Mijn moeder heeft ook een mini en ze heeft een mini 1000cc uit 1989.
Ik geloof een HS4 carb.
Voor de rest standaard, ook de uitlaat
Als ze de mini net start met choke (wat logisch is) loop de motor goed, maar als de motor warm is en de choke wordt niet meer gebruikt gebeuren het bij het gas geven dat de mini in houdt en niet op gang komt / stottert.
Bij het uittrekken van de choke gaat het wel goed.
Ingediend door (b)engeltje op wo, 30-01-2019 22:04
2 opties:
1) De mini heeft nog de zomerafstelling.
2) De carb versleten. Door de slijtage zit er zoveel speling op alles, dat hij niet lekker meer loopt. Met een revisiesetje is dit op te lossen. Vooral de as van de gasklep en de gasklep zelf hebben iets teveel speling.
(b)engeltje schreef: 2 opties:
1) De mini heeft nog de zomerafstelling.
2) De carb versleten. Door de slijtage zit er zoveel speling op alles, dat hij niet lekker meer loopt. Met een revisiesetje is dit op te lossen. Vooral de as van de gasklep en de gasklep zelf hebben iets teveel speling.
Hoi (b)engeltje, optie 2 snap ik, maar wat bedoel je met optie 1 (hoe stel je een mini af voor de zomer en wat is het verschil met winter?)
Ingediend door (b)engeltje op wo, 30-01-2019 22:57
De dichtheid van de lucht verschilt tussen de zomer en de winter. Warme lucht heeft een geringere dichtheid. Dit betekend dat er in de zomer minder luchtmoleculen en dus ook zuurstof verbrand wordt per slag.
Het zou dus kunnen zijn dan het blok nu iets teveel zuurstof/lucht krijgt.
Ingediend door wim fournier op wo, 30-01-2019 23:08
Ja, dit komt aardig in de richting. Teveel zuurstof = te weinig benzine.
Waarschijnlijk is er een luchtlek in het inlaat traject, waardoor er 'valse lucht' wordt aangezogen die niet voorbij de sproeier komt en dus niet bezwangerd wordt met brandstof. Het feit dat de motor wel goed loopt met de choke iets open wijst ook in deze zelfde richting.
Het eerste wat je kunt doen, is de moeren waarmee het spruitstuk tegen de kop aanzit controleren of die niet wat lossig zitten. En dan de moeren waarmee de carb tegen het spruitstuk zit controleren.
Als dat in orde is, dan ligt het daar niet aan en is het praktisch om de sproeier van de carb wat rijker te zetten. De zeskanten moer onder de carb draai je eenzesde omwenteling tegen de klok in en dan ervaren of de motor beter loopt. Eventueel draai je nog eens eenzesde slag tegen de klok in. Zo moet het goedkoper.
Je kunt ook controleren of het echt valse lucht is. Neem een bus remmenreiniger en spuit wat op de verbindingen tussen het inlaatspruitstuk en de kop en de carb. Doe dit bij een bedrijfswarme lopende motor. Choke dicht. Als het toerental iets toeneemt wanneer je ergens spuit, dan is dat een teken dat daar remmenreiniger mee naar binnen wordt gezogen, waardoor de brandstof inhoud van de aangezogen lucht groter wordt = een rijker mengsel. Je hebt het 'lek' dan gevonden. Kan nodig zijn een nieuwe pakking te zetten. Spuit ook even op het uiteinde van het asje van de smoorklep wat uit de body van de carburateur aan de oppervlakte komt. Het asje kan in de holte zo uitgesleten zijn, dat daar voldoende valse lucht toetreedt om -bij stationair toerental- een 'te arm' mengsel te geven om de motor regelmatig te laten lopen. Kan zelfs afslaan. Bij hogere toerentallen echter, is de toetredende lucht via dit 'lek' verhoudingsgewijs te weinig om dan nog het effect van te arm mengsel op te leveren.
Zou het eventueel ook iets van vocht in het benzinefilter kunnen zijn?
Blijkbaar stottert de mini ook wel eens als de choke gebruikt wordt bij een warme motor.
