Crispy schreef: Aangezien dit topic behoorlijk uit de kluiten is gegroeid, een samenvatting van de voorgaande 16 pagina's "hoe herken ik een motorblok..."
Deel 1: Motorcode
is te vinden rechtsvoor de kop, als je voor de mini staat...
...en ziet er bijvoorbeeld zo uit: [i:35hywkfp]12h996AA 107762[/i:35hywkfp]
Op de site van forumlid Theo vd Bogaard kan gezocht worden naar motortype aan de hand van het begin van het nummer (prefix): http://www.infomininl.org/engines/engine.php" onclick="window.open(this.href);return false;
[i:35hywkfp]Voor ons voorbeeld volgt dus: 12H - 1275 Mini With solid wall block[/i:35hywkfp]
Het volgende (suffix) deel geeft nog meer details over de motor: link
[i:35hywkfp]Ons voorbeeld: 996:
- mechanical petrol pump
- lucas 16ac alternator with negative earth
- MG Metro design/specification variants (high CR, sportier CAM6648 cam, bigger inlet valve in head) also known to be fitted to LHD Van Den Plas
- std ratio remote control gearbox, offset sphere joint, single rod change
En AA: carburetter crankcase ventilation and air temperature control[/i:35hywkfp]
Hier is ook nog een lijst met nummers te vinden: link
Een lijst met motornummers geschikt voor ongelode brandstof: link
Tot zover het eerste deel... Hopelijk heb ik binnenkort tijd om nog wat samen te vatten over de buitenkant van het blok.
Als je je nummer niet kunt vinden, lees het topic door of er misschien al iets over gezegd wordt, anders plaats een nieuwe reactie.
Evt. op/aanmerkingen over deze samenvatting graag via PM naar Crispy
hoe kan ik makkelijk herkennen met wat voor motorblok ik te maken heb. Ik heb een andere mini gekregen hierin zit een blok dat wat groter (in ieder geval hoger) lijkt dan die in mijn Jet Black (standaard 1000 A+ motor). Ik heb het idee dat dit dus een 1275 of 1100 moet zijn maar hoe kan ik dit snel zien? Het zal vast wel ergens staan maar de motor is echt ongelooflijk smerig....
Om te beginnen zijn 1300 of 1100 motoren qua buitenmaten niet groter dan 1000tjes of 850's. Dus dat moet verbeelding zijn. Verder kan het motornummer je verder helpen. Dit staat rechts (als je voor de geopende motorkap staat) op het blok, of een plaatje onder de cil. kop. Plaatje steekt uit, en zit gepopnageld op het blok.
99H oid. bijv is een 1000
12H bijv. is een 1275
Verder zijn er nog wat uiterlijke kenmerken. Ff zoeken is al eerder behandeld.
Bert bedankt, ik ben inmiddels benieuwd wat het nu voor blok is. De betreffende mini staat nu nog in Amsterdam ik moet hem nog op een of andere manier naar Haarlem krijgen. Heb de mini van een collega gehad, hij start nog net maar loopt nog maar op 1 of 2 cilinders waarschijnlijk koppakking stuk. Ik wilde eigenlijk alleen de wielen en deuren eraf halen en wat klein spul, maar een 1275 blok is natuurlijk ook wel interressant. Het is wel een beetje een "ed en willem bever" mini veel zelf aan geprutst nu maar hopen dat ze dat gepotnagelde plaatje er niet afgehaald hebben. Het blok leek me trouwens niet zozeer groter maar vooral hoger ik weet niet of dat logisch klinkt? Hoe zit het trouwens met die kachelkraan hoe kan je daar nu precies aan zien wat voor blok het is?
Bij een 1000cc blok staat de kachelkraan recht op de kop. (zie je eigen mini als het een 88-er JB is.... bij 89-ers is ie er niet meer...) Bij een 1300 staat ie gedraait (in het horizontale vlak) op de kop.
Aangezien dit de kop betreft is het niet helemaal 100% zeker te zeggen dat het blok wat eronder zit ook een 1300 is. De kop kan overgeklust zijn op een 1000 blok. Maar aangezien het heel veel werk is om een 1300 kop over te zetten mag je er wel van uitgaan dat het 999% van de 1000 keren wel klopt.
