motorblok plaatsen

Mijn mini is fris gespoten en nu wil ik mijn motor plaatsen.
Kan ik het beste de motor van boven in de carroserie laten zakken ,of is het beter om deze eerst op het supframe te monteren en dan de koets er over laten zakken?
Wat is makkelijker/beter? :D

wat je zelf wilt.
Ik ben bezig met ombouw van 1000cc naar 1300cc en ik heb t blok van bovenaf gemonteerd. Maar als je toch alles los hebt (subframe van carroserie) lijkt t mij handiger en makkelijker om de carroserie eroverheen te tille.

Erik

als je de keus hebt zou ik eerst het blok op het subframe zetten, op die manier kan je een stuk makkelijker bij het een en ander aan bouten en moerenwerk.... en dat scheelt een hoop gek#t met bijvoorbeeld de motorsteunen :)

Het gaat mij niet zozeer om hoeveel werk het is, maarwat het veiligste is voor mijn lakwerk.
Het lijkt mij dat het van boven intakelen het meeste risico geeft.
Maar de motor kan ik er in takelen, maar de auto over het subframe tillen moet"handmatig" gebeuren.
En ik weet niet of dit een zwaar klusje is.(er van uitgaan dat je dit met z'n 2-en doet).
Ik heb in het laatste geen ervaring. :?

Je chassis til je volgens mij niet zomaar ff op hoor met zn tweeen. Een motorblok met zn tweeen gaat nog wel (je ken m alleen zo klote vastpakke |:( ). Als je je chassis eroverheen wil tillen meot je minimaal met zn vieren zijn (van uitgaande dat ze normaal van postuur zijn).

Als je voor zichtig doe ken je blok er ook ingetakeld worden zonder je lak te beschadigen. Mij is t ook gelukt met de rembekrachtiger in de auto.
Hoop wurgen en wringen maar wel gelukt en lak is nog goed (oke.. sommige roestplekjes daargelaten.

Erik

Als het je gaat om lakbeschadigingen te voorkomen zou ik toch het blok van bovenaf erin takelen. Carburateur er even af, dan past het makkelijk. Met een takel kan je je blok heel langzaam en beheerst laten zakken. Een carrosserie over het subframe heentillen is wat minder controleerbaar. Kan je natuurlijk ook met een takel doen natuurlijk dan kan je wel zo langzaam zakken als je wil.

Beste tip die ik je kan geven als je het blok er van bovenaf in gaat takelen: Las op de onderste motorsteunen de moeren vast, dat scheelt echt een hoop geklooi. Ik zou er dan meteen metrische moeren oplassen en een maatje groter. Je kan ook motorsteunen kopen met vastgelaste moeren maar zelf doen is natuurlijk goedkoper. Succes ermee.

Ik heb van de week ook mn blok erin getakeld, maar had puur mazzel met die steunen. Had neit die moeren erop gelast maar ze zaten mooi voor de gaatjes. Viel alles mee. Heb het ook wel eens flink beroerder gehad (met twee personen op het blok zitten omdat ie niet genoeg naar benede wilde :+) ).
Maar meoren eroplassen is wel een goede tip, alleen lijkt het mij veiliger omde bouten van binnenuit naar buiten te steken. Mocht ooit de moer erafgaan zit je bout er nog wel in en blijft je blok nog een beetje hange.

Erik

Een carosserie valt nog vies tegen qua gewicht. Ooit een keer mijn eigen, kale carosserie met vier man moeten verplaatsen, dat is een zwaar klusje. Niet echt controleerbaar dus, zoals gezegd. Als je de last door een takel kan laten dragen (in geval van de motor) lijkt me dat inderdaad beter.

Erik van der Maat schreef:
Ik heb van de week ook mn blok erin getakeld, maar had puur mazzel met die steunen.



Soms zit het mee soms zit het tegen. De steunen voor de gaatjes krijgen dat lukt nog wel, gewoon met een schroevendraaier de gaten op elkaar duwen. Ben onlangs bijna 2 uur met 2 mensen (niet helemaal nuchter) bezig geweest om vervolgens de boutjes er door heen te krijgen.

