motor kapot???????????

default

RE: motor kapot???????????

Ik ben sinds 3 maanden bezitter van mijn 1ste mini. :D
Bij aankoop heb ik hem laten nakijken bij de rover en alles was goed.
Nu ben ik net 1 week over mijn garantie heen en hij houdt er mee op. :O
Bij de garage (geen mini garage) zeggen ze allerlei dingen!
1 ding is zeker en dat is dat de koppakking eruit is.
Verder rateld hij als ie loopt, de ene monteur zegt dat is de krukas, de ander aandrijfstang en de slimste zegt dat hij is vast gelopen :? (dit terwijl hij wel rijdt maar erg rateld en rookt.
volgens hun kost het minimaal 800 om het te maken,
Wor ik genaaid of niet?? :(
En wie kan mij vertellen wat het eventueel kan zijn.
Het is een 1275 cooper uit ongeveer 92 en is in 99 gereviseerd met nu ongeveer 52000 gelopen.

RE: motor kapot???????????

Op afstand een diagnose stellen blijft lastig (maar misschien kunnen de echte techneuten je toch wat vertellen). Je kunt voor een second opinion naar een Mini-specialist gaan (zie de adressenlijst).

default

RE: motor kapot???????????

Ratelen en roken doet mij aan een kleppenprobleem denken. Maar zoals Eelke ook al zei, het is inderdaad moeilijk om op afstand een diagnose te stellen.
Waar komt het ratelen vandaan. Onderuit het blok of bovenin het blok?

grtzz Martin

RE: motor kapot???????????

Nou hou je hart maar vast. Als hij ratelt tijdens het stationair draaien dan kan het een kleppen probleem zijn zeker in verband met het roken. Maar dit gaat meestal geleidelijk aan slijt het erin. Waarschijnlijk is het bij jou in een keer gebeurd en dan legt je koppakking eruit. Als er dan een dikke grijzige rookwalm uit de uitlaat komt dan is het inderdaad je koppaking. Meestal vlakken ze dan ook je kop. Laten we van het beste senario uitgaan. Nieuw pakkingen €140, kop laten vlakken €50 en vele uren sleutelwerk totaal ongeveer €600. In het ergste geval je kleppen naar de klote nieuwe kop erop, nieuwe distributieketting erop, enz. Als dat het is sluit maar een lening af dan. Waarschijnlijk is dat het niet aangezien je nog maar weinig km's heb. Reken maar op een nieuwe kop pakking en een uurtje of 4 sleutelen als je er niet lang me hebt door gereden.

default

RE: motor kapot???????????

Nieuw pakkingen €140,




En koop het liefst geen immitatie koppakking maar orgineel. Hiermee voorkom je ook een hoop ellende als het geheel weer in elkaar zit.

Orgineel is koperkleurig en de ingestanste gaten zijn gewalst.

grtzz Martin

RE: motor kapot???????????

In het ergste geval je kleppen naar de klote nieuwe kop erop, nieuwe distributieketting erop, enz. Als dat het is sluit maar een lening af dan.




140 euro voor een koppakking is wel erg veel. 40 euro zou al duur zijn, ook voor origineel.

Een verbrande klep betekent niet meteen een kopwissel, kleppen zijn ook te vervangen.

Sowieso vind ik het een raar verhaal, een week na de garantie, ik zou nog garantie claimen. Een week is wel erg kort na afloop.

Wouter

RE: motor kapot???????????

Wouter schreef:

140 euro voor een koppakking is wel erg veel. 40 euro zou al duur zijn, ook voor origineel.




40 eurotjes voor een koppakking is ook veel. Ik weet niet hoe duur het is bij een mini. Maar bij een "normale" auto word niet alleen de koppaking vervangen als de koppaking er tussen uit legt. Dan komt er meestal nog een paar pakking bij en een distibutieriem. Als bij de mini alleen koppaking vervangen wordt is het natuurlijk veel goedkoper. Maar mijn vraag is dan waarom alleen je koppaking vervangen en niet meteen je voetpakking en je kleppendeksel pakking, want als je koppaking eruit ligt is meestal de rest ook niet meer helemaal in orde. Dit is mij tenminste de laatste keer vertelt ik sta open voor suggesties van ervarings"deskundigen/knoeiers". Als je de rest meteen ook vervangt ben je wel meteen klaar voorlopig.

RE: motor kapot???????????

ik ben het roerend met wouter eens dat je een week na de garantie best mag gaan zeiken.

p.s.

het lijkt er op dat de standaard oplossing van ongeveer 85% van de motorproblemen de koppakking is.. :? :?

maar het ratelt !! lekke koppakkingen doen van alles (roken,stomen, vlammen etc.)maar ratelen??

als hij 5 jaar geleden is gerevisserd hebben ze toch iets niet netjes gedaan.

klinkt als een lager probleem (niet gaaf)

wat voor ratel is het??