Overigens: nieuwere 1300's hebben geen kachelkraan meer, maar de bevestiging is nog altijd duidelijk te zien. Dan is dus te zien dat dit gedraaid zit tov de 1000....
99H ......toch een gewoon 1000-je. Vanavond de mini opgehaald, had nog net genoeg puf om op de auto-ambulance te rijden. Net voor de gein nog even over de parkeerplaats gescheurd. Het geluid zit een beetje tussen een opgevoerde kever en een grasmaaimachine. Maar de minilights die erop zitten zijn nog prachtig! toch geen slechte deal dus...
't Motornummer van de 1300 die in de PL ligt is 12HC21AA en nou wilde ik wel eens weten wat voor motortje dat precies was. Richard heeft t ff voor me uitgezocht (alweer bedankt..!! ) en hij kwam op t volgende: Austin Metro uit '86, gelood, Compressie van 9.75, 4 bak met 3.44 differentieel, afkomstig uit een Metro Saloon...
Maar....
Metro blokken hebben C nr's van C17 t/m C19 en op die van mij staat C21... Mijn vraag dus: Wie kan mij hier verder mee helpen en weet wat voor blokkie ik in m'n bezit heb?
Ingediend door Mini Martin op do, 16-01-2003 18:55
Henkmarius, wat voor een kleppendeksel zit erop.
Het kan namelijk zijn dat het lijkt dat het blok hoger is als er niet een standaard kleppendeksel op zit. (Cooperlook b.v.)
Mini Martin schreef: Henkmarius, wat voor een kleppendeksel zit erop.
Het kan namelijk zijn dat het lijkt dat het blok hoger is als er niet een standaard kleppendeksel op zit. (Cooperlook b.v.)
uhm....kijk eens naar de datum van mijn topic.....
Die betreffende mini is naar de sloop gegaan. Blok was bij nader inzien niks hoger dan het blok in mijn Jet Black, wel een stuk viezer en vooral rotter.
"Cooperlook"? Voor een motor? Bij mijn weten is het kleppendeksel van een Cooper nooit anders geweest dan van een standaard Mini. Alleen bij de Cooper S conversie van JCW voor '90-er Coopers zat zo'n aluminium deksel.
Een kort overzichtje....
Aan het motornr is oa. de cilinderinhoud aan af te leiden:
85... is een 850
99... is een 1000 (geel)
10... is een 1100
12... is een 1275 (rood)
Aan het carterventilatie is ook af te leiden of het een 1275 is want deze heeft namelijk geen klepjes achter het spruitstuk!
Bovendien is de A+ af te leiden aan:
Ribben op het blok net links(boven) van de oliefilter
De ontstekingsklem is ovaal bij een A-blok
Deze gegevens kloppen waarschijnlijk Als iemand daar andere ideeen over heeft hoor ik het graag!
Tincu schreef: Ik weet nog steeds niet wat voor blokkie ik heb... is er nou echt niemand die me kan helpen??
Dit is de laatste keer dat ik m in de spotlight zet, daarna.....
Nope, kan je niet helpen. Maar ben wel benieuwd naar wat je nu eigenlijk verder nog wilt weten. Je schrijft zelf al dat het een Austin Metro blok is. 1275, (12HC) dus ongelood uit '86, en dan weet je ook de eindoverbrenging nog..... Misschien heeft ie eens een orginele "fabrieks" revisie (onder garantie) gehad, en een nieuwe plaatje gekregen...??
Tincu schreef: Jah ok.. ik weet de technische gegevens, maar waarom heb ik een c21 en niet een c17-19 nummer?
Bert":1earipvp]Misschien heeft ie eens een orginele "fabrieks" revisie (onder garantie) gehad, en een nieuwe plaatje gekregen...??
Enig idee waar ik zoiets zou kunnen natrekken?[/quote:1earipvp]
Nope geen idee.... Snap je vraag wel hoor. Maar vraag me nog steeds af [i:1earipvp]wat[/i:1earipvp] je zo nodig wilt weten over je blokkie... Of is het gewoon nieuwschierigheid over de werking van het motornr. systeem of zo??
