Mini 1000 1977

default

Mini 1000 1977

Ingediend door Joop1962 op

Hallo allemaal,

 

ik ben hier nieuw.

Ik heb rond het midden van de jaren 80 een Mini 1000 uit 1977 gehad.

Een erg leuke auto.

Hij was motorisch best wel goed, want hij liep goed en hij verbruikte bijna geen olie, wat voor een Mini van die jaren best wel bijzonder was, zo heb ik me destijds laten vertellen.

Ik heb er best wel lol mee gehad, zeker nadat ik Slick-50 aan de motorolie had toegevoegd.

Maar ik merkte wel, dat het plaatwerk ontzettend slecht was....zo slecht .....ik kon de roest gewoon niet bijbenen.

Koplampringen die er spontaan vanaf woeien en dorpels die compleet vervangen moesten worden, vreselijk....

Op een gegeven moment was ik het gewoon zat en heb ik hem weggedaan.

Onlangs bekroop mij echt weer dat gevoel van een Mini te bezitten, maar het klamzweet bekruipt mij weer als ik denk aan de roestduivel van destijds.

Hij zit dat met de nieuwere Mini's ?

Ik zie regelmatig Mini's te koop staan die er al een behoorlijk restauratie op hebben zitten en dan eigenlijk niet eens zo oud zijn.

 

RE: Mini 1000 1977

Hallo,

Welkom hier.

Even ervan uitgaand dat je met de nieuwere types nog wel de classics bedoeld

Ik heb zelf een Mini van 1991 waar ook behoorlijk wat aan verroest was. Dus ja ook de latere roesten gewoon door.
Aan de andere kant. die zijn natuurlijk ook al 30 jaar oud. Er zit natuurlijk wel nog een heel groot verschil in hoe ze zijn gebruikt in het verleden. Sommige staan natuurlijk altijd netjes binnen en zijn nog goed hard. En andere die buiten in de regen hebben gestaan zijn helemaal weggeroest. Zo kwam ik laatst een 1982 mini tegen bij iemand in de schuur. En deze had nog nauwelijks roest.

Verder weet ik wel dat er een aantal jaren zijn geweest waar ze extra slecht waren. Maar welke dat zijn durf ik niet te zeggen.

RE: Mini 1000 1977

Het ligt er een beetje aan wat je zoekt. Zoek je een restauratieproject of zoek je een goede rijdende mini? Het klopt idd dat sommige nog al wat roest verzameld hebben in de loop van de jaren. Het is een beetje zoals Frank al aangeeft, hoe is er door de vorige eigenaren mee omgegaan.

Nu is het zo dat een mini uit de UK komt en het gebruikte staal van daar is nu niet altijd van de beste kwaliteit geweest. En om eerlijk te zijn is dat nog steeds zo.
Er zijn idd verschillende perioden bekend dat het gebruikte staal van een nog ergere kwaliteit was dan gebruikelijk. Daar hoort, als ik het goed heb, het einde van de jaren 70 bij. Ook de mini's van eind jaren 90 zijn slechter. Dat heeft deels met het slechte staal te maken, maar ook met de reden dat er niet veel vraag was naar de classic in afwachting van de New. En daardoor hebben body's regelmatig buiten gestaan voordat ze af waren gewerkt.