Laatst heeft mijn mini een nieuw subframe en remmen gekregen. Daarvoor moest de accu los. De ecu is dus gereset. Sinds ik hem terug rij, rijdt hij klote. Ik weet dat het een kilometer of 100 duurt voordat de ecu zich weer heeft ingesteld, ik heb het eerder al gehad en gedaan.
Het probleem is dat de motor ontzettend lui blijft... ik kom de van Brienenoordbrug niet eens over in zijn 4!! Ook geeft hij backfire (benzine die ontploft in het luchtfilter door een niet goed sluitende klep). Hoe kan dit zomaar allemaal? Ik heb de accu al een paar keer losgehaald (voor 24 uur) en weer gereden... telkens weer die backfire, en klote optrekken (het is een 1300cc). Ook het luchtfilter schoongemaakt, maar dat mocht ook niet baten.
Kan het zijn gekomen dat er te hard mee is ingereden terwijl de ecu zich nog moest stellen? Die monteur zegt dat hij dat niet heeft gedaan en ik wil hem best geloven, maar ik snap gewoon niet hoe mijn mini nu oppeens die kuren heeft gekregen....
Zomaar een gokje: hoe is het met de aansluiting van de ECU op het injectiesysteem en wherever hij nog meer op aangesloten is? Misschien is dat ook wel los geweest. Anders e.e.a. even laten doormeten bij een Rover garage?
Zomaar een gokje: hoe is het met de aansluiting van de ECU op het injectiesysteem en wherever hij nog meer op aangesloten is? Misschien is dat ook wel los geweest. Anders e.e.a. even laten doormeten bij een Rover garage?
ik vraag me af of dat is losgeweest... alleen subframe achter en remmen zijn gedaan... in mijn bijzijn... en de stabilizatorstangrubbers zijn vervangen... maar misschien... ik zal het 's nagaan, je weet maar nooit, thnx
Adonias schreef: Ook geeft hij backfire (benzine die ontploft in het luchtfilter door een niet goed sluitende klep). Hoe kan dit zomaar allemaal?
Backfire hoeft niet perse door een niet goed sluitende klep te komen. Sterker nog als het komt door een niet sluitende klep dan kun je je mini nu alvast wegbrengen voor een koprevisie. Als een klep niet goed sluit verbrand ie gewoon door de explosieve verbranding en druk explosie bij de verbranding.
Backfire kan ook "gewoon" komen door een overmaat bezine. Deze verbrand onvolledig, en datgene wat niet ontbrand is vat alsnog vlam in de hele uitlaat en veroorzaakt een knal. Vaak bij gas loslaten.
Hoop voor je dat het niet ernstig is, en de ecu en je mengels ergens ontregeld is. Maar feit is dat er iets serieus mis is. Zou er eens (heel snel) een een garage (Rover of mini) naar laten kijken die er echt verstand van heeft. Weet niet waar je woont, maar kan Rover garage Van Vliet in Rotterdam sterk aanraden. Of Minicentre BVL. Doet voornamelijk injectiemini's, dus zal die er ook wel wat vanaf weten dacht ik zo...??
Thnx voor de info! Ik zit idd in delft, dus ik zal 's langsgaan in r'dam... Het gekke is dus, dat de plof niet gebeurt tijdens gas loslaten (juist niet!), maar juist bij de vraag naar veel koppel... ofwel bv in zijn 3 vanaf 50 km/u optrekken. Ook soms gewoon bij 110 op de snelweg... zomaar, geen variatie op het gaspedaal...
Maar wat ik me nog het sterkst afvraag, hoe kan dat ineens komen? Kan ik die man die mijn mini onder handen heeft gehad aansprakelijk stellen?
Wat ook nog kan: ontsteking. Ik heb, nu ik erover nadenk, een tijdje terug iets vergelijkbaars gehad. Even inhouden, dan een knal in de uitlaat (zeker weten dat hij het aan de inlaat doet?); even geen ontsteking, waardoor er (ongezond veel) onverbrand mengsel in de uitlaat komt, wat ontploft als hij besluit om weer eens wel een vonkje te geven. Doordat het ook gepaard ging met een wapperende toerenteller verdacht ik de Bobine (waar de toerenteller de elektrische pulsen vandaan haalt a.d.h. waarvan hij het toerental bepaald). Maar eens begonnen met het goed schoonmaken van de aansluitingen op de bobine, en dat bleek al genoeg te zijn; nooit meer last van gehad.
Adonias schreef: Zomaar, geen variatie op het gaspedaal...
Maar wat ik me nog het sterkst afvraag, hoe kan dat ineens komen? Kan ik die man die mijn mini onder handen heeft gehad aansprakelijk stellen?
Hmm, het ontstekingsverhaal waar Eelke het over heeft is ook een mogelijkheid. Alhoewel ik niet weet of het injectiesysteem nog gebruik maakt van een verdeler. Hoop het niet, want dan heb je pas echt een mooie probleemloze vonk. Het is alleen vreemd dat het spontaan gebeurd. Een compressiecheck kan uitwijzen of er idd een klep verbrand is. Zo niet is het dus iets met mengsel/computer. Daar zijn ze bij een garage in iedergeval zo achter....