Gewoon het waarom...
Waarom heb ik een C21 en niet een C17-19...., en als t een zelfde blok is waarom is ut dan niet een standaard nummer....
Waarom..... *zucht*... (jah, ik word ook wel een moe van mezelf.. )
Nu heb ik toch weer een andere mini waarvan ik niet weet waar het blok vandaan komt. Inmiddels kan ik al wel herkennen dat het een 1275 blok is, maar ben benieuwd waar het vandaan komt. Het nummer is 12H996AA.113338, het is dus een MG metro blok voor gelode benzine.
Bert schreef: Om te beginnen zijn 1300 of 1100 motoren qua buitenmaten niet groter dan 1000tjes of 850's. Dus dat moet verbeelding zijn.
Een 1275 is wel degelijk iets hoger dan een 1000.
Het volgende staat in een minimag.:
"The big problem here was the fit - the big-bore block is 3/8” taller than the small-bore"
Die hoogte dat maakt bij mij geen dr*l uit, het is tenslotte een clubman, daar passen 2 A-series in als het moet.
Iemand weet toch wel waar je het nummer van de kop kan vinden? Ben nl. benieuwd of ik ook een MG metro-kop heb. Denk het wel het blok is behoorlijk snel.
De Van is vandaag bij een nieuwe garage in Gouda. De eigenaar knapt ook Mini's op, en heeft er ook met geralley'd ...
Nou heeft ie naar Joop de minivan gekeken, omdat de problemen maar niet ophouden, en ik vertelde hem dat er een 1300 Metro blok in zou liggen. Hij keek toen heel vreemd op. Het blok is idd rood, maar hij vertelde dat een 1300 blok een extra bout heeft in het blok, ter hoogte van Cilinder 1 & 2, naast de kop? Een 1100 blok (en lager?) zou dat niet hebben. Op mijn blok zit die bout dus niet. Op mijn oud blok zat volgens mij idd wel zo'n extra bout?
Kan dit kloppen? Zo ja, dan zit er iemand goed in de problemen ...
Dat is in zoverre waar dat dit het geval was bij oudere 1300 motoren die in de Cooper S, Innocenti Cooper en 1275 GT etc zaten. Dit waren allemaal A-series blokken en deze hadden inderdaad twee extra kopbouten.
De metro's waren, op misschien een aantal na van de allereerste serie, uitgerust met A+ blokken. Deze hebben nooit die extra kopbouten gehad maar zijn wel degelijk 1300 motoren.
Afgezien van het feit dat het blok misschien door een hobbyist zelf rood is geschilderd is het zo dat de meeste 1300 motoren inderdaad rood waren en de 1000 motoren geel.
Er staan natuurlijk al veel meer dingen in dit topic waaraan je het vrij gemakkelijk kunt herkennen.
Neem bv het ontbreken van je klepdekseltjes achter op het blok, dubbele karterontluchting, blokhoogte, als je je kop eraf haalt je zuigerdiameter en je slag etc.
Ik wil ook wel graag weten wat voor een motorblok ik in bezit heb. Na enig zoeken ben ik er achter dat het een Innocenti-blok moet zijn. Het motornummer begint met: 12H 832 XH. Dit is dus een 1275cc blok. Er zit, zoals dat vaker voorkomt bij Innocenti, een cilinderkop op met 2 extra bouten. Nu ben ik alleen nog benieuwd of iemand me kan vertellen waar die XH in het motornummer voor staat?
Verder zit er nu een wat vreemde carburateur op. Het is een SU HS4, maar de aansluiting naar het luchtfilter gaat naar opzij (richting bijrijder) in plaats van naar boven. Het luchtfilter ziet er trouwens erg inefficient uit en ik heb dit type nog nooit eerder gezien. Kan iemand me vertellen of er op deze motor wel een SU HS4 hoort?
Ik denk dat jouw blok oorspronkelijk uit een Innocenti de Tomaso komt, de opvolger van de Innocenti Cooper 1300.
Deze motoren zijn identiek alleen is de Tomaso motor voorzien van een HS6 carburateur. Die zijuitgang van de carburateur liep met een flexibele slang naar een soort beschuitbusstyle luchtfilterhuis.
