Ik vraag me af of niet alleen de motor maar ook de kachel van de mini opgevoerd kan worden... ahum..... Met vochtig weer ben ik toch wel zo'n 10 kilometer bezig met 1 hand aan het stuur, en in de andere hand een raamsponsje om mijn voorruit en zijruiten condensvrij te krijgen.
Ik zie met vrees de winter tegemoet, wanneer het sponsje vervangen moet worden voor een ijskrabber.
Heeft iemand een tip
Maarten van den Akker schreef: Even geduld aub. Volgens mij bedoelt Suzi of het mogelijk is je kachel harder te laten blazen!!!!!
OK, kennelijlk toch niet zo vrij van discussie als ik dacht, gezien de opmerking van Maarten. Dan pas ik in elk geval even de titel aan. Maar m.i. moet een Mini-kachel prima in staat zijn om de auto te ontwasemen, mits in goede conditie. Nogmaals, opvoeren is onzin, schoonmaken en alles controleren is het devies.
Wat heel belangrijk is voordat je je kachel gaat nakijken: heb je nergens water-lekkage? Dan kan je kachel helemaal nieuw zijn maar dan nog zijn je ruiten niet droog te krijgen. Controleer of er ergens water naar binnen sijpelt (ligt er water onder je tapijt?) en probeer dit te localiseren en te verhelpen (misschien vervangen van ruitrubbers, deurrubbers, deurvangrubbers etc.).
Een mini-kachel moet in principe voldoende zijn om de voorruit schoon te krijgen, maar het kan soms wel handiger en veiliger zijn als de ruit iets eerder ontwasemd is, bijvoorbeeld als je met natte kleren of met meerdere mensen in de auto zit. Ik had in een ander topic al geschreven dat je (naast het schoonmaken van de kachel en de lucht-aanvoerslang, hier willen nog wel eens kleine bladeren in zitten) bij de lucht-aanvoerslang die door de rechter wielkast heen loopt het isolatiemateriaal eruit kan halen. Hierdoor stroomt er tijdens het rijden aanzienlijk meer lucht richting je kachel en gaat het ontwasemen ook veel beter. Omdat er meer lucht door je kachel loopt kan het kachelelement ook beter zijn warmte afstaan en wordt het iets warmer in je mini (ook soms wel lekker).
Voor het ontwasemen werkt het trouwens het best als je je kachel niet op warm hebt staan, koude lucht ontwasemt (bij mij) beter.
Wanneer je alles goed schoon hebt gemaakt is het goed om je ruiten van binnen ook goed schoon te maken en af en toe te behandelen met een anti-condens-vloeistof (verkrijgbaar bij elke autoonderdelenwinkel). Deze vloeistof zorgt ervoor dat condens minder makkelijk op je ruit hecht. Als je ruit hiermee dan nog beslagen is, mag je niet gaan wissen met een spons of zeem, dan haal je met het condens ook de anti-condenslaag eraf. Je moet dan even wachten of met een raampje open rijden, helpt ook wel eens (als het niet regent).
OK.... bedankt voor alle tips. De opmerking over het opvoeren van de kachel was alleen een uitdrukking hoor.... maar ik weet nu in elk geval een aantal zaken die ik na kan gaan kijken. Het kan al gauw beter, dus ik begin met goeie hoop aan deze klus.
Dat dacht ik al, dat het alleen een uitdrukking was
Uiteindelijk stond toch het meeste dat gezegd is al ergens anders. Maar de toevoeging over vocht in de auto is zeker nuttig, dacht ik later ook nog aan.
In elk geval succes met het oplossen van het probleem. Oh, enne, welkom op het forum, zou ik bijna vergeten
De standaard kachel? haha... Schoon maken helpt zeker wel iets, maar verwacht geen wonderen want 't motortje draait te traag.
Probeer een kachel van een MPi-mini op de kop te tikken (of nieuw te kopen, maar dat zal wel duur zijn) die kunnen namelijk op twee snelheden draaien, waarvan de snelste zowat twee keer zoveel lucht verplaatst als de standaard kachel.
Nou ja, zoveel mensen, zoveel ervaringen. Wonderen moet je inderdaad niet verwachten, maar ik ben best tevreden over het standaard kacheltje na mijn schoonmaakactie.
RE: Kachel opvoeren?
Ingediend door Gusi op ma, 18-11-2002 20:58
Ik vraag me af of niet alleen de motor maar ook de kachel van de mini opgevoerd kan worden... ahum..... Met vochtig weer ben ik toch wel zo'n 10 kilometer bezig met 1 hand aan het stuur, en in de andere hand een raamsponsje om mijn voorruit en zijruiten condensvrij te krijgen.
Ik zie met vrees de winter tegemoet, wanneer het sponsje vervangen moet worden voor een ijskrabber.
