Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Mijn 1300i mpi loopt de laatste tijd wat onregelmatig.
Inhouden, stotteren enz.
Nu heb ik op het forum iets gelezen dat je er injectiereiniger in kan gooien om dit te verhelpen.
Ik dacht ach, laat ik het maar proberen.
Koop ik een fles van dat spul, vraagt de garagehouder waar wil je dat voor gebruiken? Hem tekst en uitleg gegeven en hij vertelt mij dat ik in het vervolg beter loodvrije benzine 98 erin kan gooien.
Ik tank altijd 95 loodvrij. Volgens die persoon maakt het niets uit of ik 95 of 98 loodvrije benzine in de tank gooi, alleen zal hij op die 98 beter rijden.
Iemand hier ervaring mee?

Herman

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Ik tank altijd 95, en mijn MPi vindt het heerlijk! :)

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Ja mijn mpi vindt het ook fijn. Is te merken aan het feit hoe snel de tank weer leeg is.
Maar heb je geen ervaring met loodvrije benzine 98.

Herman

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Ik heb het wel eens getankt, ook V-Power, Total Excellium en dergelijk, maar in mijn geval loopt hij het lekkerst op 95. Op V-Power had ik zelfs wel eens last van wat inhouden, maar ook weer niet echt stotteren. Wat betreft verbruik is hij niet echt zuinig nee, heb zelf een sportpack dus dat is helemaal een zuperd. Maar gezien mijn jaarkilometrage van ongeveer 3000 km zal mij dat ook eigenlijk een worst zijn. Overigens heeft mijn MPi rond de 65.000 km gelopen, misschien dat de km stand wat uitmaakt..?? :?

default

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Ik kreeg ook zoiets te horen toen ik de injectoren van m'n Rover liet reinigen. Ik kreeg toen te horen dat het niet zozeer om de 98 ging, maar meer om de kwaliteit benzine, V-Power of Pura was het best. Hierin zou het minste bijproducten zitten dat zich in je injector kan afzetten en er zit bovendien een beetje injectorreiniger bij die je injector schoon houd. Het kost wel meer, maar injectoren laten reinigen is ook niet gratis (bij m'n Rover 8 stuks :o ), dus nu gooi ik er alleen nog maar de (nog) duurdere benzine in, hij loopt er nu duidelijk mooier op.

M vr gr,
Erik

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

het getal 95 of 98 is het octaangehalte. een injectiereiniger is een octaanverhoger. deze verhoogd je octaangehalte verder dan 100...

octaan zorgt voor een warmere verbranding, hoe warmer hoe beter/ schoner...

door de reiniger erin te mikken krijg je tijdelijk een hogere verbrandingstemp die je injectoren ook reinigd (je blok wordt warmer...

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Ik merkte geen verschil met euro 95 of 98. alleen in mijn beurs. heb er ongeveer 5 tanks mee gereden achter elkaar 98 maar kon geen merkbaar verschil waarnemen.

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Heb je dit topic al gelezen? Staan een hoop dingen in die je eerst zou kunnen proberen.
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 6905#26905

Is bijvoorbeeld je brandstoffilter recent nog vervangen?

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Bedankt voor die tip van het brandstoffilter.
Ik heb er hier niet bij stil gestaan. Kun je zien dat het goed is dat je zaken deelt met anderen HAHa.

Maar die injectiereiniger doet ook wonderen.
Je voelt dat het allemaal gewoon beter loopt.
Maar goed eerst weer een ander probleem oplossen.
Heb denk ik de startmotor stuk. Ja het blijft een mini.
Het was voor 32 jaar terug een hoop ellende met mijn eerste mini en met deze, de laatste zal het ook wel weer zo gaan. Maar we blijven lache.javascript:emoticon(':D')
javascript:emoticon(':D')

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Red Flame schreef:
het getal 95 of 98 is het octaangehalte. een injectiereiniger is een octaanverhoger. deze verhoogd je octaangehalte verder dan 100...

octaan zorgt voor een warmere verbranding, hoe warmer hoe beter/ schoner...

door de reiniger erin te mikken krijg je tijdelijk een hogere verbrandingstemp die je injectoren ook reinigd (je blok wordt warmer...




