Lekke omloopslang

default

RE: Lekke omloopslang

Net voor de DODA kwamen we met pech in Made te staan.
ANWB erbij, nee hoor meneer ik kan niets vinden waardoor de wagen zijn koelvloeistof heeft verloren.
En inderdaad vloeistof bijgevuld, motortje een kwartier laten draaien zodat ie lekker warm en op druk kwam.
Geen lekkage!
Het bekende Tandartssyndroom dus!

Voor de zekerheid zijn we als navigator met Rene mee gereden.
De volgende dag in de radiateur gekeken en wat zag ik, geen koelvloeistof.

Bij nader inspectie bleek de omloopslang van de waterpomp gescheurd te zijn. :x
Ik wist niet dat dit kleine slangetje zoveel werk opleverde.

Als eerste de complete radiateur eruit.
Vervolgens de ventilator verwijderd.
De dynamo losgehaald om de v-snaar te verwijderen.
Dan pas de waterpomp eraf zodat bij het slangetje kan.

------------------------------------------------------------------------------------
Het leuke is dat het boek je aanraad eerst de radiateur uit zijn behuizing te halen door vier boutjes los te draaien. En de onderste radiator slang los te halen.
Onzin dus!
Beter de radiateur- en kachelslang bij de waterpomp los halen.
Vervolgens de gril verwijderen.
Vanaf de voorzijde kan je de bout onder het radiateurhuis losdraaien en de complete radiateur met slang en al verwijderen. (natuurlijk wel eerst de beugel bij de therm. verwijderen)
------------------------------------------------------------------------------------
Al met al een leuk klusje om een middagje mee te vullen. ;)

Oja, vergeet niet eerst het restant van de koelvloeistof af te tappen. ;)


Groetjes Martin

default

RE: Lekke omloopslang

Ik heb de omloopslang van de waterpomp vervangen, maar nu lekt het nog steeds rondom de waterpomp.
Hierbij is het moeilijk de lekkage te traceren.
Nu vermoed ik dus dat de kering van de waterpomp lekt.
Ik kan nu wel aan de kant van de waaier water zetten door deze op de kant te houden, maar volgens wordt het door de druk langs de kering geperst.

Hoe kom ik er nu achter dat de kering lekt? :?

groetjes Martin

RE: Lekke omloopslang

Keerring waterpomp????

Vermeld effe hoe je te werk bent gegaan, heb je de waterpomp gedemonteerd ja of nee.

1 ofwel je hebt de omloop slang (bypass) niet goed geplaatst.
2 pakking defekt of niet juist geplaatst van de waterpomp.
3 waterpomp zelf defekt.

spuit met luchtdruk rondom de waterpomp het water weg, en probeer waar te nemen waar het water vandaan komt.

default

RE: Lekke omloopslang

Om debypass er tussen te krijgen heb ik de waterpomp gedemonteerd en bij het terug plaatsen heb ik een nieuwe pakking terug geplaatst. (wel eerst de restanten van de oude verwijderd)
Met een lasspiegeltje kon ik het onderste gaatje bekijken en zowel bij deze als het bovenste gaatje komt geen koelvloeistof uit.
Dit betekend dat het daar niet lekt.

Even terug op de waterpomp komen.
Volgens mij bestaat de waterpomp uit een huis, lageras, schoepen (waaier) en een waterkeerring.

Wat bedoel je precies met waterpomp niet juist geplaatst?
Ik heb de bouten diaginaal aangedraaid met een kracht van ongeveer 20-22 Nm.

Zou het anders verstandig wezen om (ook) een vloeibare pakking te gebruiken?

groetjes Martin

RE: Lekke omloopslang

Wat je hier nu precies bedoelt met die waterkering is mij niet geheel duidelijk. :?

Weet je zeker dat het water bij je waterpomp vandaan komt? En is het bv. niet een lek in je radiateur die tegen de watrpomp aan staat te blazen terwijl het systeem op druk is? Probeer er eens een druk pers op uit en kijk eens waar het vandaan komt.

Verder zal de gewone pakking voldoende moeten zijn om je waterpomp af te dichten. Helemaal als je de oude pakking al hebt weggeschraapt. Check ook nog even of je bij het afschrapen van je pomp niet per ongeluk een klein happje uit de behuizing hebt geschraapt.

Greetz

Richard.

default

RE: Lekke omloopslang

Ik lees dus:

- Trek de poelienaaf van de as met een poelietrekker, zo mogeljik 18G2.
- Ondersteun het huis en pers de lageras, schoepen en waterkeerring uit het huis als een geheel.
- Pers de as met het lager uit de schoep.
- Verwijder de waterkeerring van de as.
- Controleer of de passing van enz. enz.

Er zit dus wel degelijk een waterkeerring in de waterpomp.
Mocht deze er niet in zitten dan lijkt het mij dat de koelvloeistof langs het lager heen lekt en vervolgens door de twee gaatjes in het huis naar buiten lekt.

