Ingediend door Mini Clubbi op vr, 24-04-2009 14:44
Hallo,
Ik heb een mini clubman estate. Maar heb een probleem met de versnellingspook, hij zit vrij los als hij in de versnelling zit, kan voor je gevoel in 1ste of 4de versnelling zitten. Kan dit komen door het bakje onder de versnellingspook? Of door de bussen bij de versnellingsbak?
Hoe kan ik weer zorgen dat de versnellingspook weer mooi strak zit?
Ben benieuwd, want dit was ook mijn ervaring in het korte uurtje dat ik ooit in m'n eigen mini heb gereden. Tis alsof je ergens in zit te roeren in de hoop dat je goed schakeld... Went wel trouwens.
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 24-04-2009 16:40
@Bjorn:
als schakelen goed werkt, zou het niet in het bakje of de busjes moeten zitten ..
kijk eens naar de rubbers waarmee het bakje aan de wagen zit: nr 20 op het plaatje http://www.infomininl.org/cpm1420/album ... s/p19b.jpg
@Vlassie:
als dat een staartbak is dan heb je aardig wat meer verbindingen/koppelingen die allemaal los(jes) kunnen zitten .. ja, tot in de bak ..
Zoals ik het begrijp kan je de pook dus gewoon rond roeren of je in soep aan het roeren bent!
Ik heb dat een keertje gehad bij een mini uit 1972. Toen bleek er rechts van de pook (waar hij door de carroserie naar binnen komt) een boutje los te zijn. Deze houd de pook normaal netjes op zijn plek. link
Wat ik onder 'remote' zie is 2 stangen die naar voren lopen.
Magic wand is een 850 met pook door het schutbord
En een staartbak wat dree-cool aanwijst.
Nou, vandaag dan maar bezig geweest, wat begon als rubbers controleerde eindigde in het lasapparaat te voorschijn toveren.
Bevindingen:
Te veel speling op het busje tussen schakelstang een aansluiting van de bak. Hierin zitten van die pennetjes die het vast houden, alleen is het busje wat uitgelubbert. Op de foto is t een beetje te zien:
Verder het dekseltje aan de onderkant van de pook los gemaakt, eerste wat opviel: kurk droog (ben k niet trots op). Maar ook daar was iets speling in de overbrenging van het bolletje dat op de schakelpook zit en het 'huis' waar het bolletje in beweegt:
Dus ook de pook er uitgehaalt met dit als conclusie:
Ook deze helemaal uitgelubberd. Dit moet één rechte sleuf zijn. Dus één door rijden, 2 nieuwe halen of 3 proberen te fixen. Het laatste is de keuze op gevallen, een ander er op kan altijd nog (en zou te simpel zijn).
Even paar las pitjes op gegeven, en met de dremel weer een rechten gleuf gemaakt (met in de gleuf rechte hoeken onderin).
Resultaat:
Alles weer in elkaar (met een helehoop vet), en het is verbetering. Maar ik moet nog even zo'n 'koppel busje' scoren en die er op zetten en dan hoop ik dat alles weer goed is. Tegen die tijd hoort u weer van mij.
Je ziet, het kan meerdere oorzaken hebben (en misschien nog wel meer) maar ik ben altijd van: SPAAR ZE ALLEMAAL.
(P.S. met deze bezigheid ben ik lekker op z'n zondags een dag bezig geweest, ZEKER niet omdat het zoveel werk is!!! Maar gewoon ontspannen)
Ik dacht ook dat het 'zo hoorde', maar toch maar eens gaan kijken, was soms tandjes poetsen naar z'n 1 en achteruit. Maarja, das niet zo gek als het allemaal niet exact uitgelijnt staat.
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door Mini Clubbi op vr, 24-04-2009 14:44
Hallo,
Ik heb een mini clubman estate. Maar heb een probleem met de versnellingspook, hij zit vrij los als hij in de versnelling zit, kan voor je gevoel in 1ste of 4de versnelling zitten. Kan dit komen door het bakje onder de versnellingspook? Of door de bussen bij de versnellingsbak?
Hoe kan ik weer zorgen dat de versnellingspook weer mooi strak zit?
Grtz Bjorn
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door Juice op vr, 24-04-2009 15:02
Ben benieuwd, want dit was ook mijn ervaring in het korte uurtje dat ik ooit in m'n eigen mini heb gereden. Tis alsof je ergens in zit te roeren in de hoop dat je goed schakeld... Went wel trouwens.
