Koppelingsplaten LOS???

default

RE: Koppelingsplaten LOS???

Ik ben al dagen bezig met me koppelingsplaten los te krijgen, heb het nu nog niet voor elkaar.
Overal staat weer iets anders hoe ze los moeten.

Moet ik cylinder 1 en 4 op het bovenste dode punt zetten????

En moet ik het speciale gereedschap hebben om de platen de verwijderen kan ik niet gewoon een universele poelietrekker gebruiken??
Want ik wil een universele poelietrekker gebruiken en om de ring zetten die nu zwart is op de foto..
maar ik krijg hem NIET los!!!
Heb de grote bout en dan wel helemaal uit!!


link

default

RE: Koppelingsplaten LOS???

Ik zou toch echt een vliegwieltrekker gebruiken. Daar zijn die 3 gaten voor die in de eerste ring om de grote bout zit.
Dan moet het zeker lukken. Zoals je het nu hebt kun je geen kracht genoeg zetten.

default

RE: Koppelingsplaten LOS???

jah misschien wel indd, maar moet ik hem dan ook op cylinder 1 en 4 op het dode punt zetten????

En wie kan mijn zn poelietrekker lenen?? om ergens goedkoop kopen?? want om nou 25 euro voor een poelie trekker uit te geven die je 1 keer gebruikt vind ik ook zonde... jah toch??

RE: Koppelingsplaten LOS???

ga er maar vanuit dat je hem meerdere malen nodig hebt. Eigen ervaring erg prettig zo'n ding in huis en je hebt je geld er dik uit.
Voor het verwijderen van je vliegwiel is het niet echt nodig om je cilinders in een bepaalde stand te hebben. Gaat prima in elke positie.
Let er wel op dat je (als je geoefend bent en in de auto je platen vervangt) ongeveer twee à drie uur bezig bent.
Met de trekker gaat het als een speer.

default

RE: Koppelingsplaten LOS???

Wel belangrijk is de stand (dan wel niet ten opzichte van je cilinders). Je moet namelijk zorgen de de "gleufjes" bij de grote bout horizontaal staan maar dan wel met de 2 vliegwiel-bout-gaten boven en 1 vliegwiel-bout-gat onder. Als je dit namelijk niet doet dan kan het gebeuren dan je hem helemaal nooit meet los krijgt.

Voor afbeeldingen etc. moet je maar even op het forum zoeken. Ben op het werk en heb daar niet zoveel tijd voor, sorry.

RE: Koppelingsplaten LOS???

@mini mart; De laatste post begrijp ik niet, waarom moeten de 2 gaten boven en 1 onder?
Ik heb hier nooit op gelet en altijd het spul losgekregen. Soms moest dit wel met geweld en 3 man.

Groet ron

RE: Koppelingsplaten LOS???

achter je vliegwiel zit een c-vormige ring/plaat
(nr 4 op plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... pprigr.gif ) als de opening daarvan naar boven wijst bestaat de kans dat de ring naar beneden schuift en vast komt te zitten achter een randje ( http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/ridge.jpg )van je vliegwiel .. dan kan je trekken wat je wil ..
Dus cilinder 1 op het BDP is wel zo verstandig 8)

En zelfs met een goede trekker kan het een hele klus zijn ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Koppelingsplaten LOS???

hmmmm, heb ik weer wat geleerd.
Houd dit ook in dat de c-vormige ring er maar op 1 manier op past? Het is al een tijdje geleden dat ik een koppeling uit elkaar haalde.

Groet ron

RE: Koppelingsplaten LOS???

@Ayla; het vliegwiel past op 1 manier, ik durf zo niet te zeggen of dat ook voor die C-ring geldt

@crazytuning
25 euro voor een poelie trekker uit te geven die je 1 keer gebruikt



aangezien je al een tijdje bezig bent ..
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 316#264316
.. is die uitgave in verhouding klein 8)

(je mag de mijne wel lenen, maar Tilburg is een beetje ver van Coevorden)


succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Koppelingsplaten LOS???

jah indd ben al poosje bezig.

Ik denk dat het kopem wordt, want niemand kan mij zn ding lenen :S

Iemand 1 te koop voor een prikkie?

RE: Koppelingsplaten LOS???

Ik heb ook nooit problemen met die C-ring gehad, meestal zit dat ding wel iets klem in de sleuf op de krukas. Ik denk dat je wel heel erge pech moet hebben wil dit gebeuren.

Het komt veel vaker voor dat het vliegwiel er helemaal niet afwil. Heb het 1 keer gehad dat ik het vliegwiel er echt niet af kreeg en toen het maar gelaten voor wat het was. was gelukkig niet mijn eigen blok 8)

Dennis

Die morgen een koppeling moet gaan vervangen en dus ook een vliegwiel moet gaan demonteren :|

RE: Koppelingsplaten LOS???

Hallo,
Kan iemand mij uitleggen hoe ik nu verder moet met demonteren? En ook aan de distributie kant? Ik heb een vraagbaak maar werd het niet duidelijker op!
Welke dop heb ik hier nodig?

RE: Koppelingsplaten LOS???

Wat wil je doen met het blokje? Ik neem aan de koppeling eraf?

20. Turn the crankshaft until the 1/4 timing mark on the outside edge of the flywheel is at TDC position. The slot in the crankshaft and flywheel should now be horizontal. It is essential that the crankshaft be correctly positioned before attempting to remove the flywheel as the 'C' shaped washer which locates the crankshaft primary gear will then be positioned with its open side downwards and thus be unable to drop out. If this precaution is not observed, the 'C' washer may fall out of position and cause severe damage and/or possibly make it impossible to remove the flywheel.




21. Knock back the lock washer tab securing the flywheel retaining bolt. Hold the flywheel to prevent it turning and remove the retaining bolt (11/2 in AF). Remove the keyed washer locating the flywheel to the crankshaft.



1,5" dus [size=75:siyupap4](of ongeveer 38mm)[/size:siyupap4] :)

Allemaal op de site van Theo :9

Ditributiekant... Vliegwiel araf, daarvoor moet je een dikke bout los zien te krijgen met de juiste dop.
Dan alle boutjes van je cover losdraaien... Maar dat staat allemaal in "je manual"

RE: Koppelingsplaten LOS???

wat is TDC??
Ik snap dat het vliegwiel dus in een bepaalde posistie moet staan. Maar welke dus? En moet ik daarna dus die grote moer eraf draaien?\\
En daarna zeker mn vliegwieltrekker gebruiken want die heb ik eentje :D

RE: Koppelingsplaten LOS???

Top Dead Count?
Ik gok op BDP, Bovenste dode punt...

RE: Koppelingsplaten LOS???

net MG is born aan het kijken. JAWEL Top Death Centre.
Ik ga het wel uitzoeken!

RE: Koppelingsplaten LOS???

Top Dead Centre = Bovenste dode punt
.. van cilinder 1 en 4, eerst het borgplaatje van die bout terugslaan (uit de horizontale inkepingen) dan je vliegwiel blokkeren en dan kun je die bout gaan losdraaien - zit erg vast, dus een passende dop en een lange pijp, dan inderdaad de vliegwieltrekker er op - ook dat kan weer erg vast zitten ..

succes,
Theo van den Bogaard