mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

hoi
ik heb een cooper uit 92 en die loopt tussen de 1500 en 2000 toeren stationair.
ook als ik een tijd in de 4 te hebben gereden en daarna de koppeling intrappen omdat ik voor een stoplicht sta of zo valt ie uit. direct daarna starten kan dan ook niet. dan moet ik eerst even wachten ongeveer 2 tot 3 minuten dus..

aangezien dit mijn eerste is met spi ben ik even ten einde raad.. wie komt dit bekend voor en weet wat ik er eventueel aan moet doen?

alvast bedankt :? :? :?

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

ik heb een tijdje zitten lezen op het forum en denk dat ik het probleem gevonden heb... de rode vacuum slang hangt los... maar ik kan nu alleen niet vinden waar die weer vast moet.... zuigt ie zoveel valse lucht door dat kleine vacuum aansluitingkje dat ie meteen zo beroerd loopt?

ik ben f 16 monteur en heb niet zo heel veel verstand van zuigermotoren hahaha

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Ik heb hier ff niet een SPi liggen om te checken maar als het goed is komt het rode slangetje van de achterkant van je inlaatspruitstuk en gaat naar een doosje (lijkt op/, maar is iets platter dann een lusifer doosje, kleur van dat doosje is zwart), wat daar ook bij je spruitstuk linksachter hangt in een klem.

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Heb ff gekeken bij mijn SPI om zeker te zijn.

Aan het zwarte luciferdoosje zit een kort zwart slangetje.
Het rode slangetje ( wat beduidend langer is ) gaat vanaf het inlaatspruitstuk naar de onderkant van het luchtfilterhuis naast het gele slangetje.
Mits je een standaard luchtfilter hebt, heb je een open luchtfilter bv. K&N dan wordt het rode slangetje afgedopt (dichtmaken).

Als je dan toch bezich bent, controleer meteen even je andere vacuumslangetjes op aansluiting en lekkages.
Omdat dit meestal de oorzaak is van een verhoogd toerental en het niet mooi lopen van je SPI.

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

berry schreef:
wie komt dit bekend voor


Same here. Verhoogd toerental en soms loopt dat af en slaat ie dood. Als ik niet op tijd ben met een dot gas kan het zijn dat ik een minuutje moet wachten voordat ie weer wil starten. Naar de oorzaak ben ik nog op zoek, alleen was het waarschijnlijk niet een vacuumprobleem. (reeds op gechekt)

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

ik heb gezocht gevonden en bijna verholpen.....

zowel het haakse dopje van het rode slangetje als het haakse dopje van het zwarte slangetje zijn bijde stuk aan de kant van het spruitstuk. kan iemand mij vertellen wat dat zwarte kastje doet?
en waar ik eventueel een nieuw setje van die slangetjes kan krijgen?

in ieder geval bedankt iedereen voor het mij op weg helpen met deze nieuwe techniek voor mij hahahaha

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

als het goed is gaat het slangetje via het zwarte kastje naar de ecu. Het zwarte kastje dient als 'demping' vh vacuum, of om de benzinedampen buiten je ecu te houden.

edit

als het goed is weet de computer door het vacuum, dat tie de ontsteking iets moet verlaten voor stationairloop.

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Bij mij zij die slangetjes ook gaar. Blijbaar hebben we niet grondig genoeg gecheckd. |:(
Het haakse dopje van het korte zwarte slangetje dat op het inlaatspruitstuk zit is gaar en zit zelfs niet meer aangesloten en het haakse dopje van het rode slangetje is gaar.
Aan de ene kant zit dit rode slangetje op je luchtfilterhuis en aan de andere kant? Die hangt los en ik kan niet 1,2,3 zien waar die op hoort te zitten... Het lijkt me dat die ook op het inlaatspruitstuk hoort te zitten? Of...
Morgen ff nieuwe slangetjes scoren!

