Afgelopen maand heb ik (voor de hobby) een mini 1000 aangeschaft uit 1983. Ik ben van plan om deze totaal te gaan restaureren. De mini ligt op dit moment voor het grootste gedeelte uit elkaar. Een kleine twee weken geleden ben ik begonnen met het demonteren van het motorblok. Deze is inmiddels zover ontdaan van alles dat deze bijna uit de auto gelift kan worden, toch zit ik met een "probleem" nl het volgende: De aandrijvingsassen + versnellingsbak heb ik nog niet los kunnen krijgen. Mijn vraag luidt dan ook "Hoe krijg ik de versnellingsbak (aan de motor kant) los en hoe de aandrijfassen?"
Ondanks dat alles op dit moment aardig soepel verloopt, zal ik desondanks met nog veel meer vragen komen, maar daar is dit forum uiteraard voor!:-)
Ik hoop dat iemand mij een beetje kan ondersteunen.
Met vriendelijke groet,
Robert.
je zou er ook voor kunnen kiezen om het met subframe en al te demonteren... je tilt dan de mini op en je kan dan zo het motorblok inclusief subframe wegslepen, alleen de schakelstang losmaken, de bouten bovenop losmaken en subframe rubbers aan de onderkant schutbord, stuurstang losmaken en de schokbrekers + remleidingen..
de bak moet je niet losmaken, je kan er ook voor kiezen om aandrijfassen los te maken, dat kan je doen door dat ding waar je remmen op gemonteerd zitten (naam kwijt) los te maken en zo je aandrijf as er uit te halen.
ps op dit forum is er al heeeeel veel over geschreven
Als de auto echt helemaal uitmekaar is kun je net zo goed het chassis van de motor aftillen.
Heb dit bij mijn auto ook gedaan.
Is goed te doen met 2 personen.
vergeet dan wel niet netzoals ik nog ff je mist achterlicht te verweideren die van mij heeft het niet overleefd
Groet,
Leon
Bedankt voor de response,
Ik zal morgen eens even kijken wat ik exact ga doen. Veel dingen zijn nieuw voor me en een second opinion is natuurlijk altijd welkom!
Groet,
Robert
vincent bedoelt het fuseestuk.
aan beide zijden weghalen en dan kan je de assen zo uit de homokineten trekken.
Groet ron
Denk daarbij wel aan de olie (zie ook het topic Motor demonteren)
fussee stuk! het lag op het puntje van mijn tong....
Er zijn al een paar topics over dit onderwerp te vinden, de link van Tincu is er een van.
Deze geeft wat uitgebreidere informatie over het wisselen in het algemeen: link
En dit is het topic waar besproken wordt wat het beste is, onder- of bovenlangs wisselen: link
Dit topic ga ik op slot zetten, verdere vragen graag in de gelinkte topics
Beste mini-liefhebbers,
Afgelopen maand heb ik (voor de hobby) een mini 1000 aangeschaft uit 1983. Ik ben van plan om deze totaal te gaan restaureren. De mini ligt op dit moment voor het grootste gedeelte uit elkaar. Een kleine twee weken geleden ben ik begonnen met het demonteren van het motorblok. Deze is inmiddels zover ontdaan van alles dat deze bijna uit de auto gelift kan worden, toch zit ik met een "probleem" nl het volgende: De aandrijvingsassen + versnellingsbak heb ik nog niet los kunnen krijgen. Mijn vraag luidt dan ook "Hoe krijg ik de versnellingsbak (aan de motor kant) los en hoe de aandrijfassen?"
Ondanks dat alles op dit moment aardig soepel verloopt, zal ik desondanks met nog veel meer vragen komen, maar daar is dit forum uiteraard voor!:-)
Ik hoop dat iemand mij een beetje kan ondersteunen.
Met vriendelijke groet,
Robert.
je zou er ook voor kunnen kiezen om het met subframe en al te demonteren... je tilt dan de mini op en je kan dan zo het motorblok inclusief subframe wegslepen, alleen de schakelstang losmaken, de bouten bovenop losmaken en subframe rubbers aan de onderkant schutbord, stuurstang losmaken en de schokbrekers + remleidingen..
de bak moet je niet losmaken, je kan er ook voor kiezen om aandrijfassen los te maken, dat kan je doen door dat ding waar je remmen op gemonteerd zitten (naam kwijt) los te maken en zo je aandrijf as er uit te halen.
ps op dit forum is er al heeeeel veel over geschreven
Als de auto echt helemaal uitmekaar is kun je net zo goed het chassis van de motor aftillen.
Heb dit bij mijn auto ook gedaan.
Is goed te doen met 2 personen.
vergeet dan wel niet netzoals ik nog ff je mist achterlicht te verweideren die van mij heeft het niet overleefd
Groet,
Leon
Bedankt voor de response,
Ik zal morgen eens even kijken wat ik exact ga doen. Veel dingen zijn nieuw voor me en een second opinion is natuurlijk altijd welkom!
Groet,
Robert
vincent bedoelt het fuseestuk.
aan beide zijden weghalen en dan kan je de assen zo uit de homokineten trekken.
Groet ron
Denk daarbij wel aan de olie (zie ook het topic Motor demonteren)
fussee stuk! het lag op het puntje van mijn tong....
Er zijn al een paar topics over dit onderwerp te vinden, de link van Tincu is er een van.
Deze geeft wat uitgebreidere informatie over het wisselen in het algemeen:
link
En dit is het topic waar besproken wordt wat het beste is, onder- of bovenlangs wisselen:
link
Dit topic ga ik op slot zetten, verdere vragen graag in de gelinkte topics
Je moet ingelogd zijn om te reageren.