Hoi,
Ik heb een Mini op het oog maar na navraag blijkt dat de koppeling druk verliest. Kan iemand mij vertellen of dit probleem eenvoudig of moeilijk op te lossen is en of het veel tijd en geld gaat kosten om dit op te lossen. Verder ziet de Mini er namelijk erg mooi uit, en wil ik hem eigenlijk wel graag kopen...
Ik hoop dat één van jullie mij hier antwoord op kan geven!
Groetjes Jolanda
mijn koppeling verloor ook druk... kwam door dat de afdichting in me koppelings cil. lek was.. Kan je zien als je hem schoon en droog maakt en dan en paar keer koppelen als die dan nat word heb je het gevonden. Kan ook zijn dat der geen rem vloeistof meer in zit en dat er dus lucht in je systeem zit....
het zal dus niet zo duur worden allemaal....
gr daan
Ik was met 15 euro aan materiaalkosten (nieuwe rubbers en vloeistof) en een uurtje werk (zonder sleutelervaring) klaar, toen mijn hulpkoppelingscilinder afdichtringetje lek was.
Waarschijnlijk is dit ook het geval bij de mini die jij op het oog hebt, maar kijk dit eerst na. Als het wat anders is kan het namelijk gaan tegenvallen in het werk en de kosten.
Sinds de APK een paar dagen heerlijk gereden met Bumpy
Maar vandaag ging ik naar de tandarts...nadat ik terug kwam geen druk op m`n koppelings pedaal..met hangen en wurgen thuis gekomen..
Alles nagekeken en nergens was het nat van de vloeistof..ik heb toen met de vrouw samen de koppeling ontlucht..en ze moest zo`n 5 a 6x pompen eer dat er vloeistof uit kwam, en toen was er weer druk, en alles deed het weer..Rara politiepet.
Geen lek en toch ineens lucht in je koppelingsleiding??
de vloeistof zou ergens moeten blijven, of ergens moet er lucht inkomen.
het kan misschien zo zijn dat je ontluchtingsnippel niet helemaal dichtgedraaid was, het kan ook zijn dat je hulpcilinder gewoonweg naar zijn gootjes is...
zolang ie rijd, gewoon genieten en regelmatig kijken of je niet toch ergens vloeistof vind...
het fijne aan remvloeistof is dat het je verf prima afbijt, dus zie je meteen waar vloeistof gelekt heeft
Vergeet niet ff een hoontje door de boring te halen anders is je keerring in no time weer gaar.
Iemand hier er trouwens al eens aan gedacht dat de olie in de koppeling van hetzelfde type is (en dus hygroscopisch) als die in het remsysteem en dus eigenlijk elke 3 jaar ververst moet worden? Jaaaren geleden ben ik in de winter een keer door de koppeling getrapt omdat er zoveel water in het systeem zat dat het bevroor (ik had die auto net een week, dus niet echt mijn schuld;)...
Ik durf te wedden dat in 90% van de Minis de koppelingsolie pikzwart is:)
Hallo, ik heb gisteren 2 maal 100 kilometer snelweg gereden en toen ik van de snelweg afkwam kreeg ik hem niet meer ontkoppelt, iemand een idee wat het kan zijn? ben op toeren gaan schakelen en dit werkt niet echt prettige kreeg hem niet meer in z'n 1 toen ik til stond, hij ontkoppelt niet meer. Is dit gewoon de hulp cilinder die bij de versnelings bak zit, of is het de cilinder die achter het stuur zit? Help anders kan ik zondag niet mee naar Kaatsheuvel, gr kevin
Check eerst je koppelingsreservoir. Als die leeg is, of in niveau is gedaald heb je ergens een lekkage. Laat iemand het koppelingspedaal intrappen terwijl jij onder de motorkap kijkt of de koppelingshevel wel voldoende beweegt.
Als die nattigheid onder het rubber vandaan komt is het duidelijk dat je cilinder lek is. Reviseren of nieuwe monteren, vloeistof bijvullen, ontluchten, klaar.
ok geweldig, ga ik gelijk doen, effe en nieuwe halen, toch wel belangrijk een koppeling haha, en dan geliujk de olie verversen van de koppeling DOT 3 was dat toch?
