koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

hallo heren en dames,

ik ben nieuwe hier en (hopelijk) binnenkort mini eigenaar. HEt is een mini 1000he (geloof ik) uit 1991 in TIP TOP staat. Geen roest nergens. Er zit net een nieuw subframe in, dus dat is ook niet slecht en heeft 87000 km gelopen.
Maar mijn probleem is dat deze auto nog niet apk is gekeurd en de koppling zit vast (hij is 'ingetrapt' en komt niet meer terug). Is dit een grote klus om te maken of is het iets wat zo gedaan is, want ik wil wel weten of deze mini nog wel door de APK heen komt, want de eigenaar wil hem niet door de apk gooien (vanwege de koppling)

ik hoop snel iets te horen, dan kan ik daar op inspelen..

mvg. Iwan

p.s hij moet €1650 kosten (dus ex APK)

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Als de mini een tijdje stil heeft gestaan kan het zijn dat het scharnierpunt/as zit vast geroest... Spuit het eens in met kruipolie, dit kan helpen!

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

ik voel me al een stuk beter, dus het hoeft niet gelijk een kosten post te zijn van tientallen/hondertallen euro's.

dan ga ik hem toch maar kopen....want het is een hele goed mini, alleen dus lang stilgestaan.[/img]

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Het kan ook wat anders zijn, maar het is een veel voorkomende oorzaak!

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

ik laat het nog wel horen, ga nu nog ff pijnzen OF ik het zeker weet dat ik hem ga halen. En dan moet ik hem ff opknappen, APK laten keuren en dan zien we wel verder. (ben een tuning freak, vandaar)

(Alvast) BEDANKT

mvg. Iwan

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Is ook leuk...

Heb je foto's als je hem koopt? Zien we graag!

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

wat ook wel eens wil werken is met een vuistje (dikke hamer) en een beekijzer of een lange staaf(ik heb wel eens een grote lijmtang gebruikt) de moer onder aan het armpje van de koppelling een paar lellen in de goede richting te verkopen.. al dan niet met hulp van iemand die op de koppeling trapt.

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

ik heb de gok toch gewaagd en heb hem gekocht. Heb er foto's van gemakt hoe hij eruit zag TOEN ik hem ging bekijken. er komen reedsen foto's van toen naar toekomst (hoe hij eruit komt te zien) dus nog even geduld.....

bedankt voor jullie tips.......

ik hou jullie op de hoogte...

mvg. Iwan[/img]

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

EEN HEELE GROTE HAMER HELPT WEL DENK! ;)

veel suc6 met je mini :P

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Wacht even, 2 mogelijkheden:
1) het pedaal is ingetrapt, maar komt niet terug en de koppeling is niet vrij.
2) het pedaal is ingetrapt, maar komt niet terug en de koppeling is wel vrij.
1 of 2 is makkelijk vast te stellen: motor UIT, bak in een versnelling en duwen maar. Als de motor mee draait is hij mogelijkheid 1, zo niet,:2!
Bij mogelijkheid 2 denk ik aan bovengenoemde vastzittende armpjes, bij de eerste denk ik aan een vastzittende koppelingscilinder of koppelingspedaal. Die cilinder kan al hij echt kapot is vastlopen op het einde van de slag.
Graag horen we de echte diagnose,
Hugo

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

oke hier dan de diagnose......
hij is ingetrapt en de koppling is vrij. Dus hij is letterlijk ingetrapt.

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Gefeliciteerd! Dan is het hydraulisch systeem in tact. Probeer de scharnierpen van het armpje op het koppelingshuis er eens uit te meppen (eerst borgpennetje verwijderen.....) Graag resultaat melden, dan denken we weer verder.

