Loodvervanger nodig?

RE: Loodvervanger nodig?

Ik hoop dit weekend mijn mini voor het eerst in ongeveer een jaar weer te gaan starten, echter zit er nog maar een klein bodempje 3 jaar oude benziene in de tank. Leek mij dus slim om eerst even te tanken.
Het is een mini uit '88, en ik vroeg mij af wat voor benzine ik hier in moet doen. Onder de motorkap stond een stiker met 95 RON, dus ik ben net even naar de benzinepomp geweest om een jerrycan met euro 95 te halen (ging er van uit dat het zelfde is?) maar moet daar dan nog iets van een lood vervanger bij? Of kan ik dit gewoon in de tank gieten en starten?

Alvast bedankt!

RE: Loodvervanger nodig?

Het nummer van mijn motorblock is trouwens "99HD81 100779"

Voor zover ik kan vinden betekent dat lood vrij, klopt dat?

RE: Loodvervanger nodig?

volgens de FAQ correct.

viewtopic.php?f=5&t=83#p473

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Loodvervanger nodig?

Lees dit topic maar eens door :
link

Het motornummer heb je niet veel aan, tenzij je zeker weet dat de originele kop er op zit.
Het gaat om de klepzittingen van de cilinderkop. Over het algemeen is een kop met een popnagel erin geschikt voor ongelode benzine. Deze zouden dus geharde klepzittingen hebben.
Je kan iig de Euro95 benzine erin gooien en starten. Je hebt niet meteen ingesleten kleppen.

RE: Loodvervanger nodig?

Theo van den Bogaard schreef:
volgens de FAQ correct.




Oké, dankje!

JosCM":2o7c7esz]Het motornummer heb je niet veel aan, tenzij je zeker weet dat de originele kop er op zit.
Het gaat om de klepzittingen van de cilinderkop.[/quote:2o7c7esz]

Het zou inderdaat kunnen dat er een nieuwere kop op is gezet om loodvrij te kunnen loopen, maar volgens de posts die Theo linkten zou die van mij al gemaakt zijn om loodvrij te rijden, en dan lijkt het mij sterk dat iemand er weer een oudere kop op heeft gezet.

Bedankt voor de informatie allebei!

RE: Loodvervanger nodig?

9HD81 100779

Source Vehicle : Mini
Engine type & CC : A+ 998 cc Transverse mounted
Fueling : HS4 FZX1415 with Tamperproof Capstat, AAC Needle, Red Spring
Engine features :
Servo Assisted Brakes
A10 emissions
1st Alternative compression ratio
95 Ron Unleaded petrol
Pre-engaged starter
ADO 20 Design variants
Gearbox features :
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
3.105:1 Final Drive