Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Heb vandaag een halve dag gespendeerd om mij hs4 af te stellen maar helaas zonder succes.
Stationair loopt die prima, zodra ik gas geef begint die te stotteren en gaat die niet lekker,
Hoe warmer het blokje wordt hoe slechter die begint te lopen.

Iemand ideeën?
Wellicht heeft iemand hier in de omgeving Almelo een beetje tijd om me op weg te helpen?

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Nou, je vertelt ons niet veel, dus dan eerst maar enkele vragen beantwoorden, zodat we enig idee krijgen over de toestand (welstand) van je auto. Gaat het over een Mini? Welk bouwjaar? Een 850, een 1000 of een 1275 motor?
Heb je de auto pas, of heb je hem al lang? Wanneer heb je er voor het laatst (goed) mee gereden?
Als een motor stationair wel loopt en bij enig gas geven 'de geest' geeft, ligt dit meestal aan een te mager mengsel.
Dat kan komen, doordat de zuiger die in de beker zit waar de sproeiernaal
Als je het slangetje wat de benzine aanvoed aan hangt niet omhoog komt. Bovenop de beker zit een zwart gekarteld dopje. Daaronder moet een beetje olie zitten. Heb je dat in orde?
Als je het slangetje wat de benzine aanvoert naar de carburateur loshaalt van de deksel van de vlotterkamer en je laat de startmotor een paar tornen doen, komt er dan bij elke omwenteling een straaltje benzine uit de slang?
Als je antwoord hebt gegeven op deze vragen, kunnen we aan de hand daarvan verder gaan met het oplossen van het raadsel.

default

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Kun je in het kort uitleggen hoe je dit hebt gedaan?
Voordat mensen dingen gaan roepen die je al lang weet.

Ben hier laatst ook aan begonnen en heb me er via het forum goed doorheen kunnen worstelen. Beter dan bij de stelschroef (moer) onder de carburateur.

Maar om alvast iets te noemen:

Ontsteking moet goed zijn.
Bij gas geven stotteren betekent misschien dat de vacuumslang naar de verdeler lek is of dat die niet losgekoppeld is geweest tijdens het afstellen van je hs4.

of iets met benzine toevoer, waar iemand anders wellicht meer over kan vertellen

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Excuus voor de summiere info,

Het is een mini 1000 uit 1990 met dus een HS4 carburateur.
Heb de auto nu een aantal maand en toen ik het kocht liep die als een zonnetje.
Nu met het koude/vochtige weer word het wat minder.
Heb nu met de stelschroef aan de onderkant van de carburateur gedraaid en ook met de "fast idle screw".
Op de plek waar eigenlijk de Trotthle stop screw moet zitten, zit niks er zit nu een soort van blauwe afdichting op.

Er zit genoeg olie op de carburateur, heb dit zaterdag bijgevuld. dit kan het probleem niet zijn.

Ik heb vanavond tijd om er weer mee verder te gaan,
Zal kijken wat de slang van de benzine toevoer doet, of die regelmatig benzine krijgt.

Of kan ik nog eerst ergens anders naar kijken, gezien het eerst wel mooi liep toen ik de auto kocht?

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Kijk, dit verduidelijkt al een boel.
Dit wijst in twee -mogelijke- richtingen.
1 De demper (zuiger) in de beker moet omhoog gaan als de smoorklep open gaat, zodat er meer lucht naar binnen komt en daar voldoende benzine uit de sproeier aan toegevoegd wordt. Als de demper vast gelopen is in de beker, gaat dit niet goed. Je schrijft dat je olie hebt toegevoegd in de nek van de beker. Goed zo. Nu een vraag; je schroeft het zwarte dopje los en trekt dat dan omhoog zodat het zuigertje onderaan uit de olie omhoog komt. Bij het omhoog trekken, moet het zuigertje uit de olie getrokken worden. Wanneer je die trekbeweging wat vlug doet, laat de olie niet snel genoeg los en trek je de demper mee omhoog. Als dan het zuigertje toch uit de olie komt, valt de demper terug naar beneden en met een klopgeluidje komt de zuiger op de bodem.
Vraag; heb je deze beweging van de demper gehoord? Zo niet; draai het zwarte dopje nog eens los en trek het zuigertje met enig geweld uit de olie. Dan moet je de demper horen bewegen.
2 Er komt te weinig benzine. Tegenwoordig hebben we heel fijne benzine. Daar wordt een plantaardig product aan toegevoegd. Dat product is hygroscopisch en wordt daarom kunstmatig van water ontdaan. Daarmee is het niet stabiel meer. De hygroscopiciteit neemt sterk toe. Meestal rijden we overdag met onze auto en elke liter benzine die we verstoken daar komt een liter buitenlucht voor in de tank. Afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten zit er een hoeveelheid water in die lucht. 's nachts (met name 'onder de ochtend' is de omgevingstemperatuur lager dan overdag. De lucht in de tank wordt kouder en kan minder goed de aanwezige waterdamp vast houden. Die condenseert tegen de binnenwand van de tank. Dat water verzamelt zich op het diepste punt van het benzine systeem. Dat is de leiding die van achter naar voor onder de auto doorloopt. Dat is gewoonlijk niet een koperen leiding. de leiding is van een ijzer legering die eigenlijk niet mag roesten. Dat het woord eigenlijk in de zin staat, betekent dat er toch roest ontstaat.
Helaas levert de plantaardige toevoeging aan de benzine ook een goede omgeving op voor algengroei. Het een met het ander bezorgt ons een verstopte benzineleiding. Dus, als de benzine niet uit het slangetje 'gutst' als je de motor met de startmotor laat ronddraaien, is de benzineleiding 'verdacht'.

