ik heb een technisch vraagje voor de techneuten onder ons.
De "electronische" ontstekking van een metro is deze zomaar over te zettn in een mini die punt ontstekking heeft of moeten er daar extra draden voor gelegd worden, bv een extra plus naar de onsteking voor de electronica, de verdeler heft 2 aansluit draden 1 voor de puls naar de bobine maar waar is de andee ook alweer voor.
Iemand een idee hoor er graag van want na 4 jaar bouwen aan een mini wil ik de motor wel eens horen draaien.
Je kan die electronische ontsteking inderdaad overzetten. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd hoe 't bedradingsschema moet lopen. Als ik 't niet vergeet kijk ik morgen wel even en pleur 't in deze topic erbij. Ik heb zo al enkele Mini's veranderd, het is onderhoudsvriendelijker en start beter in de winter. Kennelijk is het ook minder gevoelig voor vocht omdat er geen contactpunten inzitten. Ik denk trouwens dat hierover wel meer in het forum zal staan want 't is beslist niet nieuw.
't Is heel eenvoudig (als je een A+ motor hebt).
De voeding (+) van de bobine blijft zo (let op dat je de 12V voeding aansluit en niet de paars-witte weerstandsdraad die op (sommige/veel ?) Mini's van ca. '82-'91 is gebruikt. De 12V voedingsdraad is dan ook gewoon in de draadboom aanwezig.
Verder wordt de draad van de - naar de contactpuntjes overbodig, die kun je wegtapen in de kabelboom.
Van de electronische ontsteking gaat de ene draad (wit) op de + en de andere draad (wit-zwart) op de - van de bobine. Let bij het uitnemen van de oude verdeler op waar de rotor ongeveer naartoe wijst en zet de nieuwe verdeler zo goed mogelijk in dezelfde stand, dat helpt het afstellen.
[size=85:3infphz1][topics samengevoegd - Crispy][/size:3infphz1]
Bij het metro blok dat ik gestoken heb zit een elektische onsteking op. Op de delco zit een stekker die ik heb afgeknipt van de metro.
Maar waarop moet ik deze 2 draden aansluiten ? Het is een wit-gele en zwart-gele draad :
Op mijn bobijn heb ik momenteel deze draden aangesloten :
op de + : geelachtig-zwart en een dikke roosachtige-gele
op de - : geel-wit
dan heb ik nog een draad over die vroeger op m'n delco zat (met contactpunten) dit is een draad met zwart wit. Wat moet daar mee gebeuren ?
Heeft iemand ervaring hiermee? Lijkt me goedkope oplossing maar is het ook iets?
[i:1akjb8ds]This Conversion Kit for 45D4 Distributors fits Mini, MG, MGB, Austin, Morris, Reliant, Land Rover 2.25 and many, many more applications
This kit will convert all 45D4 points distributors to an electronic model
Do away with your troublesome points systems utilising your current points coil providing it is a non ballast one.
Why bother with any refurb kits, gain much more from your engine simply by installing this module - fitting instructions supplied and no other parts needed[/i:1akjb8ds]
Hallo,
ik heb gisteren mijn metro motor willen starten maar in eerste instantie had ik geen ontsteking. Ik had de bobine als volgt aan gesloten: op de 15 had ik mijn contact (12 volt) , op mijn 1 massa, op de plus en min mijn 2 draden van mijn verdeler.
Zo wou hij dus geen ontsteking geven.
Na even denken en proberen heb ik de 1 losgekoppelt van de massa en dan had ik wel ontsteking.
Is dit normaal ?
de - van de bobine wordt door de verdeler naar aarde geschakeld. Doordoor onstaat er aan de hoogspanningskant van de bobine steeds een vonk, die door de rotor in de verdeler steeds naar een van de bougies gestuurd wordt. Als je dus de bobine rechtstreeks op de massa aansluit werkt ie niet.
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door mad mini op ma, 01-03-2004 22:24
ik heb een technisch vraagje voor de techneuten onder ons.
De "electronische" ontstekking van een metro is deze zomaar over te zettn in een mini die punt ontstekking heeft of moeten er daar extra draden voor gelegd worden, bv een extra plus naar de onsteking voor de electronica, de verdeler heft 2 aansluit draden 1 voor de puls naar de bobine maar waar is de andee ook alweer voor.
Iemand een idee hoor er graag van want na 4 jaar bouwen aan een mini wil ik de motor wel eens horen draaien.