Hugo

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

ik kan er helaas pas zondag aan sluetelen omdat ik een winkel heb en in de winkel moet staan. Dus ik zal het zondag wel ff melden....ben nog wel een beetje bang dat ik wat stuk maak, maar ik bekijk het eerst ff goed, voordat ik ga beuken.

bedankt voor je tips

mvg. Iwan

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Het is een hydrolische koppeling.
En weet zo niet waar het schanierpunt zit.

De koppeling loopt van binnen de auto door het frame naar de motor en loop direct in een busje waar vloeistof in zit.

Ik weet dus niet waar hij vast zit.

Graag raad.

Dank u.

mvg iwan

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

De koppelings hulpcilinder zit op de deksel link van het blok (als je ervoor staat) Daar zit een scharnierpunt, kijk eens of die erg geoxideerd is...

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Als je de metale leiding volgt loopt hij helemaal naar de linkerkant van het motorcompartemend.

Daar zit een "schanierpunt" met daaronder een klein rubber slangetje.

Is dat het schanierpunt wat je bedoelt want dat is geoccedeert.

mvg iwan

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Hier een afbeeldinkje...


Het kan ook anders zijn, maar het scharnierpunt zit rechts van 10.

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

GEVONDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

heel erg bedankt voor de duidelijke tekening. De 'hendel' vanaf nr 12, staat naar onderen en niet naar boven zoals op de tekening staat aangegeven. Heb er eerst ff kruipolie tussen gespoten, dan morgen ff kijken in welke stand hij staat.
Het is erg moeilijk om hem terug te slaan omdat je er bijna niet bij kan....

maar HEEL erg bedankt. Ik laat wel ff weten of alles is gelukt...

mvg. Iwan

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

je kan je reservoir van je ruitensproeier er even uittillen. dan heb je meer ruimte. als je met een staaf en een hamer op 8,10/8,11 tikt terwijl iemand trapt gaat hij meestal wel los

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

heb het reservoir weggehaald en ik kan er dus beter bij.
Maar ik ben nu al vanaf 10:00 bezig en er komt geen beweging in. Ik begin nu te twijfelen of hij naar boven of naar onderen moet.
Op de tekening staat volgens mij een mechanische koppling, want hij komt niet overeen met mijn kopppling.
tussen nr 12 en de 'olie' cilinder zit bij mij 4 cm ruimte (en er is een beetje speling op het kopplings pendaal). Moet ik hem nu naar boven slaan, zodat de ruimte tussen nr 12 en de 'olie' cilinder minder wordt of moet ik hem naar onder slaan zodat de ruimte groter wordt. Want ik snap het niet meer en begin de moed te verliezen.....

HELP!!!!!!

mvg. Iwan

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

moet de motor misschien lopen en dan pas terug slaan of hoe moet het, want ik kom hier echt niet verder mee....

mvg. Iwan

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

nee je hebt een verto (da's het merk) koppeling met een kort armpje en een cylinder die schuin staat.

principe is het zelfde ..maar het hangt er van af of je pedaal nu in of uit staat.

als je trapt gaat de zuiger uit en het armpje drukt dus naar binnen ( da's horizontaal richting radiator). tenzij hij vast zit op de "in" stand dan moet je de andere kant op.


het idee is dat hij weer soepel gaat lopen dus je moet de zuiger helpen (naar binnen toe dus) ..terug veren zou hij moeten doen met een veer die in de koppeling werkcylinder zit en de veren van de drukgroep.

hij gaat vast zitten op punt 8,10 doordat de as staal is en de deksel aluminium (verschillende metalen reageren) dus daar moet je smeren.

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

HET IS GELUKT.......... de hele ochtend eraan wezen slaan en trekken, en eindelijk rond 16:00 was hij los. Eerst was het beetje bij beetje, toen de hele tijd koppling intrappen, slaan, intrappen, slaan en dat de hele tijd....heen en weer en toen was hij los...

