rechte pijp naar achter met einddemper.(kat niet verplicht)
heeft iemand nog een goeie tip om mijn mini weer apk goedgekeurd te krijgen.
injectiereiniger en ron98 al geprobeerd.Wagen is nog geschorst dus kan hem niet even op de openbare weg schoonblazen.
Alvast bedankt Ruud
De CO van mij carb 1300 is ook gewoon dik in orde, zonder katalysator. Waarom zou een SPi zonder kat een hogere CO-waarde krijgen dat een carb zonder kat? Uiteraard maakt een kat uit voor het CO, daar is hij immers o.a. voor.
Hij hoeft niet aan de emmisie-eis voor een fabrieks-SPi te voldoen he, maar voor de wat zachtere normen van vóór ong. 1993.
Maar volgens mij is je Kat wel verplicht ( check je kenteken codes maar eens ) op mijn 998cc carb uit 1990 zit ook een Kat ( ongeregeld ) Je SPi heeft een Lambda en dus ook een Kat..
[i:2kfx0sco]
De codes.
Waneer de volgende codes op je kenteken staan moet je voldoen aan de permanete eis. (dus ook bij een APK)
K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld.
K9 - schoon met ongeregelde katalysator.
U9 - schoon met lambdasonde (geregekde katalysator).
E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator) [/i:2kfx0sco]
ach die co2 is voor de keurig effe vragen wat hij gedaan heeft en daarna weer terug zetten, hahaha, spreek uit ervaring pas door de keuring gegaan. liep zwaar bager naar huis en halverwege maar de schroevendraaier gepakt en weer geod gezet.
gr kevin
d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1985 en het voertuig is uitgerust met een
brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding
van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het
zuurstofgehalte van de uitlaatgassen."
de kat mag er af en je hoeft alleen 0,5% te halen als je een "geregeld" brandstofdoseringssysteem etc. hebt (volgens mij is dat in de praktijk een lambdasonde en ECU/injectiesysteem)
dus als je injectiespullen laat zitten en je haalt daarmee de emissie-eis dan mag de kat er af, bij een i-mini van voor 1-jan-1993. (voor de APK)
staat op kenteken 1000 e K9 1989,volgens keurmeester geen kat verplichting
Weet iemand de waarde's van de Lambda sonde en eventueel andere onderdelen die de Ecu gebruikt?
Ja maar bij een spi zit geen emissie schroefje! Ik zou ff alle vacuum slangen nakijken en je aansluiting op je ECU.
Die dingen kunnen nog wel eens flink flippen als er iets niet goed zit. Loopt hij verder wel in orde trouwens?
Loopt als een zonnetje 850 toeren (warm).
Hier in de wijk gereden neemt goed op.
geen vermogen verlies o.i.d.
slangen allemaal vernieuwd.
achterop inlaatspruitstuk 2 aansluitingen 1 via filtertje naar ecu en ander rechtstreeks naar vacuummeter in dashboard.
Alles zit er nieuw op,bougies zijn nu zwart omdat de co te hoog is(te rijk).
Wat is er waar van het 10 x gaspedaal indrukken dan reset uitgevoerd.(lijkt mij een indianenverhaal).Weet iemand de waarde's van lambdasonde.en als laatste vraag:Is er iemand in Zoetermeer of omgeving die een uitleesapparaat heeft voor de ECU.en die mij uit de brand kan helpen.thanks.
Even een update:
Lambda vervangen,alles doorgemeten,ECU uitlaten lezen en resetten.
Dit alles geen resultaat.nog steeds 10%CO
Weer bij de basis begonnen en compressie gemeten.cil 3 had 5 bar minder dan de andere!!!!Kopje gelicht,uitlaatklep LEK!! (verbrand valt niet meer in te slijpen.)
Nu op zoek naar een klep.
Vraagje moet ik ook nieuwe kop tapeinde monteren?
Weer bij de basis begonnen en compressie gemeten.cil 3 had 5 bar minder dan de andere!!!!Kopje gelicht,uitlaatklep LEK!! (verbrand valt niet meer in te slijpen.)
