Hangt natuurlijk van het gebruik af. Ik geloof dat het zo rond de ton zit. Ik hoop dat mijn blokje nog even meegaat, die zit nu net iets boven de 90K. Afgezien van zo nu en dan een rookpluimpje bij het starten loopt hij nog als een zonnetje.
Ingediend door Epsilon-Eagle op ma, 03-12-2001 11:46
Da's dus niet eens zo heel erg lang. Dat valt me zelfs een beetje tegen. Ik hoopte dat 150.000 km er wel in zat, bij normaal rijgedrag natuurlijk.
Wat ik dan ook nog wil weten is: ben je dan aan een compleet nieuewe motor toe?
Normaal rijgedrag? Weet je zeker dat je Mini-rijder bent?
Helemaal nieuw hoeft niet, je kunt ook je bestaande motor laten reviseren (klein beetje opboren - voor een 1275 is dat 1293 -, nieuw zuigers, kleppen, klepveren, dat werk). Ik heb zelfs wel eens gehoord dat je dat beter kunt doen dan een ruilmotor uit Engeland halen (wat overigens ook geen splinternieuwe motor is, volgens mij, maar ook gereviseerd), omdat vaak de "afdankertjes" deze kant op komen.
Nou, een motorrevisie gaat je niet in je kouwe kleren zitten, hoor. Het werk op zich kun je denk ik niet zelf doen (tenminste, misschien als een specialist de onderdelen reviseert je de motor zelf uit elkaar kan halen en naderhand weer in elkaar kan zetten). En het wisselen van de motor is ook een behoorlijk klus, dus dat is ook best prijzig als je dat moet laten doen.
Of je je eigen motor reviseert of een ruilmotor neemt maakt denk ik niet zo heel veel uit, qua prijs. Misschien dat de ruilmotor zelfs wat goedkoper uitvalt, omdat dat misschien iets meer een massaproduct is. Je koopt immers niet een hele motor, maar je betaalt een deel door je eigen motor in te wisselen (die zij dan weer reviseren en later doorverkopen). Het heet niet voor niks ruilmotor
Ingediend door Epsilon-Eagle op ma, 03-12-2001 16:12
Aha. Dank je voor de informatie!
Nu heb ik een idee van de mogenlijkheden die er zijn mocht m'n motor het begeven (niet dat ik het gevoel heb dat dat snel gaat gebeuren hoor).
Ik heb een beetje een haat-liefde-verhouding met het idee van een motor-revisie. Aan de ene kant denk ik met angst en beven aan de kosten, aan de andere kant zie ik het al helemaal voor me: mijn huidige 1275 uitgeboord tot 1293, kop laten flowen tot stage 3, dubbele SU's erop, roller-tip-rockers, LCB, etc. En om het af te maken, een Jack Knight vijf-bak eronder.
Ingediend door Epsilon-Eagle op di, 04-12-2001 12:07
En ik ben al blij als m'n Mini gewoon 'loopt'
Ik word binnenkort eigenaar van een rode Cooper, en het meeste geld gaat nu dus naar de Mini op zich. Ik zie al wel in dat ik 'm later heel erg kan 'opleuken'
[ Dit Bericht is bewerkt door: Epsilon-Eagle op 2001-12-04 14:28 ]
Ingediend door mini-philip op di, 11-12-2001 00:34
Ik heb net het klokje rond van mijn 1000-tje (ewoon standaard). Ik hoef me dus geen zorgen te gaan maken? Dat hebben andere mini rijders en sleuteraars me tenminste toevertrouwd.
volgens mij kan je met goed onderhoud makkelijk 150.000 rijden. Ik heb weinig ervaring met de 1275 motoren, de 1000tjes zijn naar mijn mening overwoestbaar. Ik heb nu 120.000 op mijn huidige 1000 blok staan. Het motortje loopt echt als een zonnetje. De laatste 30.000 zijn van mij, na de eerste 10km redelijk normaal rijden gaat de voet bij mij altijd naar beneden. Ik probeer wel iedere 7.500 olie te vervangen en bij 15.000 het filter. Naar mijn mening kan je dus met goed onderhoud makkelijk 150.000 halen met een beetje mazzel misschien wel 200.000, ik voorzie bij mijn blok nog geen problemen in ieder geval.
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Epsilon-Eagle op zo, 02-12-2001 15:47
Kan iemand hier mij vertellen wat de gemiddelde levensduur is van een 1300cc blok in het aantal gereden kilometers?
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Eelke op zo, 02-12-2001 16:23
Hangt natuurlijk van het gebruik af. Ik geloof dat het zo rond de ton zit. Ik hoop dat mijn blokje nog even meegaat, die zit nu net iets boven de 90K. Afgezien van zo nu en dan een rookpluimpje bij het starten loopt hij nog als een zonnetje.