BEDANKT ALLEMAAL VOOR JULLIE REACTIES, ER ZIJN FILMPJES en FOTO'S GEMAAKT, DUS IK ZAL BINNEKORT WEL FF EEN LINK HIER NEERGOOIEN....

mvg. Iwan

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

iwan schreef:
BEDANKT ALLEMAAL VOOR JULLIE REACTIES, ER ZIJN FILMPJES en FOTO'S GEMAAKT, DUS IK ZAL BINNEKORT WEL FF EEN LINK HIER NEERGOOIEN....



En ondertussen zijn we een jaar verder en heb ik nog steeds geen foto's of filmpje gezien ;)

Ik heb gisteren het volgende geconstateerd.
Omdat bij mij de koppeling onderin bleef staan hadf ik het vermoeden dat de plunjer of hefboompje/armpje, welk in de koppelingsdeksel zit, ook vast zat.
Maar, dit bleek dus niet zo te zijn.
Tussen de plunjer en deksel zat erg veel speling en bovendien kon ik de plunjer in het rond draaien.
Dit kon dus alleen betekeken dat het kogeltje onder aan de arm was afgebroken.
En dit klopte dus ook. Nadat ik de boel uit elkaar had gehaald, kwam het afgebroken deel ook naar boven.
Dat het afgebroken was, was ook eigenlijk geen wonder. Het gat waar het kogel van het armpje in viel was ovaal geworden en geheel uitgesleten.
Samen zorgden zij er voor dat de kopeling niet meer werkte.

Ik heb nu een nieuwe plunjer, deksel en armpje en wil de boel weer monteren.
Moet er tussen de kogel van het armpje en de plunjer nog een smeermiddel of is het een droge beweging?
Volstaat het als ik de boel in een teflon laagje spuit?

grtzz Martin

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Ik heb ook het probleem dat in dit geval mijn '97 coopertje een paar maanden amper gereden heeft, ik wilde gaan rijden en toen...

Ik had de motor gestart, de versnelling stond al die maanden vrij, maar nu wilde ik mijn koppeling intrappen, maar dan ging vreselijk zwaar en nu komt 'ie van de stand "ingestrapt" niet meer terug :( het pedaal terugtrekken met flinke spierkracht wil ook niet. Het pedaal zit moervast. Hoe aan te pakken? Ik weet erg weinig van auto's... afslepen naar een garage?? |:(

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Hey Sieraad :)

Niet meteen naar de garage, gewoon een grote spuitbus WD40 kopen (heeft iedere DHZ) en vooral linksonder een en ander een tijdje in de week zetten. Als je voor de mini staat zit er op de linkerkant van het motorblok, onder het ruitensproeierreservoir, optillen en opzij leggen, een beetje tapstoelopend deksel met daarop een hefboom. Die moet je hebben >:) Zowel de as die daar het blok ingaat als alle draai- en geleidingspunten die je op de hefboom kunt vinden flink in de WD40 zetten en een nachtje in laten trekken. Wellicht is de volgende dag het probleem opgelost, anders de procedure gewoon herhalen :)
Alle andere suggesties met vuistjes, hefbomen enzo kun je daarna alsnog proberen, maar niet iets moeilijk doen wat misschien ook makkelijk kan.

Succes, Jos

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Sieraad, '97 Cooper wordt iets bewerkelijker omdat de rembekrachtiger nogal in de weg zit :( Het voorgaande verhaal gaat nog steeds op alleen zul je je wat meer in bochten moeten wringen om bij de koppeling te komen. Gelukkig zit er een mooi stevig spuitbuisje bij de bus WD40 :)

Groet, Jos

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Bedankt voor de tips! Gaan we wederom proberen, wordt allemaal duidelijker zo... nu nog vrije tijd om af te reizen naar en te werken aan... Mijn Coopertje... toch raar dat 'ie van '97 is en dit nu al voorkomt :? Maar hij heeft een paar maanden stilgestaan in de zomer, daar kan het aan liggen...