Nu op zoek naar een klep.
Vraagje moet ik ook nieuwe kop tapeinde monteren?
Zo zie je maar weer.. de basis van een diagnose blijft een goed werkend mechanisch gedeelte.. In een eerder bericht schreef je dat je ermee gereden had in de wijk en dat je daarbij geen vermogensverlies voelde. En blijkbaar toch iets mechanisch niet in orde..
Maar.. mooi dat je de (waarschijnlijke) oorzaak gevonden hebt !
En de draadeinden hoef je niet perse te vervangen, het zijn geen rekbouten zoals tegenwoordig bij moderne motoren gebruikt worden.
Gewoon contoleren of ze ver genoeg in het blok gedraaid zitten en niet beschadigd zijn. Vervolgens de moeren aandraaien in de juiste volgorde en op het voorgeschreven draaimoment.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Mouse op za, 22-11-2003 09:42
Afgelopen donderdag heb ik mijn SPI Cooper naar de garage gebracht voor een apk-keuring.
Alles was in orde behalve de emissiewaarde.
Nu had ik dat wel gedacht, aangezien ik de kat en de tussendemper vervangen heb door een rechte pijp, maar ik vond de uitslag wel erg hoog. 2% ipv maximaal 0,5%.
Waar kan dit door veroorzaakt worden begalve door de uitlaat?
Ik heb me al laten vertellen dat het misschien een vuile kop of een slecht functionerende sensor kan zijn.
Zijn er nog andere mogelijkheden, manieren om de oorzaak op te sporen en eventueel oplossingen?
Volgende week ga ik nog even langs de garage met de originele uitlaat eronder, zodat hij (hopelijk) goedgekeurd wordt.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Red Flame op za, 22-11-2003 11:55
ach ja ik heb 3,5%. inderdaad veeeeeeeeeel te hoog...
ik zou je origenele uitlaat weer ff monteren en eens flink gaan rijden, op deze manier kan je e.e.a. schoonblazen.
hoogstwaarschijnlijk haal je dan de keuring weer.
hierna uitlaatje weer terughangen en klaar...
succes
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Minikoektrommel op zo, 23-11-2003 14:12
wat zitten jullie moeilijk te doen over een te hoge CO van 2%??? mijn pickup heeft een uitstoot van 11% bij de laatste stv heeft raymond van elst dit deels kunnen bijstellen. het was eerst ruim 13%
geen idee hoe ik de pickup volgend jaar juli door de apk ga krijgen.
ga dus vooral niet achter mijn pickup rijden als je mini net vers gepoetst is
~jw~
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Red Flame op zo, 23-11-2003 15:18
moeilijk doen?? ikke niet, ik heb geen last van de uitstoot van de mini. En voor de apk gewoon de oude enkele carb erop (mocht het niet lukken met de afstelschroef...)
de rdw mag blij zijn dat we dit soort autootjes op de weg houden zodat de jeugd van tegenwoordig ook eens een echte originele auto ziet waar nog echt aan gesleuteld dient te worden en waar geen computer op aangesloten kan worden om de storing te ontdekken.
No offence, mpi/spi rijders, voor dagelijks gebruik zou ik ook een spi/mpi gaan rijden
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Wouter op zo, 23-11-2003 20:24
Ja, een vuil lucht filter.
Verder weet ik niet wat je nog meer voor modificaties aan je cooper hebt, maar vervang ook eens je rotor en verdeelkap, bougies en bougiekabels. Deze kunnen allemaal meedragen aan een slechte verbranding.
Ik geloof er niet zo in dat de kat (of het ontbreken daarvan) het probleem veroorzaakt.
Wouter
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Demelza op za, 15-04-2006 11:25
Zijn SPi en MPi op het vlak van CO uitstoot hetzelfde?
Oftewel, gelden de dingen hierboven ook voor een MPi of heeft die nog andere dingen die het beinvloeden?