Heeft iemand een tip
RE: Kachel opvoeren?
Ingediend door Eelke op ma, 18-11-2002 21:08
Ik heb de gouden tip! Zoeken in de zoekfunctie op het woord kachel!
Ff serieus, er zijn al een paar topics over kachels, onder andere
viewtopic.php?t=1002
viewtopic.php?t=1006
Het hele ding uit elkaar halen, schoonmaken en het kachelkraanmechanisme controleren doet wonderen.
RE: Kachel opvoeren?
Ingediend door Eelke op ma, 18-11-2002 23:12
OK, kennelijlk toch niet zo vrij van discussie als ik dacht, gezien de opmerking van Maarten. Dan pas ik in elk geval even de titel aan. Maar m.i. moet een Mini-kachel prima in staat zijn om de auto te ontwasemen, mits in goede conditie. Nogmaals, opvoeren is onzin, schoonmaken en alles controleren is het devies.
RE: Kachel opvoeren?
Ingediend door Erik op di, 19-11-2002 12:02
Wat heel belangrijk is voordat je je kachel gaat nakijken: heb je nergens water-lekkage? Dan kan je kachel helemaal nieuw zijn maar dan nog zijn je ruiten niet droog te krijgen. Controleer of er ergens water naar binnen sijpelt (ligt er water onder je tapijt?) en probeer dit te localiseren en te verhelpen (misschien vervangen van ruitrubbers, deurrubbers, deurvangrubbers etc.).
Een mini-kachel moet in principe voldoende zijn om de voorruit schoon te krijgen, maar het kan soms wel handiger en veiliger zijn als de ruit iets eerder ontwasemd is, bijvoorbeeld als je met natte kleren of met meerdere mensen in de auto zit. Ik had in een ander topic al geschreven dat je (naast het schoonmaken van de kachel en de lucht-aanvoerslang, hier willen nog wel eens kleine bladeren in zitten) bij de lucht-aanvoerslang die door de rechter wielkast heen loopt het isolatiemateriaal eruit kan halen. Hierdoor stroomt er tijdens het rijden aanzienlijk meer lucht richting je kachel en gaat het ontwasemen ook veel beter. Omdat er meer lucht door je kachel loopt kan het kachelelement ook beter zijn warmte afstaan en wordt het iets warmer in je mini (ook soms wel lekker).
Voor het ontwasemen werkt het trouwens het best als je je kachel niet op warm hebt staan, koude lucht ontwasemt (bij mij) beter.
Wanneer je alles goed schoon hebt gemaakt is het goed om je ruiten van binnen ook goed schoon te maken en af en toe te behandelen met een anti-condens-vloeistof (verkrijgbaar bij elke autoonderdelenwinkel). Deze vloeistof zorgt ervoor dat condens minder makkelijk op je ruit hecht. Als je ruit hiermee dan nog beslagen is, mag je niet gaan wissen met een spons of zeem, dan haal je met het condens ook de anti-condenslaag eraf. Je moet dan even wachten of met een raampje open rijden, helpt ook wel eens (als het niet regent).
Succes,
Erik
RE: Kachel opvoeren?
Ingediend door Gusi op di, 19-11-2002 19:48
OK.... bedankt voor alle tips. De opmerking over het opvoeren van de kachel was alleen een uitdrukking hoor.... maar ik weet nu in elk geval een aantal zaken die ik na kan gaan kijken. Het kan al gauw beter, dus ik begin met goeie hoop aan deze klus.
RE: Kachel opvoeren?
Ingediend door Eelke op di, 19-11-2002 20:04
Dat dacht ik al, dat het alleen een uitdrukking was
Uiteindelijk stond toch het meeste dat gezegd is al ergens anders. Maar de toevoeging over vocht in de auto is zeker nuttig, dacht ik later ook nog aan.
In elk geval succes met het oplossen van het probleem. Oh, enne, welkom op het forum, zou ik bijna vergeten
RE: Kachel opvoeren?
Ingediend door Sander-T op di, 19-11-2002 22:10
De standaard kachel? haha... Schoon maken helpt zeker wel iets, maar verwacht geen wonderen want 't motortje draait te traag.
Probeer een kachel van een MPi-mini op de kop te tikken (of nieuw te kopen, maar dat zal wel duur zijn) die kunnen namelijk op twee snelheden draaien, waarvan de snelste zowat twee keer zoveel lucht verplaatst als de standaard kachel.
RE: Kachel opvoeren?
Ingediend door Eelke op wo, 20-11-2002 00:15
Nou ja, zoveel mensen, zoveel ervaringen. Wonderen moet je inderdaad niet verwachten, maar ik ben best tevreden over het standaard kacheltje na mijn schoonmaakactie.