Afhankelijk van wat de diagnose wordt kun je wellicht de andere garagehouder aansprakelijk stellen. Maar kan me herrineren dat ie niets met motor/ontsteking/computer gedaan heeft toch (alleen subframe en remmen)?? Dan zal het wel moeilijk worden.
Nogmaals zou ik vaart zetten achter het garage bezoek. Symptomen klinken niet goed. Hopelijk valt het mee (wat best zou kunnen), maar doorrijden bevorderd het in iedergeval niet.
Tja, de mini staat nu in Nijmegen... dus ik moet nog 150 km terug rijden... zolang ik rustig rijd gebeurt er weinig hoor... soms op de snelweg een plofje... het plofje gaat overigens gepaard met een jah, hoe moe'k dat zeggen, een schok... de auto houdt even heel kort in... (schoksgewijs dan)
Het is dus niet de ontsteking... denk ik... de knal komt iig van onder de motorkap en de toerenteller doet geen gekke dingen...
Ik ga er van de week wel mee naar de garage... ik laat het jullie nog weten
Tot dan toe, kom maar op met de ideeën want vrolijk erover zijn ben ik niet
Bert schreef: Maar de verdeler en rotor vernieuwen Ho maar.. .
Waarom de verdeler(kap?) vervangen als je toerenteller wappert? Bovendien had ik toen nog nooit gehoord van het preventief vervangen van een verdelerkap. Een complete verdeler vervangen zou ik nu ook nog niet aan beginnen, denk ik. Dat is iets waar ik alleen aan zou beginnen als ik de beschikking had over een warme en droge garage en alternatief vervoer, voor het geval e.e.a. wat uitloopt
Alle Mini's hebben bobine plus stroomverdeler, inclusief de allerlaatste MPi.
Eelke schreef: Waarom de verdeler(kap?) vervangen als je toerenteller wappert?
Alle Mini's hebben bobine plus stroomverdeler, inclusief de allerlaatste MPi.
Hmm, foutje,.. Ik bedoelde idd de verdelerKAP... Omdat je erachter kwam dat de contacten slecht waren. Dan had je door kunnen denken dat er dan meer contacten van het elektrisch systeem slecht zouden kunnen zijn....
En ja, het blijven engelsen he. Ongeloofelijk dat ze de techniek vernieuwen met een injectiesysteem, en dan nog steeds een verdeler met rotor en een enkele bobine houden... welke notabene nog steeds in het spatwater bij slecht weer zit, en vochtproblemen al jaren een terugkerend probleem is.... Rare jongens die engelsen
Omdat je erachter kwam dat de contacten slecht waren. Dan had je door kunnen denken dat er dan meer contacten van het elektrisch systeem slecht zouden kunnen zijn....
Ik was al lang blij dat ik dit zomaar eigenstehandig had opgelost Doordenken was er op dat moment absoluut niet bij Bovendien is het niet vermoeden dat er meer contacten van het elektrisch systeem slecht zouden kunnen zijn, maar [i:28224m0e]weten[/i:28224m0e]; het blijft tenslotte een Mini De vraag is alleen: waar? En om nou de hele kabelboom te vervangen gaat me toch wat ver. Laat staan de nog voor-de-hand-liggendere mogelijkheid: de hele auto vervangen
Ik zal binnenkort eens kijken wat een hele reut nieuwe ontstekingszut kost. Nieuwe ontstekingskabels stonden ook al een tijd op de TODO-lijst, dus dat kan mooi tegelijk met een nieuwe verdelerkap.
Ik ben er net achtergekomen dat ik, voordat ik van de garage wegreed, een overdosis olie heb gevoert aan mijn mini... na 250km is de olie nog dik 5 cm boven het max-streepje... hoe erg is dit en wat voor gevolgen kan dit hebben?
Nou, echt goed is (veel) te veel olie niet. Te hoge oliedruk. Het zou me ook niet verbazen als de symptomen waar je last van hebt daardoor veroorzaakt worden (ik neem ook aan dat je daarom post in dit topic?). Heb je er zelf bij het bijvullen erg veel bij gedaan? Of is de olie kortelings ververst? Ik heb nog niet zelf mijn olie ververst, maar ik heb inmiddels wel begrepen dat je beter voorzichtig kunt beginnen; er gaat zo'n vijf liter (of misschien is het 4,5 of 5,5, pin me er niet op vast) in een Mini, maar je kunt beter beginnen met 3,5 en dan steeds een beetje erbij gooien tot het goed is.
idd post ik het hierin omdat ik denk dat het er mee te maken zou kunnen hebben...
Voordat ik vulde was de olie niet eens meer tezien op het peilstokje, dus ik dacht, nou, dan gooi ik er 2 liter bij... na 1,8 liter begon het over te stromen... dus ik denk, nou, da's genoeg... laatst dus gecontroleerd, en toen was er dus veel te veel olie in.... Maar wat voor gevolgen kan te hoge oliedruk dan hebben?
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 13:14
2 liter er bij gooien is erg veel! Motor opnieuw vullen en filtervervangen: 4,8 liter volgens boekje. Dus dat stokje zal niet zo heel veel aangeven, liter ofzo.