Afgelopen APK keuring had mijn mini bij stationair lopen een veel te hoge CO uitstoot. Nou ja, veel te hoog, net boven de grenzen, maar ik begreep dat het bij een MPi meestal gewoon in de buurt van 0 is, dus voor een MPi veel te hoog.
Nu had ik een behoorlijk vuile luchtfilter, maar die was voor de meting vervangen. Heeft dit direct effect of merk je in de CO uitstoot dan nog dat er een vuile filter in heeft gezeten? En kan een vuile filter zoveel invloed hebben dat het van 0 naar het maximum gaat?
De te hoge uitstoot was alleen bij stationair lopen. Bij hogere toeren ging de uitstoot omlaag. Iemand enig idee of het alleen aan de luchtfilter zou kunnen liggen? Is een volledig standaard MPi (motorisch gezien dan )
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Smudgge op za, 15-04-2006 11:50
Om even terug te komen op de vraag. Ik zou de kat terug plaatsen. Deze zet de koolmonoxyde (CO) om en heeft een omzetting van zo'n 80-90%. Hiermee moet je door de APK komen.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Wouter op za, 15-04-2006 13:16
@demelza: een catalysator werkt pas helemaal goed als hij goed warm is. Dat kan echt even duren. De CO gaat zeker omlaag wanneer luchtfilter schoon is, maar de computer moet wel even 'wennen' aan de nieuwe situatie.
groeten,
Wouter
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Minimaxx op za, 15-04-2006 14:43
Ik zit met mijn Spi '94 op 3,8%
Zou dat aan de kat kunnen liggen?
Hoe kan ik mijn Pipercross-filter goed schoon kunnen maken?
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Wouter op za, 15-04-2006 15:22
http://www.pipercross.net/accessories_product.asp
of in een kussensloop in de wasmachine (lage temp). Daarna wel weer in olieen.
Cheers,
Wouter
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Minimaxx op za, 15-04-2006 17:49
Is dat niet slecht voor de kussensloop en/of wasmachine?
En hoe moet je dat weer in-olieen?
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Wouter op za, 15-04-2006 19:07
je vuile overall doe je toch ook in de wasmachine?
Je kan het ook gewoon boven de wasbak doen...
zie bovenstaande link, bij zo'n cleaner kit zit een spuitbus met speciale olie. K&N heeft ook een dergelijke cleaning kit.
cheers,
Wouter
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Red Flame op za, 15-04-2006 19:11
als je een tijd rondrijd met een te hoog co zonder dat je het weet vervuil je ook je uitlaat, dit kan nog ff in je systeem blijven zitten, waardoor het effect van de oplossing niet direct volledig merkbaar is...
je kan dan beter een stevige rit over de snelweg maken, ff hoog in toeren wil vaak helpen...
succes,
Bart
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Demelza op zo, 16-04-2006 09:15
Ah, natuurlijk. Nou, de auto was wel goed warm (garage ligt niet om de hoek), dus daar heeft het niet aan gelegen. Maar dan zal het idd de computer wel gewoon zijn. En misschien zoals Bart zegt zooi in de uitlaat.
We zullen het wel zien de volgende APK
Bedankt voor de antwoorden.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door De EnIgE EcHtE op do, 29-11-2007 16:06
[topics samengevoegd - Crispy]
Hallo allemaal,
Vandaag is mijn mini afgekeurd op 3 punten, Achterwiellagers,voorbanden en CO2 uitstoot 2% teveel. De lagers en banden zijn geen probleem maar de CO2 Volgens de keurmeester ligt het waarschijnlijk aan de lambda sonde. Even gezocht op het forum en ben er achter gekomen dat het dus een vaak voorkomend probleem is. Maar ik zag ook een tip en dat was om de ecu los te koppelen en dan de startmotor laten draaien zodat het vuil verdwijnt en de sensors resetten?
Nu is mijn vraag wat het beste is om te doen? de tip proberen en weer keuren of meteen de lambda sonde vervangen?
Zijn er nog andere tips?
Groeten Michel
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door metrodriver op do, 29-11-2007 16:28
## interessant!
hoe laat jij de startmotor ronddraaien bij afgekoppelde accu?
