Mini wil niet starten

default

RE: Mini wil niet starten

hallo,

ik heb net een mini gekocht(jetblack uit '89) maar die wil niet starten. het blok draaid goed rond maar hij wil niet aanslaan. ik heb er nieuwe bougies, stroomverdeler en rotor, batterij in gestoken maar hij doet het nog steeds niet. ik denk dat ik geen vonken heb aan m'n bougies.

wat kan ik hier aan doen?

alvast bedankt,

[Titel terugveranderd naar oorspronkelijk - Eelke]

RE: Mini wil niet starten

default

RE: Mini wil niet starten

bedankt voor de snelle reactie, maar m'n bougies krijgen wel benzine maar hebben geen vonk. waar kan dit allemaal aan liggen?

RE: Mini wil niet starten

Sorry, het verkeerde topic. Ik had dit in gedachten: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1024
Hier heb je denk ik iets meer aan.

default

RE: Mini wil niet starten

hoe kan ik controleren of ik wel ontsteking heb?

want ik heb dat contactpuntje afgesteld maar hij doet het nog altijd niet.

alvast bedankt voor de tips,
karel

RE: Mini wil niet starten

Je schreef eerder dat je geen vonk hebt? Nog steeds niet?

Hoe heb je dat gecheckt? Wel met de bougie massa gemaakt aan het blok?

Nog geen vonk? Komt er 12V op je bobine? Ja? Vonkt de (ene) hoogspanningskabel van de bobine naar je verdeler op zichzelf wel? Ja? Vonkt een andere hoogspanningskabel vanaf de verdeler wel? Nee? Dan ligt het probleem in je verdeler. Check de puntjes, en de condensator...

Dit heet systematisch foutzoeken. Ik hoop dat je wel weet wat te doen als je al eerder een "nee" had op een vraag :)

RE: Mini wil niet starten

Hoe check je of een kabel vonkt? Ik kreeg meer de indruk dat dat het probleem was. en ik zou het zelf ook niet weten (er staat me iets bij met een schroevendraaier, maar ik houd snel op met typen voor er iets doms uitkomt :))

RE: Mini wil niet starten

Eelke schreef:
Hoe check je of een kabel vonkt? Ik kreeg meer de indruk dat dat het probleem was. en ik zou het zelf ook niet weten (er staat me iets bij met een schroevendraaier, maar ik houd snel op met typen voor er iets doms uitkomt :))




Kan. Je kunt ook gewoon de rubber dop waarin je bougie verdwijnt binnenstebuiten trekken (of naar achter trekken). Dan verschijnt er een metalen "ringtje". Hou deze in de buurt van een blok-bout (massa), en zie de vonk overspringen (ongeveer een halve cm afstand).

RE: Mini wil niet starten

klopt als een bus, maar je kan ook een bougie erin steken die je op het metaal legt.

default

RE: Mini wil niet starten

De makkelijkste manier om te kijken of je vonk krijgt vindt ik het volgende. Draai de contactsleutel totdat het ontstekingslampje gaat branden. Haal vervolgens de verdelerkap van de distributeur af. Gebruik je vingers om de contactpuntjes te openen (nee je krijgt geen opdonder!). Zie je bij het openen een vonkje overslaan dan is er een bijna 100% zekerheid dat je een vonk krijgt (als je zegt dat je de bougies enz. hebt vervangen).

Check nog het volgende: Zijn de draadjes op de distributeur goed aangesloten en heb je de bougie kabels op de juiste volgorde (dan vonken ze wel maar ontsteken ze het mengsel niet)??
succes er mee!

groeten, René

default

RE: Mini wil niet starten

bedankt,

ga het morgen allemaal eens proberen.

default

RE: Mini wil niet starten

heb vandaag nog eens gekeken en als ik m'n contactpuntjes met m'n vinger open(zoals René zij) is er een vonkje. maar er is wel geen vonk aan m'n bougie(als ik die uitdraai en dan start)? en starten doet hij dus nog steeds niet.

wat kan dit zijn.

alvast bedankt voor alle hulp, zonder jullie zou ik niet weten wat gedaan.

RE: Mini wil niet starten

Zijn je bougie kabels nog wel goed?
en je bougies?
ergens daar tussen in gaat het mis
wd40 kan wel een helpen :)

default

RE: Mini wil niet starten

wel m'n bougise zijn nieuw, dus zullen het de bougiekabels zijn zeker. zijn dit de enige dingen waar het aan kan liggen?

bedankt en als er nog tips zijn mog je ze zeker laten weten. wat ik wil echt eens met een mini rijden.

RE: Mini wil niet starten

Ja, ik had verdorie op mijn werk een reply getypt, nokt de verbinding ermee |:(

Nou ja, dan nog maar eens.

Je hebt dus kennelijk bij de puntjes een vonk. Tussen daar en de bougies zit echter nog wel wat meer dan de bougiekabels en de bougies. Achtereenvolgens:
[list:zd97gabz][*:zd97gabz]Laagspanningsverbinding van stroomverdeler naar bobine[/*:m:zd97gabz]
[*:zd97gabz]Bobine zelf[/*:m:zd97gabz]
[*:zd97gabz]Hoogspanningskabel van bobine terug naar de verdeler(kap)[/*:m:zd97gabz]
[*:zd97gabz]Rotor[/*:m:zd97gabz]
[*:zd97gabz]Verdelerkap[/*:m:zd97gabz]
[*:zd97gabz]Bougiekabels[/*:m:zd97gabz]
[*:zd97gabz]Bougies[/*:m:zd97gabz][/list:u:zd97gabz]
In principe kan elk van deze onderdelen de boosdoener zijn.

Het kan op zich niet kwaad om een en ander met enige regelmaat te vervangen. Baat het niet, dan schaadt het niet. Ik heb een tijdje terug ook op aanraden van o.m. Bert vrijwel al deze onderdelen (preventief) vervangen. Ook omdat uit de dyno-meting die ik gedaan had bleek dat de verbranding beter kon. Ik had ook warempel het idee dat het wat "levendiger" was.

Verder kun je natuurlijk met de huidige situatie verder gaan met het systemtisch foutzoeken waar Bert het over had. Je weet nu dat je een vonk hebt bij de puntjes, dus moet het verderop mis gaan. Ik zou zeggen: controleer de hoogspanningskabel van bobine naar stroomverdeler. Dan weet je of het ergens bij de bobine moet zitten of bij de stroomverdeler.

Voor een uitleg over hoe de onsteking werkt (mochten de termen hierboven wat koud op je dak komen vallen), zie http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1190

RE: Mini wil niet starten

Het verhaal over de versnellingen heb ik gesplit naar een nieuw topic. Als je een nieuw probleem hebt, open dan ook een nieuw topic. En pas zeker niet de titel van het topic aan. Een van de speerpunten van het forum is dat alles bewaard blijft "voor het nagesclacht". Maar dan moet alles wel goed terug te vinden zijn :)

Uit je laatste post (nu in het andere topic) begreep ik trouwens dat je de bobine en een bougiekabel hebt vervangen en dat hij nu wel wil starten. Mooi dat het opgelost is. (Ik zou trouwens niet maar 1 bougiekabel vervangen, maar gewoon alles tegelijk. Kan er geen steekhoudende motivatie voor geven, gewoon gutt feeling :))