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

ik ga er vanuit dat je een spi hebt.

als je het standaard luchtfilterhuis er af hebt geschroefd houd je de ronde pot met je injecteur over. als je achter deze pot tegen het schutbord aan naar beneden gaat met je hand voel je daar twee aansluitingen zitten. deze zitten ongeveer ter hoogte van je kachel (andere kant van het schutbord dan wel te verstaan) als je er voor staat is de linker voor de zwarte slang en de rechter voor de rode slang ( tegen de rijrichting in gezien)

ik heb er een tijdelijke slang opgezet en herken het autootje niet meer terug.... hij loopt weer als een zonnetje...

in ieder geval iedereen bedankt die me hierbij geholpen heeft...

fijne dagen allemaal

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Ja het is een SPi ja. ;)
Top! De aansluiting voor de zwarte had ik al gevoeld, maar die van de rode kon ik niet zien zitten. Het uiteinde van dat slangetje hing trouwens ergens onder mijn rembekrachtiger... :?
Moet wel lukken morgen! Bedankt! :)

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

als je de zwarte aansluiting hebt gevonden zit de rode er ongeveer twee centimeter naast..

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

PMmen is gelukt he? ;) Niet alles hoeft moeilijk te zijn...
Maar ik denk dat het wel gaat lukken. Ik heb net de slangetjes even op de goeie plek aangesloten (voor zover ze wilden blijven zitten), er een goed half uur mee gereden, maar het loopt weer als een zonnetje hoor. Eindelijk. Heb daar bijna een jaar zo mee rondgereden (en er een deuk door in de achterkant opgelopen). |:(

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

nou geweldig dus.
ik ben blij dat we er met zijn allen een beetje uitgekomen zijn..



fijne dagen

:D

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

hallo,

Ik heb ook een probleem met mijn spi.
Als ik hem start draait ie 900-1100 rpm.
als ik stukje gereden heb draait ie 1500-1700
en soms valt ie weer naar de 900.
Ik heb het schroefje van de gaskabel al helemaal ingedraait.
maar toch heeft ie dit.
Zouden dit die slangetjes kunnen zijn? Voor mij is niet precies duidelijk welke deze zijn.

MVG

Joey

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

[size=75:3ngq2qqi][Post toegevoegd-Demelza][/size:3ngq2qqi]

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum dus vergeef me als mijn reactie hier niet thuis hoort.

Ik ben zelf sinds kort bezitter van een Mini Cooper 1.3i uit 1992. Ik heb ook het probleem dat mijn motortje volgens de toerenteller (maar die lijkt prima te werken) stationair 1500 toeren draait...waar dit zo'n 900 hoort te zijn (toch?). Als ik met 120 km/h over de snelweg rijd zit ik op ongeveer 4000 toeren. Hij lust ook redelijk wat benzine, vandaar ook dat ik denk dat mijn toerenteller juist aangeeft wat de rpm's zijn. De teller blijft dus niet hangen ofzo.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is, of het kwaad kan, wat ik er aan kan doen om het te verhelpen?

Het is een injectie motor dus ik dacht zelf al aan een kapotte lambda sensor? Graag hoor ik wat jullie denken en of er een manier is om empirisch vast te stellen wat het veroorzaakt.

Alvast bedankt, Mvg Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Ik heb je vraag even aan een ander topic gehangen waar je waarschijnlijk meer aan hebt.

Iig even het vacuumslangetje checken.

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Edit door gebeurtenissen van de dag:

Inderdaad een betere plek voor mijn vorige post Moderator :)

Vandaag samen met mijn vriendin in de mini op weg naar een (om reclame te voorkomen)'niet nader te specificeren' minispecialist voor een uitlaat.

Ergens op de snelweg....mijn toerenteller die helemaal los gaat. Van 3k naar 6k en zo op en neer, terwijl ik gewoon 120 rijd. motor klonk verder nog aardig normaal. Vervolgens remmen tot 70 voor werkzaamheden. Daarna sputteren en moeilijk doen, nauwelijks nog power, dus aan de kant gezet.

ANWB gebeld, gekomen, en: met hulp nota bene van die minispecialist gevonden dat er een kabeltje van mijn bobine los zat. Dus kon weer rijden, maar nog steeds met een hoog toerental. Uiteindelijk heb ik mijn uitlaat gevonden en heeft de beste man inderdaad een vacuumslangetje vervangen.

