Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Kan iemand de correcte waarde geven voor de kleppenspeling van een mini cooper 1.3 I uit 1992. Ik krijg verschillende waarden te horen. Bij de Roverdealer in breda gaven ze me de waarde 28 en 32. Terwijl de speling voor de inlaat en de uitlaatkleppen identiek is. Toen ik de man dat vertelde zei hij dat het tussen 28 en 32 zat. Aan zo'n antwoord heb je dus helemaal niets :( .
Er schijnt ook nog onderscheid tussen verschillende motornummer te zijn.

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Jemig wat was dat ook alweer :? |:(
Was het niet 26mm moest er in kunnen en 27 mocht er niet in ofzo
weet het niet precies meer moet ik ff opzoeken!

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Goed de getallen lijken ergens op, nu de punt nog ;)

De klepspeling van een metro blok zit op 0,35 mm... :)

Ik vermoedt dat een 92-er cooper blok ook in die richting zit. Kan het helaas niet opzoeken, want heb de Haynes niet bij de hand. Maar dan heb je alvast een indicatie..

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Uit Haynes (Mini Service and Repair Manual, 1969 to Oct 1996):

Valve clearances
Inlet and exhaust (engine cold):
All engine types except 12A: 0.30 mm
12A engines: 0.33 to 0.38 mm


RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

oooh is het 0,?? mm vandaar dat me mini zo slecht optrekt en rottig loopt :P nou ik ga morgen ff de kleppen stellen
stom stom stom stom ik vondt die stelschroefjes al zo kort |:(

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

:+) Maar het blijft natuurlijk een terechte opmerking van Bert, of het nu voor de hand ligt of niet.

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Tja, nog steeds enige onduidelijkheid. Ik weet dat het ergens tussen de 0.30 en 0.35 ligt. Ik zit zelf te twijfelen tussen 0.32 en 0.34. Maar maakt dat echt zoveel uit die paar honderste mm? :?

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Ja dat maakt wel uit! ik had de 1ste x met kleppen stellen het ook niet zo nauw genomen
vervolgens reed ik 1 op 3 en met 3 poten en een bende geklap naar huis! zat ook maar iets
te veel speling op de kleppen dus kijk daar wel goed naar!

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Onduidelijkheid? Haynes is toch zo duidelijk als maar kan? Dat "0.33 to 0.38" moet je volgens mij opvatten als een marge waar het tussen mag zitten, niet variatie die weer tussen individuele motoren bestaat (anders had het weinig zin om dit te vermelden in een werkplaats handboek). 0.35 lijkt me een mooie middenweg. Die marge geeft ook al aan dat het inderdaad niet zo nauw op de 100e millimeter komt, wat je jezelf al afvraagt.

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Vincent: maar zat je er daar in de orde van 100e milimeters ernaast of in de orde van 10e? Lijkt me in dit verband nogal een essentieel verschil, waar "ik had het niet zo nauw genomen" niet zoveel zegt.

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Ik heb ooit in een werkplaatshandboek van rover zitten bladeren en daar specificeren ze echt maar een waarde, en geen marge waar je tussen moet zitten. Sterker nog er stonden 2 motorvarianten vermeld met verschillende motornummers. Deze hadden een afwijkende kleppenspeling van elkaar, zat volgens mij een paar honderste verschil tussen.

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

De waarheid zal wel in het midden liggen. Speculatie: de fabrikant zelf geeft een specifieke waarde op waar de motor echt perfect loopt, Haynes doet niet al te moeilijk en veegt alles bij elkaar omdat het binnen die marge toch wel (goed, i.t.t. perfect) loopt. Maar goed, in dat geval kan ik me wel voorstellen dat je toch liever de exacte waarde hebt.