Ik doe 4,5 liter (ongeveer halve liter overlaten in het blik + alles wat nog aan de binnekant zit) erin en dan beetjes gaan bijvullen.
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 13:32
Adonias schreef:
waar zit de "stop" eigenlijk, en hoe krijg ik die los?
Onder Linkerzijkant van het blok, grote schroef met soms een zwarte dop erover.
Maar als de olie stroomt, kun je het moeilijk weer stoppen. Zorg dus dat je bak die je er onder zit >5 liter is.
Adonias":26ru75gb]
(maar nog steeds, wat voor invloed kan teveel olie hebben op een motor (theoretisch, of, in dit geval practisch ))
[/quote:26ru75gb]
Dat weet ik niet.
[edit: plaats van oil drain plug nauwkeuriger aangegeven]
Philip: oh, vast wel. Ik zei ook dat ik het nooit heb gedaan, niet dat ik het niet kan
Ik ben steeds van plan om eens wat te gaan investeren in gereedschap om dat soort klusjes zelf te kunnen doen. Misschien dat ik dat ook wel doe, als de tijd weer komt dat er een beurt tegenaan moet. Wat heb je nodig? Een goeie krik (trolley-model), assteunen en een opvangbak voor de oude olie, denk ik? Aan de andere kant, misschien ben ik de volgende keer ook wel weer te lui en breng ik hem weer lekker naar de garage.
Overigens: om van het min naar het max-streepje te komen moet je een halve liter in de motor mikken. Als het aanmerkelijk onder het minimum-streepje is zou ik, bij gebrek aan kennis over hoe "vol" de motor is beneden dat streepje, beginnen met diezelfde halve liter, en steeds opnieuw de olie eerst laten zakken en dan opnieuw peilen.
En nogmaals: het zou mij dus niet verbazen als o.a. het genoemde inhouden het resultaat is van je actie. Je oliedruk zal hoe dan ook hoger zijn dan normaal, misschien wel te hoog. Met allerlei negatieve gevolgen. Ik zou ASAP zorgen dat er weer een normale hoeveelheid olie in je autootje zit.
Waarschijnlijk komt dat neer op hem leeg laten lopen en opnieuw vullen, want ik weet geen andere manier om olie uit een Mini te krijgen dan via de drain-plug (een rubberen dopje? Ik heb volgens mij ook wel eens gehoord van een soort bout die erin geschrioefd zit). En als die er eenmaal uit is, zou ik niet proberen hem er weer terug in te stoppen terwijl de olie eruit gutsts. Waarschijnlijk is het enige gevolg dat de helft van de olie je hemd in is gelopen in plaats van de opvangbak en is je motor nog steeds leeg
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 13:42
ja is idd (bij mij tenminste) een zwarte dop.
Eelke schreef:
Ik ben steeds van plan om eens wat te gaan investeren in gereedschap om dat soort klusjes zelf te kunnen doen. Misschien dat ik dat ook wel doe, als de tijd weer komt dat er een beurt tegenaan moet. Wat heb je nodig? Een goeie krik (trolley-model), assteunen en een opvangbak voor de oude olie, denk ik?
kan ook makkelijker en goedkoper:
men neme een schop, oud teiltje en schroevendraaier, graaf een gat in de tuin waar het teiltje precies inpast, rij de mini er boven, wip de dop er uit. Rol de Mini even iets weg om de dop te kunnen pakken en duwt die in het blok terug. Steek de schroevendraaier door de olie filter en draai hem los. Nieuwe oliefilter monteren en olie weer vullen.
Werkt beter dan 2 assteunen, dan staat de Mini scheef. En 4 assteuen = hoop geld en hoop opkrikwerk.
Incl. graven: half uurtje werk
besparing: ligt aan je garage
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 13:48
Dan maar toch met de assteunen. Werk ook goed, je moet alleen proberen de Mini horizontaal te laten staan dus 4 assteunen of 2 + krik. Je kan ook een bak van minstens 5 l. zoeken die zo onder de Mini kan
Mini-Philip schreef: Dan maar toch met de assteunen. Werk ook goed, je moet alleen proberen de Mini horizontaal te laten staan dus 4 assteunen of 2 + krik. Je kan ook een bak van minstens 5 l. zoeken die zo onder de Mini kan
Maar dan wordt het wel een grote uitdaging om de plug eruit te halen. Om maar niet te spreken van dan de bak eronder te krijgen. En over zelf olievrij blijven moeten we het dan helemaal niet hebben
Maar, correct me if I'm wrong, maar die drain-plug zit toch aan de achterkant van het blok? Dan is het toch alleen maar goed als de Mini een beetje achterover staat?
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 14:33
Eelke schreef:
Maar, correct me if I'm wrong, maar die drain-plug zit toch aan de achterkant van het blok? Dan is het toch alleen maar goed als de Mini een beetje achterover staat?
euh.. misschien dat die 1300 een hoop anders zijn dan mijn 1000tje (volgens de Haynes niet) maar die plug dit toch echt links (als je voor je mini staat) vooraan aan de zijkant van het blok. niet achteraan. Check Haynes pagina 1.7 en 1.13 maar eens. Grote schroef meestal, bij mij met een zwarte dop erover heen (meestal niet). Bij die schroef kom je wel bij als er een bak onder staat.