Nu heb ik het probleem dat de motor te laag stationair draait waardoor de compu in de auto direkt in een noodstand schiet (weer naar 1500 rpm) om hem aan de praat te houden. Na een tijd rijden gaat hij dan weer terug naar zo'n 700 rpm (te laag). Goeie algehele servicebeurt zou dit moeten verhelpen volgens de specialist, omdat de motor dan minder problemen heeft staionair rond de 900 a 1000 rpm te draaien en de compu dus ook niet in de stress schiet.

Die 1500 rpm is overduidelijk een 'when all hope is lost' stand van de cpu

Ben er in elk geval achter dat het goed laten lopen van de mini motor (injectie) een delicate zaak is.

Mvg, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Hallo peeps,

Heb besloten dat ik a.s. zaterdag met een bevriende ex-automonteur mijn mini 'zelf' een grote beurt ga geven. 8) Greasemonkeys

Te vervangen: Bougies, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter, olie zelf (10w40), ring voor het afsluiten van carterplug.

Verder haal ik nog een blikje Gungum om mijn 'nieuwe' RC-40 Big bore, all stainless, centre exit uitlaat goed aan de Kat te bouten. Remmenreiniger (om de remmen te reinigen...joh!) Nieuw knipperlichtje en een nieuwe V-snaar.

Uiteraard ga ik proberen zoveel mogelijk sensoren, aansluitingen van kabels etc. schoon te maken en waar nodig in te sprayen met contactspray.

Ook het resetten van de ECU ga ik proberen door de pluspool van de acu er 24h af te halen.

Na bovengenoemde werkzaamheden hoop ik dat mijn blokje weer wel gewoon normaal stationair wil draaien en niet in het noodprogramma van de ECU draait. Maar het zal waarschijnlijk wel niks meer zijn dan het begin van de goede oplossing.

Als iemand nog slimme tips, opmerkingen of wat dan ook heeft: you're very welcome to enlighten me.

Greets, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Hallo allemaal,

Inmiddels thuis na een lange dag sleutelen... Zoals gezegd de mini een grote beurt gegeven.

Vervangen tot nu toe: Oliefilter, olie zelf, karterplug pakkinkje, luchtfiler, boegies, knipperlicht.

Gerefurbished: De contactjes in de verdeelkap waren behoorlijk gecorrodeerd. Deze heb ik met een mesje schoon gekrabt en daarna beetje opgeschuurt (heel lichtjes uiteraard) Ook heb ik mijn gaskabel gespannen. Die stond letterlijk slap en het gaspedaal had daardoor een hoop 'vrije slag'.

Verwisseld: 'oude' (was net nieuw geplaatst door vorige eigenaar) Bosal einddemper (side exit) en middendemper ---> een RC-40 centre exit, all stainless, big bore einddemper met rechtstreekse stainless verbinding naar de kat (moet alleen op de brug nog 2 gaten in het subframe achter boren om de rubbers voor de einddemper er tussen te hangen).

Wat moet er nog: De benzinefilter zit volledig vastgerot in de bracket waarmee hij vast zit aan het achtersubframe. Met geen mogelijkheid los te krijgen want ik kan geen grip meer krijgen op welke boutjes dan ook daar. Dus die ga ik op de brug uitboren om er volledig nieuwe op te zetten. Misschien wil ik zelfs de bracket helemaal vernieuwen (weet iemand waar ik die kan krijgen?) Ook de v-snaar moet ik nog vervangen, maar daar heb ik in een ander topic iets over gevonden. Ook mijn ECU nog niet gereset. Kon niet goed bij de moer om de pluspool los te draaien.

Voorlopige tussenstand: de motor loopt nog steeds veel te laag stationair...totdat de noodstand van de ECU er in komt (naar 1500 toeren). M.a.w. alle effort van vandaag heeft dat euvel nog niet verholpen |:( .

Het schijnt dat ik ook eens naar de gasklep kan kijken. Dat als die vies is e.e.a. ook niet lekker loopt.

Anyway voorlopig dus nog bezig (maandag a.s. ga ik weer verder ermee) en rijden in de Alto totdat alles weer werkt. Sorry voor het lange verhaal, maar dan weten jullie wat ik allemaal al geprobeerd heb om de boel te veranderen en wellicht komen jullie dan weer op nieuwe ideeen.