(ik denk trouwens dat het 'loskoppelen van de accu' e.e.a. reset, en dat een draaien op de startmotor er niks mee te maken heeft) (maybe wrong)
## simpel: reset de zooi, ga dan naar een garage en laat -alleen- een CO meting doen: kwestie van sonde in de uitlaat en aflezen die tester.
als het niet geholpen heeft kun je alsnog de sensor vervangen.
## zijn die dan nog nodig??
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Dirk op do, 29-11-2007 16:57
hallo,
ik weet niet hoe jij rijdt met je mini en hoe vaak.. maar laatst heb ik ook een SPI van iemand anders door de APK moeten helpen. Deze kwam er ook niet door heen vanwege de CO. dit is een algemeen probleem bij deze auto's.
In het geval van deze mini was het zo dat hij erg lui was. En dus de lamda erg vervuilt. Remedie indat geval was ff de auto goed warm rijden. en dan niet 100 km rijden nee de straat in en uit vol in de toeren trappen. Die lamda moet schoon en de katalysator moet gloeiend heet zijn. dus voor de apk de auto heet gestookt en met vlag en wimpel erdoor heen.
mijn eigen spi is ook altijd gezeur. nieuwe lambda nieuwe vacuum slangen etc. mocht niet baten. er scheen valse lucht bij de uitlaat te zitten . dus alles dicht gesmeert. uiteindelijk bij apk luchtfilterhuis eraf gehaald en toen zakte alles naarbeneden. (bij zo.n 5000 rpm ) maar ik bedenk nu dat mijn valse lucht in de autlaat ook kan komen omdat ik zo'n dikke dtm heb en het meetstangetje van co meter valse lucht via de andere pijp binnen krijgt omdat mijn uitlaat niet 1 schot meer bevat.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door metrodriver op do, 29-11-2007 18:59
## niet om te pietlutten, maar het gaat imho om de CO uitstoot (koolmonoxide).
dat ontstaat door [i:1ed8lz96]onvolledige[/i:1ed8lz96] verbranding van de benzine.
bij volledige verbranding ontstaat er CO2 (dat is dus alleen te verminderen door de auto zuiniger te laten rijden en te verhinderen door helemaal [i:1ed8lz96]niet[/i:1ed8lz96] met de auto te rijden )
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door miniché op do, 29-11-2007 19:01
Sowieso even controleren of je katalysator er nog onder zit....weet niet hoelang je de Mini hebt en of er nog een "normale" kat onder zit of een vervanger of een cat waar ze het binnenwerk uitgehaald hebben.
Van die injectiereiniger wil ook nog wel eens helpen.
De mijne werd voordat ik um kocht niet veel gebruikt en liep ook niet fijn maar na een aantal keren zo'n flesje erdoor en het gaspedal goed gebruiken was dat snel verholpen en donderde het CO gehalte ook naar beneden.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Dennis op do, 29-11-2007 19:51
Dirk heeft gelijk, in de garage gingen we ook een eindje flink gassen om de katalysator en lambda goed warm te stoken en 99 van de 100 keer werkt dat ook.
Al voldoet ie maar een paar seconden aan de gestelde waarden dan is het al voldoende.
Dennis
PS Van welk jaar is de auto?
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door De EnIgE EcHtE op do, 29-11-2007 21:14
Oke bedankt voor de reacties! en idd CO2 was een vergissing.. Ik ga er mee aan de gang! thnx!
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Dirk op do, 29-11-2007 21:16
ik heb als tip van deze zelfde apk kerel mee gekregen om op bp ultimate te gaan rijden. Dit niet om zuiniger te gaan rijden, dit is namenlijk onzin. Maar bp ultimate schijnt ten opzichte van het shell product heel erg goed te zijn in het reinigen van de motor. is eigenlijk het zelfde idee als de injectie reiniger. Schijnt ook de zelfde soort spul te zijn dat ze door de benzine mixen. de uittstoot zou behoorlijk verminderen. oja. dit werkt natuurlijk niet bij 1 keer tanken. .