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Het kostte een slurp WD40, een tikje vanaf de onderkant tegen het handeltje van de koppeling, dat was uiteindelijk de oplossing! We hebben de grootste schroevendraaier gebruikt en hoefden niet eens hard te tikken! :D :D

Bedankt voor de tips mensen! Nu nog wachten tot 'ie de "winterstal" weer uitmag! 8)

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Mijn mini '92 cooper heeft 4 weken schuin omhoog naar voren gestaan. Aangezien ik het subframe achter heb vervangen. Nu was ik vanavond klaar en had alles bevestigd, en was er aan toe om een rit te maken!

Na het starten kreeg ik m'n koppeling 3 keer ingetrapt, en nu zit deze ook muurvast! Het leek wel of hij net als met het pompen op de rem steeds iets hoger kwam te zitten. Ik kan de auto wel in alle versnellingen wegduwen, dus dat zou op probleem 2 als hierboven beschreven kunnen duiden. Dit ga ik morgen ook controleren. Maar ik heb er niets over kunnen terug vinden dat het pedaal steeds hoger komt te zitten.

Iemand hier nog een suggestie over?

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

oke ff een oud topic ophalen.

een half jaartje geleden had ik het probleem dat de koppeling na een lang stuk snelweg fftjes bleef hangen.
toen het systeen van nieuwe vloeistof voorzien en het hendeltje opgeschuurd en ingevet.
en alles werkte weer naar behoren

een paar weken geleden merkte ik dat de koppeling wat zwaarder ging en toen weer dat hendeltje opgeschuurd en ingevet.
dit hielp echter niet veel.

zondag 26 april gewoon naar de clubdag gereden wel met een zware koppeling maar verder geen problemen.
toen heb ik donderdag 30 april de auto weer gepakt en een paar km gereden.
savonds wou ik naar huis toe vanaf een verjaardag en toen ging eerst de koppeling inene heel erg licht toen inene heel er zwaar en vast zat hij.
eerst MR X gebeld en die dacht dat het de koppelingscilinder was.
anwb gebelt na een uurtje waren ze er en na veel martelen ge koppeling niet los gekregen.
en hebben ze me naar huis gesleept.
de anwb denkt dat de koppeling vast zit in het koppelingshuis.
hij staat nu dus in stand 2 van de eerder genoemde opties.
hoe kan ik dit het beste loskrijgen ?
de moter zit nog ingebouwd.
ik ga het wel eerst proberen met de wd 40
maar als er nog andere tips zijn graag.

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

ik heb de hulpkopplingscilinder vervangen.
allen nu blijft de koppeling nog steeds uitstaan en de dubbele bouten om de koppeling mee af te stellen rammelen als een gek als hij loopt maar hij moet nog ontlucht worden maar lijkt me dat hij nu wel in de kopplingscilinder moet schieten.
het hendeltje kan ik wel gewoon met de hand de cilinder indrukken maar hij komt net zo hard weer naar buiten.
iemand een idee wat het kan zijn of hoe op te lossen ?
het blok zit nog in de auto

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Kijk eens naar het slangetje dat vanaf de traverse naar de koppelings hulpcilinder gaat.
Even demonteren en doorblazen met weinig lucht.
Dit moet zonder moeite gaan in beide richtingen.
Dit slangetje wil nog wel eens zwellen van binnen als het wat ouder wordt en kan dan gaan werken als een soort terugslagklep die het terugvloeien van de rem (koppeling) olie verhinderd waardoor de koppeling niet meer terug komt, of omgekeerd zodat je de koppeling niet meer vrij kunt trappen.

Dit uit eigen ervaring.

Succes.

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

er zit nu erg veel lucht in de leiding omdat de cilinder vernieuwd is dus ontluchten zou kunnen helpen ?