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Bedankt voor de reactie, wordt erg gewaardeerd!
Ik zal het vanavond eens testen.

Zal mijn bevinding delen !

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Net direct de demper gecheckt en dit was ok.

Ik vond het lijken alsof het op 3 poten liep.
Verdelerkap eraf gehad en de contactpunten iets opgeschuurd, leek iets effect te hebben.
Toen de bougies er uit gedraaid en constateerde dit:


Nu kan een nieuwe verdelerkap en rotor geen kwaad natuurlijk maar denk dat de kleppen niet goed staan, kan iemand dit bevestigen?

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Niet te hard van stapel lopen! Het opsporen van een storing bij een automotor is een kwestie van systematisch tewerk gaan.
Leuk dat je alvast de bougies eruit gedraaid hebt en daar een foto van gemaakt, maar er is niks bijzonders aan te zien.
Natuurlijk kan je ook nieuwe bougiekabels en een verdelerkap kopen, maar, als daar niks mis mee is, waarom zou je dat dan doen?
In diezelfde tijd had je kunnen nagaan of er behoorlijk benzine uit de carburateurslang komt.
Als je het idee hebt dat de motor maar op drie cilinders loopt, dan kan je dat controleren door een voor een achtereenvolgens de bougiekabels van de bougies los te trekken. Als je er een lostrekt, moet dat te horen zijn aan het motorgeluid. Houd je er rekening mee dat je een behoorlijke oplazer kunt krijgen als je met je ene hand een kabel lostrekt en met je andere hand steunt op het metaal van de auto?
En, het is een goed idee van je om eens naar de speling van de kleppen te kijken. Maar zullen we dat nog even bewaren tot we vastgesteld hebben of / dat er behoorlijk benzine uit het slangetje komt?

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Zal vanavond checken of die voldoende benzine krijgt.

reden om wat nieuwe spullen te bestellen is dat het blokje al een stuk beter liep nadat ik de contactpunten aan de binnenkant van de verdeler kap had schoongemaakt.

Als ik trouwens flink gas geef, is er een knal te horen een steekvlam uit de luchtinlaat van de carburateur.
Is dit niet al een teken dat het voldoende benzine krijgt?

default

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Dat kan een teken zijn dat de ontsteking iets te vroeg staat of misschien een inlaatklep die net niet helemaal sluit ?

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Paar dingen getest vanavond.

Benzineslang van de carburateur gehaald om te kijken of er benzine uit kwam wanneer ik startte, dit is nu bevestigd, er komt nu wel degelijk benzine uit de slang.

Heb ook bij stationair draaien steeds een andere bougie dop er af getrokken.
Bij elke bougie hetzelfde effect, het begon veel slechter te lopen.
Dit blijkt dan ook niet het probleem te zijn.

En nu? |:(

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Jammer dat je meteen aan de carburateur bent gaan draaien.
Wanneer je nog een ontsteking met puntjes hebt, zou je die als eerste verdachte moeten behandelen, alsmede de kleppen, van het slechter gaan lopen.
Nu eerst kleppen stellen, ontsteking en als laatste de carb.

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

wat Willy1 zegt, check eerst de ontsteking, ik zou ook nieuwe bougies steken en de electrodenafstand goed zetten, op de foto lijkt me die vrij groot 8)
Vergeet ook de massastrip van blok naar koetswerk niet, slechte massa daar kan ook rare ontstekingsproblemen geven (je blok hangt in rubber, dan zoekt de massa zich een weg door bijvoorbeeld je kachelkabel.. )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Bedankt voor jullie reacties !
Ik krijg vandaag nieuwe verdelerkap en rotor binnen, dus dat gelijk maar is verwisselen.
Dan maar is even wat info zoeken over de ontsteking timen.
Heb op het forum gezocht maar kan nog (voor mij) niet echt duidelijke info vinden.

Ook de kleppen maar nakijken..

Donderdag weer tijd om verder te knutselen !

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

"Heb op het forum gezocht maar kan nog (voor mij) niet echt duidelijke info vinden."
Kijk dan eens in de WiKi pagina's op deze website.

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Zal het eens op mijn gemak doornemen..
Bedankt!
Zal vorderingen melden.

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Net de bougiekabels, ontstekingskap en rotor vervangen gewoon om zeker te zijn dat het niet daar aan ligt.

Bij de rotor vervangen zag ik wat aanslag op dat onstekingsklipje zelf (weet zo de naam niet).
Daar even schuurpapiertje langs gehaald en daarna weer verder opgebouwd.
Carburateur weer wat bijgesteld want dat stond natuurlijk verkeerd.
En, motor loopt weer (bijna) als een zonnetje! Nog even wat draaien aan de carburateur en dan moet het goed zijn.

Wat hebben we hier van geleerd? Niet te hard van stapel lopen en rustig blijven O:)

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

"Niet te hard van stapel lopen en rustig blijven."
Helemaal waar!
Maar wanneer je er niet bij staat, is het wel heel moeilijk te 'raden' waar het aan ligt.
Het enige wat je dan kunt, is systematisch alle mogelijke oorzaken onderzoeken. Stap voor stap.
Soms is dat 'een lange weg'.

RE: Krijg mijn hs4 carburateur niet goed afgesteld

Zo is het maar net Wim,

Iedereen bedankt voor het meedenken!