lampje blijft branden

RE: lampje blijft branden

Hoi allemaal,

We hebben wat raad nodig.
We hebben sinds vorige week een mini Van.
Hij liep perfekt alleen sinds zaterdag doet hij het niet goed meer.
Zaterdag deed hij helemaal niets, maar nu zijn we al zover dat hij weer loopt.
Het zat hem in het stroomverdelerkapje of hoe het ook heet. Daar zaten draden die niet goed functioneered... als je wat op en neer deed met bijv. de bruine draad dan had wel contact en dan opeens weer niet.
Dat kapje hebben we nu vervangen, maar echt mooi loopt hij nog niet.
Nu is het zo dat als hij start het rode lampje blijft branden, wat normaal alleen maar brandt als hij op contact staat of bijv. afslaat.
Wat zou dit kunnen zijn?

Wie o wie kan ons helpen.

Groetjes Bjorn & Anne

RE: lampje blijft branden

Dat kan twee dingen zijn: laadstroom of oliedruk. De kleuren varieren van Mini tot Mini, dus je kan aan de hand van de kleur helaas niet echt zeggen wat het moet zijn (ik meen dat het altijd rood laadstroom, oranje oliedruk is geweest, tot het oliedruk lampje bij de laatste Mini's ook rood werd; het onderscheid maak je daar aan de hand van het afbeeldinkje dat op het lampje staat). Gaat het andere lampje dat gaat branden wel uit? (oliedruk blijft vaak even branden, de eerste seconde ofzo, totdat de oliedruk opgebouwd is, laadstroom gaat als het goed is vrijwel meteen uit).

Dus ik ga zover even voor laadstroom. Het betekent dat om de een of andere reden er geen stroom van je dynamo naar je accu loopt, wat normaal gesproken zou moeten gebeuren bij draaiende motor. Als je zoekt op laadstroom op het forum vind je waarschijnlijk nog wel wat meer informatie.

RE: lampje blijft branden

Gokje:
Heb je een oude Mini? Daar klinkt het wel naar. Ik denk dat je de spanningsregelaar bedoeld, met die bruine (vermogens-)draad erop. Dat ding zorgt dat het voltage van je dynamo, dat met je toerental varieert, gestabiliseerd wordt. Als dat ding stuk is, of er ergens veel weerstand zit (slecht contact) kan het systeem wel eens te weinig spanning genereren, waardoor het lampje in je dashboard aangaat. Dat lampje geeft aan dat de boordspanning te laag is en je accu dus niet wordt bijgeladen. dat verklaard misschien ook het slechte lopen; je onstekingssysteem is gemaakt voor 12V en als de spanningsstablilisator minder afgeeft, werkt het niet lekker meer.

Wat te doen? Meet met een voltmeter de spanning op diverse plekken t.o.v. de aarde (= carrosserie). Tussen de dynamo en de regelaar moet die varieren met het toerental, na de stabilisator moet die (boven de 1500 toeren) ergens rond de 13.5 zweven. Laat de uitkomst maar even weten.

Succes,