Erik van der Maat":2081o5t1]Maar meoren eroplassen is wel een goede tip, alleen lijkt het mij veiliger omde bouten van binnenuit naar buiten te steken. Mocht ooit de moer erafgaan zit je bout er nog wel in en blijft je blok nog een beetje hange.[/quote:2081o5t1]

Nogal vergezocht vind ik. De kans dat die dingen losraken is nogal klein. De kans dat er meer dan 1 losraakt is nog kleiner. Als een boutje er van bovenaf los in hangt is dat ook zo weg ben ik bang, de hele boelt trilt en beweegt nogal als het niet vast zit natuurlijk.
Gelukkig zit je blokje erin, rijdt je mini verder alweer?

Moet no gmn dubbele carbs eropzette en elektrONische (Eelke ;) ) ontsteking afstellen. Als het goed is kan ik dan rijde! Zal wel tijd worden.
Maar dit gaat wel off-topic hè!

Erik

Je kunt in principe dus een blok met z'n 2en in een mini hangen zonder takel?
Wat weegt zo'n blok ongeveer?
Verder nog tips bij het inbouwen bovenaf zonder takel?

Ik dacht iets van 130 kilo. Die hang je er niet zonder takel met twee personen in, zonder iets te beschadigen.

Moet je niet willen zonder takel, zeker niet als je geen beschadigingen wil. Ik heb het een tijdje terug wel zonder takel gedaan bij de mini van Job. Blok op een tafel ten hoogte van de voorkant van de mini gezet. Garagekrik door het subframe heen met hierop een plank. Blokje hierop gezet en laten zakken. Resultaat een flinke kras op één van de voorschermen bij het overzetten(je hebt gewoon te weinig ruimte). Leermoment: niet nog een keer zo doen.

als je blok helemaal leeg is ?

leeg bedoel ik zonder olie.

Als er geen olie inzit, en je carb is eraf en je radiateur is eraf en je starter en dynamo (kortom alles buiten je motorblok.)

Dan kan je die toch wel oppakken met 2 man zeker !!

Maar het probleem is dat je hem echt niet gemakkelijk kan opheffen wegens slechte houvast.

Uit ervaring kan ik je melden dat vrij lastig gaat. Ik moest een "kaal" blokje van en pick-up naar de schterkant van het huis tillen. Dit heb ik samen met de buurman gedaan die net als ik geen slappe jonge is. Zelfs dat was al zwaar, vooral voor mij omdat mijn buurman de koppelingsdeksel vast had en ik eigenlijk alleen een motor steun. Ook ik ga lekker het blok met een takel inhangen.

OK, bedankt. Zo te horen kan ik maar beter een takel gaan huren dan.

ik ga denk ik toch maar eigenwijs doen en alles op het subframe bouwen en dan eronder hangen
is veel plezanter om te bouwen

als ik er zo over nadenk kan je mischien een dik deken of iets in die aard ervover hangen en weg trekken/knippen als het blok ongeveer goed zit

en ik ga ook de carroserie aan de motortakel vastmakenen de carroserie zo laten zakken

we zullen zien of het lukt

Zondag 15 augustus 2004

Oh, wat ben ik blij met mijn flipfront..... Da's makkelijk motortjes wisselen!

Nog even een vraagje over het verwijderen van een blok. Zou dit wel mogelijk zijn uit een Metro zonder takel? Hierbij gaan we er vanzelfsprekend vanuit dat de Metro hierbij enorm beschadigd mag worden :)" title="Evil" />
Of is dat ook teveel gevraagd van het ruggetje?

Zo'n blok blijft een zwaar en onhandig ding. En voor € 26 kun je en takel huren bij Boels voor een dag. Je moet nog lang doen met je rug.

Zit wel wat in. Overigens rekent de Boels hier 38,- voor zo'n takel. En ik moet hem 2x huren, dus uiteindelijk toch nog een aardig bedrag :(
Komt ook nog eens 2x het geklooi met vervoeren van die takel bij. Vandaar dat ik hoopte dat ik hem alleen bij het inbouwen in de Mini nodig had...

EB
Vrijdag 10 september 2004

Als je naar een garagebedrijf stapt waar je altijd komt kun je misschien voor een kratje bier die takel wel ff lenen!!

ehhh .. met keukentrapje(s) en een steigerpijp/schuttingpaal o.i.d. kan je ook een heel eind komen (methode Johnmar).

bij de Metro moet/kan je de gril sowieso verwijderen en hoef je dus al niet zo hoog te tillen .. als je met 2 man bent en het blok behoorlijk kaal maakt zou je voor het verwijderen i.i.g geen takel nodig moeten hebben.