Verbazend hoe vaak ik in de diverse onderwerpen DOT 4 tegenkom.. Zowel voor wat betreft het remsysteem als het koppelingssysteem.
Volgens mij heb ik al wel vaker discussies -op remmengebied- gezien over de toe te passen vloeistof. Zeker voor wat betreft de koppeling is DOT 3 meer dan toereikend, hier is de temperatuurinvloed nog veel minder van belang dan bij de remmen.
DOT 4 bevat toevoegingen om de temperatuur van het kookpunt te verhogen. Het vervelende is alleen dat de oudere rubberen onderdelen van het rem- en koppelingssysteem die door Rover/BL/BMC gebruikt zijn niet bestand zijn tegen deze agressievere toevoegingen. Hierdoor gaan remcylinders/koppelingscylinders op den duur lekken. Alleen de latere (injectie ??) modellen schijnen een betere kwaliteit rubbers gebruikt te hebben, maar daar staat dan ook duidelijk DOT 4 op de dop/cylinder vermeld.
Bij mij lekte de cilinder en dit gaf uiteraard koppelingsproblemen. Gisteren het rubberen kapje opgelicht (stofhoesje) en nu zit er lucht in de leiding (geen druk meer). Had dat ringetje destijds niet gebruikt omdat het probleem toen opgelost was
Het kleine rubbertje is een keering en die moet om de zuiger.
Wat ik heb gedaan is compressor op het gat waar je de slang aan schroef en dan knalt de zuiger er zo uit. Let wel op dat je de veer niet verlies.
Kijk even of de wand goed is anders moet je die nog even honen.
bij monteren even wat remvloeistof op de ring en cilinder, dan krijg je hem er beter in.
Met een fietspomp heb ik geen ervaring, maar misschien kan je hem ook wel gewoon weer monteren en dan trap op het pendaal. Heb je alleen misschien de boel onder zitten met remvloeistof
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 07-06-2010 14:39
dat plaatje is van het oude type koppeling, je zuiger zal er dus iets anders uitzien, maar het is in principe alleen een kwestie van dat ringetje er (goed) omheen zetten ...
Dat rubber ringetje is juist het onderdeel wat het probleem veroorzaakt, die dicht namelijk niet goed meer af. Dat voorste rubber is alleen een stofhoes.
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door jolanda op zo, 19-12-2004 12:21
Hoi,
Ik heb een Mini op het oog maar na navraag blijkt dat de koppeling druk verliest. Kan iemand mij vertellen of dit probleem eenvoudig of moeilijk op te lossen is en of het veel tijd en geld gaat kosten om dit op te lossen. Verder ziet de Mini er namelijk erg mooi uit, en wil ik hem eigenlijk wel graag kopen...
Ik hoop dat één van jullie mij hier antwoord op kan geven!
Groetjes Jolanda
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door minidaan op zo, 19-12-2004 12:28
mijn koppeling verloor ook druk... kwam door dat de afdichting in me koppelings cil. lek was.. Kan je zien als je hem schoon en droog maakt en dan en paar keer koppelen als die dan nat word heb je het gevonden. Kan ook zijn dat der geen rem vloeistof meer in zit en dat er dus lucht in je systeem zit....
het zal dus niet zo duur worden allemaal....
gr daan
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Ivo op zo, 19-12-2004 12:37
Ik was met 15 euro aan materiaalkosten (nieuwe rubbers en vloeistof) en een uurtje werk (zonder sleutelervaring) klaar, toen mijn hulpkoppelingscilinder afdichtringetje lek was.
Waarschijnlijk is dit ook het geval bij de mini die jij op het oog hebt, maar kijk dit eerst na. Als het wat anders is kan het namelijk gaan tegenvallen in het werk en de kosten.
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Mausje75 op ma, 29-03-2010 21:39
Weer een oud topic omhoog!