Oh ja.. Nou je het zegt, zie ik zo de foto uit de Haynes voor me... Hmmm... Misschien is het dan toch zonder krik en assteunen te doen, maar eens onderzoeken
Adonias schreef: na 250km is de olie nog dik 5 cm boven het max-streepje
Hmm, dik 5 cm is wel heel behoorlijk ja. Is niet OK, maar heeft over het algemeen geen desasteuze gevolgen. Echter de "problemen" die hierdoor veroorzaakt worden zijn vaak niet logisch te beredeneren ( de VW Jetti van mijn pa kreeg bijvoorbeeld last van niet goed werkende hydraulische klepstoters waardoor verschillende kleppen begonnen te "klepperen". Bleek ook de oorzaak van paar liter olie te veel).
Dus of de problemen van je backfire daarmee opgelost zijn moet dan nog maar blijken. Maar dat merk je vanzelf want die overtollige olie zou ik er maar snel uit laten lopen.
'k, de olie is eruit, en hij klinkt nu een STUK vrolijker... nog even 24 uur de accu eraf om de ecu te resetten, en dan morgen maar weer's lekker rijden. Ik denk dat het nu is opgelost!
[color=red:2u7wzvw1]*Adonias zucht: hèhè, dat valt mee![/color:2u7wzvw1]
thnx allemaal! Weer een helehoop geleerd van z'n allen
Hoi, Even wat over de oliehoeveelheid in je motor, dit beinvloed niet je oliedruk, alleen wel je Carterdruk, door het teveel aan olie kan je motor de carterdampen niet goed afvoeren waardoor uiteindelijk de carterdampen (een soort vluchtige olienevel) in je inlaatspruitstuk komen en mee gaan verbranden in je cillinders, hierdoor krijg je een onregelmatige verbranding met jouw klachten als gevolg. Als dit in dieselmotoren gebeurd wil zo'n motor nog wel eens op hol slaan waardoor hij een eigen leven gaat leiden met een hoop schade tot gevolg. Bij benzine motoren gaan meestal de krukaskeeringen etc. lekken omdat daar de olie langsgeblazen wordt.
M.v.g. J.p.
Hmm, ja dat klinkt wel als een logische uitleg van de symptomen die veroorzaakt zouden kunnen worden door een te hoog oliepeil. Alleen lijkt me de vereiste bij deze uitleg dat je carterontluchtingen aangesloten moeten zijn op het luchtfilter. Normaal gesproken is dat natuurlijk wel zo, maar ik weet dat er bij veel custom gesleutel die connectie wordt weggehaald en er filters op de carterontluchtingen worden gezet. En nu weet ik toevallig ook dat er aan de betreffende mini flink geknutsteld is door de vorige eigenaar (1300 injectieblok in een Parklane uit '87 )
Dus ben benieuwd hoe dit inmiddels aangesloten zit...
hmm... toch nog niet optimaal... soms een knal op de snelweg, en harder dan 125 gaat ook nog niet... Trekt wel weer heerlijk (tot 100 km/u dan (in zijn 3), daarna, in zijn 4, gaat het bagger)... zou hier het stellen van kleppen helpen?
Nu blijf ik toch bij mijn eerder aanbeveling. Laat er toch eens een kenner naar kijken (Compressie??). Je kunt nu wel allerlei dingen proberen die de list/forum suggereren, maar als de basis fout is (klep verbrand, of iets anders structureels) kun je daar maar beter zo snel mogelijk achter komen. Als alles goed blijkt kun je naar computers en afstelling ed. gaan kijken. En helaas heb ik dan niet zoveel suggesties als ik bij een Carb zou hebben
De olie eruit heeft wel WAT geholpen... hij trekt nu weer normaal t/m 100km/u... zou het misschien anders de idd de ecu kunnen zijn die nog wat meer ingereden moet worden (zou zeggen dat dat toch is gebeurt... 120 km mee gereden...) Maar ik zal op jou aanraden, bert, volgende week wel naar de "primaire dingen laten kijken...
Een ECU die zijn draai nog een beetje moet vinden veroorzaakt zeker geen knallen op de snelweg, nog zal hij de topsnelheid dusdanig beperken als jij zegt. Hooguit zijn de reacties van de motor minder alert dan je zou willen. Ik kan niet anders doen dan me aansluiten bij Bert: laat er een expert naar kijken. Bij voorkeur een Rover-dealer, die zal het meeste verstand hebben van het motormanagement van een I-Mini.
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op di, 26-02-2002 19:43
Laatst heeft mijn mini een nieuw subframe en remmen gekregen. Daarvoor moest de accu los. De ecu is dus gereset. Sinds ik hem terug rij, rijdt hij klote. Ik weet dat het een kilometer of 100 duurt voordat de ecu zich weer heeft ingesteld, ik heb het eerder al gehad en gedaan.