Ik hoor het wel, mvg, Mart (p.s. uitlaat is wel moeilijk wreed! :P)

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Vandaag op de brug bij een garage in de buurt waar de mini stil staat (mijn werk) de uitlaat 'afgemonteerd'. Moest de einddemper nog met de rubbers aan het achtersubframe bevestigen.

Ik kreeg daar de tip dat het laag stationair lopen wel eens veroorzaakt kan worden door een foute afstelling van het ontstekingshuis (ofwel de ontsteking). Met 1 bout (of moer) kan je de klem waarmee deze op zijn plek wordt gehouden los draaien. Hierna moet ik (na een krasje gezet te hebben op de huidige stand uiteraard) het huis iets verdraaien, weer vastzetten en dan kijken of er verbetering is. Zo niet....andere kant op proberen te draaien en herhalen tot het beter gaat.

VRAAG: denken jullie dat het aannemelijk is dat de vorige eigenaar om het probleem van het kapotte vacuumslangetje op te lossen (wat ze niet doorhadden) aan de ontsteking heeft zitten klooien? Zou verklaren waarom hij nu ineens zeer laag stationair draait (toch?) terwijl het slangetje gefixt is. Wat probeer ik eigenlijk te vragen...denken jullie dat het wel eens zin zou kunnen hebben er aan te verstellen?

Graag reacties :) !

Mvg, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Lijkt mij dat de ontsteking door de ECU geregeld wordt dus dat het niet zo gek veel uitmaakt.
Heb je na al deze zaken gedaan te hebben (mn vacuumslangen vervangen) de ECU gereset?

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Nee nog steeds niet aan toe gekomen. Ik kan niet goed bij de moer die de pluspool van de accu op zijn plek houdt.

Is er een andere manier om de ECU te resetten?

Mvg, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

de min pool van de accu 24 uur los gooien ;)

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Ahahahah...tja inderdaad bedacht het me ook zo'n 10 minuten geleden. heheh...is wellicht de oplossing :)

Bedankt! Ook als er nog andere methodes zijn hoor ik het graag. Volgens mij gaan er ook wat indianenverhalen de ronde namenlijk. Zoveel keer gas of rempedaal indrukken bijvoorbeeld?!

anyway...zal het proberen Erikje!

Mvg, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Zucht. Had vandaag de min pool er ongeveer 5 uur af. Daarna weer vastgemaakt. De mini gestart: +/- 900 toeren! Dus ik was in extace...Dacht dat het probleem verholpen was. Klein stukje over de parkeerplaats op mijn werk en stilgezet voor de terugweg na het werk.

Na mijn werk: starten...+/- 500 toeren :(..en jawel...na stukje rijden weer terug naar af..1500 toeren staionair en afslaan als hij een tijdje heeft gereden bij het stoplicht. Arghhh!

Kan het zijn dat ik de eerste keer na het resetten langer had moeten rijden, om de ECU te 'leren' hoe de motor nu draait?

adviezen zijn welkom

Mvg, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Misschien ligt het aan je lambda sonde?
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 048#138048

Ik roep maar wat hoor...

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Tja, dat was mijn allereerste gedachte week of twee geleden, maar toen niks mee gedaan eerlijk gezegd.

Zijn die sondes duur? Want het trial and error geintje gaat op den duur een aardige duit kosten. Ik weet dat je mini's niet moet liefhebben om hun 'goedkoop rijden' eigenschappen maar...voorlopig zit echt rijden er helemaal niet in.

mvg, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

het volgende probleem,

mijn mini loopt te hoog stationair. als ik de motor kap op doe en de twee keer gas geef(onder de motorkap) dan loopt hij weer als een tierelier. na een tijdje rijden valt hij wel weer terug in het hooge toeren lopen.

iemand???


groet jelle

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Hoi Jelle,

Of je hebt het zelfde probleem als ik...en dan heb ik geen idee wat je er aan kan doen want ik ben er ook nog niet uit.