In de Van heb ik mijn 1100 er in m'n uppie in gekregen zonder takel: stapel blokken en plankjes waar je steeds om beurten links en rechts wat wegtrekt .. wel een heel gedoe 8) maar het kan.
(een takel huren is wel 10x makkelijker)

FWIW,
Theo van den Bogaard

EB schreef:
Als je naar een garagebedrijf stapt waar je altijd komt kun je misschien voor een kratje bier die takel wel ff lenen!!


Dat zou inderdaad wel van pas komen nu...
Helaas kom ik bijna nooit bij een garage (en dat komt niet omdat m'n Mini nooit kapot is ;) ).

Als die metro toch weggaat, dan slijp je toch lekker de binnen en buitenschermen eraf, kan je er prima bij.

Is inderdaad een optie die ik overwogen heb. De Metro staat alleen helaas op de openbare weg in een parkeervak bij mij voor de deur. Hij staat gewoon op kenteken, is verzekerd e.d., dus dat is het probleem niet, maar ik denk toch dat de politie het niet zal waarderen dat er een wrak voor de deur staat op de openbare weg. Vandaar dat ik de sloop van buitenaf gezien zo subtiel mogelijk aan wil pakken...

The Bad Touch schreef:
Nog even een vraagje over het verwijderen van een blok. Zou dit wel mogelijk zijn uit een Metro zonder takel? Hierbij gaan we er vanzelfsprekend vanuit dat de Metro hierbij enorm beschadigd mag worden :)" title="Evil" />
Of is dat ook teveel gevraagd van het ruggetje?



Ik heb bij mijn donormetro gewoon het subframe losgehaald en de carosserie eroverheen getild. Moet je wel ff met z'n 2en doen want de metro is best zwaar... ook moet je vooral niet vergeten om de stuurkolom los te halen :P

een krik op wielen kan ook uitkomst bieden.... als je de krik zo plaatst dat de voorkant van de auto omhoog komt maar wel zo ver mogelijk naar de achterkant van de auto, kan je meestal wel ver genoeg krikken om de voorkant vrij te krijgen van het subframe+blok. je kan dan met een beetje beleid de hele koets zo wegrijden. ennehhh bij het verplaatsen van de carosserie ook even goed letten op eventuele schakelstangen.... ik heb nog steeds een litteken op mijn been...

Ik heb men takel gewoon gekocht. Als je ff rekent haal je het er na een paar keer huren toch uit. Mijn giraffe(takel) koste 160 euro en kan tot 1 ton dragen. Echt handig weg te zetten en als je regelmatig met zware dingen bezig bent is dat de prijs wel waard vind ik.
Mvg Blackmini

ik heb het zo gedaan:

een dekentje over de motor en de radiator.

een stevig lint aan de carroserie en helemaal naar boven takelen vooraan.

dan de carroserie ondersteunen, takel weghalen en aan de motor hangen zodat deze onder de carroserie kan komen.

dan takle terug aan de carroserie en laten zakken.

werkt perfect en zonder krassen in mijn motorruimte!

(ik heb wel eerst alles achteraan gemonteerd )


groeten stijn

[size=75:3efvj1rr][Post toegevoegd-Demelza][/size:3efvj1rr]

Momenteel is het motorblok uit de auto daarnaast heb ik het voorsub frame schoongemaakt en wil alles weer in elkaar zetten.
Wat werkt nu het simpelst,
eerst het subframe monteren en daarna de motor erin plaatsen of de motor op het subframe plaatsen en dan de carrosserie er over heen tillen.

wat is de beste methode?

Groeten

L Wiltink

Het gemakkelijkste is om eerst het subframe te plaatsen en dan het blok erin. Het manouvreren van subframe en blok is erg lastig omdat alles erg zwaar wordt en je moet je carrosserie erg hoog optillen.

Deze topic gaat over het demonteren van een blok met subframe uit een sloper en dan is het wel de snelste manier, omdat een beschadiging meer of minder niet uitmaakt.

Dennis

Je moet ingelogd zijn om te reageren.