motor loopt nu wel aardig

RE: motor loopt nu wel aardig

hoi allemaal

ik ben er zo'n beetje achter.

verkeerde boegies (te heet). beetje globaal afgesteld en nu loopt soepel hij door to ong. 5000 maar doorboven gebeurt toch niets

er zit kennelijk een gewone 1000 naald er in (ADE volgens vraagbaak)
er zou een ABP in moeten ( ook volgens vraagbaak) . even gechecked homeopatisch verschil..

maar WIN SU roept een AAA..die is een hele bult rijker boven in

nu loopt hij ongeveer 130 met wind mee (op zich hard zat) maar een beetj meer tempo rond 80 -> 100 zou wel lekker zijn

ga ook nog wel een kijken wat exact het verschil is tussen de 998 en een 1098 distributeur.

en eens compressie checken

RE: motor loopt nu wel aardig

Ik neem aan dat dit voortborduurt op dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1361

Dan als je wil volgende keer gewoon daar nieuwe ontwikkelingen melden, dan is het helemaal duidelijk waar het over gaat :)

RE: motor loopt nu wel aardig

SirYun schreef:
maar WIN SU roept een AAA..die is een hele bult rijker boven in




Trek je choke eens uit bij hoge toeren (hoge snelheden >130). Aantal standjes proberen, en je krijgt een (heel) globaal idee of ie in inderdaad wat rijker kan op hoge toeren. Je hebt een HS carb toch??

RE: motor loopt nu wel aardig

Theo schreef:
link

Je zegt nu zelf verkeerde bougies. Als de afstelling op deze bougies is gemaakt dan klopt de hele afstelling niet.
Je dient toch de andere zaken te controleren, jammer want daar zie of lees ik niets over.

Dan mag je niet vergeten als er aan de distributie is gewerkt en deze niet goed staat met de overige gegevens de motor niet soepel zal lopen.
Hiermee wil ik zeggen dat de merktekens van de distributie tandwielen (krukas tandwiel en nokkenas tandwiel van de distibutie) in één lijn dienen te liggen als de 1ste zuiger in BDP staat. Als dit niet het geval is dan kun je aan de ontsteking blijven draaien en afstellen, en andere naalden plaatsen het probleem wordt hiermede niet verholpen.

Krukas spiebaan moet op stand 12 uur staan, en de spiebaan van de nokkenas op 2 uur, als men dan deze tandwielen plaatst moeten de merktekens recht tegenover elkaar liggen.

RE: motor loopt nu wel aardig

Theo schreef:
Hiermee wil ik zeggen dat de merktekens van de distributie tandwielen (krukas tandwiel en nokkenas tandwiel van de distibutie) in één lijn dienen te liggen als de 1ste zuiger in BDP staat.




Waaruit maak jij op dat er aan de distributie gewerkt is Theo???

Er even van uitgaande dat dit wel gedaan is, kan ik me niet voorstellen dat daar dan een fout zou kunnen zitten. Moet eerlijk bekennen dat ik bij een mini nog nooit de nokkenassen op tijd heb moeten zetten, maar heb wel wat ervaring met motoren, en andere auto's.

En die is in iedergeval dat als dit ook maar 1 tandje (bij een tandriem) fout staat het zaakje zo fout staat je dit niet eens start, en als dat al lukt iedereen merkt dat er iets fout is (zo beroerd klinkt het). De schakels van de ketting van een mini, zijn zeker nog een stuk groter, dus als je daar een schakeltje fout zit... |:( |:( Nee, dat merkt je meteen....

RE: motor loopt nu wel aardig

Dat klopt Bert wat je omschrijft, maar gezien de distributie zou het er wel mee te maken kunnen hebben hoeft niet.
Als alle mogelijkheden e.d uitgeprobeerd of gekontroleerd zijn en de motor nog maar 5000 toeren haalt, dan dien je verder te zoeken wat hiermede nog samenhangt waardoor er maar 5000 toeren wordt gehaald.

Een fractie van een mm of twee verkeerd loopt de auto slecht dit hoeft niet meteen ertoe te lijden dat hij helemaal niet meer loopt.

De logika mogelijkheden zijn nog niet de wereld uit.
Bij het plaatsen van een nieuwe ketting moet de ketting en de tandwielen tezamen op de plaats worden gezet, en om en om verder over de as geschoven worden. op deze wijze kan de nokken as iets verdraaid worden om het tandwiel over de spie te krijgen bij onoplettendheid.
Ik heb nog nooit de schakels van de ketting bij een mini losgehaald, en de schakels van de ketting hebben er totaal niets mee van doen, het is de stand van de krukas en nokkenas die bepalend is.

Dan schrijft sirYun het volgende:

[color=red:aennat14]het blok is geloof ik gereviseerd (en ik meende wel fancy rockers onder de kleppendeksel te zien) maar ik heb geen flouw idee wat er voor de rest in zit ( en hij loopt voor de rest goed dus ik ga hem niet demonteren om te kijken of er niet van alles niet standaard is). [/color:aennat14]


De gedachten van een verkoper en waarom hij hem wil verkopen is nooit bepalend. Waarom heeft de vorige eigenaar de mini verkocht, omdat er iets niet deugde na de revisie????? voor hem een weet voor de ander een vraag.