Sinds de APK een paar dagen heerlijk gereden met Bumpy
Maar vandaag ging ik naar de tandarts...nadat ik terug kwam geen druk op m`n koppelings pedaal..met hangen en wurgen thuis gekomen..
Alles nagekeken en nergens was het nat van de vloeistof..ik heb toen met de vrouw samen de koppeling ontlucht..en ze moest zo`n 5 a 6x pompen eer dat er vloeistof uit kwam, en toen was er weer druk, en alles deed het weer..Rara politiepet.
Geen lek en toch ineens lucht in je koppelingsleiding??
Wie o wie kan me dit raadseltje uitleggen?
Groetjes,
Maurice
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Red Flame op ma, 29-03-2010 22:42
de vloeistof zou ergens moeten blijven, of ergens moet er lucht inkomen.
het kan misschien zo zijn dat je ontluchtingsnippel niet helemaal dichtgedraaid was, het kan ook zijn dat je hulpcilinder gewoonweg naar zijn gootjes is...
zolang ie rijd, gewoon genieten en regelmatig kijken of je niet toch ergens vloeistof vind...
het fijne aan remvloeistof is dat het je verf prima afbijt, dus zie je meteen waar vloeistof gelekt heeft
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Mausje75 op ma, 29-03-2010 22:50
Het was raar...dat ie binnen 1 uur van goed naar niks ging....terwijl ie op de parkeerplek stond.
Totdat ie ineens weer druk verliest ( terwijl ik ergens in de file sta ofzo )
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Arnoud997 op di, 30-03-2010 00:40
Vergeet niet ff een hoontje door de boring te halen anders is je keerring in no time weer gaar.
Iemand hier er trouwens al eens aan gedacht dat de olie in de koppeling van hetzelfde type is (en dus hygroscopisch) als die in het remsysteem en dus eigenlijk elke 3 jaar ververst moet worden? Jaaaren geleden ben ik in de winter een keer door de koppeling getrapt omdat er zoveel water in het systeem zat dat het bevroor (ik had die auto net een week, dus niet echt mijn schuld;)...
Ik durf te wedden dat in 90% van de Minis de koppelingsolie pikzwart is:)
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Mausje75 op di, 30-03-2010 07:35
Hij is net uit de restauratie, dus da's allemaal vers uit de fles
Groetjes,
Maurice
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Kevin1203 op di, 01-06-2010 10:17
Hallo, ik heb gisteren 2 maal 100 kilometer snelweg gereden en toen ik van de snelweg afkwam kreeg ik hem niet meer ontkoppelt, iemand een idee wat het kan zijn? ben op toeren gaan schakelen en dit werkt niet echt prettige kreeg hem niet meer in z'n 1 toen ik til stond, hij ontkoppelt niet meer. Is dit gewoon de hulp cilinder die bij de versnelings bak zit, of is het de cilinder die achter het stuur zit? Help anders kan ik zondag niet mee naar Kaatsheuvel, gr kevin
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door dennisvdh op di, 01-06-2010 11:19
Check eerst je koppelingsreservoir. Als die leeg is, of in niveau is gedaald heb je ergens een lekkage. Laat iemand het koppelingspedaal intrappen terwijl jij onder de motorkap kijkt of de koppelingshevel wel voldoende beweegt.
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Kevin1203 op di, 01-06-2010 11:38
Hij beweegt helemaal niet meer en mijn cilinder die op het koppelings huis zit is helemaal nat. gr kevin
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Crispy op di, 01-06-2010 11:58
Als die nattigheid onder het rubber vandaan komt is het duidelijk dat je cilinder lek is. Reviseren of nieuwe monteren, vloeistof bijvullen, ontluchten, klaar.
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door dennisvdh op di, 01-06-2010 12:27
Inderdaad lek. Uurtje werk en je bent weer op de weg
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Kevin1203 op di, 01-06-2010 13:30
ok geweldig, ga ik gelijk doen, effe en nieuwe halen, toch wel belangrijk een koppeling haha, en dan geliujk de olie verversen van de koppeling DOT 3 was dat toch?
