Kortsluiting benzinepomp

RE: Kortsluiting benzinepomp

Dag allen,

Sinds donderdag trotse bezitter van een SPI uit '96. Helaas duurde het enthousiaste maar kort; na een aantal testritjes sloeg de motor af. ANWB is gekomen en constateerde dat de benzinepomp kortsluiting zou geven.

Nu heb ik wat zitten rondneuzen in de workshop manuals en webshops. Ik kom een losse benzinepomp tegen, maar ook met gehele 'tank fitting'. Nu is mijn vraag of het vervangen van alleen de pomp genoeg zou zijn.

Daarnaast: ik vraag me af of het vervangen van de pomp geen symptoom is; wellicht is er iets dat de pomp laat kortsluiten o.i.d? Zijn de zekeringen in dit geval nog in orde, of moet die vervangen worden? (Het was daarnaast bijzonder warm op die dag, ik kan het niet laten om te denken dat het daar iets mee te maken zou kunnen hebben.)

Groet,
minimalist

(Hoop deze Mini lang te bezitten en ervaring op te doen met het kleine sleutelwerk. Hoor graag hoe de ervaren Mini-bezitter met zo'n probleem omgaat.)

RE: Kortsluiting benzinepomp

Hallo Minimalist,

Vervelend dat je nu al met problemen zit, maar voor alles is een oplossing :)

kortsluiting is natuurlijk niks anders dan een onderbroken circuit, als de ANWB meneer dit direct op benzinetank gemeten heeft dan wil ik geloven dat het probleem in de pomp zit. Deze pompen gaan af en toe stuk.

Om je vraag te beantwoorden, een losse pomp is goedkoper en een klein beetje meer werk dan het vervangen van het geheel. persoonlijk zou ik kiezen voor de losse pomp omdat ik me niet kan voorstellen dat er een defect zit in tank fitting. En als je toch bezig bent kan je ook meteen je brandstoffilter vervangen ( die zit onder de auto aan het achtersubframe ).

Het probleem kan natuurlijk ook in de rest van de bekabeling zitten, onder je motorkap ligt op je rembekrachtiger een zwarte doos. hierin zit het onder andere het relais voor je brandstofpomp, wanneer je je auto op contact zet zou je deze moeten horen klikken (1x), hetzelfde geldt voor van contact af zetten. (als je deze klik niet hoort zit het probleem onder je motorkap en niet bij de brandstofpomp)

vanuit deze box gaat de bekabeling langs de 'fuel shut off switch', deze zit ook onder de motorkap maar dan boven je koppelingsmastercilinder aan het schutbord. ook deze kan het probleem veroorzaken, evenals een kabelbreuk op een andere plek.

succes :)

RE: Kortsluiting benzinepomp

Heel erg bedankt voor je antwoord, hartsemaster. Ik ben nogal theoretisch ingesteld, dus iedere invalshoek van een ervaren Mini-eigenaar wordt erg gewaardeerd!

hartsemaster schreef:
als de ANWB meneer dit direct op benzinetank gemeten heeft dan wil ik geloven dat het probleem in de pomp zit.



De monteur van de ANWB heeft inderdaad direct op de tank gemeten. Ik herinner me nu dat hij ook nog getracht heeft de spanning 'om te draaien' o.i.d., helaas lukte dit niet. (Er ontstond wat rook; dus i.c.m. brandstof niet fijn.) Daarmee lijkt een probleem in 'de rest van de bekabeling' vrijwel uitgesloten?

Bedankt voor je uitleg over de relais en inertia switch, helder!

Groet,
minimalist

RE: Kortsluiting benzinepomp

Graag gedaan! :)

Dat er zich meerdere problemen in één keer voordoen in de kabelboom lijkt me zeer onwaarschijnlijk. je kan voor de zekerheid altijd een voltmeter aan de bekabeling doen (ipv je benzinepomp) om het te controleren.

De volgende stap is in ieder geval de benzinetank uitbouwen, dit is niet veel werk.
Ik zou het stap voor stap kunnen uitleggen maar ik denk niet dat dat nodig is :)

zodra je die er uit hebt kan de tank fitting er eenvoudig uithalen en inspecteren.

ik ben benieuwd wat je gaat vinden, succes in ieder geval d:)b

RE: Kortsluiting benzinepomp

Ik heb hem even laten controleren door een kennis en die kwam erachter dat het aan de zekering lag. Zekering is vervangen (20 amp i.p.v. 10). Echter valt de motor nu stil als ik het gas loslaat. Stationair draaien doet hij redelijk.

Ik gok dat het probleem nu wel aan de benzinepomp ligt, dus hoop deze zelf te kunnen gaan vervangen. Ik zou niet weten wat het anders kan zijn.

Update (21:51): na wat rondrijden lijkt alles weer in orde. Ik denk dat het goed is om de pomp wel sowieso te vervangen, maar voor nu ervaar ik geen problemen meer.

RE: Kortsluiting benzinepomp

Top dat het voor nu opgelost lijkt te zijn, ik zou alleen wel voorzichtig zijn met het vervangen van een zekering door een die een veel grotere weerstand aan kan.
Als een zekering kapot is gegaan, betekent dat dat er natuurlijk wel ergens anders in het elektriciteitscircuit iets fout is gegaan!

Voor je het weet is er nog steeds kortsluiting, maar brandt die nu door zodra het voorkomt. Helemaal als het met de benzinetank te maken heeft zou ik daar extra voorzichtig mee zijn!

RE: Kortsluiting benzinepomp

En als je toch bezig bent kan je ook meteen je brandstoffilter vervangen ( die zit onder de auto aan het achtersubframe ).




een nieuw filter stroomt in ieder geval beter door, misschien dat de pomp dan minder hard hoeft te werken ...

hoe oud is de benzine die er nog in de tank zat?

succes met je aanwinst,
Theo van den Bogaard

RE: Kortsluiting benzinepomp

Vandaag wederom met een ANWB-monteur gesproken (compleet ander probleem) en die raadde het vervangen van een grotere zekering ook ten zeerste af. Ik ga deze dus weer vervangen voor de 10 amp.

De benzine zou wel eens redelijk oud kunnen zijn, wellicht een paar maanden zo niet meer.

Bedankt voor jullie inzicht, Theo en Arie!

RE: Kortsluiting benzinepomp

Nogmaals bedankt voor alle adviezen!

Vandaag de benzinepomp kunnen vervangen. Weliswaar geen origineel, aangezien deze niet te vinden was zonder de gehele tank fitting. Tot zover ervaar ik geen problemen meer. Alleen de pomp klinkt significant luider dan ik me kan herinneren; ik weet niet of ik me zorgen moet maken. Bij het monteren van de pomp zei iemand oude benzine te ruiken (bezinksel), dus dat zou wel eens mee hebben kunnen helpen aan het probleem.

Volgende stap is de brandstoffilter.