Hoe kan men zien, horen, ruiken of merken dat men te maken heeft met een lekke koppakking. M'n 1000 gebruikt de laatste tijd nogal wat koelvloeistof en ik zie tevens dat langs de keerring van de koelvoeistofpomp veel koelvloeistof wegloopt als ik de motor uitschakel.
Al met al een behoorlijke klus om de pomp te vervangen denk ik. Heeft iemand hier ervaring mee.
Een lekker koppakking is te herkennen aan vuile koelvloeistof, sludge (mayonaise) bij de olievuldop en aan de oliepijlstok. Ook kan je letten op witte rook uit de uitlaat (bij koude motor niets aan de hand als er witte rook uit komt natuurlijk).
Komt het niet gewoon doordat er koelvloeistof langs de keerring loopt dat je Mini koelvloeistof "verbruikt"?
Ik heb bij een Mini nog nooit een waterpomp vervangen, wel bij andere auto's, en mijn ervaring is dat 't een vrij simpel klusje is.
Maar laten we niet te hard van stapel lopen. De grootste wijsheid is toch altijd het niet te ingewikkeld te maken? Je zegt dat je koelvloeitstof verliest en dat de waterpomp lekt. Waarom trek je er dan een lekke koppakking bij? Ik zou me eerst eens richten op die waterpomp.
Eelke schreef: Eh, off-topic, Coopy. En ik vraag me af hoeveel mensen inderdaad weten wat je bedoeld. Hoewel de grap op zch al een belangrijke hint is
I know... het was even een flauw grapje tussendoor. Nogmaals excuses!
Voor de mensen die niet snappen wat ik bedoel:
Een kever heeft een luchtgekoelde motor en heeft dus geen waterpomp.
Luchtgekoeld wil eigenlijk het volgende zeggen: de motor wordt gekoeld door olie die op zijn beurt weer gekoeld wordt door lucht.
Als er mensen zijn die er meer over willen weten, moet ze mij maar even een berichtje sturen, dan begin ik er wel een nieuwe topic over (anders wordt Eelke boos ).
Eelke schreef: Zie ook deze topics over hoe je een lekke koppakking kan herkennen (mayonaise en witte rook zijn niet de enige en ook niet het meest betrouwbaar).
In deze topic's kan ik niet zoveel "lekke koppakking herken methoden" vinden Eelke. Ik heb nog even doorgezocht en vond ook deze:
Waterpomp vervangen van de mini bijna net zo makkelijk als bij een kever
Radiator er tussenuit pielen, dynamo los halen om v-snaar te lossen (wel eerst boutjes van de Fan loshalen) Fan demonteren, waterpomp loshalen. Van te voren zorgen dat je een nieuwe pakking hebt, en je kunt alles weer lekvrij monteren...
Bert: Nou, het kan aan mij liggen, maar in zowel mijn twee topics als in het jouwe wordt bovenop de witte rook en mayonaise nog de belletjes in de radiateur genoemd. Niet meer (in het jouwe) en niet minder (in die van mij). Oh ja, doe ook geen moeite om de vier volgende pagina's in dat laatste topic uit te pluizen, daar staat voornamelijk slap gelul en niks wat met lekke koppakkingen te maken heeft.
Maarten van den Akker schreef: Eh, Coopy, en hoe doet jou ruietesproeier het dan , zonder pomp?
Dat is één van de charmes van de kever. Op het moment doet hij het helemaal niet, maar normaal gesproken moet hij op de druk van het reservewiel werken. Waarschijnlijk is er een slangetje lek bij mijn kever, waardoor de reserveband compleet leeg zou lopen als ik hem aangesloten zou houden. Ik laat er bij de volgende beurt een elektronische ruitensproeier inzetten, dat schijnt een makkie te zijn en niet al te duur.
Eelke schreef: Bert: Nou, het kan aan mij liggen, maar in zowel mijn twee topics als in het jouwe wordt bovenop de witte rook en mayonaise nog de belletjes in de radiateur genoemd. Niet meer (in het jouwe) en niet minder (in die van mij).
Hmm, 'k weet niet wat ik de vorige keer gedaan heb, maar als ik het nu lees moet ik je helemaal gelijk geven.
Maarten van den Akker schreef: Coopy, doen Duitsers nou alles met gas?
Sjezus.... dat je dit überhaupt durft neer te zetten!
Je hebt iig een zeer dubieus gevoel voor humor (als je jouw uitspraak tenminste onder de noemer humor mag zetten).
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Dennis_P op di, 24-12-2002 14:43
Hoe kan men zien, horen, ruiken of merken dat men te maken heeft met een lekke koppakking. M'n 1000 gebruikt de laatste tijd nogal wat koelvloeistof en ik zie tevens dat langs de keerring van de koelvoeistofpomp veel koelvloeistof wegloopt als ik de motor uitschakel.
Al met al een behoorlijke klus om de pomp te vervangen denk ik. Heeft iemand hier ervaring mee.
Groeten Dennis P.
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Thyr op di, 24-12-2002 14:57
Een lekker koppakking is te herkennen aan vuile koelvloeistof, sludge (mayonaise) bij de olievuldop en aan de oliepijlstok. Ook kan je letten op witte rook uit de uitlaat (bij koude motor niets aan de hand als er witte rook uit komt natuurlijk).