Ik heb inderdaad zo'n beschuitbus onder de motorkap zitten en bij nader inzien is de carburateur van het type HS6 ipv HS4 (heb even wat plaatjes vergeleken..)
Met de zoekoptie heb ik inmiddels gevonden dat er op een de Tomaso blok een 3 in 1 uitlaatspruitstuk hoort. Die heb ik ook. Ik weet dus nu wel wat voor motor ik heb. Bedankt voor de info.
Nog wel twee laatste vragen. Wat is de compressie van dit blok en wat voor een differentieel ? (even aangenomen dat hier in de loop der tijd niet mee gerommeld is)
Ingediend door Erik van der Maat op do, 29-01-2004 14:36
Even een oud topic uit de kast halen.
Gister heb ik een motorblok gekocht. De kop en blok zijn van een 1300. Alleen nou zeggen jullie dat een 1300 2 cateronluchtingen hebbe. Echter, ik heb er maar 1!! Betekent dit dan dat er een 1000 bak onder zit?
.. die dus helaas niet compleet zijn .. (de verklaring van de X ontbreekt ook) als iemand aanvullingen heeft graag even mailen .. als de lijst compleet is gaat ie in de database http://members.lycos.nl/tb998van/engine.php
Ingediend door Erik van der Maat op vr, 30-01-2004 15:13
Ik heb gister even de nummers opgezocht.
Kopnr = 12G940
bak nr = 22G1832 met daarnaast A/BZ L BC&M
bloknr = zit geen plaatjes meer op dus heb maar even een fotootje van de achterkant gemaakt.
Mijn vraag was dus is dit wel een 1300 bak want er zit maar een carteronluchting op.
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 30-01-2004 15:48
maakt voor je bak niet uit (1000 / 1300 )
Je kan er zelf een carterontluchting bijmaken ofwel op het vliegwielhuis (moet je wel het gat openmaken en een "oil separator" er op zetten)
ofwel in je kleppendeksel ...
Wat weer aangeeft dat er in mijn '85 Mini een '86 1000cc Metroblok zit met CR 10,3:1 en dus zo´n 48 PK heeft (scheelt tovh weer 7 PK met een gewoon Mini 1000 blok)
Ingediend door Mini Martin op za, 05-06-2004 19:38
als ie uit een metro komt is het een 1275cc
Bovendien bied het plaatje wat is omcirkeld niet alleen de kenmerken van een 1275.
Als het plaatje er af is kan je het ook nog zien aan het nummer wat op de cil.kop staat.
Op de foto gezien, net boven het thermostaathuis.
ja het blok is rood heeft electronische onsteking en dus het alleminium kleppen deksel , heb er net een paar foto,s van gemaakt maar weet nog even niet hoe ik ze op deze site moet zetten
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door henkmarius op vr, 24-05-2002 15:03
hoe kan ik makkelijk herkennen met wat voor motorblok ik te maken heb. Ik heb een andere mini gekregen hierin zit een blok dat wat groter (in ieder geval hoger) lijkt dan die in mijn Jet Black (standaard 1000 A+ motor). Ik heb het idee dat dit dus een 1275 of 1100 moet zijn maar hoe kan ik dit snel zien? Het zal vast wel ergens staan maar de motor is echt ongelooflijk smerig....
Greetz,
Henk
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Bert op vr, 24-05-2002 23:47
Om te beginnen zijn 1300 of 1100 motoren qua buitenmaten niet groter dan 1000tjes of 850's. Dus dat moet verbeelding zijn. Verder kan het motornummer je verder helpen. Dit staat rechts (als je voor de geopende motorkap staat) op het blok, of een plaatje onder de cil. kop. Plaatje steekt uit, en zit gepopnageld op het blok.
99H oid. bijv is een 1000
12H bijv. is een 1275
Verder zijn er nog wat uiterlijke kenmerken. Ff zoeken is al eerder behandeld.
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Bert op vr, 24-05-2002 23:56
zie topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=206
(ff scrollen....)
