Ik ben op zoek naar de meest gangbare (lees meestgebruikte ) maten Engelse sleutels voor de mini. De search leverde niks op en in Haynes staan ook niet echt de maten.
Gooi maar met alle maten die je zo weet en op welke delen ze dan passen.
Eentje heb ik er al....die van de ontluchtingsnippel...grrr
Weet helaas de maten niet uit mijn hoofd (1 3/4 en 5/39-ste en zo, zijn niet te onthouden )
Mijn praktijk ervaring is de volgende. Met een dopsleutelset met 6-KANTIGE doppen is bijna alles los te halen (netjes wel te verstaan, zonder veel beschadigingen van de kop). Alleen de grote maten zijn wat lastiger. Moer voor stuurwiel, fuseedop, kroonmoer wiellager, vliegwielmoer, en v-snaar-poeli moer. Dan heb ik wel de meest vervelende opgesomt. Volgens mij zijn dit de maten: 1 1/2 en 1 1/4 inch... Pin me er niet op vast.
Ingediend door Mini Martin op do, 10-10-2002 22:12
De meest voorkomende maten zijn:
1/4", 3/8", 7/16", 1/2", 15/32", 9/16", maar waar ze overal voor gebruikt worden, tja....
De meest voorkomende is volgens mij 1/2" want die is bij mij het meest versleten.
Overigens kom je met een verstelbare steeksleutel (Baco) en met metrisch gereedschap ook goed weg. Je moet er wel bij oppassen niet de moeren of bouten er mee verrot te draaien. Moet wel zeggen dat een baco niet erg praktisch is maar het is mogelijk om hier mee te werken.
Als je niet veel sleutelt zou ik eens een kijkje nemen bij de Karwei. Daar hebben een doppensetje liggen met zowel metrisch als engelsematen tegen een relatief goedkoop bedrag.(12 euro)
De ratel ervan is niet al te best maar de doppen zijn goed te gebruiken.
Voor de grotere maten en het zwaardere werk zou ik toch naar een betere kwaliteit op zoek gaan.
Ik heb afgelopen zondag op de oldtimerbeurs in Zwolle een combinatie doppenset gekocht. Deze doppen passen zowel op metrische als op engelse maten. Kosten: EUR 25. Ze hadden ook sleutels in deze serie (dus combinatie engels-metrisch) maar ik vond dat een doppenset vaker van pas komt.
Stuur is volgens mij gewoon een mooie ronde 33 mm. Daar gaat het tenminste ook prima mee los
Die past op de naaf-moer en van een schijfremmini (voor dan) Dit komt overeen met 1 5/16. De Fuseekogelmoer (en de moer van die de hoofdas in de versnellingsbak vastheeft) is 1.5'
Een inch is 25,4 mm.
Met metrisch gereedschap kom je ook een heel eind, maar toch werkt een goede engelse doppenset het allerfijnste.
Ik heb van de zomer uit Glasgow een doppenset met 1/2 ' aansluiting meegebracht. Jammergenoeg is dat voor sommige klussen net wat te dik. Hij kostte me 30 pond.
Pascal schreef: Wil mn filter vervangen en alles weer eens aandraaien vw olieverbruik.
Volgens mij allemaal goed te doen met metrische 6-kantige doppen. Het motorblok is helaas nog 1 van de weinige onderdelen van de mini die in zijn lange levensduur niet langzaam "ver-metrisch-ed" is.
Ik wens je veel succes en geluk met het aandraaien van alle bouten en moeren voor het oplossen van olieverbruik. Maar ik ben bang dat het je niet zo veel zal helpen. Heb je olie-verbruik, of olie-lekkage??
Aan olieverbruik kun je weinig direct doen. Je kunt compressie meten om te weten te komen of je motortje nog een beetje gezond is, en zo niet of het het blok is of de kop. Kijk ook eens naar symptomen van een lekke-koppakking (zie elder op forum, met "zoeken").
Bij olie lekkage zou ik eens een wasstraat op zoeken met hogedrukreiniger, en ontvetter-oplosmiddel, en de hele motor-ruimte schoon spuiten. Daarna goed lokaliseren waar de lekkage vandaan komt.
Pascal schreef: wat zijn de maten die je nodig hebt voor je:
- Olie aftapplug
- Bevestiging oliefilteroliefilterhouder
- en alle andere bouten en moeren aldaar.
Wil mn filter vervangen en alles weer eens aandraaien vw olieverbruik.
Bedankt!
olieaftap is dopje 24 (zou dus bijna 1 inch moeten zijn)
oliefilterhouder zit vast met 1/2' of 9/16', koop er een 7/16 bij en je hebt al de meest voorkomende sleutels/doppen.
Wouter
PS Metrinch is ook mooi gereedschap, past goed op beide moeren!
RE: Meest voorkomende Engelse maten
Ingediend door Superrob op do, 10-10-2002 11:59
Hoi
Ik ben op zoek naar de meest gangbare (lees meestgebruikte ) maten Engelse sleutels voor de mini. De search leverde niks op en in Haynes staan ook niet echt de maten.
Gooi maar met alle maten die je zo weet en op welke delen ze dan passen.