RE: motor kapot???????????

Als je koppaking lek is, hoef je dus echt niet de voetpakking en dergelijke te vervangen. Als de voet niet lekt en de pakking er aan de buitenkant niet gahavend uitziet, lekker laten zitten. Als de kering van je koppeling lekt hoef je tenslotte ook niet de kering van je aandrijfassen te vervangen. Zo ook met de pakkingen uit je blok. Alle pakkingen die echt gelost worden kun je natuurlijk het beste wel vervangen zoals een kleppendekselpakking.

Ratelen kan iid vanalles zijn, van versleten lagers tot zuigers of kleppen. Probeer eens met een koperen pijpje (zo'n gasleiding je kent ze wel) waar de rammel het sterkst is. Dus de ene kant van de pijp tegen je oor en de andere kant het blok 'aftasten'. Hiermee wil je wel eens de lokatie vinden hoewel het moeilijkt blijft hoor. Een echte kenner hoort al heel snel wat er rammelt en wat daaraan gedaan kan worden. Kun je niks boven in je blok vinden haal dan de kop eraf (de pakking moet tenslotte toch vervangen worden) en kijk eens of het een drijfstanglager is door je krukas aan je fan te verdraaien en te kijken of een zuiger op zijn top echt stil blijft staan.

Het kan natuurlijk ook de drukgroep van je koppeling zijn die rammelt wanneer je stationair draait. Wanneer je druk op je koppeling opbouwt moet dit zo goed als helemaal verdwijnen als dit het geval is.

RE: motor kapot???????????

Het klink sowieso altijd minder een kapot blok, vooral een mini :x
Heb zelf ook fikse problemen met mijn blok gehad. Heb er vorig jaar een TOTAAL nieuw blok in laten leggen. Was helemaal vast gelopen door kapotte waterpomp en lekke koppakking. Naderhand door fabrieksfout (en dus garantie) 2!! cilinderkoppen versleten. Bij mij begon hij de laaste keer ook te kloppen ed. en toen was er tussen 2 cillinders de pakking lek...het kan dus zijn dat het tikken ook zo veroorzaakt word. Dan blaast hij de hele tijd de lucht (zijn compressie) tussen de 2 cilinders heen en weer en geeft tikkend geluid.

suc6 ermee!!

RE: motor kapot???????????

niet meteen je voetpakking en je kleppendeksel pakking, want als je koppaking eruit ligt is meestal de rest ook niet meer helemaal in orde.




natuurlijk ook meteen spruitstukpakking, carb-pakkingen en klepdekselpakking vervangen, maar dat zijn de kosten niet.

Ik denk trouwens met een ratel meer aan verbrande klep, of klinkt hij niet als een tractor? compressietest kan ook het een en ander aan het licht brengen...

Wouter

default

RE: motor kapot???????????

de garage geeft volledige garantie, hij gaat er zaterdag heen :D
hij rateld als ik tussen de 2000 en 3000 toeren draai
en hij rookt niet grijs maar wit
bedankt voor de tips

RE: motor kapot???????????

Ik heb het vandaag ook gehad: vanochtend tijdens het rijden geleidelijk een steeds harder wordend geluid, alsof de uitlaat lek was bij het spruitstuk, vooral bij lagere toeren. Het leek op 'op 3 cylinders lopen', maar dan anders.
Vanavond naar huis gereden, waarbij het vermogen merkbaar minder was.
Thuis de test gedaan tijdens het stationair draaien een voor een de bougiekabels eraf (m'n compressiemeter is stuk, anders had ik die gebruikt)en dat strookte met mijn verwachting dat de koppakking tussen de 2e en de 3e cylinder weg was. Bij het loshalen van kabel 1 en 4 zakte het toerental, bij 2 en 3 gebeurde er vrij weinig.
Toen besloten de kop eraf te halen en inderdaad ontbrak er een stukje pakking.

Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt m'n andere loodvrije kop te monteren, omdat die recent gevlakt is, ik de temperatuurvoeler weer kon monteren (de 'oude' kop is van een spi) en al een kachelkraangat had, zodat ik het oude type kraantje kon monteren en binnenkort de engine steady die ik heb liggen maar niet paste vanwege het vulstuk onder het thermostaathuis.
Het ging allemaal vrij voorspoedig en om 1.30 u kon ik weer starten. Je moet wat als je maar één rijdende Mini hebt en je de volgende dag weer moet rijden...
Overigens heeft een Cooper spi-kop hetzelfde formaat kleppen als een standaard Metro 1300 kop.