Of je gaskabel blijft hangen zo nu en dan. Misschien dat er ergens een knik in zit waardoor hij niet lekker loopt door zijn huls. Nieuwe gaskabel? Ook zou het kunnen (zo heb ik me laten vertellen) dat je gasklep vies is, maar daar weet ik zelf nog niet zo veel vanaf.

Anyway...mocht je een oplossing vinden, welke dan ook, dan hoor ik het graag. Misschien dat we hetzelfde als oorzaak hebben.

Mvg, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Hello,

Is er een manier om te testen of de lambda sonde kapot is? Aanschaf van een nieuwe is 86,- Euro ex btw :| ben ik vandaag achter dus wil graag weten of ik zeker kan zijn dat dat het is :)

Gekke vraag: Lambda sonde zit in je LCB geschroeft toch? Makkelijk bij te komen dacht ik?! Als het een sensor is die de verhouding tussen lucht en benzine meet in het uitlaatspruitstuk, kan het dan simpelweg niet zo zijn dat deze zo verschrikkelijk vies is geworden (dikke laag roet, net als de rest van de uitlaat) dat hij niets meer kan meten en dat gewoon schoonmaken al wonderen doet? (just a thought, what do i know?)

Greetz, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Hoi,

In het onderwerp over hoe em te vervangen las ik al e.e.a. over dat goed schoonmaken soms al wonderen doet. En dat het best moeilijk is om de sonde te vervangen (lastig te berijken punt op die Y-splitsing van de LCB)

Voorlopig weet ik dat mijn uitlaat helemaal onder de roet zit (binnenzijde zwart dus) en dat de mini ook behoorlijk stinkt tijdens het rijden. Volgens mij zegt dat iets over het mengsel (te rijk?!). Dat suggereert ook weer dat de sonde te vies is om wat te registreren of dat deze stuk is. Voor zover ik er nu wijs uit kan worden dan :)

Anyway thnx voor het er op wijzen dat er in deze onderwerpen wat wordt uitgelegd er over. Ben nog geen held met de zoekfunctie...dat blijkt wel. Het is ook lastig in mijn geval om 'on toppic' te blijven. Ik ben natuurlijk steeds iets nieuws aan het proberen om het probleem op te lossen.

Uiteindelijk zal er wel een kompleet beeld ontstaan voor mensen die na mij dit probleem proberen op te lossen dus dat is dan weer een voordeel.

Ik houd jullie op de hoogte!

Greets, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

hey,

in de minimag van april staat alles over fouten bij injectie mini's

ik denk dat het mijn benzine druk regelaar is

citaat minimag

[i:3nrr1k4l]it is far common for folk to suspect the lamba sonde has quit when poor running with increased feul consumption is experienced...

its more freuqently caused by the feul pressure regulator. on the mini injection these are not the best quality components


ik denk dat dit mijn probleem is

staat wel bij dat het een proffesioneel karwijtje is

groet jelle[/i:3nrr1k4l]

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Hoi Jelle,

Bedankt voor de tip hey! I'll check up on it :)...
Sonde is trouwens te meten op een of andere manier terwijl de motor gewoon helemaal in elkaar zit. Dus dat is een snelle manier om zeker te zijn dat dat het niet is (of wel natuurlijk).

Maar goed...de benzine druk regelaar dus..okay

Thnx again...goeie info!! :)

Greets, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Hallo allemaal,

Vandaag lekker gereden in de mini...ondanks de staionair problemen. Gebeurde wel iets typisch wat meschien een hint is m.b.t. wat er mis is.

Autootje draaide weer rustig in de noodstand bij alle stoplichten. Op een gegeven moment reed ik weg bij een stoplicht (vriend van me achter me in een andere auto) Bij vierde versnelling begon de auto hevig te schokken (sputteren zeg maar..inhouden, gaan, inhouden, gaan etc etc.) Daarbij kwam er een hoop zwarte rook uit de uitlaat.

Het stoplicht daarna draaide mijn motortje 1100 toeren (klonk geweldig...zoals hij zou moeten zijn) Die 1100 toeren stationair behield hij zelfs tot op de parkeerplaats bij die vriend van me.

Later reed ik daar weer weg...noodstand (1500 toeren)...stuk later..stoplicht optrekken, sputteren,...volgende stoplicht 1100 toeren. Later weer baggerstand.