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door vlassie op vr, 24-04-2009 16:11
Deze vraag ligt ook bij mij al een tijdje op de plank, bij een 73er. Ik denk dat het ergens in de bak zit maar waar??
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 24-04-2009 16:40
@Bjorn:
als schakelen goed werkt, zou het niet in het bakje of de busjes moeten zitten ..
kijk eens naar de rubbers waarmee het bakje aan de wagen zit: nr 20 op het plaatje
http://www.infomininl.org/cpm1420/album ... s/p19b.jpg
@Vlassie:
als dat een staartbak is dan heb je aardig wat meer verbindingen/koppelingen die allemaal los(jes) kunnen zitten .. ja, tot in de bak ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door vlassie op vr, 24-04-2009 21:11
Bij mij is het een remote, maar ik zal eens de rubbers controleren, met schakelen geen probleem.
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door dree-cool op za, 25-04-2009 07:00
Zoals ik het begrijp kan je de pook dus gewoon rond roeren of je in soep aan het roeren bent!
Ik heb dat een keertje gehad bij een mini uit 1972. Toen bleek er rechts van de pook (waar hij door de carroserie naar binnen komt) een boutje los te zijn. Deze houd de pook normaal netjes op zijn plek.
link
Nummer 57 op de tekening!
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door vlassie op za, 25-04-2009 10:51
Wat ik onder 'remote' zie is 2 stangen die naar voren lopen.
Magic wand is een 850 met pook door het schutbord
En een staartbak wat dree-cool aanwijst.
Please correct me if....
Misschien zo even kijken.
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door vlassie op za, 25-04-2009 19:05
Nou, vandaag dan maar bezig geweest, wat begon als rubbers controleerde eindigde in het lasapparaat te voorschijn toveren.
Bevindingen:
Te veel speling op het busje tussen schakelstang een aansluiting van de bak. Hierin zitten van die pennetjes die het vast houden, alleen is het busje wat uitgelubbert. Op de foto is t een beetje te zien:
Verder het dekseltje aan de onderkant van de pook los gemaakt, eerste wat opviel: kurk droog (ben k niet trots op). Maar ook daar was iets speling in de overbrenging van het bolletje dat op de schakelpook zit en het 'huis' waar het bolletje in beweegt:
Dus ook de pook er uitgehaalt met dit als conclusie:
Ook deze helemaal uitgelubberd. Dit moet één rechte sleuf zijn. Dus één door rijden, 2 nieuwe halen of 3 proberen te fixen. Het laatste is de keuze op gevallen, een ander er op kan altijd nog (en zou te simpel zijn).
Even paar las pitjes op gegeven, en met de dremel weer een rechten gleuf gemaakt (met in de gleuf rechte hoeken onderin).
Resultaat:
Alles weer in elkaar (met een helehoop vet), en het is verbetering. Maar ik moet nog even zo'n 'koppel busje' scoren en die er op zetten en dan hoop ik dat alles weer goed is. Tegen die tijd hoort u weer van mij.
Je ziet, het kan meerdere oorzaken hebben (en misschien nog wel meer) maar ik ben altijd van: SPAAR ZE ALLEMAAL.
(P.S. met deze bezigheid ben ik lekker op z'n zondags een dag bezig geweest, ZEKER niet omdat het zoveel werk is!!! Maar gewoon ontspannen)
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door Juice op za, 25-04-2009 19:44
Ga ik ook maar eens na lopen. Wat hoort er in dat bakje dan?? Olie of vet (nog iets speciaals verder??)
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door vlassie op za, 25-04-2009 20:38
Vet, ik heb er wiellager vet in gedaan. Alle ronde dingen die in elkaar zitten en onderling bewegen lekker insmeren.
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door Mausje75 op di, 28-04-2009 20:52
Hmmm..erg handig om te weten...
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door MikeJetBlack op wo, 29-04-2009 00:42
Ik heb dit al sinds ik Spook heb. Ik dacht dat het zo hoorde.
Totdat iemand anders er eens mee aan de slag ging.
Binnenkort een ander geval monteren.
RE: Losse Versnellingspook
Ingediend door vlassie op wo, 29-04-2009 08:36
Ik dacht ook dat het 'zo hoorde', maar toch maar eens gaan kijken, was soms tandjes poetsen naar z'n 1 en achteruit. Maarja, das niet zo gek als het allemaal niet exact uitgelijnt staat.