Ingediend door wim fournier op do, 31-01-2019 21:48
Ja, Sebastiaan. Het is natuurlijk perfect mogelijk om nog een dozijn mogelijkheden te verzinnen waaraan het zou kunnen liggen, maar zolang je je handen niet uit de mouwen steekt om te onderzoeken wat de meest voor de hand liggende oorzaak is, kom je geen stap verder.
Als er water in het systeem zit, pompt de benzine pomp dat water in de vlotterkamer en dat water zakt naar het diepste punt waar het slangetje zit wat naar de sproeier loopt. En als de sproeier water sproeit dan loopt jouw motor daar niet op. Dat klopt.
Om zeker te zijn dat er geen water in de vlotterkamer of de sproeier zit, draai je het warteltje waarmee het slangetje in de voet van de vlotterkamer zit daaruit en dan loopt de sproeier en de vlotterkamer leeg. Weg is het water. Je hebt dan wel een nieuw rubber ringetje nodig om weer om het uiteinde van het slagetje te doen -voorbij de wartel- want de wartel drukt dat ringetje samen tegen de sponning waar het slagetje door naar binnen steekt om zo een benzine dichte afdichting te krijgen. Je hebt daar een speciaal ringetje voor nodig, want 'gewoon' rubber smelt in benzine, zeker de tegenwoordige benzine.
Maar .... misschien vind je het makkelijker om eerst te controleren of het spruitstuk wel luchtdicht tegen de kop aansluit en de carb luchtdicht tegen het spruitstuk. Nou, doe dat dan eerst maar.
Kijk, er zijn mensen die antwoord geven als iemand op dit forum een vraag stelt. Dat doen ze niet omdat ze er geen enkel benul van hebben waar het over gaat. Dat doen ze omdat ze iemand -die er niet zoveel benul van heeft- willen helpen.
Maar als je degenen die hier antwoord geven op vragen net zomin vertrouwt als jezelf, doe je er goed aan hier gewoon geen vragen te stellen.
wim fournier schreef: Ja, Sebastiaan. Het is natuurlijk perfect mogelijk om nog een dozijn mogelijkheden te verzinnen waaraan het zou kunnen liggen, maar zolang je je handen niet uit de mouwen steekt om te onderzoeken wat de meest voor de hand liggende oorzaak is, kom je geen stap verder.
Als er water in het systeem zit, pompt de benzine pomp dat water in de vlotterkamer en dat water zakt naar het diepste punt waar het slangetje zit wat naar de sproeier loopt. En als de sproeier water sproeit dan loopt jouw motor daar niet op. Dat klopt.
Om zeker te zijn dat er geen water in de vlotterkamer of de sproeier zit, draai je het warteltje waarmee het slangetje in de voet van de vlotterkamer zit daaruit en dan loopt de sproeier en de vlotterkamer leeg. Weg is het water. Je hebt dan wel een nieuw rubber ringetje nodig om weer om het uiteinde van het slagetje te doen -voorbij de wartel- want de wartel drukt dat ringetje samen tegen de sponning waar het slagetje door naar binnen steekt om zo een benzine dichte afdichting te krijgen. Je hebt daar een speciaal ringetje voor nodig, want 'gewoon' rubber smelt in benzine, zeker de tegenwoordige benzine.
Maar .... misschien vind je het makkelijker om eerst te controleren of het spruitstuk wel luchtdicht tegen de kop aansluit en de carb luchtdicht tegen het spruitstuk. Nou, doe dat dan eerst maar.
Kijk, er zijn mensen die antwoord geven als iemand op dit forum een vraag stelt. Dat doen ze niet omdat ze er geen enkel benul van hebben waar het over gaat. Dat doen ze omdat ze iemand -die er niet zoveel benul van heeft- willen helpen.
Maar als je degenen die hier antwoord geven op vragen net zomin vertrouwt als jezelf, doe je er goed aan hier gewoon geen vragen te stellen.
Voor de rest alle goed met je??
Wat een aanval dat totaal niet nodig is.....