Of site:
http://home.planet.nl/~minipower/miniengines.htm
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door henkmarius op za, 25-05-2002 23:55
Bert bedankt, ik ben inmiddels benieuwd wat het nu voor blok is. De betreffende mini staat nu nog in Amsterdam ik moet hem nog op een of andere manier naar Haarlem krijgen. Heb de mini van een collega gehad, hij start nog net maar loopt nog maar op 1 of 2 cilinders waarschijnlijk koppakking stuk. Ik wilde eigenlijk alleen de wielen en deuren eraf halen en wat klein spul, maar een 1275 blok is natuurlijk ook wel interressant. Het is wel een beetje een "ed en willem bever" mini veel zelf aan geprutst nu maar hopen dat ze dat gepotnagelde plaatje er niet afgehaald hebben. Het blok leek me trouwens niet zozeer groter maar vooral hoger ik weet niet of dat logisch klinkt? Hoe zit het trouwens met die kachelkraan hoe kan je daar nu precies aan zien wat voor blok het is?
Groet,
Henk
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Bert op zo, 26-05-2002 15:37
Bij een 1000cc blok staat de kachelkraan recht op de kop. (zie je eigen mini als het een 88-er JB is.... bij 89-ers is ie er niet meer...) Bij een 1300 staat ie gedraait (in het horizontale vlak) op de kop.
Aangezien dit de kop betreft is het niet helemaal 100% zeker te zeggen dat het blok wat eronder zit ook een 1300 is. De kop kan overgeklust zijn op een 1000 blok. Maar aangezien het heel veel werk is om een 1300 kop over te zetten mag je er wel van uitgaan dat het 999% van de 1000 keren wel klopt.
Overigens: nieuwere 1300's hebben geen kachelkraan meer, maar de bevestiging is nog altijd duidelijk te zien. Dan is dus te zien dat dit gedraaid zit tov de 1000....
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door henkmarius op di, 28-05-2002 23:02
99H ......toch een gewoon 1000-je. Vanavond de mini opgehaald, had nog net genoeg puf om op de auto-ambulance te rijden. Net voor de gein nog even over de parkeerplaats gescheurd. Het geluid zit een beetje tussen een opgevoerde kever en een grasmaaimachine. Maar de minilights die erop zitten zijn nog prachtig! toch geen slechte deal dus...
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Tincu op do, 16-01-2003 01:56
't Motornummer van de 1300 die in de PL ligt is 12HC21AA en nou wilde ik wel eens weten wat voor motortje dat precies was. Richard heeft t ff voor me uitgezocht (alweer bedankt..!! ) en hij kwam op t volgende: Austin Metro uit '86, gelood, Compressie van 9.75, 4 bak met 3.44 differentieel, afkomstig uit een Metro Saloon...
Maar....
Metro blokken hebben C nr's van C17 t/m C19 en op die van mij staat C21... Mijn vraag dus: Wie kan mij hier verder mee helpen en weet wat voor blokkie ik in m'n bezit heb?
b.v.d.
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Mini Power op do, 16-01-2003 17:48
De kachelkraan zit verderop... tussen de slang
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Mini Martin op do, 16-01-2003 18:55
Henkmarius, wat voor een kleppendeksel zit erop.
Het kan namelijk zijn dat het lijkt dat het blok hoger is als er niet een standaard kleppendeksel op zit. (Cooperlook b.v.)
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door henkmarius op do, 16-01-2003 20:16
uhm....kijk eens naar de datum van mijn topic.....
Die betreffende mini is naar de sloop gegaan. Blok was bij nader inzien niks hoger dan het blok in mijn Jet Black, wel een stuk viezer en vooral rotter.
Cheers,
Henk
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Eelke op vr, 17-01-2003 09:42
"Cooperlook"? Voor een motor? Bij mijn weten is het kleppendeksel van een Cooper nooit anders geweest dan van een standaard Mini. Alleen bij de Cooper S conversie van JCW voor '90-er Coopers zat zo'n aluminium deksel.
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Richard-T op vr, 17-01-2003 10:14
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Vincent op vr, 17-01-2003 12:04
het allermakkelijkst om een 998cc t.ov. 1275 is meestal de kleur!
geel = 998cc
rood = 1275cc
maar ja iedereen kan een spuitbus tegen ze blok houden,
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Mini Power op vr, 17-01-2003 16:43
Met het moternr. kun je het bijn a niet fout hebben!