maarre ik weet het ook niet en probeer het gewoon. Kost paar cent meer. maar loopt er wel lekker op.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Rene op vr, 30-11-2007 11:51
Als redmiddel kan je ook de klepspeling iets ruimer zetten. In de verbrandingsruimte kan er daardoor net genoeg extra tijd vrij komen om de verbranding vollediger af te maken voordat er weer een uitlaat-klep opengaat.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Violet Mini op za, 01-12-2007 19:47
zelf heb ik ook een CO2 probleem gehad en dan wel bij een charade en bij die was het euvel een verbrande klep
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Spinnaker op zo, 02-12-2007 20:53
Voor de duidelijkheid dan nog maar een keer in dit topic het is CO en geen CO2 dit zijn namelijk 2 compleet andere dingen. CO ligt bij een spi of mpi onder de 0.5% bij een carb mini zal dit rond de 2 a 3% zijn.
CO2 ligt bij elke goed lopende motor tussen de 14 en 16%
dan heb je bij een viergas meting ook nog O2 (zuurstof) deze moet zo laag mogelijk zijn aangezien het meeste zuurstof gebruikt hoort te zijn bij de verbranding maar in de praktijk zal dit rond de 2% liggen. Dan heb je ook nog het HC gehalte deze word niet in procenten uitgedrukt maar in ppm ( parts per million) dit zijn de onverbrande resten brandstof de hoeveelheid hiervan is redelijk verschillend maar ligt bij moderne auto rond de 20 ppm.
Nu even over de vraag van De EnIgE EcHtE jou CO probleem hoeft niet perse de lamba sonde te zijn kan ook een gescheurde vacuum slang zijn of een vervuilt luchtfilter. Ook een vervuilde motor zoals al eerder gezegd kan een probleem zijn goed heet stoken werkt meestal wel.
Groeten Kevin
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Crispy op di, 04-12-2007 11:55
Michel, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd - lees het even door
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door De EnIgE EcHtE op do, 06-12-2007 15:56
Heb er injectiereiniger gebruikt + de computer gereset flink touren gemaakt en CO test gedaan. Wel hele verbetering maar nog niet goed genoeg. Nu een lambda sensor besteld en dan moet het goed zijn hoop ik!
p.s luchtfilter is schoon,als vacuumslang los is moet die toch uitvallen/slecht lopen??
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door De EnIgE EcHtE op ma, 10-12-2007 17:30
Nou nieuw lambda sensor erin, echter hetzelfde gebleven!!!!! 100 euro weg
Bij de rover dealer langsgeweest en die wist er eigenlijk ook geen raad mee. Hij zei wel dat het een grote afwijking was en het dus waarschijnlijk niet de katalysator was(wat de keurmeester waarschijnlijk dacht). Het kan dus aan de ecu liggen omdat de lambda sensor nieuw is en dezelfde waarde aangeeft als voor heen.(moet 1 zijn en is 0,96) Echter zei de rover dealer dat uitlezen flink in kosten kan uitlopen aangezien ze niet van tevoren weten hoe lang ze over deze klus doen.
Zijn er hier mensen die tips hebben?zelfde meegemaakt?
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Violet Mini op di, 11-12-2007 18:29
daarvoor had ik de kat,lambdasensor en de tepm.sensoor al vervanden
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Reneend op wo, 25-03-2009 13:21
Misschien een handige aanvulling op dit toch wat verouderde topic...
In een van de Engelse Mini bladen zat laatst een bijlage waarin werd verteld hoe je je auto klaar kon maken voor op de Dyno.
Een van de dingen die aan bod kwam is een verkeerde electrode afstand van de bougies, als test hadden ze één bougie vervangen door een met een verkeerde electrode afstand, het resultaat was verbluffend, uitstoot schoot omhoog en en werden heeel wat pktjes verloren, en dat was op een 998cc.
Een te hoge uitstoot op een injectie Mini zou in mijn ogen dus ook kunnen liggen aan één of meerdere slecht afgestelde (of zelfs kapotte) bougies.
De ECU kan natuurlijk veel compenseren, maar misschien dat ook daar een limiet aan zit.