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Ja, ontluchten moet je zeker als de hulpcilinder vernieuwd is of eventueel een leiding of slang van het koppelingsysteem, want voor een storingsvrije werking mag er geen lucht in de leidingen of cilinders zitten.
Maar ik zou voordat ik zou ontluchten toch eerst het slangetje demonteren en controleren dat het echt goed open is.
Als je namelijk eerst ontlucht en het blijkt toch in het slangetje te zitten moet je daarna weer opnieuw beginnen met ontluchten.
De rest van de leiding (staal) kan weinig mee gebeuren of er moet een knik in gekomen zijn of ergens dicht geknepen zijn.

Succes.

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

ontluchten had ik nog niet gedaan omdat ik dacht dat er nog iets kapot was omdat het hefarmpje naar buiten bleef staan.
dat dach die vanzelf de zuiger van de cilinder naar binnen drukte.
dan zal ik hem van de week eens ontluchten en dan horen jullie het wel.

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Het hefamrpje moet inderdaad vanzelf de hulpcilinder ingedrukt worden als de koppeling niet bediend wordt..
Dit gebeurd door de veerdruk van de drukgroep in het koppelingshuis.
Als je dit hefarmpje moeiteloos 3 - 5 centimeter heen en terug kan bewegen en de dikke as met de twee dikke moeren waar het hefamrpje in zit gaat mee op en neer (heen en terug) is er in het koppelingshuis iets aan de hand.
Als deze as niet mee heen en terug gaat en je kunt het armpje wel over die afstand bewegen dan is waarschijnlijk het bolletje onder aan het armpje afgebroken en moet je het armpje vernieuwen.
Als de as wel mee heen en terug gaat is er iets aan de hand met het druklager of de drukgroep en dan zal op z'n minst het koppelingshuisdeksel er af moeten om te zien wat er aan de hand is.
Dit kan zonder de motor er uit te halen.
Welke koppeling zit er in, Verto of pre verto ?
Als het een verto is zou de afstandsbus die op de drukgroep zit (waar het druklager tegenaan moet duwen als je de koppeling intrapt) doorgesleten kunnen zijn waardoor het druklager de koppeling niet meer kan bedienen

We horen wel.

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

oftewel ik heb had een dubbel en tegelijktijdig defect |:(
hoeveel werk is het op het hefarmpje te vervangen en wat moet je dan allemaal loshalen ?
want volgens mij beweegt de dikke as met de twee dikke moeren niet mee als ik hem beweeg.
zal ff kijken of ik morgen tijd heb om daar naar te kijken om het zeker te weten.
ik had een hulpcilinder met het ontluchtingsnippel aan de zijkant dus dat is volgens mij een verto.
en dan zit er nu een hulpcilinder voor een pre verto op dus met ontluchtingsnippel bovenop de cilinder.

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

De hefboom demonteren is niet veel werk.
Waar de hefboom op het koppelingshuisdeksel zit (bij de dikke as) zit een pen met een splitpen erdoor.
Deze splitpen moet je verwijderen en dan kun je de pen waar die doorheen zit er uit trekken en de hefboom dan naar boven er uit trekken.
Onder aan de hefboom moet een druppelvormig bolletje zitten dat in de dikke as past.
Als dit er niet meer aan zit is dit afgebroken en moet je de hefboom vernieuwen, en niet vergeten om het afgebroken bolletje uit de as te halen anders past de nieuwe niet.
De dikke as moet je dan met de hand kunnen bewegen en rond draaien.
Als dit niet kan moet die eerst gangbaar gemaakt worden (WD 40 en een sleutel of tang) en dan zou dat jouw probleem wel eens kunnen zijn.
Voor wat betreft de hulpcilinder is de verto wat anders van model en zit op een plaat op het koppelingshuisdeksel en is de hefboom korter dan een pre verto.
De ontluchtingsnippel moet bij beide aan de bovenkant zitten want als die aan de zijkant zit krijg je het achterste gedeelte van de cilinder niet goed onlucht.
Of verto en pre verto onderling uitgewisseld kunnen worden weet ik op het moment niet (nog nooit geprobeert).