Het probleem is dat de motor ontzettend lui blijft... ik kom de van Brienenoordbrug niet eens over in zijn 4!! Ook geeft hij backfire (benzine die ontploft in het luchtfilter door een niet goed sluitende klep). Hoe kan dit zomaar allemaal? Ik heb de accu al een paar keer losgehaald (voor 24 uur) en weer gereden... telkens weer die backfire, en klote optrekken (het is een 1300cc). Ook het luchtfilter schoongemaakt, maar dat mocht ook niet baten.
Kan het zijn gekomen dat er te hard mee is ingereden terwijl de ecu zich nog moest stellen? Die monteur zegt dat hij dat niet heeft gedaan en ik wil hem best geloven, maar ik snap gewoon niet hoe mijn mini nu oppeens die kuren heeft gekregen....
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op di, 26-02-2002 20:39
Zomaar een gokje: hoe is het met de aansluiting van de ECU op het injectiesysteem en wherever hij nog meer op aangesloten is? Misschien is dat ook wel los geweest. Anders e.e.a. even laten doormeten bij een Rover garage?
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op di, 26-02-2002 23:01
ik vraag me af of dat is losgeweest... alleen subframe achter en remmen zijn gedaan... in mijn bijzijn... en de stabilizatorstangrubbers zijn vervangen... maar misschien... ik zal het 's nagaan, je weet maar nooit, thnx
andere ideeën?
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op wo, 27-02-2002 08:44
Zelfs dan. Een Mini heeft maar [i:31pbfjzo]dit[/i:31pbfjzo] nodig om ineens ergens slecht contact te maken
RE: Klep problemen
Ingediend door Bert op wo, 27-02-2002 10:10
Backfire hoeft niet perse door een niet goed sluitende klep te komen. Sterker nog als het komt door een niet sluitende klep dan kun je je mini nu alvast wegbrengen voor een koprevisie. Als een klep niet goed sluit verbrand ie gewoon door de explosieve verbranding en druk explosie bij de verbranding.
Backfire kan ook "gewoon" komen door een overmaat bezine. Deze verbrand onvolledig, en datgene wat niet ontbrand is vat alsnog vlam in de hele uitlaat en veroorzaakt een knal. Vaak bij gas loslaten.
Hoop voor je dat het niet ernstig is, en de ecu en je mengels ergens ontregeld is. Maar feit is dat er iets serieus mis is. Zou er eens (heel snel) een een garage (Rover of mini) naar laten kijken die er echt verstand van heeft. Weet niet waar je woont, maar kan Rover garage Van Vliet in Rotterdam sterk aanraden. Of Minicentre BVL. Doet voornamelijk injectiemini's, dus zal die er ook wel wat vanaf weten dacht ik zo...??
Bert.
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op do, 28-02-2002 00:55
Thnx voor de info! Ik zit idd in delft, dus ik zal 's langsgaan in r'dam... Het gekke is dus, dat de plof niet gebeurt tijdens gas loslaten (juist niet!), maar juist bij de vraag naar veel koppel... ofwel bv in zijn 3 vanaf 50 km/u optrekken. Ook soms gewoon bij 110 op de snelweg... zomaar, geen variatie op het gaspedaal...
Maar wat ik me nog het sterkst afvraag, hoe kan dat ineens komen? Kan ik die man die mijn mini onder handen heeft gehad aansprakelijk stellen?
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op do, 28-02-2002 09:35
Wat ook nog kan: ontsteking. Ik heb, nu ik erover nadenk, een tijdje terug iets vergelijkbaars gehad. Even inhouden, dan een knal in de uitlaat (zeker weten dat hij het aan de inlaat doet?); even geen ontsteking, waardoor er (ongezond veel) onverbrand mengsel in de uitlaat komt, wat ontploft als hij besluit om weer eens wel een vonkje te geven. Doordat het ook gepaard ging met een wapperende toerenteller verdacht ik de Bobine (waar de toerenteller de elektrische pulsen vandaan haalt a.d.h. waarvan hij het toerental bepaald). Maar eens begonnen met het goed schoonmaken van de aansluitingen op de bobine, en dat bleek al genoeg te zijn; nooit meer last van gehad.
RE: Klep problemen
Ingediend door Bert op do, 28-02-2002 10:35
Maar de verdeler en rotor vernieuwen Ho maar.. .
RE: Klep problemen
Ingediend door Bert op do, 28-02-2002 10:44
Hmm, het ontstekingsverhaal waar Eelke het over heeft is ook een mogelijkheid. Alhoewel ik niet weet of het injectiesysteem nog gebruik maakt van een verdeler. Hoop het niet, want dan heb je pas echt een mooie probleemloze vonk. Het is alleen vreemd dat het spontaan gebeurd. Een compressiecheck kan uitwijzen of er idd een klep verbrand is. Zo niet is het dus iets met mengsel/computer. Daar zijn ze bij een garage in iedergeval zo achter....
Afhankelijk van wat de diagnose wordt kun je wellicht de andere garagehouder aansprakelijk stellen. Maar kan me herrineren dat ie niets met motor/ontsteking/computer gedaan heeft toch (alleen subframe en remmen)?? Dan zal het wel moeilijk worden.