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Mausje75 op di, 01-06-2010 22:32
DOT 3 of 4 maar [i:z3smj4w7]geen[/i:z3smj4w7] 5
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Bartje op di, 01-06-2010 22:58
DOT 3 gebruiken !
Verbazend hoe vaak ik in de diverse onderwerpen DOT 4 tegenkom.. Zowel voor wat betreft het remsysteem als het koppelingssysteem.
Volgens mij heb ik al wel vaker discussies -op remmengebied- gezien over de toe te passen vloeistof. Zeker voor wat betreft de koppeling is DOT 3 meer dan toereikend, hier is de temperatuurinvloed nog veel minder van belang dan bij de remmen.
DOT 4 bevat toevoegingen om de temperatuur van het kookpunt te verhogen. Het vervelende is alleen dat de oudere rubberen onderdelen van het rem- en koppelingssysteem die door Rover/BL/BMC gebruikt zijn niet bestand zijn tegen deze agressievere toevoegingen. Hierdoor gaan remcylinders/koppelingscylinders op den duur lekken. Alleen de latere (injectie ??) modellen schijnen een betere kwaliteit rubbers gebruikt te hebben, maar daar staat dan ook duidelijk DOT 4 op de dop/cylinder vermeld.
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Kevin1203 op wo, 02-06-2010 00:57
ok dan gooi ik er een blik dot 3 in, bedangt voor de duidelijke uitleg.
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door dennisvdh op ma, 07-06-2010 13:00
Vraagje.. op welke plek hoort het kleine rubberen ringetje te zitten op de slave cilinder?
Slave cilinder:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/cl ... plslav.gif
Bij mij lekte de cilinder en dit gaf uiteraard koppelingsproblemen. Gisteren het rubberen kapje opgelicht (stofhoesje) en nu zit er lucht in de leiding (geen druk meer). Had dat ringetje destijds niet gebruikt omdat het probleem toen opgelost was
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door G-force op ma, 07-06-2010 13:43
Het kleine rubbertje is een keering en die moet om de zuiger.
Wat ik heb gedaan is compressor op het gat waar je de slang aan schroef en dan knalt de zuiger er zo uit. Let wel op dat je de veer niet verlies.
Kijk even of de wand goed is anders moet je die nog even honen.
bij monteren even wat remvloeistof op de ring en cilinder, dan krijg je hem er beter in.
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door dennisvdh op ma, 07-06-2010 13:55
Dank je! Dus het ringetje om de linkerkant van nr. 6 op het plaatje?
Compressor heb ik niet bij de hand dus zal het de fietspomp worden
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door G-force op ma, 07-06-2010 14:00
Ja nr 6 en dan wel het voorste schuine deel.
Met een fietspomp heb ik geen ervaring, maar misschien kan je hem ook wel gewoon weer monteren en dan trap op het pendaal. Heb je alleen misschien de boel onder zitten met remvloeistof
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door dennisvdh op ma, 07-06-2010 14:04
Ach, de straat/stoep ligt toch al onder de olievlekken
Merk vanavond wel hoe makkelijk het gaat.
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 07-06-2010 14:39
dat plaatje is van het oude type koppeling, je zuiger zal er dus iets anders uitzien, maar het is in principe alleen een kwestie van dat ringetje er (goed) omheen zetten ...
succes,
Theo van den Bogaard
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door dennisvdh op ma, 07-06-2010 21:39
Bedankt, het is weer gefixed. Meeste werk zijn de bouten losdraaien
Staat lekker veel druk op het pedaal nu.
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door Crispy op ma, 07-06-2010 23:27
Dat rubber ringetje is juist het onderdeel wat het probleem veroorzaakt, die dicht namelijk niet goed meer af. Dat voorste rubber is alleen een stofhoes.
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door G-force op di, 08-06-2010 08:35
En is het nog gelukt met de fietspomp?
RE: Koppeling die druk verliest
Ingediend door dennisvdh op di, 08-06-2010 08:53
Hij sprong er vanzelf al uit...