Eentje heb ik er al....die van de ontluchtingsnippel...grrr
RE: Meest voorkomende Engelse maten
Ingediend door Bert op do, 10-10-2002 21:34
Weet helaas de maten niet uit mijn hoofd (1 3/4 en 5/39-ste en zo, zijn niet te onthouden )
Mijn praktijk ervaring is de volgende. Met een dopsleutelset met 6-KANTIGE doppen is bijna alles los te halen (netjes wel te verstaan, zonder veel beschadigingen van de kop). Alleen de grote maten zijn wat lastiger. Moer voor stuurwiel, fuseedop, kroonmoer wiellager, vliegwielmoer, en v-snaar-poeli moer. Dan heb ik wel de meest vervelende opgesomt. Volgens mij zijn dit de maten: 1 1/2 en 1 1/4 inch... Pin me er niet op vast.
Groeten Bert.
RE: Meest voorkomende Engelse maten
Ingediend door Eelke op do, 10-10-2002 21:38
Stuur is volgens mij gewoon een mooie ronde 33 mm. Daar gaat het tenminste ook prima mee los
RE: Meest voorkomende Engelse maten
Ingediend door Mini Martin op do, 10-10-2002 22:12
De meest voorkomende maten zijn:
1/4", 3/8", 7/16", 1/2", 15/32", 9/16", maar waar ze overal voor gebruikt worden, tja....
De meest voorkomende is volgens mij 1/2" want die is bij mij het meest versleten.
Overigens kom je met een verstelbare steeksleutel (Baco) en met metrisch gereedschap ook goed weg. Je moet er wel bij oppassen niet de moeren of bouten er mee verrot te draaien. Moet wel zeggen dat een baco niet erg praktisch is maar het is mogelijk om hier mee te werken.
Als je niet veel sleutelt zou ik eens een kijkje nemen bij de Karwei. Daar hebben een doppensetje liggen met zowel metrisch als engelsematen tegen een relatief goedkoop bedrag.(12 euro)
De ratel ervan is niet al te best maar de doppen zijn goed te gebruiken.
Voor de grotere maten en het zwaardere werk zou ik toch naar een betere kwaliteit op zoek gaan.
Groeten Martin
RE: Meest voorkomende Engelse maten
Ingediend door Patrick op do, 10-10-2002 23:42
Ik heb afgelopen zondag op de oldtimerbeurs in Zwolle een combinatie doppenset gekocht. Deze doppen passen zowel op metrische als op engelse maten. Kosten: EUR 25. Ze hadden ook sleutels in deze serie (dus combinatie engels-metrisch) maar ik vond dat een doppenset vaker van pas komt.
RE: Meest voorkomende Engelse maten
Ingediend door Wouter op vr, 11-10-2002 00:10
Die past op de naaf-moer en van een schijfremmini (voor dan) Dit komt overeen met 1 5/16. De Fuseekogelmoer (en de moer van die de hoofdas in de versnellingsbak vastheeft) is 1.5'
Een inch is 25,4 mm.
Met metrisch gereedschap kom je ook een heel eind, maar toch werkt een goede engelse doppenset het allerfijnste.
Ik heb van de zomer uit Glasgow een doppenset met 1/2 ' aansluiting meegebracht. Jammergenoeg is dat voor sommige klussen net wat te dik. Hij kostte me 30 pond.
Wouter
RE: Meest voorkomende Engelse maten
Ingediend door Pascal op di, 24-12-2002 11:56
wat zijn de maten die je nodig hebt voor je:
- Olie aftapplug
- Bevestiging oliefilteroliefilterhouder
- en alle andere bouten en moeren aldaar.
Wil mn filter vervangen en alles weer eens aandraaien vw olieverbruik.
Happy merry kerstmuts
Bedankt!
RE: Meest voorkomende Engelse maten
Ingediend door henkmarius op di, 24-12-2002 17:09
Andy is een beetje een maat....die is Engels..
RE: Meest voorkomende Engelse maten
Ingediend door Bert op vr, 27-12-2002 19:31
Volgens mij allemaal goed te doen met metrische 6-kantige doppen. Het motorblok is helaas nog 1 van de weinige onderdelen van de mini die in zijn lange levensduur niet langzaam "ver-metrisch-ed" is.
Ik wens je veel succes en geluk met het aandraaien van alle bouten en moeren voor het oplossen van olieverbruik. Maar ik ben bang dat het je niet zo veel zal helpen. Heb je olie-verbruik, of olie-lekkage??
Aan olieverbruik kun je weinig direct doen. Je kunt compressie meten om te weten te komen of je motortje nog een beetje gezond is, en zo niet of het het blok is of de kop. Kijk ook eens naar symptomen van een lekke-koppakking (zie elder op forum, met "zoeken").
Bij olie lekkage zou ik eens een wasstraat op zoeken met hogedrukreiniger, en ontvetter-oplosmiddel, en de hele motor-ruimte schoon spuiten. Daarna goed lokaliseren waar de lekkage vandaan komt.
RE: Meest voorkomende Engelse maten
Ingediend door Wouter op za, 28-12-2002 13:11
olieaftap is dopje 24 (zou dus bijna 1 inch moeten zijn)
oliefilterhouder zit vast met 1/2' of 9/16', koop er een 7/16 bij en je hebt al de meest voorkomende sleutels/doppen.
Wouter
PS Metrinch is ook mooi gereedschap, past goed op beide moeren!