We horen wel.

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Hallo daar...

tot voor kort zat ik met hetzelfde probleem.
Heb op advies van 1 van onze medelezers het 'armpje' geschuurd en gesmeerd, daarna ontlucht en tada...

Alsnog bedankt voor degene die gereageerd hebben. \\:)/

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

vandaag ff met de mini bezig geweest.
met veel moeite de splitpen eruit gekregen alleen het nu het pennetje nog en die zit muurvast volgens mij.
de dikke as kan ik niet naar binnen of buiten duwen as staat trouwens ook naar buiten dus denk dat het hefboompje het probleem is.
ben al aan het zoeken geweest voor een andere maar heb ze nog niet kunnen vinden.

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

De pen kan inderdaad muurvast zitten in het koppelingshuisdeksel en het kan een groot probleem zijn om die eruit te krijgen omdat je er moeilijk bij kan komen om te tikken met een hamer.
Een andere optie is om het koppelingshuisdeksel te demonteren zodat je op de werkbank het pennetje eruit kan halen en de dikke as met druklager weer goed gangbaar kunt maken als deze ook vast zit.
Dit is wel wat werk maar bespaart vaak veel tijd en frustratie en kapotte handen, en vaak de enige mogelijkheid om het probleem goed opgelost te krijgen.
Dit doe je als volgt.
Zet de mini aan de voorkant omhoog en plaats bokken onder het subframe bij de subframebevestiging tegen het schutbord (vloer) en laat de mini daar op rusten.
Demonteer de grill, ruitesproeiertankje en de luchtinlaatbocht in het rechter binnenscherm om ruimte te maken zodat je bij de bouten van het deksel kunt komen.
Maak de twee bouten van de rechter motorsteun los en krik dan de motor aan die kant iets op zodat de motorsteun vrij ligt van het subframe.
Als je een verto kopeling hebt demonteer dan ook de koppelingshulpcilinder en montageplaat van de cilinder.
Als je een pre verto hebt kan deze blijven zitten.
Als je een oud model startmotor hebt (solonoide op het binnenscherm) demonteer dan ook de startmotor en maak de dikke kabel die naar de startmotor gaat los van de solonoide.
Dan kun je de bouten van het koppelingshuisdeksel eruit draaien ( 9 stuks ? ) en het deksel van het koppelingshuis verwijderen.
Het los en vast draaien van de bouten is priegelwerk, weinig ruimte, zeker aan de onderkant, maar het gaat wel op deze manier.
Demonteer dan het hefboompje en de dikke as en maak ze goed schoon (opschuren) evenals de gaten waar deze inzitten zodat de as en het pennetje van de hefboom soepel kunnen bewegen in het gat en de hefboom.
Controleer ook je druklager of het soepel draait en dat het geen hard rammelend geluid maakt bij het draaien.
Als het niet lekker draait of veel lawaai maakt vernieuw het dan want als het kapot gaat heb je weer hetzelfde werk om het dan te vernieuwen.
Bij het monteren kun je de as en het pennetje evenals de gaten dun insmeren met kopervet of een vet op grafietbasis zodat het in de toekomst niet mer zo makkelijk vast gaat zitten.
Monteer het pennetje van de hefboom tegenovergesteld van hoe het zat zodat je de splitpen aan de andere (boven) kant hebt zitten.
Dit maakt het in de toekomst makkelijker als dat nodig mocht zijn om de hefboom te demonteren en gangbaar te maken.

Succes, en we horen wel.

