lambda sonde controleren

RE: lambda sonde controleren

wellicht dat de collega mini lovers het weten...

ik ben op zoek naar de reden van mijn hoge CO waarde bij mijn Spi. Had vorig jaar het spruitstuk eraf gehad dus eerste verdenking was valse lucht bij injet. er kon inderdaad nog wel een slag bij de moeren. Voordat ik voor de her-keur ga check ik de rest ook even na. De mini heeft een beetje rijk gelopen (zwarte bougies) en bij het uitlezen van de ECU fluctueerd de O2 sensor met stationaire toeren van 0.3 tot 1.7 v. Ik vindt het gek dat er geen stabiele waarde aangegeven wordt. ook bij 2000-3000 toeren fluctueert het ruim (met neiging tot > 1.0, dus erg rijk).

Is deze (ECU) waarde een berekende lambda waarde of een reeel voltage signaal? In dat laatste geval zou het mooi zijn om de output van de sensor los te kunnen meten om zo te bepalen of het een reele waarde is of dat de ECU er een zooitje van maakt. Wie weet welke draad (wit/wit/grijs/zwart) het daadwerkelijke signaal van de lambdasensor weergeeft?

RE: lambda sonde controleren

Hoi Rolfx,
Dat zwabberen van die co waarde is normaal hoor. Je moet je zorgen gaan maken als die waarde stabiel is. Check wel voor de keuring even je vacuum slangetjes en met name de knie stukjes.
Als dat lekt, loopt ie zeker te rijk.