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Tja, als ik dan toch bezig ben probeer ik het liever perfect te doen, met de nadruk op proberen. :9

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

ik denk dat Eelke gelijk heeft!
ik had met een verkeerde maat gemeten en was 2 of 3 diktes te dik op mijn maateenheid! was iig wel iets te veel verschil!
ach de 1ste x is altijd moeilijk zeggen ze :) kan het nu binnen 10 min en 2 meter! :P

default

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

ik heb nu 4 dagen een nieuwe kop uit engeland
en mijn in en uit laat staan allebij op o,30 op deze manier is mijn mini het stilst geen hard getik, wat hij eerst altijd deed. en het is wel nauwkuerig (kleppen stellen)
iets te strak en het hele zaakje slijt in, en dat word dan weer een leuk grapje

groet nicky raceing green 1300 92'

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Nicky: gaan we weer :) Wat versta jij onder nauwkeurig? Mensen zijn snel geneigd om te roepen "pfoeh, da's wel nauwkeurig, op de 100e mm nauwkeurig". Maar alles is relatief. Als ze het in 100e van mm's (0.01) opgeven, dan kun je natuurlijk op je klompen aanvoelen dat 0.1 mm ernaast geen goed plan is, ook al is dat in veel andere gevallen heel nauwkeurig.

Nauwkeurigheid druk ik liever uit in een percentage of iets dergelijks. 10% marge is redelijk onnauwkeurig (in het geval van 0.35 mm is dat 0.035 mm, dus praat je over een marge van 0.315 tot 0.385), 5% wordt al nauwkeuriger. 1% is gewoon nauwkeurig en alles daaronder is heel nauwkeurig. Komt het er echt op aan dat je die klepspeling tot op 0.0035 mm (3,4 micrometer) nauwkeurig hebt?

Dus laten we nu afspreken dat niemand meer zegt "het komt wel nauwkeurig" of "welnee, het komt niet zo nauwkeurig", maar alleen zich erover uitlaat als hij exacte uitspraken kan doen: "0.01 mm ernaast is echt niet goed" of "je hebt wel een marge van 0.02 mm, maar verder moet je echt niet gaan", of iets dergelijks.

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Trouwens, hoe gebruik je zo'n voelermaatje eigenlijk? Klepspeling, die meet je tussen de bovenkant van de klepstelen en de tuimelaars, neem ik aan? En hoe vast draai je het dan met die voelermaat ertussen?

Ik zou zelf denken zo dat je hem er nog net tussenuit krijgt; je moet hem niet eruit moeten wrikken, maar ook niet zo eruit glijden.

RE: Kleppenspeling cooper 1.3I bj. 1992

Eelke schreef:
Trouwens, hoe gebruik je zo'n voelermaatje eigenlijk? Klepspeling, die meet je tussen de bovenkant van de klepstelen en de tuimelaars, neem ik aan? En hoe vast draai je het dan met die voelermaat ertussen?




Klopt inderdaad. Er zit een borgmoertje op, hiermee kun je de stand met het voelermaatje ertussen blokkeren.

Eelke":3nh4q4tc]Ik zou zelf denken zo dat je hem er nog net tussenuit krijgt; je moet hem niet eruit moeten wrikken, maar ook niet zo eruit glijden.[/quote:3nh4q4tc]

Precies. En dat is nou net waarom je het nooit op een 100-ste precies krijgt. Is ook niet nodig. Ga je nooit merken. Bij het afstellen en het borgen met behulp van het borgmoertje, verdraaid de boel vaak nog een aantal graden. Daardoor zul je merken dat je de voelermaat er steeds weer met een andere kracht uit zal moeten trekken. Daarnaast heb je nog de onnauwkeurigheid dat je nooit 100% zeker weet dat je tuimelaar in de hoogste positie staat. Enz enz....

Nikky":3nh4q4tc]mijn in en uit laat staan allebij op o,30...... en het is wel nauwkuerig (kleppen stellen)iets te strak en het hele zaakje slijt in, [/quote:3nh4q4tc]

Kijk hiermee uit. Het werkt namelijk andersom. De kleppen klinken in op de kop, waardoor de klepsteel steeds verder de kop uit zal komen. De tuimelaars echter zullen op dezelfde maat blijven. Dat betekend dat je klepspeling verkleind in de loop der tijd. Daarom is het veiliger om aan de hoge kant te zitten van de 0,35mm. Je wilt namelijk niet dat je speling te weinig wordt of dat je klep open blijft staan.... Verbranden en een koprevisie is het gevolg.... :(