Die kun je niet makkelijk verwissellen...
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Mini Power op ma, 27-01-2003 21:46
Een kort overzichtje....
Aan het motornr is oa. de cilinderinhoud aan af te leiden:
85... is een 850
99... is een 1000 (geel)
10... is een 1100
12... is een 1275 (rood)
Aan het carterventilatie is ook af te leiden of het een 1275 is want deze heeft namelijk geen klepjes achter het spruitstuk!
Bovendien is de A+ af te leiden aan:
Ribben op het blok net links(boven) van de oliefilter
De ontstekingsklem is ovaal bij een A-blok
Deze gegevens kloppen waarschijnlijk Als iemand daar andere ideeen over heeft hoor ik het graag!
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Tincu op ma, 27-01-2003 22:53
Maar t gaat mij dus om dat C nummer...
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Tincu op wo, 19-02-2003 23:18
Ik weet nog steeds niet wat voor blokkie ik heb... is er nou echt niemand die me kan helpen??
Dit is de laatste keer dat ik m in de spotlight zet, daarna.....
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Bert op za, 22-02-2003 20:57
Nope, kan je niet helpen. Maar ben wel benieuwd naar wat je nu eigenlijk verder nog wilt weten. Je schrijft zelf al dat het een Austin Metro blok is. 1275, (12HC) dus ongelood uit '86, en dan weet je ook de eindoverbrenging nog..... Misschien heeft ie eens een orginele "fabrieks" revisie (onder garantie) gehad, en een nieuwe plaatje gekregen...??
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Tincu op za, 22-02-2003 21:11
Jah ok.. ik weet de technische gegevens, maar waarom heb ik een c21 en niet een c17-19 nummer?
Enig idee waar ik zoiets zou kunnen natrekken?
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Bert op za, 22-02-2003 21:19
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Tincu op za, 22-02-2003 21:23
Gewoon het waarom...
Waarom heb ik een C21 en niet een C17-19...., en als t een zelfde blok is waarom is ut dan niet een standaard nummer....
Waarom..... *zucht*... (jah, ik word ook wel een moe van mezelf.. )
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door henkmarius op ma, 11-08-2003 23:04
Nu heb ik toch weer een andere mini waarvan ik niet weet waar het blok vandaan komt. Inmiddels kan ik al wel herkennen dat het een 1275 blok is, maar ben benieuwd waar het vandaan komt. Het nummer is 12H996AA.113338, het is dus een MG metro blok voor gelode benzine.
Waar kan ik het nummer van de kop vinden??
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door mini_mouse op di, 12-08-2003 02:10
Een 1275 is wel degelijk iets hoger dan een 1000.
Het volgende staat in een minimag.:
"The big problem here was the fit - the big-bore block is 3/8” taller than the small-bore"
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door henkmarius op wo, 13-08-2003 19:51
Die hoogte dat maakt bij mij geen dr*l uit, het is tenslotte een clubman, daar passen 2 A-series in als het moet.
Iemand weet toch wel waar je het nummer van de kop kan vinden? Ben nl. benieuwd of ik ook een MG metro-kop heb. Denk het wel het blok is behoorlijk snel.
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Paul op vr, 22-08-2003 16:36
Onder het kleppendeksel middenop.
Maar de beste garantie is kop eraf en kleppen opmeten, inlaat klep 35 mm? = MG kop.
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door henkmarius op vr, 22-08-2003 19:34
Thx voor je reactie. De kop gaat er "binnenkort" inderdaad af, dan gaan we even meten.
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Balmoral op vr, 12-09-2003 20:41
Oud topic, ik weet het, maar toch ...
De Van is vandaag bij een nieuwe garage in Gouda. De eigenaar knapt ook Mini's op, en heeft er ook met geralley'd ...
Nou heeft ie naar Joop de minivan gekeken, omdat de problemen maar niet ophouden, en ik vertelde hem dat er een 1300 Metro blok in zou liggen. Hij keek toen heel vreemd op. Het blok is idd rood, maar hij vertelde dat een 1300 blok een extra bout heeft in het blok, ter hoogte van Cilinder 1 & 2, naast de kop? Een 1100 blok (en lager?) zou dat niet hebben. Op mijn blok zit die bout dus niet. Op mijn oud blok zat volgens mij idd wel zo'n extra bout?