Komt het niet gewoon doordat er koelvloeistof langs de keerring loopt dat je Mini koelvloeistof "verbruikt"?
Ik heb bij een Mini nog nooit een waterpomp vervangen, wel bij andere auto's, en mijn ervaring is dat 't een vrij simpel klusje is.
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door coopy op di, 24-12-2002 15:17
*lol* Ik heb bij een kever ook nog nooit een waterpomp vervangen .
**Sorry, beetje flauw grapje. Maar jullie weten vast wel waarom er nog nooit een waterpomp is vervangen bij een kever....**
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Thyr op di, 24-12-2002 15:20
ook weleens een fietspomp vervangen...dat was nog makkelijker...
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Eelke op di, 24-12-2002 16:44
Eh, off-topic, Coopy. En ik vraag me af hoeveel mensen inderdaad weten wat je bedoeld. Hoewel de grap op zch al een belangrijke hint is
Zie ook deze topics over hoe je een lekke koppakking kan herkennen (mayonaise en witte rook zijn niet de enige en ook niet het meest betrouwbaar):
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1352
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=726
Ik heb ze gevonden met de zoekfunctie, dus dat kan jij ook (hint)
Maar laten we niet te hard van stapel lopen. De grootste wijsheid is toch altijd het niet te ingewikkeld te maken? Je zegt dat je koelvloeitstof verliest en dat de waterpomp lekt. Waarom trek je er dan een lekke koppakking bij? Ik zou me eerst eens richten op die waterpomp.
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door coopy op di, 24-12-2002 17:20
I know... het was even een flauw grapje tussendoor. Nogmaals excuses!
Voor de mensen die niet snappen wat ik bedoel:
Een kever heeft een luchtgekoelde motor en heeft dus geen waterpomp.
Luchtgekoeld wil eigenlijk het volgende zeggen: de motor wordt gekoeld door olie die op zijn beurt weer gekoeld wordt door lucht.
Als er mensen zijn die er meer over willen weten, moet ze mij maar even een berichtje sturen, dan begin ik er wel een nieuwe topic over (anders wordt Eelke boos ).
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Eelke op di, 24-12-2002 17:24
En dat wil je echt niet meemaken Maar ik wordt niet zo snel boos, hoor.
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Bert op di, 24-12-2002 18:00
In deze topic's kan ik niet zoveel "lekke koppakking herken methoden" vinden Eelke. Ik heb nog even doorgezocht en vond ook deze:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 97&start=0
Waterpomp vervangen van de mini bijna net zo makkelijk als bij een kever
Radiator er tussenuit pielen, dynamo los halen om v-snaar te lossen (wel eerst boutjes van de Fan loshalen) Fan demonteren, waterpomp loshalen. Van te voren zorgen dat je een nieuwe pakking hebt, en je kunt alles weer lekvrij monteren...
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Maarten van de… op di, 24-12-2002 19:31
Eh, Coopy, en hoe doet jou ruietesproeier het dan , zonder pomp?
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Eelke op di, 24-12-2002 20:05
Bert: Nou, het kan aan mij liggen, maar in zowel mijn twee topics als in het jouwe wordt bovenop de witte rook en mayonaise nog de belletjes in de radiateur genoemd. Niet meer (in het jouwe) en niet minder (in die van mij). Oh ja, doe ook geen moeite om de vier volgende pagina's in dat laatste topic uit te pluizen, daar staat voornamelijk slap gelul en niks wat met lekke koppakkingen te maken heeft.
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door coopy op di, 24-12-2002 20:49
Dat is één van de charmes van de kever. Op het moment doet hij het helemaal niet, maar normaal gesproken moet hij op de druk van het reservewiel werken. Waarschijnlijk is er een slangetje lek bij mijn kever, waardoor de reserveband compleet leeg zou lopen als ik hem aangesloten zou houden. Ik laat er bij de volgende beurt een elektronische ruitensproeier inzetten, dat schijnt een makkie te zijn en niet al te duur.
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Mini Martin op di, 24-12-2002 21:00
Valt op zich erg mee. Ik heb hem bij mij ook eens vervangen.
Je kunt dit vinden in:link
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Maarten van de… op wo, 25-12-2002 15:03
Coopy, doen Duitsers nou alles met gas?
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Eelke op wo, 25-12-2002 19:30
Off-topic en enigszins twijfelachtige humor...
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Bert op do, 26-12-2002 12:21
Ik heb al een electrische ruitensproeier, maar een elektronische lijkt me helemaal geweldig
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Bert op do, 26-12-2002 12:23
Hmm, 'k weet niet wat ik de vorige keer gedaan heb, maar als ik het nu lees moet ik je helemaal gelijk geven.
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door coopy op do, 26-12-2002 13:40
Sjezus.... dat je dit überhaupt durft neer te zetten!
Je hebt iig een zeer dubieus gevoel voor humor (als je jouw uitspraak tenminste onder de noemer humor mag zetten).
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door coopy op do, 26-12-2002 13:50
RE: Lekke koppakking?
Ingediend door Maarten van de… op do, 26-12-2002 14:33
Sorry guys, liet me effe gaan.