Het kan dus wezen dat deze waterkeerring versleten is en de koelvloeistof naar buiten wordt geperst.

Groetjes Martin

RE: Lekke omloopslang

Inderdaad Martin heeft de waterpomp een water keerring, daarom ik er vraagtekens erbij had gezet dat bij het vernieuwen van de bypass de waterpomp niet uit elkaar hoeft.

Aan de waterkeerring kom je pas als de as met het lager uit de schoep is geperst.
Zodoende ook mijn vraag hoe je te werk bent gegaan.
De werkwijze en aanhaalmomenten zijn juist, maar het kan voorkomen bij het monteren dat de pakking (papier) scheef of kapot wordt gedraaid door de bout.
Dit heb ik zelf al moeten meemaken, mijn werkwijze is/was dat ik siliconen pakking gebruikte van Loctite blauw van kleur (bestand tegen zeer hoge warmte en koude temperaturen) dit zette ik op het motor blok en op de pomp daartussen de pakking.
Op deze wijze heb ik nooit meer een slecht afgedichte of lekkende pakking gehad.

Normaliter als de waterpomp defekt is werd deze door mij geheel nieuw vervangen, en hield ik me niet bezig met reviseren.

Dus wat er precies aan de hand is moet jij zelf zien te vinden en dat doe je al hier op het forum door de vraag te stellen.

default

RE: Lekke omloopslang

Ik heb de waterpomp ook niet uit elkaar gehaald, maar eraf gehaald om de bypass te vervangen.(stond overigens ook in het eerste bericht ;) )
Ik was ook niet van plan om de pomp uit elkaar te halen, maar meende te lezen dat jullie je vraagtekens zette bij een waterkeerring. (alsof er geen waterkeerring in het huis zit)
Misschien hier verkeerd ontvangen.

De pakking die er tussen zit is orgineel Rover en zou dus goed moeten zijn lijkt mij.
Maar kortom het lekt nog steeds :(

Groetjes Martin

Met een Chelsea die lekt en een 850 die niet start :x

RE: Lekke omloopslang

De pakking die er tussen zit is orgineel Rover en zou dus goed moeten zijn lijkt mij.
Maar kortom het lekt nog steeds




Een Rover-pakking kan ook kapot gaan :) het blijft tenslotte voor een Mini...

Ik heb me ook nog noit gewaagd aan het reviseren van een waterpomp, wist niet eens dat dat zou kunnen. Als hij lekt, gewoon vervangen (is wat ik in het verleden gedaan heb)

Groetjes Wouter

RE: Lekke omloopslang

en een 850 die niet start :x




Hulp is onderweg ;)
default

RE: Lekke omloopslang

Vandaag de waterpomp er weer af gehad.
Opnieuw gemonteerd en hierbij ook een vloeibare pakking gebruikt.
(zit dus aan beide zijde van de pakking)

Het blijkt dat er nog steeds koelvloeistof lekt rond de waterpomp.
Ben nog even samen met Rene aan het kijken geweest en vermoedelijk lekt het langs de voor onderste bout. Deze zit net boven de stelsteun van de dynamo.

Denk ik toch een probleem, hoe ga ik dat dichten. :?

Overigens, de vloeibare pakking zit ook rondom de boutgaten.

Groeten Martin

default

RE: Lekke omloopslang

Op verzoek nog even deze topic beeindigen. :o

De laatste keer schreef ik dat het rond de onderste tapbout lekte.
Ik heb dit kunnen constateren door het motorblok rondom de waterpomp geheel schoon en goed droog te maken. Vervolgens heb ik de motor even laten lopen. Tijdens het warmdraaien even kijken wanneer er koelvloeistof onder de Mini begon te druppen.
Hierna de motor afgezet en met een lasspiegeltje langs de onderrand van de waterpomp gekeken en ja hoor, het liep zo tussen de pakking en de waterpomp door.

Waarschijnlijk zit er een haarscheurtje bij de tapbout en wanneer de waterpomp warm wordt gaat het open staan.

Gelukkig was het mini-maal en heb ik er uiteindelijk een blik van die meuk in gegooid die gaatjes tot 0.9 mm dichtslipt.

Wanneer het buiten eens beter weer wordt zet ik de andere waterpomp er tussen.

(Was ik vergeten) De waterpomp heb ik gekocht voor 10 euro en kwam van een sloopblok af.

RE: Lekke omloopslang

Mini Martin schreef:
Gelukkig was het mini-maal en heb ik er uiteindelijk een blik van die meuk in gegooid die gaatjes tot 0.9 mm dichtslipt.

Wanneer het buiten eens beter weer wordt zet ik de andere waterpomp er tussen.




sterkte ermee...
dat spul is zulke rommel! Ik heb eens een radiator vervangen waar ook van dat zut ingegooid is en ik bleef spoelen voordat alle zooi uit het blok was.
Maarja, ik weet het, je moet wat....

Wouter (die ook hoopt op beter weer)