Nogmaals zou ik vaart zetten achter het garage bezoek. Symptomen klinken niet goed. Hopelijk valt het mee (wat best zou kunnen), maar doorrijden bevorderd het in iedergeval niet.
Bert.
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op do, 28-02-2002 11:26
Tja, de mini staat nu in Nijmegen... dus ik moet nog 150 km terug rijden... zolang ik rustig rijd gebeurt er weinig hoor... soms op de snelweg een plofje... het plofje gaat overigens gepaard met een jah, hoe moe'k dat zeggen, een schok... de auto houdt even heel kort in... (schoksgewijs dan)
Het is dus niet de ontsteking... denk ik... de knal komt iig van onder de motorkap en de toerenteller doet geen gekke dingen...
Ik ga er van de week wel mee naar de garage... ik laat het jullie nog weten
Tot dan toe, kom maar op met de ideeën want vrolijk erover zijn ben ik niet
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op do, 28-02-2002 11:49
Waarom de verdeler(kap?) vervangen als je toerenteller wappert? Bovendien had ik toen nog nooit gehoord van het preventief vervangen van een verdelerkap. Een complete verdeler vervangen zou ik nu ook nog niet aan beginnen, denk ik. Dat is iets waar ik alleen aan zou beginnen als ik de beschikking had over een warme en droge garage en alternatief vervoer, voor het geval e.e.a. wat uitloopt
Alle Mini's hebben bobine plus stroomverdeler, inclusief de allerlaatste MPi.
RE: Klep problemen
Ingediend door Bert op do, 28-02-2002 15:44
Hmm, foutje,.. Ik bedoelde idd de verdelerKAP... Omdat je erachter kwam dat de contacten slecht waren. Dan had je door kunnen denken dat er dan meer contacten van het elektrisch systeem slecht zouden kunnen zijn....
En ja, het blijven engelsen he. Ongeloofelijk dat ze de techniek vernieuwen met een injectiesysteem, en dan nog steeds een verdeler met rotor en een enkele bobine houden... welke notabene nog steeds in het spatwater bij slecht weer zit, en vochtproblemen al jaren een terugkerend probleem is.... Rare jongens die engelsen
Bert.
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op do, 28-02-2002 16:00
Ik was al lang blij dat ik dit zomaar eigenstehandig had opgelost Doordenken was er op dat moment absoluut niet bij Bovendien is het niet vermoeden dat er meer contacten van het elektrisch systeem slecht zouden kunnen zijn, maar [i:28224m0e]weten[/i:28224m0e]; het blijft tenslotte een Mini De vraag is alleen: waar? En om nou de hele kabelboom te vervangen gaat me toch wat ver. Laat staan de nog voor-de-hand-liggendere mogelijkheid: de hele auto vervangen
Ik zal binnenkort eens kijken wat een hele reut nieuwe ontstekingszut kost. Nieuwe ontstekingskabels stonden ook al een tijd op de TODO-lijst, dus dat kan mooi tegelijk met een nieuwe verdelerkap.
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op vr, 01-03-2002 11:33
Ik ben er net achtergekomen dat ik, voordat ik van de garage wegreed, een overdosis olie heb gevoert aan mijn mini... na 250km is de olie nog dik 5 cm boven het max-streepje... hoe erg is dit en wat voor gevolgen kan dit hebben?
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op vr, 01-03-2002 12:39
Nou, echt goed is (veel) te veel olie niet. Te hoge oliedruk. Het zou me ook niet verbazen als de symptomen waar je last van hebt daardoor veroorzaakt worden (ik neem ook aan dat je daarom post in dit topic?). Heb je er zelf bij het bijvullen erg veel bij gedaan? Of is de olie kortelings ververst? Ik heb nog niet zelf mijn olie ververst, maar ik heb inmiddels wel begrepen dat je beter voorzichtig kunt beginnen; er gaat zo'n vijf liter (of misschien is het 4,5 of 5,5, pin me er niet op vast) in een Mini, maar je kunt beter beginnen met 3,5 en dan steeds een beetje erbij gooien tot het goed is.
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op vr, 01-03-2002 13:12
idd post ik het hierin omdat ik denk dat het er mee te maken zou kunnen hebben...
Voordat ik vulde was de olie niet eens meer tezien op het peilstokje, dus ik dacht, nou, dan gooi ik er 2 liter bij... na 1,8 liter begon het over te stromen... dus ik denk, nou, da's genoeg... laatst dus gecontroleerd, en toen was er dus veel te veel olie in.... Maar wat voor gevolgen kan te hoge oliedruk dan hebben?
RE: Klep problemen
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 13:14
2 liter er bij gooien is erg veel! Motor opnieuw vullen en filtervervangen: 4,8 liter volgens boekje. Dus dat stokje zal niet zo heel veel aangeven, liter ofzo.
Ik doe 4,5 liter (ongeveer halve liter overlaten in het blik + alles wat nog aan de binnekant zit) erin en dan beetjes gaan bijvullen.
Eelke: olie verversen moet toch nog wel lukken?
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op vr, 01-03-2002 13:18
waar zit de "stop" eigenlijk, en hoe krijg ik die los?