Wat verder ook blijkt te zijn is dat heel veel MPI en SPI mini's in de 'noodstand' staan door storingen die in het verleden zijn opgedoken. Dit heeft een zeer negatieve invloed op vermogen en verbruik.
Van wat ik begrijp is de ECU resetten niet altijd voldoende, de foutmeldingen blijven erin staan, en kunnen alleen met de juiste apparatuur verwijderd worden
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door rvk999 op zo, 02-05-2010 19:59
[size=85:3lp5thay][topics samengevoegd - Crispy][/size:3lp5thay]
Hallo allemaal,
Heb na 10 jaar stilstaan mijn Cooper spi blok uit 92 in een andere koets gezet(cabrio uit 89)Nu wil het feit dat mijn Co waarde op 8'8% blijft staan.
Heb een sport luchtfilter en een rechte pijp naar achter met einddemper.(kat niet verplicht)
heeft iemand nog een goeie tip om mijn mini weer apk goedgekeurd te krijgen.
injectiereiniger en ron98 al geprobeerd.Wagen is nog geschorst dus kan hem niet even op de openbare weg schoonblazen.
Alvast bedankt Ruud
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door minimaniac op zo, 02-05-2010 22:40
hey,
heb je de injectie ook over gezet? zo ja dan moet je ook een lambda sonde en een katalysator eronder zetten. zo nee weet ik het niet
greetz
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door rvk999 op zo, 02-05-2010 23:13
Lambda zit er onder,kat maakt toch niet zoveel uit?
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door minimaniac op zo, 02-05-2010 23:16
ja zeker
daarom haal ik na de keuring de kat eraf omdat dat iets scheelt in het vermogen maar je co gaat er wel mee omhoog.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Sjoerd24 op zo, 02-05-2010 23:40
De CO van mij carb 1300 is ook gewoon dik in orde, zonder katalysator. Waarom zou een SPi zonder kat een hogere CO-waarde krijgen dat een carb zonder kat? Uiteraard maakt een kat uit voor het CO, daar is hij immers o.a. voor.
Hij hoeft niet aan de emmisie-eis voor een fabrieks-SPi te voldoen he, maar voor de wat zachtere normen van vóór ong. 1993.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Mausje75 op ma, 03-05-2010 00:28
Maar dik 8% is wel erg veel imho.
Maar volgens mij is je Kat wel verplicht ( check je kenteken codes maar eens ) op mijn 998cc carb uit 1990 zit ook een Kat ( ongeregeld ) Je SPi heeft een Lambda en dus ook een Kat..
[i:2kfx0sco]
De codes.
Waneer de volgende codes op je kenteken staan moet je voldoen aan de permanete eis. (dus ook bij een APK)
K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld.
K9 - schoon met ongeregelde katalysator.
U9 - schoon met lambdasonde (geregekde katalysator).
E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator) [/i:2kfx0sco]
Groetjes,
Maurice
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Sjoerd24 op ma, 03-05-2010 00:44
Yea I know. Als je die code niet hebt en je auto is van '89 hoeft ie er niet onder te zitten.
Officieel mag je ook niet zomaar 40% meer vermogen hebben. Maar dat ziet toch geen kip als het gewoon A series is en er standaard uit ziet.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Kevin1203 op ma, 03-05-2010 10:24
ach die co2 is voor de keurig effe vragen wat hij gedaan heeft en daarna weer terug zetten, hahaha, spreek uit ervaring pas door de keuring gegaan. liep zwaar bager naar huis en halverwege maar de schroevendraaier gepakt en weer geod gezet.
gr kevin
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door rvk999 op ma, 03-05-2010 10:30
d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1985 en het voertuig is uitgerust met een
brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding
van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het
zuurstofgehalte van de uitlaatgassen."
de kat mag er af en je hoeft alleen 0,5% te halen als je een "geregeld" brandstofdoseringssysteem etc. hebt (volgens mij is dat in de praktijk een lambdasonde en ECU/injectiesysteem)
dus als je injectiespullen laat zitten en je haalt daarmee de emissie-eis dan mag de kat er af, bij een i-mini van voor 1-jan-1993. (voor de APK)
staat op kenteken 1000 e K9 1989,volgens keurmeester geen kat verplichting
Weet iemand de waarde's van de Lambda sonde en eventueel andere onderdelen die de Ecu gebruikt?