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door tlr-mini op ma, 01-03-2004 23:12
Je kan die electronische ontsteking inderdaad overzetten. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd hoe 't bedradingsschema moet lopen. Als ik 't niet vergeet kijk ik morgen wel even en pleur 't in deze topic erbij. Ik heb zo al enkele Mini's veranderd, het is onderhoudsvriendelijker en start beter in de winter. Kennelijk is het ook minder gevoelig voor vocht omdat er geen contactpunten inzitten. Ik denk trouwens dat hierover wel meer in het forum zal staan want 't is beslist niet nieuw.
Greetz TLR Mini
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door CMC op ma, 01-03-2004 23:24
't Is heel eenvoudig (als je een A+ motor hebt).
De voeding (+) van de bobine blijft zo (let op dat je de 12V voeding aansluit en niet de paars-witte weerstandsdraad die op (sommige/veel ?) Mini's van ca. '82-'91 is gebruikt. De 12V voedingsdraad is dan ook gewoon in de draadboom aanwezig.
Verder wordt de draad van de - naar de contactpuntjes overbodig, die kun je wegtapen in de kabelboom.
Van de electronische ontsteking gaat de ene draad (wit) op de + en de andere draad (wit-zwart) op de - van de bobine. Let bij het uitnemen van de oude verdeler op waar de rotor ongeveer naartoe wijst en zet de nieuwe verdeler zo goed mogelijk in dezelfde stand, dat helpt het afstellen.
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door packed as hell op do, 30-09-2004 10:18
Kan iemand mij dan vertellen hoe het zit met die ontstekingversterker(3 polig) die op de ontsteking zit, wat is de - pool en wat is de + pool .?
Bedankt
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door mini1991 op zo, 01-11-2009 22:57
[size=85:3infphz1][topics samengevoegd - Crispy][/size:3infphz1]
Bij het metro blok dat ik gestoken heb zit een elektische onsteking op. Op de delco zit een stekker die ik heb afgeknipt van de metro.
Maar waarop moet ik deze 2 draden aansluiten ? Het is een wit-gele en zwart-gele draad :
Op mijn bobijn heb ik momenteel deze draden aangesloten :
op de + : geelachtig-zwart en een dikke roosachtige-gele
op de - : geel-wit
dan heb ik nog een draad over die vroeger op m'n delco zat (met contactpunten) dit is een draad met zwart wit. Wat moet daar mee gebeuren ?
Hoop dat er iemand er wijs uit kan.
Groetjes, Mini1991
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 02-11-2009 09:16
zie ook:
viewtopic.php?p=64042#p64042
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door Crispy op ma, 02-11-2009 10:17
Ik heb de vraag aan het gelinkte topic gehangen, lees het eens door.
Theo, bedankt voor de link.
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door MiniJoey op di, 10-11-2009 10:55
Heeft iemand ervaring hiermee? Lijkt me goedkope oplossing maar is het ook iets?
[i:1akjb8ds]This Conversion Kit for 45D4 Distributors fits Mini, MG, MGB, Austin, Morris, Reliant, Land Rover 2.25 and many, many more applications
This kit will convert all 45D4 points distributors to an electronic model
Do away with your troublesome points systems utilising your current points coil providing it is a non ballast one.
Why bother with any refurb kits, gain much more from your engine simply by installing this module - fitting instructions supplied and no other parts needed[/i:1akjb8ds]
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door (b)engeltje op di, 10-11-2009 14:05
Ja, heb ik. Alleen van een ander merk, maar dat maakt geen verschil. Ik rij er al zeker 2 jaar mee en geen problemen verder meer. Afstellen en klaar.
Er bestaat ook nog ergens een topic over de verschillende merken, maar die krijg ik zo niet gevonden.
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door brechtje41 op ma, 16-11-2009 17:54
Hallo,
ik heb gisteren mijn metro motor willen starten maar in eerste instantie had ik geen ontsteking. Ik had de bobine als volgt aan gesloten: op de 15 had ik mijn contact (12 volt) , op mijn 1 massa, op de plus en min mijn 2 draden van mijn verdeler.
Zo wou hij dus geen ontsteking geven.
Na even denken en proberen heb ik de 1 losgekoppelt van de massa en dan had ik wel ontsteking.
Is dit normaal ?
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door Crispy op ma, 16-11-2009 19:13
de - van de bobine wordt door de verdeler naar aarde geschakeld. Doordoor onstaat er aan de hoogspanningskant van de bobine steeds een vonk, die door de rotor in de verdeler steeds naar een van de bougies gestuurd wordt. Als je dus de bobine rechtstreeks op de massa aansluit werkt ie niet.
RE: metro electronishe ontsteking
Ingediend door brechtje41 op do, 19-11-2009 22:57
oke dank je
Dus het hoeft zo te zitten.