(maar nog steeds, wat voor invloed kan teveel olie hebben op een motor (theoretisch, of, in dit geval practisch ))
RE: Klep problemen
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 13:32
Onder Linkerzijkant van het blok, grote schroef met soms een zwarte dop erover.
Maar als de olie stroomt, kun je het moeilijk weer stoppen. Zorg dus dat je bak die je er onder zit >5 liter is.
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op vr, 01-03-2002 13:32
Philip: oh, vast wel. Ik zei ook dat ik het nooit heb gedaan, niet dat ik het niet kan
Ik ben steeds van plan om eens wat te gaan investeren in gereedschap om dat soort klusjes zelf te kunnen doen. Misschien dat ik dat ook wel doe, als de tijd weer komt dat er een beurt tegenaan moet. Wat heb je nodig? Een goeie krik (trolley-model), assteunen en een opvangbak voor de oude olie, denk ik? Aan de andere kant, misschien ben ik de volgende keer ook wel weer te lui en breng ik hem weer lekker naar de garage.
Overigens: om van het min naar het max-streepje te komen moet je een halve liter in de motor mikken. Als het aanmerkelijk onder het minimum-streepje is zou ik, bij gebrek aan kennis over hoe "vol" de motor is beneden dat streepje, beginnen met diezelfde halve liter, en steeds opnieuw de olie eerst laten zakken en dan opnieuw peilen.
En nogmaals: het zou mij dus niet verbazen als o.a. het genoemde inhouden het resultaat is van je actie. Je oliedruk zal hoe dan ook hoger zijn dan normaal, misschien wel te hoog. Met allerlei negatieve gevolgen. Ik zou ASAP zorgen dat er weer een normale hoeveelheid olie in je autootje zit.
Waarschijnlijk komt dat neer op hem leeg laten lopen en opnieuw vullen, want ik weet geen andere manier om olie uit een Mini te krijgen dan via de drain-plug (een rubberen dopje? Ik heb volgens mij ook wel eens gehoord van een soort bout die erin geschrioefd zit). En als die er eenmaal uit is, zou ik niet proberen hem er weer terug in te stoppen terwijl de olie eruit gutsts. Waarschijnlijk is het enige gevolg dat de helft van de olie je hemd in is gelopen in plaats van de opvangbak en is je motor nog steeds leeg
RE: Klep problemen
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 13:42
ja is idd (bij mij tenminste) een zwarte dop.
kan ook makkelijker en goedkoper:
men neme een schop, oud teiltje en schroevendraaier, graaf een gat in de tuin waar het teiltje precies inpast, rij de mini er boven, wip de dop er uit. Rol de Mini even iets weg om de dop te kunnen pakken en duwt die in het blok terug. Steek de schroevendraaier door de olie filter en draai hem los. Nieuwe oliefilter monteren en olie weer vullen.
Werkt beter dan 2 assteunen, dan staat de Mini scheef. En 4 assteuen = hoop geld en hoop opkrikwerk.
Incl. graven: half uurtje werk
besparing: ligt aan je garage
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op vr, 01-03-2002 13:45
Kijk, daar ga je alweer; ik heb geen tuin waar ik een Mini ik kan krijgen of een gat in kan graven.
RE: Klep problemen
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 13:48
Dan maar toch met de assteunen. Werk ook goed, je moet alleen proberen de Mini horizontaal te laten staan dus 4 assteunen of 2 + krik. Je kan ook een bak van minstens 5 l. zoeken die zo onder de Mini kan
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op vr, 01-03-2002 13:52
en de gemente vind het ook vast niet goed als ik wat stoeptegels lostrek of de olie maar gewoon in de afvoergoot laat stromen
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op vr, 01-03-2002 14:12
Maar dan wordt het wel een grote uitdaging om de plug eruit te halen. Om maar niet te spreken van dan de bak eronder te krijgen. En over zelf olievrij blijven moeten we het dan helemaal niet hebben
Maar, correct me if I'm wrong, maar die drain-plug zit toch aan de achterkant van het blok? Dan is het toch alleen maar goed als de Mini een beetje achterover staat?
RE: Klep problemen
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 14:33
euh.. misschien dat die 1300 een hoop anders zijn dan mijn 1000tje (volgens de Haynes niet) maar die plug dit toch echt links (als je voor je mini staat) vooraan aan de zijkant van het blok. niet achteraan. Check Haynes pagina 1.7 en 1.13 maar eens. Grote schroef meestal, bij mij met een zwarte dop erover heen (meestal niet). Bij die schroef kom je wel bij als er een bak onder staat.
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op vr, 01-03-2002 14:42
Oh ja.. Nou je het zegt, zie ik zo de foto uit de Haynes voor me... Hmmm... Misschien is het dan toch zonder krik en assteunen te doen, maar eens onderzoeken
RE: Klep problemen
Ingediend door mini-philip op vr, 01-03-2002 15:05
Dat is zeker te doen heb het zelf gedaan
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op vr, 01-03-2002 15:13
Ja, maar jij had een tuin waar gaten en Mini's in kunnen
RE: Klep problemen
Ingediend door Bert op vr, 01-03-2002 16:30
Hmm, dik 5 cm is wel heel behoorlijk ja. Is niet OK, maar heeft over het algemeen geen desasteuze gevolgen. Echter de "problemen" die hierdoor veroorzaakt worden zijn vaak niet logisch te beredeneren ( de VW Jetti van mijn pa kreeg bijvoorbeeld last van niet goed werkende hydraulische klepstoters waardoor verschillende kleppen begonnen te "klepperen". Bleek ook de oorzaak van paar liter olie te veel).