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door MiniJoey op ma, 03-05-2010 10:32
Ja maar bij een spi zit geen emissie schroefje! Ik zou ff alle vacuum slangen nakijken en je aansluiting op je ECU.
Die dingen kunnen nog wel eens flink flippen als er iets niet goed zit. Loopt hij verder wel in orde trouwens?
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door rvk999 op ma, 03-05-2010 10:42
Loopt als een zonnetje 850 toeren (warm).
Hier in de wijk gereden neemt goed op.
geen vermogen verlies o.i.d.
slangen allemaal vernieuwd.
achterop inlaatspruitstuk 2 aansluitingen 1 via filtertje naar ecu en ander rechtstreeks naar vacuummeter in dashboard.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Crispy op ma, 03-05-2010 11:07
Ik heb de vraag aan een bestaand topic gehangen zodat de informatie bijelkaar blijft.
Misschien is het een idee om de ECU eens uit te laten lezen en evt laten re-setten? Er zijn ook forumleden die de apparatuur daarvoor hebben.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Mausje75 op ma, 03-05-2010 23:43
En kontroleer je bougies ook ff op kleur...( koffie met melk kleur is goed, melkpoeder is arm, en koffiezwart is te rijk )
Zijn je bougiekabels nog goed, verdelerkap?
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door rvk999 op di, 04-05-2010 14:04
Alles zit er nieuw op,bougies zijn nu zwart omdat de co te hoog is(te rijk).
Wat is er waar van het 10 x gaspedaal indrukken dan reset uitgevoerd.(lijkt mij een indianenverhaal).Weet iemand de waarde's van lambdasonde.en als laatste vraag:Is er iemand in Zoetermeer of omgeving die een uitleesapparaat heeft voor de ECU.en die mij uit de brand kan helpen.thanks.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door jaapio1984 op di, 04-05-2010 15:11
allicht
memberlist.php?mode=viewprofile&u=22
je kan helpen..
Jaapio
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Dirk op di, 04-05-2010 15:42
ik heb een computer... maar beetje ver van je af.
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Bartje op vr, 07-05-2010 18:42
PM en Email verzonden naar de aanvrager :-)
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door rvk999 op ma, 24-05-2010 20:52
Even een update:
Lambda vervangen,alles doorgemeten,ECU uitlaten lezen en resetten.
Dit alles geen resultaat.nog steeds 10%CO
Weer bij de basis begonnen en compressie gemeten.cil 3 had 5 bar minder dan de andere!!!!Kopje gelicht,uitlaatklep LEK!! (verbrand valt niet meer in te slijpen.)
Nu op zoek naar een klep.
Vraagje moet ik ook nieuwe kop tapeinde monteren?
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door jesso88 op ma, 24-05-2010 23:00
volgens mij niet, ook geen nieuwe kopmoeren volgens mij.
Ik heb het bij mijn revisie niet gedaan iig
RE: hoge CO uitstoot
Ingediend door Bartje op di, 25-05-2010 00:54
Zo zie je maar weer.. de basis van een diagnose blijft een goed werkend mechanisch gedeelte.. In een eerder bericht schreef je dat je ermee gereden had in de wijk en dat je daarbij geen vermogensverlies voelde. En blijkbaar toch iets mechanisch niet in orde..
Maar.. mooi dat je de (waarschijnlijke) oorzaak gevonden hebt !
En de draadeinden hoef je niet perse te vervangen, het zijn geen rekbouten zoals tegenwoordig bij moderne motoren gebruikt worden.
Gewoon contoleren of ze ver genoeg in het blok gedraaid zitten en niet beschadigd zijn. Vervolgens de moeren aandraaien in de juiste volgorde en op het voorgeschreven draaimoment.
Paginering