Laad problemen batterij mini 1977

default

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Hallo,

We zijn al een tijdje volgelingen van jullie forum, zou zeggen doe zo voort.

Ik heb het volgend probleem, de batterij laad niet bij.
Heb al de alternator vernieuwd, batterij en bobijn en een nieuwe massakabel. Op de startrelay worden dezelfde waarden gemeten als op de batterij. het rode laadlampje wil ook niet branden.
Heb volgende al nagekeken:
Geen stroomverlies; m.a.w. als de batterij opgeladen is, blijft ze opgeladen zelfs na een hele week.
Metingen met draaiende motor:
bobijn :11,98V
batterij : 12,22V
Alternator; ( op de kleine en dikken bruine draad) 12,23V
Moet er op het uitgaande van de alternator geen 14,00V gemeten worden? Dit is wel zo met mijn andere mini.
Voor de rest zijn er geen elektrische problemen of zekeringen die springen bij het gewoon rijden. De radio heb ik ook al eens volledig afgesloten, zonder positief resultaat.
Iemand een idee waar het euvel zou zitten?
Rudy en Marina
Lochristi - België

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Om bij te laden moet er inderdaad zo'n 14,4 volt uit de dynamo komen. Welke massakabel is vervangen? Die aan het motorblok of aan de accu? Heb je goede geleiding tussen dynamo en het blok? Ik hen in een ver verleden de beugels prachtig on de verf gezet, met gevolg dat de geleiding niet meer goed was.

RE: Laad problemen batterij mini 1977

"het rode laadlampje wil ook niet branden"

Waarschijnlijk is het lampje kapot of krijgt geen plus(12volt) van het contactslot.
Bij een wisselstroom dynamo wordt bij het aanzetten van het contact(dynamo lampje gaat branden) een veldwikkeling bekrachtigd. Door dat veld start de dynamo op en gaat laden.
Je kan dit testen door middel van bv een testlampje op een plus(mag constante plus zijn) én de aansluiting op de dynamo van het laadlampje.
Start de motor. Gaat dynamo laden; lampje in je tellerhuis controleren, én /of vervangen.
Lampje oké. Kijken of bij het contact aanzetten 12 volt op de draad staat.

Een 'laad lampje' heeft een bepaalde waarde om het veld op te kunnen starten; 2.2 Watt.

default

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Bedankt voor jullie reactie, maar zou het een oplossing zijn om een zwaardere alternator en batterij te gebruiken?

default

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Dat heeft weinig zin zolang je niet weet waarom de huidige alternator niet laadt
± 12 Volt is geen laadspanning dat is batterijspanning.
Als de motor loopt moet je tussen de 13.8 en 14.4 volt meten op het systeem inclusief de accu.
Zoals al eerder gezegd, kijk, of laat iemand kijken, of alle massapunten goed zijn en of de alternator 12 volt stuurspanning krijgt op zijn B+ aansluiting bij contact en lopende motor, en als dat zo is zou er op de D+ van de alternator bij lopende motor ± 14 volt moeten staan.
Als dat niet zo is, is er een onderbreking in de 12 volt kabel naar de alternator (D+) (laadlampje defect of een slechte verbinding in de kabel)of de alternator is defect

succes

default

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Beste,

Bedankt voor uw reactie, maar kan je even verduidelijken wat je met :

[u:2w1jtiaa]"of de alternator 12 volt stuurspanning krijgt op zijn B+ aansluiting bij contact en lopende motor, en als dat zo is zou er op de D+ van de alternator bij lopende motor ± 14 volt moeten staan"[/u:2w1jtiaa] bedoeld?

Ik kan het schema van Haynes wel volgen in zijn boek, maar kan je de verwijzing B+ en D+ even verduidelijken a.u.b.

Alvast met dank.
Prettig weekend.