Ik dank iedereen voor het meedenken en zat zelf nog aan iets te denken, dus vandaar mijn vraag.
Ik ga zondag naar de mini van mijn moeder kijken en hopelijk kan ik het probleem oplossen.
Relaxt, we zijn hier niet om iemand met de grond gelijk te maken!!
Ingediend door wim fournier op vr, 01-02-2019 15:55
In het eerste antwoord wijst (b)engeltje erop dat het luchtfilter nog op de zomerstand kan staan.
In je reactie daarop vraag je wat daarmee bedoeld wordt.
Daarop is het antwoord het volgende:
Bij de oudere Mini's zat er aan het deksel van het luchtfilter een pijp waardoor de buitenlucht wordt aangezogen die schuin naar beneden wees. 's Zomers moest je die 'wegdraaien' van het uitlaatspruitstuk en 's winters weer terug naar het spruitstuk toe. Deze 'winterstand' was bedoeld om 'icing' (ijsvorming) in de carburateur te voorkomen. Omdat de vloeibare benzine die uit de sproeier sproeit deels verdampt wordt daar veel warmte onttrokken aan de omgeving, waardoor er ijsafzetting ter plaatse kan ontstaan waardoor de sproeier dicht kan komen te zitten. Door 's winters lucht aan te zuigen vlak bij (de hete) uitlaatpijp, zit de benodigde warmte in de aangezogen lucht en heb je geen ijsvorming.
Later heeft British Leyland de uitvinding gedaan met het niet draaibare filterdeksel. Aan het einde van de aanzuigbuis aan het filterhuis zit een apparaat wat aan de bovenkant een ovale opening heeft en aan de onderkant zit daar een flexibele buis tegenover die eindigt vlak boven het uitlaat spruitstuk. Tussen die twee openingen in het apparaat zit een klep die met een bi-metaal op en neer bewogen wordt al naar gelang de temperatuur van de langsstromende lucht. Deze klep werkt dus als een regulateur voor de temperatuur van de langsstromende lucht. 's Zomers buigt het bimetaal de klep naar beneden, waardoor er minder lucht van boven het spruitstuk wordt aangezogen en meer via de opening aan de bovenkant van het apparaat. En 's winters andersom.
Kijk dus even wat voor aanzuigbuis er op de carburateur van je moeders auto zit. Bij het oude type dus naar het uitlaatspruitstuk draaien. Bij het nieuwe type kan je kijken of de klep wel omhoog staat en het gat aan de bovenzijde van het apparaat nagenoeg dicht houdt.
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door Sebastian op wo, 30-01-2019 21:40
Goedenavond,
Mijn moeder heeft ook een mini en ze heeft een mini 1000cc uit 1989.
Ik geloof een HS4 carb.
Voor de rest standaard, ook de uitlaat
Als ze de mini net start met choke (wat logisch is) loop de motor goed, maar als de motor warm is en de choke wordt niet meer gebruikt gebeuren het bij het gas geven dat de mini in houdt en niet op gang komt / stottert.
Bij het uittrekken van de choke gaat het wel goed.
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet,
Sebastian
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door (b)engeltje op wo, 30-01-2019 22:04
2 opties:
1) De mini heeft nog de zomerafstelling.
2) De carb versleten. Door de slijtage zit er zoveel speling op alles, dat hij niet lekker meer loopt. Met een revisiesetje is dit op te lossen. Vooral de as van de gasklep en de gasklep zelf hebben iets teveel speling.
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door Sebastian op wo, 30-01-2019 22:25
Hoi (b)engeltje, optie 2 snap ik, maar wat bedoel je met optie 1 (hoe stel je een mini af voor de zomer en wat is het verschil met winter?)
Groet,
Sebastian
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door (b)engeltje op wo, 30-01-2019 22:57
De dichtheid van de lucht verschilt tussen de zomer en de winter. Warme lucht heeft een geringere dichtheid. Dit betekend dat er in de zomer minder luchtmoleculen en dus ook zuurstof verbrand wordt per slag.