Kan dit kloppen? Zo ja, dan zit er iemand goed in de problemen ...
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Dennis op vr, 12-09-2003 22:39
Dat is in zoverre waar dat dit het geval was bij oudere 1300 motoren die in de Cooper S, Innocenti Cooper en 1275 GT etc zaten. Dit waren allemaal A-series blokken en deze hadden inderdaad twee extra kopbouten.
De metro's waren, op misschien een aantal na van de allereerste serie, uitgerust met A+ blokken. Deze hebben nooit die extra kopbouten gehad maar zijn wel degelijk 1300 motoren.
Afgezien van het feit dat het blok misschien door een hobbyist zelf rood is geschilderd is het zo dat de meeste 1300 motoren inderdaad rood waren en de 1000 motoren geel.
Dennis
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Richard-T op za, 13-09-2003 05:00
Er staan natuurlijk al veel meer dingen in dit topic waaraan je het vrij gemakkelijk kunt herkennen.
Neem bv het ontbreken van je klepdekseltjes achter op het blok, dubbele karterontluchting, blokhoogte, als je je kop eraf haalt je zuigerdiameter en je slag etc.
Suc6 met zoeken Balmoral
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Rik op di, 16-09-2003 00:15
Ik wil ook wel graag weten wat voor een motorblok ik in bezit heb. Na enig zoeken ben ik er achter dat het een Innocenti-blok moet zijn. Het motornummer begint met: 12H 832 XH. Dit is dus een 1275cc blok. Er zit, zoals dat vaker voorkomt bij Innocenti, een cilinderkop op met 2 extra bouten. Nu ben ik alleen nog benieuwd of iemand me kan vertellen waar die XH in het motornummer voor staat?
Verder zit er nu een wat vreemde carburateur op. Het is een SU HS4, maar de aansluiting naar het luchtfilter gaat naar opzij (richting bijrijder) in plaats van naar boven. Het luchtfilter ziet er trouwens erg inefficient uit en ik heb dit type nog nooit eerder gezien. Kan iemand me vertellen of er op deze motor wel een SU HS4 hoort?
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Dennis op di, 16-09-2003 10:55
Ik denk dat jouw blok oorspronkelijk uit een Innocenti de Tomaso komt, de opvolger van de Innocenti Cooper 1300.
Deze motoren zijn identiek alleen is de Tomaso motor voorzien van een HS6 carburateur. Die zijuitgang van de carburateur liep met een flexibele slang naar een soort beschuitbusstyle luchtfilterhuis.
Dennis
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Rik op di, 16-09-2003 23:16
Ik heb inderdaad zo'n beschuitbus onder de motorkap zitten en bij nader inzien is de carburateur van het type HS6 ipv HS4 (heb even wat plaatjes vergeleken..)
Met de zoekoptie heb ik inmiddels gevonden dat er op een de Tomaso blok een 3 in 1 uitlaatspruitstuk hoort. Die heb ik ook. Ik weet dus nu wel wat voor motor ik heb. Bedankt voor de info.
Nog wel twee laatste vragen. Wat is de compressie van dit blok en wat voor een differentieel ? (even aangenomen dat hier in de loop der tijd niet mee gerommeld is)
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Erik van der Maat op do, 29-01-2004 14:36
Even een oud topic uit de kast halen.
Gister heb ik een motorblok gekocht. De kop en blok zijn van een 1300. Alleen nou zeggen jullie dat een 1300 2 cateronluchtingen hebbe. Echter, ik heb er maar 1!! Betekent dit dan dat er een 1000 bak onder zit?
Erik
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 29-01-2004 15:51
Rik zei
suffix 382 = exhaust emission control - lucas 16ac alternator with negative earth - automatic gearbox
volgens mijn gegevens:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/engine-suffixen.txt
.. die dus helaas niet compleet zijn .. (de verklaring van de X ontbreekt ook) als iemand aanvullingen heeft graag even mailen .. als de lijst compleet is gaat ie in de database
http://members.lycos.nl/tb998van/engine.php
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Erik van der Maat op vr, 30-01-2004 15:13
Ik heb gister even de nummers opgezocht.