Huh, een injectiereiniger is een adjectief die je erbij doet, heeft niks te maken met octaan gehalte.

Octaan zorgt niet voor een warmere ontbranding, het zorgt voor een betere klopvastheid.
Indien die warmer zou verbranden, zou die eerder rapper beginnen kloppen ipv wat het doet.

Kijk octaan, heeft te maken met ontsteking en temperatuur.
Hoe meer voorontsteking je kan zettten, hoe meer vermogen je hebt, maar bij warm weer heb je dan wel het gevaar voor kloppen/detonatie van de motor. Dan heb je vroegtijdige ontsteking met veel vermogenverlies tot zelf schade als je zo blijft rijden.

Als je mini van de fabriek uit afgesteld staat voor voor loodvrij 95, dan tank je 95. Het merk van je station, bepaald eerder hoeveel adjectieven erbij zitten.
De goedkope doen er geen of toch weinig bij. De duurdere Shell enzo, die doen er meer bij, zowel bij de 95 als 98.
Die 100 doen ze zeker veel adjectieven erbij, dat is net het pluspunt.

Als je 98 of 100 doet in een mini die gewoon afgesteld staat voor 95, win je niks.

Onze red flame staat wel scherper afgesteld en vorig jaar heeft mijn vrouw er uit ontwetendheid 95 in getankt.
Het was een warme dag, dus na een korte rit belde ze me, dat de mini aan de kant stond omdat hij niet meer goed reed, en het leek alsof de motor aan het kloppen was.

Dus als je de meerkost doet van 98 of 100 te gaan tanken. stel dan je ontsteking bij (meer vermogen), anders heb je een meer kost voor niks..

Greetz

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Maakt het merk van de injectiereiniger nog wat uit?? :?
Bij mijn blauwe mannekes kan ik Wynn's krijgen. Bij de Makro op de hoek hebben ze ook een of ander Nederlands merk (kan er even niet opkomen welk het is)

Aangezien er een prijsverschil in zit (Makro is goedkoper, zelfs met blauwemannekesclubkorting) vraag ik me af of er kwaliteitsverschil is tussen de verschillende merken.

Klopt het dat er een bepaald % kerosine in zit? :?

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

yup zit kerosine in....vliegtuig brandstof heheh....

Je gaat er in elk geval effe harder van rijden ook (als het nog in je bezine zit)

Ik heb het ook ooit gebruikt (waarschijnlijk een duur merk...19 euro voor een litertje) en in een halve tank gemikt (dat was de tip...grotere concentratie...meer gevolg). Werkte wel okay denk ik. Ging in elk geval makkelijker in hogere toeren draaien, maar belangrijker nog....ik kon 30 rijden in zijn 4 als ik wilde..iets wat voorheen ondenkbaar was.

maar....veel sputterproblemen zijn terug te lijden naar een vieze benzinefilter....altijd die eerst vervangen. :)


Grt, Mart

RE: Loodvrij 98 i.p.v. injectiereiniger

Ik heb vrijdag bij de Makro even een flesje injectiereiniger gehaald. Getankt en ongeveer 80% van de inhoud uit het flesje erbij gedaan. Loopt wel een stukkie beter... Sputtert nog wel, maar een stukkie minder dan voorheen.

Brandstoffilter laat ik wel even doen (wat zit er trouwens een prijsverschil in die dingen, blauwe mannekes zo rond de 20 eur excl. korting). Sindskort is er een filiaal van een Duitse garage/onderhouds/banden/etc.-bedrijf in mijn woonplaats aanwezig... Ik werd daar wel even blij van toen ik de standaardonderdelenprijzen (nu nog alleen op hun duitse moedersite te zien, maar als die ook in NL gelden, dan ik = blij) van zag (vergeleken met de online minispecialisten en blauwe mannekes).