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Jeroen op zo, 02-12-2001 22:43
Bij 124.750 km was het motorblok van mijn vorige Cooper vastgelopen
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Epsilon-Eagle op ma, 03-12-2001 11:46
Da's dus niet eens zo heel erg lang. Dat valt me zelfs een beetje tegen. Ik hoopte dat 150.000 km er wel in zat, bij normaal rijgedrag natuurlijk.
Wat ik dan ook nog wil weten is: ben je dan aan een compleet nieuewe motor toe?
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Eelke op ma, 03-12-2001 11:52
Normaal rijgedrag? Weet je zeker dat je Mini-rijder bent?
Helemaal nieuw hoeft niet, je kunt ook je bestaande motor laten reviseren (klein beetje opboren - voor een 1275 is dat 1293 -, nieuw zuigers, kleppen, klepveren, dat werk). Ik heb zelfs wel eens gehoord dat je dat beter kunt doen dan een ruilmotor uit Engeland halen (wat overigens ook geen splinternieuwe motor is, volgens mij, maar ook gereviseerd), omdat vaak de "afdankertjes" deze kant op komen.
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Epsilon-Eagle op ma, 03-12-2001 12:04
Ok: normaal Mini rijgedrag
Ohw, dus er valt ook nog aan de huidige motor te sleutelen. En de prijs valt nog mee op die manier, in vergelijking met een 'nieuwe' motor dan.
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Eelke op ma, 03-12-2001 12:56
Nou, een motorrevisie gaat je niet in je kouwe kleren zitten, hoor. Het werk op zich kun je denk ik niet zelf doen (tenminste, misschien als een specialist de onderdelen reviseert je de motor zelf uit elkaar kan halen en naderhand weer in elkaar kan zetten). En het wisselen van de motor is ook een behoorlijk klus, dus dat is ook best prijzig als je dat moet laten doen.
Of je je eigen motor reviseert of een ruilmotor neemt maakt denk ik niet zo heel veel uit, qua prijs. Misschien dat de ruilmotor zelfs wat goedkoper uitvalt, omdat dat misschien iets meer een massaproduct is. Je koopt immers niet een hele motor, maar je betaalt een deel door je eigen motor in te wisselen (die zij dan weer reviseren en later doorverkopen). Het heet niet voor niks ruilmotor
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Epsilon-Eagle op ma, 03-12-2001 16:12
Aha. Dank je voor de informatie!
Nu heb ik een idee van de mogenlijkheden die er zijn mocht m'n motor het begeven (niet dat ik het gevoel heb dat dat snel gaat gebeuren hoor).
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Eelke op ma, 03-12-2001 17:05
Ik heb een beetje een haat-liefde-verhouding met het idee van een motor-revisie. Aan de ene kant denk ik met angst en beven aan de kosten, aan de andere kant zie ik het al helemaal voor me: mijn huidige 1275 uitgeboord tot 1293, kop laten flowen tot stage 3, dubbele SU's erop, roller-tip-rockers, LCB, etc. En om het af te maken, een Jack Knight vijf-bak eronder.
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Epsilon-Eagle op di, 04-12-2001 12:07
En ik ben al blij als m'n Mini gewoon 'loopt'
Ik word binnenkort eigenaar van een rode Cooper, en het meeste geld gaat nu dus naar de Mini op zich. Ik zie al wel in dat ik 'm later heel erg kan 'opleuken'
[ Dit Bericht is bewerkt door: Epsilon-Eagle op 2001-12-04 14:28 ]
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door mini-philip op di, 11-12-2001 00:34
Ik heb net het klokje rond van mijn 1000-tje (ewoon standaard). Ik hoef me dus geen zorgen te gaan maken? Dat hebben andere mini rijders en sleuteraars me tenminste toevertrouwd.
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door Epsilon-Eagle op di, 11-12-2001 10:26
Gezien de reacties op mijn vraag hoef jij je inderdaad geen zorgen te maken.
Tenzij je je Mini als een ragbak gebruikt
RE: levensduur 1300 cc motorblok
Ingediend door henkmarius op za, 27-04-2002 13:01
volgens mij kan je met goed onderhoud makkelijk 150.000 rijden. Ik heb weinig ervaring met de 1275 motoren, de 1000tjes zijn naar mijn mening overwoestbaar. Ik heb nu 120.000 op mijn huidige 1000 blok staan. Het motortje loopt echt als een zonnetje. De laatste 30.000 zijn van mij, na de eerste 10km redelijk normaal rijden gaat de voet bij mij altijd naar beneden. Ik probeer wel iedere 7.500 olie te vervangen en bij 15.000 het filter. Naar mijn mening kan je dus met goed onderhoud makkelijk 150.000 halen met een beetje mazzel misschien wel 200.000, ik voorzie bij mijn blok nog geen problemen in ieder geval.
Chow,
Henk