Kopnr = 12G940
bak nr = 22G1832 met daarnaast A/BZ L BC&M
bloknr = zit geen plaatjes meer op dus heb maar even een fotootje van de achterkant gemaakt.
Mijn vraag was dus is dit wel een 1300 bak want er zit maar een carteronluchting op.
Erik
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 30-01-2004 15:48
maakt voor je bak niet uit (1000 / 1300 )
Je kan er zelf een carterontluchting bijmaken ofwel op het vliegwielhuis (moet je wel het gat openmaken en een "oil separator" er op zetten)
ofwel in je kleppendeksel ...
HTH,
THeo van den Bogaard
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door kajurria op di, 10-02-2004 23:32
Als je het motornr hebt, wat kun je er dan mee om uit te zoeken waar e.a. vandaan komt? Waar moet je dat vragen?
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 11-02-2004 08:58
zie de links in mijn post hierboven van 29 januari
en de bovenste is iets uitgebreid:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/engines/engine-suffix.htm
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door mini-power op za, 05-06-2004 18:51
[size=75:2yh82usc][Quote toegevoegd, posts gesplit en toegevoegd aan "Motorblok herkennen voor beginners" - Eelke][/size:2yh82usc]
nu heb ik een paar nummers gevonden . maar kan er geen overeenkomst mee vinden met nummers op internet
gaat om het nummer
TAM 2170 net onder het thermostaathuis
l8b10248 100244 op het typeplaatje
kan iemand hier wat mee ?
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Mini Mart op za, 05-06-2004 18:54
beide niet eigenlijk
Voorbeeld:
Mijn motornummer is:
99HB90p 131732
Wat weer aangeeft dat er in mijn '85 Mini een '86 1000cc Metroblok zit met CR 10,3:1 en dus zo´n 48 PK heeft (scheelt tovh weer 7 PK met een gewoon Mini 1000 blok)
Check oa:
http://www.manchester-minis.cwc.net/tec ... _types.htm
Voor meer motornummers...
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door mini-power op za, 05-06-2004 18:58
ben ik dan gewoon zo blind en achterlijk ?
waar precies zit dat nummer ?
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Demelza op za, 05-06-2004 19:00
Mini Mart...
mini-power heeft het hier over een metro he... niet over een mini...
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Mini Mart op za, 05-06-2004 19:04
Maar in een Mini en Metro zit toch hetzelfde blok??
De bovenste slang van je radiateur loopt naar je cilinderkop (thermostaathuis) daar schuin onder staat een nummer....
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door mini-power op za, 05-06-2004 19:15
had ik het dus toch wel goed ,
op het plaatje staat . dit nummer
L8b10248 of LBB10248 kan niet goed zien of het een 8 of een b is .
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Mini Mart op za, 05-06-2004 19:17
Het nummer zou in jou geval moeten beginnen met 12H of 12A volgens mij....
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door mini-power op za, 05-06-2004 19:31
heeft het zin om iemand een foto ofzo te sturen van de motor ?
als ik in iedergeval maar weet dat het een 1300 is en dat ie past in de mini ?
groetjes jeroen
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Mini Mart op za, 05-06-2004 19:37
Is je blok rood? Stuur mij anders een foto, en een van het nummer...
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Mini Martin op za, 05-06-2004 19:38
als ie uit een metro komt is het een 1275cc
Bovendien bied het plaatje wat is omcirkeld niet alleen de kenmerken van een 1275.
Als het plaatje er af is kan je het ook nog zien aan het nummer wat op de cil.kop staat.
Op de foto gezien, net boven het thermostaathuis.
grtzz Martin
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door Mini Mart op za, 05-06-2004 19:40
Maar een blok uit een Metro is toch niet per definitie een 1275 blok?
RE: motorblok herkennen voor beginners
Ingediend door mini-power op za, 05-06-2004 19:47
ja het blok is rood heeft electronische onsteking en dus het alleminium kleppen deksel , heb er net een paar foto,s van gemaakt maar weet nog even niet hoe ik ze op deze site moet zetten
Paginering