Het lijkt er dus op dat de auto soms uit zichzelf wel goed draait. Misschien vuiltjes die loskomen ofzo?

Ik hoop dat jullie met de nieuwe info op nieuwe ideeen komen over wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Greets, Mart

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Niemand een clue? (zie bovenstaande post)

Volgens mij moet ik de boel gewoon laten meten bij een specialist zoals Koektrommel heeft gedaan. Denk ik de beste manier om er achter te komen niet? Kan wel blijven gissen, maar zeker weten is beter.

Tja... en zo geef je antwoord op je eigen post :)

Greets, Mart ;)

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

PROBLEEM OPGELOST!! :D

Vergeef me mijn hoofdlettergebruik in deze maar het euvel is verholpen...eindelijk!! hahaha...

Uiteindelijk (wegens tijdgebrek om zelf te klooien) mini maar even naar een specialist gebracht. Zij hebben een nieuw v-snaartje gespannen voor me zoals ik had gevraagd (was aan het fluiten bij optrekken)....wat nippels doorgesmeerd en de koelvloeistof bijgevuld...en..ze hebben de benzinefilter voor me vervangen (had ik zelf al gekocht maar had geen brug om de vastgerotte bracket los te krijgen en had geen nieuwe bracket liggen)...

wat bleek nou het geval te zijn: de benzinefilter die er onder zat was de filter die er ooit in de fabriek onder was gezet. Sinds 1992 was er dus nog nooit een nieuwe op gezet! Er zat volgens de monteur zo veel drap in die filter dat het een wonder was dat de auto nog reed hahaha...

anyway...loopt nu als een zonnetje....nooit meer in de 'noodstand' altijd netjes zo'n 800 a 900 toeren met een prachtig geluidje....probleemloos 40 rijden in zijn 4 als het ff moet zonder te schokken...heerlijk dus...een gewaarwording lol. Warm starten is nu helemaal te gek. Klikje met sleutel en direkt...vroem...heheh

okay je hebt het door...ik ben een tevreden man hehe...veel rijplezier allemaal..ohh ga over 4.5 weken twee weekjes door engeland cruisen samen met mijn vriendin in de mini whoohooo


groeten, Mart

default

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

[size=75:9u53je7u][topics samengevoegd - Crispy][/size:9u53je7u]
Goedemiddag, ik zal mij even voorstellen ik ben alex uit rotterdam en heb sinds een paar weken weer een mini cooper. het berteft een mini cooper silverstone 1.3 Spi uit 1993.

Sinds een paar dagen loopt de mini niet zo lekker stationair meer ( slaat soms af voor het stoplicht en toerental soms veel hoger richting 2000) Nu heb ik een aantal zaken gecontroleerd:

verdeelkap losgehaald; metalen puntjes aan de binnenkant witte aanslag, na dit verwijderd te hebben zag het er redelijk ingesleten uit. Moet dit worden vervanegen incl rotor ??

Tussen het spruitstuk en het luchtfilter hoor ik een zacht sissend geluid ?? Is er dan een slangetje lek of hoort dit ??

Aan de linkerkant (als je voor de motor staat) lopen zwarte slangen vanuit het luchtfilterhuis naar een grijs potje (ter grootte van een golfballetje) aan de andere kant van dit grijze potje zit een tuutje waar volgens mij een slangetje op hoort maar deze ontbreekt. Wat hoort hier te zitten en wwar moet het naar toe ?? Of is het gewoon een overloop ??

Na mijn bougies te hebben verwijderd zag ik dat deze wit uitgeslagen zijn is dit normaal of mankeerd er dan wat ??? Grrag jullie reactie

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Ik heb je vraag toegevoegd aan een topic met een soortgelijk probleem, zo blijft de informatie bijelkaar. Lees het eens door!

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Mart...grote kans dat het de vacuumslangetjes zijn zoals al vaker omschreven op dit forum.

RE: mini cooper spi met een verhoogd stationair toerental

Als je echt ten einde raad bent, check je klepstelling. Ik heb weken gezocht naar de reden waarom mijn SPI inhield en raar stationair liep, bleek dat mijn kleppen te strak gesteld stonden!