Het zou dus kunnen zijn dan het blok nu iets teveel zuurstof/lucht krijgt.
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door wim fournier op wo, 30-01-2019 23:08
Ja, dit komt aardig in de richting. Teveel zuurstof = te weinig benzine.
Waarschijnlijk is er een luchtlek in het inlaat traject, waardoor er 'valse lucht' wordt aangezogen die niet voorbij de sproeier komt en dus niet bezwangerd wordt met brandstof. Het feit dat de motor wel goed loopt met de choke iets open wijst ook in deze zelfde richting.
Het eerste wat je kunt doen, is de moeren waarmee het spruitstuk tegen de kop aanzit controleren of die niet wat lossig zitten. En dan de moeren waarmee de carb tegen het spruitstuk zit controleren.
Als dat in orde is, dan ligt het daar niet aan en is het praktisch om de sproeier van de carb wat rijker te zetten. De zeskanten moer onder de carb draai je eenzesde omwenteling tegen de klok in en dan ervaren of de motor beter loopt. Eventueel draai je nog eens eenzesde slag tegen de klok in. Zo moet het goedkoper.
Je kunt ook controleren of het echt valse lucht is. Neem een bus remmenreiniger en spuit wat op de verbindingen tussen het inlaatspruitstuk en de kop en de carb. Doe dit bij een bedrijfswarme lopende motor. Choke dicht. Als het toerental iets toeneemt wanneer je ergens spuit, dan is dat een teken dat daar remmenreiniger mee naar binnen wordt gezogen, waardoor de brandstof inhoud van de aangezogen lucht groter wordt = een rijker mengsel. Je hebt het 'lek' dan gevonden. Kan nodig zijn een nieuwe pakking te zetten. Spuit ook even op het uiteinde van het asje van de smoorklep wat uit de body van de carburateur aan de oppervlakte komt. Het asje kan in de holte zo uitgesleten zijn, dat daar voldoende valse lucht toetreedt om -bij stationair toerental- een 'te arm' mengsel te geven om de motor regelmatig te laten lopen. Kan zelfs afslaan. Bij hogere toerentallen echter, is de toetredende lucht via dit 'lek' verhoudingsgewijs te weinig om dan nog het effect van te arm mengsel op te leveren.
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door Sebastian op do, 31-01-2019 19:41
Zou het eventueel ook iets van vocht in het benzinefilter kunnen zijn?
Blijkbaar stottert de mini ook wel eens als de choke gebruikt wordt bij een warme motor.
Bedankt voor het nadenken over dit probleem
Groet,
Sebastian
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door (b)engeltje op do, 31-01-2019 20:38
Vocht in de filter moet je kunnen zien.
Als je het ook hebt bij het gebruiken van de choke met een warm blok, dan zou ik het meer zoeken in een versleten carb.
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door wim fournier op do, 31-01-2019 21:48
Ja, Sebastiaan. Het is natuurlijk perfect mogelijk om nog een dozijn mogelijkheden te verzinnen waaraan het zou kunnen liggen, maar zolang je je handen niet uit de mouwen steekt om te onderzoeken wat de meest voor de hand liggende oorzaak is, kom je geen stap verder.
Als er water in het systeem zit, pompt de benzine pomp dat water in de vlotterkamer en dat water zakt naar het diepste punt waar het slangetje zit wat naar de sproeier loopt. En als de sproeier water sproeit dan loopt jouw motor daar niet op. Dat klopt.
Om zeker te zijn dat er geen water in de vlotterkamer of de sproeier zit, draai je het warteltje waarmee het slangetje in de voet van de vlotterkamer zit daaruit en dan loopt de sproeier en de vlotterkamer leeg. Weg is het water. Je hebt dan wel een nieuw rubber ringetje nodig om weer om het uiteinde van het slagetje te doen -voorbij de wartel- want de wartel drukt dat ringetje samen tegen de sponning waar het slagetje door naar binnen steekt om zo een benzine dichte afdichting te krijgen. Je hebt daar een speciaal ringetje voor nodig, want 'gewoon' rubber smelt in benzine, zeker de tegenwoordige benzine.
