Koppeling is langzaam ermee gekapt...

default

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

Ik heb vrijdag een mini gekocht, bij de aankoop had ik al onder de motorkap gekeken en toen zag ik dat het dopje van het vloeistofreservoir van m'n koppeling er niet op zat. Dus toen heeft diegene waar ik m van gekocht heb er een dopje op gedaan voor me, in de eerste instantie was er niets aan de hand, maar toen ik gisteren aan het rijden was merkte ik, dat ik moeite moest gaan doen om van versnelling te verwisselen. Toen kwam ik erachter dat ik m'n koppelingspedaal steeds meer moest intrappen, maar op een gegeven moment voelde ik gewoon dattie gewoon niets meer deed, klote rijden is dat trouwens.
Ik heb gisteren toen ik thuis kwam nog even gekeken en met m'n vinger gevoel hoe hoog het peil was in het reservoirtje (is niet doorzichtig). En het peil lag best laag, zou het kunnen zijn dat ik gewoon weer vloeistof moet bijvullen tot net onder het randje?? Of zou het ergens anders aan liggen? En als ik het bij moet vullen, kan ik daar net zulke olie voor gebruiken als gebruikt wordt voor hydraulische schijfremmen (Dot 5 brake fluid) ?

Het gaat trouwens over een Austin Mini uit 85, 1000cc helemaal standaard.

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

Dcircle schreef:
[..] het peil lag best laag, zou het kunnen zijn dat ik gewoon weer vloeistof moet bijvullen tot net onder het randje?? Of zou het ergens anders aan liggen? En als ik het bij moet vullen, kan ik daar net zulke olie voor gebruiken als gebruikt wordt voor hydraulische schijfremmen (Dot 5 brake fluid) ?




Vullen doe je met dot4, gewone remvloeistof. Lekken mag het niet, dus bijvullen is symptoombestrijding.

Ik vermoed dat je hulpcylinder lek is. De hulpcylinder beweegt uiteindelijk de koppelingsarm. Check even of het daar uitlekt.
Een revisiesetje voor die cylinder is niet duur, een nieuwe cylinder wel.

Succes!

Wouter

default

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

Ik sprak nu net een mini freak hier uit de buurt en die zei tegen me dat ik misschien gewoon even het systeem moet ontluchten, dat zou ook best kunnen lijkt me? Alleen jammer dat het zulk klote weer is |:( ik moet nl. buiten werken aan m'n mini

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

Als het alleen ontluchten is dan raak je geen vloeistof kwijt.

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

Ik vraag mij af wat je met DOT 5 moet.

DOT 4 is de remvloeistof die gebruikt wordt bij alle auto's. DOT 5 wordt gebruikt in het race jargon.

DOT 5 mag niet vermengd worden met DOT 4!!! DOT 5 is op siliconenbasis vervaardigd en DOT 4 is op synthetische basis vervaardigd.

DOT 5; heeft het kookpunt hoger liggen en het vervormt minder onder druk (dus een hardere rem, qua gevoel dan). DOT5 heeft het voordeel dat het gemakkelijker te gebruiken is, en veel langer meegaat.
DOT5 in een DOT4 remsysteem lijdt tot corrosie van de rubber onderdelen: niet doen dus.

DOT 4 remvloeistof heeft als positieve eigenschap dat deze vloeistof niet samen te drukken of te persen is, door het rempedaal in te drukken wordt deze remkracht omgezet tot beweging op je schijven/trommels/koppeling.
Nadeel van DOT 4 is dat deze water aantrekt uit de luchtvochtigheid en verwatert. Bij verwatering is de kleur donker ofwel bij zeer oude vloeistof zwart, en dient vervangen te worden te merken aan een sponzige rem druk.

default

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

Ik weet het verhaal achter de remvloeistoffen, maar het was ff een foutje van me, ik heb trouwens alles weer gefiks, t werkt weer prima.

Bedankt voor alle hulp!! :* 8)

btw: Dot 5 wordt niet alleen in racerij gebruikt O:)

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

Dcircle schreef:
ik heb trouwens alles weer gefiks, t werkt weer prima.




Hoe heb je dat nou gefikst dan?

default

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

Alleen vloeistof bijvullen bleek voldoende te zijn O:)

default

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

Ja dat ken ik en over een dag of twee begin je gewoon weer van voor af aan.
Bij mij geschiede het koppelen door al pompende het pedaal in te trappen. Net zo lang tot ie op druk was.
Uiteindelijk bleek de hulpcilinder te lekken. Even een revisiesetje gekocht en na een uurtje deed ie weer wat ie behoord te doen "koppelen"

default

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

Ik had het ook. De foto's van Misty op de aanhanger op weg naar de garage om de hoofddrukcylinder te laten vervangen zijn al ingescanned en zal ik snel proberen te plaatsen.


en jawel, hier is de link :)

[i:2go8zvl6]edit: link toegevoegd[/i:2go8zvl6]

RE: Koppeling is langzaam ermee gekapt...

wat kost zo'n revisie setje?? die van mij lekt n.l. ook