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

en? hoe staat het er nu voor?

denk dat het tijd word dat we je blok maar een keer gaan wisselen.

heb je deze week nog een keer tijd s'avonds? komen we ff langs ;)

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

mr x schreef:
en? hoe staat het er nu voor?

denk dat het tijd word dat we je blok maar een keer gaan wisselen.

heb je deze week nog een keer tijd s'avonds? komen we ff langs ;)





met idd een blokwissel in het achterhoofd heb ik niet gedaan wat Belske hier schreef.
wel ben ik er nog ff mee bezig geweest maar het is niet gelukt.
ik had het wiel eraf gehaald en dan kan je met een breekijzer bij het pinnetje komen [size=85:1wc71jo0](via die weg is ook de splitpen eruit gegaan) [/size:1wc71jo0].
breekijzer op het pinnetje gezet en een aantal flinke klappen uitgedeeld wat niet mocht baten.

Peter ik ben elke avond wel thuis en meestal overdag ook wel

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Vrijdag is Peter geweest en Peter heeft de luchtinlaatbocht eruitgekregen en is nog ff met het pinnetje bezig geweest maar we hebben hem niet los gekregen.
vandaag heb ik bij paps een vers geslepen beitel opgehaald en morgen ga ik de kop van het pinnetje eraf slaan.
en dan vanaf de bovenkant het pinnetje eruitslaan.
wil dit niet dan uitboren.
de kogel van het hefboompje is die makkelijk uit het koppelingshuis te krijgen ?

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

zo vandaag bezig geweest met het hefarmpje.
eerst met hammer en beitel wat niet echt wou.
toen iemand met een haakseslijper erbij gehaald.
en slijpen maar de kop eraf.
toen met een slagpen tikken maar die was te kort om ook maar eenigzins kracht op uit te voeren met de hamer.
dus de slagpen 4x zo lang gemaakt.
en ja dat werkte wel tenkoste van 1 van mijn lampen maar daar zat toch al een barst in en is ook al een vervanger voor die er nu echt inmoet omdat ik met deze niet meer mag rijden.
nou hierbij wat foto's









ik heb de kogel die aan het hefarmpje hoort te zitten niet gevonden.
hoe weet ik dat hij eruit is en waar zou hij kunnen zitten.
de 2de foto is de plek waar het hefarmpje heeft gezeten op het koppelingshuisdeksel.
de foto's zijn met mijn foon gemaakt als jullie betere foto nodig hebben zeg het dan ff dan loop ik met het fototoestel naar de auto

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

die kogel hoort in die uitsparing te zitten in die centrale as waar die grote moer op zit. Als ie daar niet in zit, is het de vraag waar dan wel?
Ik weet eigenlijk niet of ie op enige manier in het koppelingshuis kan komen, lijkt me waarschijnlijker dat ie gewoon ergens op straat is terecht gekomen...

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

ik hoorde dat bij mij hoogstwaarschijnlijk het kogeltje er nog inzit dus ff een beetje olie erin laten lopen en dan zien hem eruit te pulken.
een ander hefboompje heb ik al.

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Het bolletje kan niet in het koppelingshuis terecht komen want de as zit rondom opgesloten in het deksel en kan ook niet naar onderen weg want het gat in de as is taps en wordt naar onderen smaller waar het bolletje niet doorheen kan.
Op de tweede foto lijkt het of het bolletje er nog inzit.
Goed inspuiten met kruipolie en proberen ruimte te maken door het bolletje te bewegen en te draaien dan proberen het met een puntbektangetje te pakken of als je die hebt, met een dunne magneet die sterk genoeg is het ding eruit te vissen.

Succes.

default

RE: koppling zit vast wat kan het probleem zijn??

Nog even een aanvulling,

Controleer als je het bolletje eruit hebt of je de dikke as moeiteloos met de hand kunt bewegen en ronddraaien zodat je zeker weet dat die niet vast zit.
Het bolletje van de hefarm kan eigenlijk normaal gesproken niet afbreken tenzij het door sluitage zo dun is geworden dat het de drukkracht van de drukgroep niet meer aankan, of doordat de dikke as zo vast zit dat door het intrappen van het koppelingspedaal het bolletje afbreekt.

We horen wel.