RE: motor loopt nu wel aardig

hoi.

persoonlijk denk ik dat een en ander wel uit elkaar is geweest. en het zal niet de eerste keer zijn geweest dat het niet goed is gedaan (bij vaders auto zat het een keer niet helemaal jofel en die wat toen niet vooruit te branden (100pk diesel en 1700 kg. tjah)

maar on dat echt goed te checken moet alles er uit en als dat gaat gebeuren zet er liever tijdelijk een 1000 uit een sloop exemplaar (ik heb de mini van een vriend in gedachte die dan inclusief subframe overzetten..daar zitten ook schijven op) er in en doe het dan helemaal goed (meteen een andere nokkenas, eventueel loodvrij e.d.)

de kleptuimelaars zijn overigens gewoon standaard.

edit:
dizzy uit een 1000 is wel wat verschillend qua vervroeging (vooral boven in) en ik zal nakijken of daar niet iets raars aan de hand is.
ik denk dat het voor de hand liggender is dat daar iets niet OK is anders zou ik verwachten dat het allemaal minder soepel zou lopen tot 5000

edit 2: nummer van dizzy gechecked
het is er een uit een >1988 998 ! en die hoort er niet in want deze heeft een veel globalere curve en als gevolg klopt er niet echt wat van :(
wat wel raar is, is de midrange (die zo kritisch zou moeten zijn bij een 1098) wel OK is.

Ik ga maar op zoek naar een 41418 dizzy

p.s.

hij stond in de weg (eigenaar had een 4de oude alfa gekocht) daarom moest hij weg. hij heeft de motor niet zelf gereviseerd alleen ingebouwd. tjah voor dit geld mag je niet alles verwachten

RE: motor loopt nu wel aardig

SirYun schreef:
maar on dat echt goed te checken moet alles er uit en als dat gaat gebeuren zet er liever tijdelijk een 1000 uit een sloop exemplaar (ik heb de mini van een vriend in gedachte die dan inclusief subframe overzetten..daar zitten ook schijven op) er in en doe het dan helemaal goed (meteen een andere nokkenas, eventueel loodvrij e.d.)




Om dan nog maar eens wat positiefs te melden: Een andere 1000 erin lijkt me heel verstandig. Alle verhalen die ik hoor over 1100-tjes zijn negatief, dus ik zou er zelf nooit aan beginnen. Ik heb veel 1000-tjes gehad, en weet dat ze rete betrouwbaar zijn. Als ik ooit nog een simpele auto wil, waar ik nooit naar hoef om te kijken buiten zijn normale onderhoud, komt er bij mij een mini met een 1000 tje....

RE: motor loopt nu wel aardig

hoi.

ik weet het niet met die 1100's er gaan allerlij verhalen de ronde over deze motortjes: zuipen olie, sloom etc. ik denk zelf dat dat niet echt veel met de motor zelf te maken heeft..het is soort van een 1000 met een iets langere slag.


maar ik moet zeggen dat ik buiten het stotteren bovenin eigenlijk liever een 1100 heb dan een 1000. Hij trekt als een dolle en heeft veel meer koppel dan de 1000's die ik heb gereden.

wellicht is de indruk ontstaan dat hij slecht loopt maar dat is dus helemaal niet het geval,start direct etc. hij wil alleen niet door boven 4500 toeren (houdt in/stottert) en gevoelsmatig is het iets heel knulligs van een combi met timing en carb.

het is nu wel echt koud maar ik zal morgen eindelijk eens de carb erafschroeven en schoonmaken/kijken hoe dat erbij staat.

overigens

is 68 EUR voor twee rebuild sets voor een HS4 duur? deze sets zijn eigenijk voor MGB's en is voor paren carbs en ik weet niet of de gekke engelsen de linker en recht jet bv andere draad hebben gegeven (linksom rechtsom ?)
zitten ook een set AAU naalden bij die dicht bij een AAA zitten
HS4 Rebuild Kit
1 x LH Main Jet
1 x RH Main Jet
2 x Metering Needle
2 x Float Needle & Seat
2 x Float Pins
6 x Flange Gaskets
2 x Air Cleaner Gaskets
2 x Damper Washers
2 x Jet Bearing Washers
4 x Starlock Washers
Plus
2 x Throttle Shafts
2 x Throttle Disc
4 x Throttle Screws
4 x Throttle Shaft Bush

RE: motor loopt nu wel aardig

SirYun schreef:
maar ik moet zeggen dat ik buiten het stotteren bovenin eigenlijk liever een 1100 heb dan een 1000. Hij trekt als een dolle en heeft veel meer koppel dan de 1000's die ik heb gereden.




Dit is wel een beetje subjectief. Het koppel van een 1100 en een 1000 verschilt niet zo heel veel. Ff gekeken, en net 5 nm verschil. Kon de verschillende eindoverbrengingen niet vinden, maar zou me niets verbazen dat daar wat verschil in zit.... Als je toch aan het ombouwen bent met die 1000, kun je wat info proberen te vinden over de verschillende diff's, en wijzigen naar je zin...

Geen enkel idee over prijzen en inhoud van carb-revisie sets...

RE: motor loopt nu wel aardig

Idd. Diff's (of beter eindoverbrenging) worden vaak over het hoofd gezien bij prestaties van verschillende Mini's, terwijl dat juist een behoorlijke invloed heeft op hoe "vlot" de auto overkomt (en ook is).

RE: motor loopt nu wel aardig

ik blijf eigenwijs :P

de diffs zijn 3.44 in beide gevallen

het maximale koppel is welliswaar hetzelfde bij het zelfde toerental maar de curve van een 1098 is een stuk steiler..ergo meer koppel onderin. je kan zonder veel gekke toeren in zijn twee wegrijden e.d.

ik heb eens eens mailtje aan oom Keith gestuurd en volgens hem moet deze dizzy kunnen op een 1098 hoewel niet ideaal en zou het meer een carb probleem kunnen zijn.

even wachten tot de koude een beetje minder wordt :) dan ga ik de carb er af halen. ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het iets sufs in the vlotter kamer is