Marina en Rudy
België

default

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Wat ik hiermee bedoel is wat morrismarc al gezegd heeft dat een alternator (dynamo in de volksmond) spanning nodig heeft om spanning en stroom te kunnen leveren.
Dit wordt geregeld door een draad (kabel) vanaf het contactslot naar de dynamo waar spanning op komt als je de auto op contact zet.
In deze draad zit ook het laadstroom/spanning lampje in je middenklok/dashboard wat moet gaan branden als je de auto op contact zet omdat er vanaf het contactslot spanning op dit lampje komt en het lampje via deze kabel massa maakt in de dynamo.
Als het lampje kapot is kan de spanning niet verder dan het lampje en zal het niet branden omdat het geen massa heeft en dan is het cirquit onderbroken en kan de dynamo geen spanning leveren omdat hij geen (stuur) spanning krijgt via het lampje.
Vernieuw eerst dit lampje, (2.2 volt) kijk of het brand, en kijk dan of alles weer werkt door de auto te starten waardoor het lampje uit moet gaan.
Als het ook dan nog niet werkt zit er een onderbreking in de kabel vanaf het contactslot naar de dynamo en die zal je dan moeten zoeken want dat kan op meerdere plaatsen zijn.
Het eenvoudigste is om de stekker achter op de dynamo los te nemen deze stekker heeft drie (3) aansluitingen, (twee dikke/brede aansluitingen/kabels en een smalle aansluiting) en dan op de smalle aansluiting/dunne kabel een spanningzoeker aan te sluiten en de andere kant van de spanningzoeker op de massa te houden en dan de auto op contact zetten.
De spanningzoekerlamp moet dan gaan branden of als je een multimeter gebruikt moet deze uitslaan naar ± 12 volt.
Als dit werkt moet je het probleem toch zoeken bij de dynamo wat dan waarschijnlijk neerkomt op een massa probleem en omdat je zegt dat je al een nieuwe alternator/dynamo gemonteerd hebt ga ik er vanuit dat deze goed is en zou moeten laden als de motor loopt.
Als dit niet werkt moet je vanaf de stekker terug gaan zoeken of er ergens een onderbreking of slecht contact in de draad is bij bijvoorbeeld de zekeringdoos waar de stekkertjes die hier op gestoken zitten voor problemen kunnen zorgen door slecht of geen contact.
De stekker aansluitingen goed reinigen is vaak de oplossing.
Voor de duidelijkheid, de aansluitingen achter op een alternator/dynamo hebben een naam en wel D+ en B+ voor respectievelijk de plus + naar de dynamo en de plus + vanaf de dynamo naar de accu.
Dat die bij jou in één stekker zitten is het systeem wat Lucas hanteerde in die tijd.

Succes.

default

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Bedankt voor uw antwoord.
Je hebt tijd nog moeite bespaard om een leesbare uitleg neer te pennen.
Ik ben er zeker van dat dit naar de oplossing zijn leiden.
Ik hoop dat mening mini (auto) liefhebber hier iets aan heeft en dit ergens bewaard in hu archief. Zoiets komt altijd eens van pas.
Bedankt en prettig weekend
Marina en Rudy
Belië

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Belske,
Ook namens mij bedankt voor de heldere en goede uitleg!
Je kan dat een stuk beter dat ik.
Top! d:)b

default

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Graag gedaan

default

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Hallo iedereen,

Ondertussen is het probleem verholpen en opgelost:
De kabel was onderbroken tussen het contact en het rode lampje op het dashboard.
Er was op dit stuk kabel spanningsverlies.
Door het plaatsen van een nieuw kabel van het contact naar het rode lampje is het probleem geheel van de baan.

Bedankt iedereen voor jullie hulp en reacties.

Groeten uit België.
Marina en Rudy

default

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Mooi dat het opgelost is en dat je dit even terug meldt naar het forum.

Groeten uit Nederland,

Loek.

RE: Laad problemen batterij mini 1977

Top! Mminimarinarudy.
Bedankt voor het melden!
d:)b