Dus of de problemen van je backfire daarmee opgelost zijn moet dan nog maar blijken. Maar dat merk je vanzelf want die overtollige olie zou ik er maar snel uit laten lopen.
Succes.
Bert.
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op vr, 01-03-2002 16:36
'k, de olie is eruit, en hij klinkt nu een STUK vrolijker... nog even 24 uur de accu eraf om de ecu te resetten, en dan morgen maar weer's lekker rijden. Ik denk dat het nu is opgelost!
[color=red:2u7wzvw1]*Adonias zucht: hèhè, dat valt mee![/color:2u7wzvw1]
thnx allemaal! Weer een helehoop geleerd van z'n allen
RE: Klep problemen
Ingediend door Bert op vr, 01-03-2002 16:45
Alleen het overtollige olie hoop ik
Ik hoop het voor je....
Bert.
RE: Klep problemen
Ingediend door J.p. op zo, 03-03-2002 16:38
Hoi, Even wat over de oliehoeveelheid in je motor, dit beinvloed niet je oliedruk, alleen wel je Carterdruk, door het teveel aan olie kan je motor de carterdampen niet goed afvoeren waardoor uiteindelijk de carterdampen (een soort vluchtige olienevel) in je inlaatspruitstuk komen en mee gaan verbranden in je cillinders, hierdoor krijg je een onregelmatige verbranding met jouw klachten als gevolg. Als dit in dieselmotoren gebeurd wil zo'n motor nog wel eens op hol slaan waardoor hij een eigen leven gaat leiden met een hoop schade tot gevolg. Bij benzine motoren gaan meestal de krukaskeeringen etc. lekken omdat daar de olie langsgeblazen wordt.
M.v.g. J.p.
RE: Klep problemen
Ingediend door Bert op zo, 03-03-2002 17:04
Hmm, ja dat klinkt wel als een logische uitleg van de symptomen die veroorzaakt zouden kunnen worden door een te hoog oliepeil. Alleen lijkt me de vereiste bij deze uitleg dat je carterontluchtingen aangesloten moeten zijn op het luchtfilter. Normaal gesproken is dat natuurlijk wel zo, maar ik weet dat er bij veel custom gesleutel die connectie wordt weggehaald en er filters op de carterontluchtingen worden gezet. En nu weet ik toevallig ook dat er aan de betreffende mini flink geknutsteld is door de vorige eigenaar (1300 injectieblok in een Parklane uit '87 )
Dus ben benieuwd hoe dit inmiddels aangesloten zit...
Bert.
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op ma, 04-03-2002 14:11
De motor loopt weer lekker... het zal idd wel jou verhaal zijn geweest, jvanrutten, klopte aardig bij de symptomen...
kom maar een keer kijken zou ik zeggen... 'kweet het ook niet...
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op ma, 04-03-2002 21:48
hmm... toch nog niet optimaal... soms een knal op de snelweg, en harder dan 125 gaat ook nog niet... Trekt wel weer heerlijk (tot 100 km/u dan (in zijn 3), daarna, in zijn 4, gaat het bagger)... zou hier het stellen van kleppen helpen?
RE: Klep problemen
Ingediend door Bert op ma, 04-03-2002 23:23
Hmm, jammer dat het toch niet opgelost is.
Nu blijf ik toch bij mijn eerder aanbeveling. Laat er toch eens een kenner naar kijken (Compressie??). Je kunt nu wel allerlei dingen proberen die de list/forum suggereren, maar als de basis fout is (klep verbrand, of iets anders structureels) kun je daar maar beter zo snel mogelijk achter komen. Als alles goed blijkt kun je naar computers en afstelling ed. gaan kijken. En helaas heb ik dan niet zoveel suggesties als ik bij een Carb zou hebben
Bert.
RE: Klep problemen
Ingediend door Adonias op ma, 04-03-2002 23:53
De olie eruit heeft wel WAT geholpen... hij trekt nu weer normaal t/m 100km/u... zou het misschien anders de idd de ecu kunnen zijn die nog wat meer ingereden moet worden (zou zeggen dat dat toch is gebeurt... 120 km mee gereden...) Maar ik zal op jou aanraden, bert, volgende week wel naar de "primaire dingen laten kijken...
RE: Klep problemen
Ingediend door Eelke op di, 05-03-2002 08:30
Een ECU die zijn draai nog een beetje moet vinden veroorzaakt zeker geen knallen op de snelweg, nog zal hij de topsnelheid dusdanig beperken als jij zegt. Hooguit zijn de reacties van de motor minder alert dan je zou willen. Ik kan niet anders doen dan me aansluiten bij Bert: laat er een expert naar kijken. Bij voorkeur een Rover-dealer, die zal het meeste verstand hebben van het motormanagement van een I-Mini.