Maar .... misschien vind je het makkelijker om eerst te controleren of het spruitstuk wel luchtdicht tegen de kop aansluit en de carb luchtdicht tegen het spruitstuk. Nou, doe dat dan eerst maar.
Kijk, er zijn mensen die antwoord geven als iemand op dit forum een vraag stelt. Dat doen ze niet omdat ze er geen enkel benul van hebben waar het over gaat. Dat doen ze omdat ze iemand -die er niet zoveel benul van heeft- willen helpen.
Maar als je degenen die hier antwoord geven op vragen net zomin vertrouwt als jezelf, doe je er goed aan hier gewoon geen vragen te stellen.
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door Sebastian op do, 31-01-2019 21:59
Voor de rest alle goed met je??
Wat een aanval dat totaal niet nodig is.....
Ik dank iedereen voor het meedenken en zat zelf nog aan iets te denken, dus vandaar mijn vraag.
Ik ga zondag naar de mini van mijn moeder kijken en hopelijk kan ik het probleem oplossen.
Relaxt, we zijn hier niet om iemand met de grond gelijk te maken!!
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door (b)engeltje op do, 31-01-2019 22:12
Aan wat zat je zelf nog te denken, wat het eventueel nog zou kunnen zijn?
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door Willy1 op do, 31-01-2019 22:54
Hoe is het met het onderhoud van de motor? Kleppen onlangs nog gesteld, bougietjes, puntjes?
Hoe is het daar mee?
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door Sebastian op vr, 01-02-2019 08:34
Ik ga zondag de stappen doorlopen die hier als tips gegeven worden en zal inderdaad meteen navragen wat de onderhoud is geweest.
Bedankt voor te tips!!
RE: Inhouden/stotteren 1000cc 1989
Ingediend door wim fournier op vr, 01-02-2019 15:55
In het eerste antwoord wijst (b)engeltje erop dat het luchtfilter nog op de zomerstand kan staan.
In je reactie daarop vraag je wat daarmee bedoeld wordt.
Daarop is het antwoord het volgende:
Bij de oudere Mini's zat er aan het deksel van het luchtfilter een pijp waardoor de buitenlucht wordt aangezogen die schuin naar beneden wees. 's Zomers moest je die 'wegdraaien' van het uitlaatspruitstuk en 's winters weer terug naar het spruitstuk toe. Deze 'winterstand' was bedoeld om 'icing' (ijsvorming) in de carburateur te voorkomen. Omdat de vloeibare benzine die uit de sproeier sproeit deels verdampt wordt daar veel warmte onttrokken aan de omgeving, waardoor er ijsafzetting ter plaatse kan ontstaan waardoor de sproeier dicht kan komen te zitten. Door 's winters lucht aan te zuigen vlak bij (de hete) uitlaatpijp, zit de benodigde warmte in de aangezogen lucht en heb je geen ijsvorming.
Later heeft British Leyland de uitvinding gedaan met het niet draaibare filterdeksel. Aan het einde van de aanzuigbuis aan het filterhuis zit een apparaat wat aan de bovenkant een ovale opening heeft en aan de onderkant zit daar een flexibele buis tegenover die eindigt vlak boven het uitlaat spruitstuk. Tussen die twee openingen in het apparaat zit een klep die met een bi-metaal op en neer bewogen wordt al naar gelang de temperatuur van de langsstromende lucht. Deze klep werkt dus als een regulateur voor de temperatuur van de langsstromende lucht. 's Zomers buigt het bimetaal de klep naar beneden, waardoor er minder lucht van boven het spruitstuk wordt aangezogen en meer via de opening aan de bovenkant van het apparaat. En 's winters andersom.
Kijk dus even wat voor aanzuigbuis er op de carburateur van je moeders auto zit. Bij het oude type dus naar het uitlaatspruitstuk draaien. Bij het nieuwe type kan je kijken of de klep wel omhoog staat en het gat aan de bovenzijde van het apparaat nagenoeg dicht houdt.